• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakie zmiany dla pieszych i rowerzystów na Podwalu Przedmiejskim?

Krzysztof Koprowski
16 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W przyszłym roku będziemy mogli pokonać Podwale Przedmiejskie bez potrzeby korzystania z przejść podziemnych. Nz. Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Łąkowej. W przyszłym roku będziemy mogli pokonać Podwale Przedmiejskie bez potrzeby korzystania z przejść podziemnych. Nz. Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Łąkowej.

Nowe przejścia naziemne, pasy rowerowe oraz miejsca parkingowe - to wszystko pojawi się na Podwalu Przedmiejskim w przyszłym roku. Ruszyły prace projektowe nad nową organizacją ruchu na tej ulicy zobacz na mapie Gdańska.



Mając do wyboru przejście naziemne i podziemne, które wybierzesz?

Budowa tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej Obwodnicy Południowej zobacz na mapie Gdańska, przyczyniły się do spadku liczby samochodów w centrum miasta - szczególnie w podróżach tranzytowych.

Urzędnicy nie chcą dopuścić, by kierowcy wrócili do starych przyzwyczajeń jazdy przez Śródmieście i rozpoczynają procedurę reorganizacji ruchu na Podwalu Przedmiejskim.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wyłoniła niedawno wykonawcę pełnej dokumentacji, która pozwoli w przyszłym roku rozpocząć prace budowlane. Została nim firma Highway Piotr Urbański z Banina z ceną ok. 371,5 tys. zł.

- Pierwotnie zakładaliśmy, że projekt będzie zrealizowany jeszcze w tym roku. Przedłużająca się procedura przetargowa sprawiła jednak, że inwestycja będzie gotowa nieco później - do końca przyszłego roku. Śródki finansowe na ten cel zostały już zabezpieczone - zapewnia Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Nowa organizacja ruchu przewiduje m.in. utworzenie czterech skrzyżowań. Nowa organizacja ruchu przewiduje m.in. utworzenie czterech skrzyżowań.
Dokumentacja będzie bazowała na koncepcji przygotowanej przez Referat Mobilności Aktywnej oraz wytycznych Zarządu Dróg i Zieleni, zgodnie z którymi Podwale Przedmiejskie zyska nowe oblicze, choć nie tak rewolucyjne, jak w wizji stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Najważniejszą zmianą będzie zwężenie jezdni z trzech do dwóch pasów w kierunku ul. Elbląskiej oraz korekta pasów w kierunku przeciwnym. Odzyskane miejsce będzie przeznaczone na obustronne pasy rowerowe, lewo- i prawoskręty, którymi będziemy mogli wjechać poprzez skrzyżowania z pełnymi relacjami w ulice: Chmielną zobacz na mapie GdańskaŁąkową zobacz na mapie Gdańska oraz miejsca parkingowe - na południowej nitce Podwala Przedmiejskiego na wysokości: Targu Maślanego zobacz na mapie Gdańska, Wyspy Spichrzów zobacz na mapie GdańskaDolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska.

Na północnej nitce Podwala zamiast miejsc parkingowych, podtrzymane zostanie funkcjonowanie buspasu.

Ślady w śniegu pokazują, że już teraz część pieszych woli omijać przejścia podziemne. Nz. rejon przystanku Żabi Kruk. Ślady w śniegu pokazują, że już teraz część pieszych woli omijać przejścia podziemne. Nz. rejon przystanku Żabi Kruk.
Największą korzyść z przebudowy Podwala Przedmiejskiego będą jednak mieli piesi. Zamiast zaniedbanych tuneli (na razie nie będą likwidowane), uzyskają przejścia naziemne - także w miejscach, gdzie dzisiaj nie można pokonać arterii.

Zaczynając od Węzła Unii Europejskiej, przejście naziemne wraz z przejazdem rowerowym powstanie zaraz przy skrzyżowaniu z ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska.

Pozwoli ono dotrzeć na przystanki tramwajowe bez potrzeby korzystania z tunelu, jednocześnie zapewniając wolne od jakichkolwiek barier architektonicznych powiązanie przystanku SKM Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańskaul. Długą zobacz na mapie GdańskaDługim Targiem zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Piesi w potrzasku przez budowę nowego układu drogowego wokół Forum Gdańsk

Kolejna "zebra" wytyczona zostanie na wysokości ul. Żabi Kruk-Słodowników zobacz na mapie Gdańska. Oprócz przejścia, które połączy obie strony ulicy z przystankiem tramwajowym, powstanie także dodatkowa możliwość pokonania ulicy po zachodniej stronie nowego skrzyżowania zobacz na mapie Gdańska.

Koncepcja przebudowy skrzyżowania z ul. Chmielną. Koncepcja przebudowy skrzyżowania z ul. Chmielną.
Podobnie sytuacja będzie wyglądała na skrzyżowaniu z ul. Chmielną zobacz na mapie Gdańska, przy czym tutaj przejście po wschodniej stronie zostanie maksymalnie dosunięte do skrzyżowania przy zachowaniu możliwości dotarcia nim na przystanki tramwajowe.

