- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (28 opinii)
- 2 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (165 opinii)
- 3 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (152 opinie)
- 4 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (238 opinii)
- 5 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (42 opinie)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (57 opinii)
Jaka przyszłość czeka Podwale Przedmiejskie?
Za 20 lat z Podwala Przedmiejskiego znikną korki, tunele i poszerzone niedawno pasy ruchu. Brzmi jak science fiction? Taką wizję mają planiści z BRG. Sprawdziliśmy, jak chcą tego dokonać.
Budowa Trasy W-Z w ciągu ostatnich 60 lat rozbiła tkankę Śródmieścia w Gdańsku - przyczyniła się do odseparowania Starego Przedmieścia i Dolnego Miasta od Głównego miasta i degradacji tych dzielnic. I choć trwają programy rewitalizacyjne mające przywrócić im życie, część urbanistów twierdzi, że nie uda się to bez się bez fizycznego scalenie rozdzielonych części miasta. By to osiągnąć trzeba zmienić charakter ul. Podwale Przedmiejskie, dziś części trasy wylotowej na Warszawę. Jak to zrobić, bez potęgowania i tak już męczących korków?
Według szacunków Biura Rozwoju Gdańska dziś Podwale Przedmiejskie pokonuje ok. 4 tys. samochodów w obu kierunkach w ciągu godziny. Jednak za 10 lat ma nim jeździć jedynie ok. 2,5 tys., a dziesięć lat później zaledwie ok. 1 tys. To mniej więcej tyle, ile korzysta dziś z ulicy ul. Sobieskiego we Wrzeszczu.
Jak to możliwe?
- Wzmożony ruch na Trasie W-Z zniknie zaraz po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska. Już wtedy będziemy stali w mniejszych korkach jadąc do centrum Gdańska z kierunku Warszawy - przekonuje Tadeusz Mendel, kierownik zespołu komunikacji z Biura Rozwoju Gdańska.
W zmniejszeniu ruchu na Podwalu ma pomóc też planowana budowa ul. Nowej Wałowej (budowa ruszy w 2014 r.) i ul. Nowej Sandomierskiej. Nowe drogi o charakterze zbiorczym zapewnią dojazd do głównej osi miasta - al. Zwycięstwa , Traktu św. Wojciecha .
Planiści przyznają, że wyłącznie budowa dróg w kształcie dwóch obwiedni przyczyni się do zmiany sytuacji drogowej na Podwalu Przedmiejskim, jaki i całego Śródmieścia.
Co oznaczają te zmiany dla kierowców? Choć dziś trudno to sobie wyobrazić, zlikwidowana zostanie estakada nad Węzłem Unii Europejskiej . Będziemy tam mieli nie trzy, a już tylko dwupoziomowe skrzyżowanie, bowiem tunele dla samochodów pod węzłem pozostaną.
Ruch ograniczony do 1 tys. samochodów na godzinę umożliwi też likwidację części pasów ruchu. Według planistów z BRG ul. Podwale Przedmiejskie ma być drogą o przekroju dwóch jezdni, na których będą wymalowane wyłącznie dwa pasy. Dziś w wielu miejscach droga ma nawet cztery pasy ruchu. Zwężenie ulicy w obu kierunkach będzie okazją do realizacji w ich miejscu przestrzeni dla pieszych i ścieżek rowerowych.
Planiści podkreślają, że przy niewielkim ruchu zbędne będą tunele dla pieszych na wysokości Żabi Kruk , Chmielna , Łąkowa . Zamiast nich powstaną jednopoziomowe skrzyżowania z przejściami dla pieszych. Możliwe, że zostanie umieszczona przy nich też sygnalizacja. Nienaruszona będzie linia tramwajowa.
Przestrzeń wokół Podwala Przedmiejskiego to łakomy kąsek dla deweloperów. Projektanci będą mieli jednak twardy orzech do zgryzienia. Projektując obiekty zmuszeni będą do zachowania ciągłość historycznej zabudowy Śródmieścia (po północnej stronie ulicy) i połączenia go z zabudową lat 60. (po południowej stronie).
Jeśli te plany zostaną zrealizowane pozwoli to scalić Śródmieście, Stare Przedmieście i Dolne Miasto.
Miejsca
Opinie (189) ponad 20 zablokowanych
-
2010-12-26 21:52
to mega szybko
- 1 0
-
2010-12-26 21:46
a wiecie ,że Budyń mówi ,że jest Budyń bo lubi budyń
- 1 0
-
2010-12-26 21:38
co by było gdyby
lepiej poruszyć temat obecnych korków w mieście a nie gdybać co będzie za 20 lat. Czytelnicy to niekoniecznie debile.
- 3 0
-
2010-12-26 21:31
Bzdura. Gdańsk Południe tonie w bezdrożu a takie plany to przed wyborami się publikuje
szkoda gadać...
- 3 0
-
2010-12-26 21:30
Niech pnie się w górę Budyniogród wspaniały
A w miejscu estakady pomnik Budynia 30-metrowy
- 4 0
-
2010-12-26 21:28
niech ktos mi wytlumaczy czemu w usa w miastach i miasteczkach drogi maja po 8 pasow w jedna strone? dlaczego nie buduja jak w
PL po gora 2 paski hahahahha hmm?
- 4 2
-
2010-12-26 21:24
czwarta kadencja i kolejne plany i tylko plany !!! nie łudzcie się gdańszczanie!!!
- 2 1
-
2010-12-26 20:02
bzdura (2)
Jakim cudem zwezenie Podwala ma przyczynic sie do zmniejszenia tam korkow ? Miejsce na drogi w centrum jest bardzo trudno wygospodarowac, jak za pare lat to zweza i zabuduja, to juz nie bedzie odwrotu. Za 10 lat obudza sie z reka w nocniku.
- 2 4
-
2010-12-26 20:22
wtórny analfabetyzm? (1)
Przeczytaj i postaraj się zrozumieć - a potem komentuj !!!
- 2 0
-
2010-12-26 21:19
My prawdziwi Polacy komentujemy po przeczytaniu tytułu
co nam tam jakiś pismak będzie tłumaczył
- 0 0
-
2010-12-26 21:09
NY know-how
- 1 1
-
2010-12-26 20:58
Dopiero za 20 lat, wolałbym szybciej teraz Gdańsk w samym centrum ma autostradę i to jest porażka, piesi w podziemiach, taki styl miast to przeżytek; ale to temat rzeka... polecam książkę Jan Gehl ,,Życie między Budynkami" może ktoś zmieni perspektywę patrzenia na miasto
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.