Na tej samej zasadzie, co Chmielna, połączona zostanie ul. Łąkowa zobacz na mapie Gdańska. Piesi z Dolnego Miasta nie będą więc musieli cofać się do tunelu, by dotrzeć na Długie Ogrody - "zebry" zostaną dosunięte do ul. Łąkowej.

Koncepcja przebudowany skrzyżowania (poziom O) na Węźle Brama Żuławska. Koncepcja przebudowany skrzyżowania (poziom O) na Węźle Brama Żuławska.
Ostatnie skrzyżowanie, czyli rejon Węzła Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska to zdecydowanie największy ukłon urzędników w stronę pieszych i rowerzystów.

Wreszcie powstaną tutaj brakujące przejścia (wraz z przejazdami rowerowymi) od strony ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańskaprzy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska. Będzie także równoległa do tunelu alternatywna forma przejścia przez ulicę i dotarcia na przystanki tramwajowe.

Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.

Miejsca

Opinie (285) 6 zablokowanych

  • tylko naziemne

    przejścia podziemne to horror

    • 1 3

  • bo tunele na Podwalu są bee, trzeba zlikwidować

    a nowobudowany tunel dla pieszych 200 metrów dalej, na Okopowej jest cacy...

    • 7 0

  • A co

    z tym burdelem rowerowym na Długich Ogrodach, ktoś to kiedyś ogarnie?

    • 1 0

  • pasy dla rowerów to jest to co tygryski lubią najbardziej (11)

    • 52 50

    • (9)

      Proponuję jeszcze progi zwalniające. Na pasie dla rowerów też, co by za szybko nie gnały. No i ekrany akustyczne. Koniecznie.

      • 27 8

      • Proponuję melisę zanim żyłka pęknie. (8)

        • 10 16

        • (7)

          szkoła óczy jak widać, nie pisz głupot to się może samochodu dorobisz kiedyś jak już gimnazjum skończysz

          • 7 4

          • oj, biedaku mentalny (2)

            na samochod juz dawno zarobilem i samochod juz dawno mam. Nie zmienia to faktu, ze po miescie, a juz szczegolnie w godzinach szczytu samochodem staram sie nie jezdzic, bo to niewygodne i wolne. Rower jest szybszy.

            A przy okazji - tez zainwestowalem w to, aby mieszkac we wlasciwym miejscu i nie musze wszedzie jechac samchodem, bo w promieniu 15 minut pieszo mam wszystko (szkola, uczelnia, basen , silownia, bilioteka, apteka, przychodnia, szpital, tramwaj, SKM, PKM, PKP, park, itp. itd.)

            Budowac miasto, a nie drogi. Miasto to cos wiecej niz drogi. Powtorz to z 10 razy. Jesli nie zrozumiesz, to powiedz, zaproponuje kilka lektur o urbanistyce.

            • 3 6

            • (1)

              zarobiłem, ale przepiłem i to mnie boli?

              • 2 2

              • nie wiem, mnie pytasz?

                • 0 0

          • óczy? czy ty w szkołę to kamieniami rzucałeś? (3)

            dorobić się samochodu - powiedział właściciel szrota wartego mniej niż moja dniówka

            • 2 4

            • (2)

              opowiedz jak to jest codziennie rano w lustrze widzieć coś tak tępego?

              • 3 1

              • kup sobie lustro to się dowiesz (1)

                • 1 0

              • kolejny gimbus

                pozdrów bula

                • 0 0

    • Tylko sobie nie zwal

      • 3 4

  • Ale beznadziejny pomysł teraz tramwaj będzie (7)

    stał na światłach, zamiast zadbać o przejścia podziemne i je wyremontować, zainstalować monitoring to prowadzi się do ich zamknięcia.

    • 249 59

    • Ciagle głupie pomysły Radnego Słowikowskiego powracają dobrze że nie ma go już w radzie bo wszystko by chciał zasypać oszołom (1)

      • 4 3

      • To widze byl madry Radny

        • 0 1

    • po co remontować, utrzymywać, czyścić, płacić za obsługę jak wystarczy wytyczyć przejście (1)

      • 8 5

      • dokladnie

        to jest miasto i nie powinno tu byc przejsc podziemnych na takiej trasie.

        To powinna byc aleja miejska, a nie trasa przelotowa.

        • 5 13

    • (1)

      właśnie , nie sądzę aby dodanie kilku świateł upłynniło ruch

      • 23 7

      • mylisz pojęcia

        płynny ruch to nie to samo co szybki ruch.

        • 10 8

    • Tunele

      No i szcz*ć będzie gdzie już legalnie..

      • 5 4

  • No nareszcie... (6)

    Tyle lat już czekamy na ucywilizowanie tej okolicy.
    Wreszcie to będzie wyglądać jak kawałek miasta a nie eksterytotialna autostrada.

    • 146 154

    • Spokojnie (5)

      CBA zbada sprawę i po kłopocie. Kolejny proces norymberski nadciąga, będzie wietrzenie miasta z idiotycznych pomysłów

      • 6 16

      • Rozumiem, ze masz na mysli fakt, ze ta trasa przelotowa przez serce Srodmiescia jeszcze nie zostala zlikwidowana? (4)

        Bo chyba nie to, ze bedzie sie rozliczac kogo, kto wreszcie podjac sluszna decyzje.

        Jest POG, jest trasa Sucharskiego, jest Tunel.

        Jest SKM do Srodmiescia, sa tramwaje.

        Jak dla mnie brakuje jeszcze tunelu pod Motlawa. Gdy taki sie pojawi to ta droga powinna stac sie jeszcze bardziej lokalna ulica.

        • 6 2

        • (3)

          przecież tunele są złe to po kij ci jeszcze pod miotława? lać żeby było gdzie?
          pasy se narysuj na wodzie

          • 2 1

          • troll (1)

            ludzie nie moga byc tak glupi

            • 2 2

            • Spojrz na mape i zobacz, ze Dlugie Ogrody i Polski Hak tylko czekaja na taka droge

              aby byl to wielki impuls inwestycyjny dla tych - dzis pustych - terenow.

              Zamiast rozciagac miasto gdzie za obwodnice, mozna budowac blisko centrum.

              Podobnie Mlode Miasto, czy teren miedzy Nowym Portem, Wrzeszczem i Zaspa. Wlacz sobie google mapy i zobacz, jak wiele terenow.

              Nawet jesli jest to trudny dla budownictwa teren to mozna go przeznaczyc pod zabudowe parterowa (w skrajnych wpadkach) - domki jednorodzinne, czy szeregowe. Jesli nie ma az tak fatalnych warunkow (a nie ma, co udowadniaja pojedyncze istniejace kamienice na tych terenach) mozna spokojnie budowac 2-3 pietra.

              Jesli bylby popyt (a bylby) spokojnie mozna zainwestowac i budowac z 4-6 pieter, czyli bardzo sprzyjajaca tworzeniu sie miasta zabudowa.

              Przypomne tylko: miasto to nie tylko droga i centrum handlowe. To naprawde cos wiecej.

              • 1 0

          • Bo aktualnie nie ma tam zadnej przeprawy, a pozwolilaby ona na calkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego

            z poludniowego-wschodu do Wrzeszcza ze Srodmiescia. Podobnie 3maja powinna przejac ruch z poludniowego zachodu.

            SKM do Pruszcza z duzym P&R w Lipcach dla poludnia.
            PKM Rebiechowo jako duzy P&R dla zachodu.
            Wezel na Jabloniowej jako duzy P&R dla tzw. "Poludnia".
            PKM Osowa i/lub (nieistniejaca) Kielnienska jako P&R dla polnocnego-zachodu.

            Do tego Przewozy Regionalne i TLK dla podrozojacych codziennie z Tczewa i okolic do Trojmiasta. Melodia przyszlosci kolej bezposrednia do Elblaga.

            Jak widzicie, nie chodzi o rozwiazanie sprawy jednej drogi. Jedna droga nic nie daje. Chodzi o kompleksowe myslenie o miescie i o poruszaniu sie po nim. NIe tylko dla ludzi, ktorzy maja samochod i chca/moga codziennie nim jezdzic. Takze dla osob starszych (a bedzie ich coraz wiecej), takze dla osob, ktore jeszcze nie maja prawa jazdy, takze dla tych, ktorzy po prostu nie czuja potrzeby kupna samochodu. Wola zamieszkac w miescie i korzystac z zalet takiego stanu, akceptujac wady.

            W miescie nie zmiesci sie jeszcze 2x tyle samochodow. Argument, ze samochodow bedzie tylko wiecej jest bledny. Nie bedzie wiecej, bo juz teraz miasto sie zapycha. Jesli nagle byloby 2x tyle samochodow, to wielu ludzi:
            - przeniosloby sie do miasta, bo mialoby dosyc dojazdow z konca swiata
            - zniemiloby prace, na taka do ktorej maja blizej
            - wybralaby nawet zapchane SKMki czy tramwaje, ale pewnosc, ze dojedzie sie np. w 40 minut drzwi do drzwi, a nie od godziny do 2 - zalezy, czy bedzie stluczka na obwodnicy.

            • 2 0

  • Następna wtopa jak z PKM? (5)

    Wystarczy przebudować schody do tunelu na łagodne pochylnie, wszędzie jest na to miejsce: przy Żabim Kruku, Chmielnej, Łąkowej i przy Bramie Żuławskiej. Przejadą rowery, wózki z dziećmi, niepełnosprawni. Tak jest w Krakowie przed dworcem. Nawet nie wiesz kiedy jesteś na drugiej stronie. To że zniknie ruch na średnicowej trasie przez miasto to mrzonka, Przez tunel nie pojadę na Chełm, Orunię i dalej na Kaszuby. A pieszy ruch w poprzek Podwala jest znikomy, tam wszyscy nowobogaccy z apartamentowców mają samochody.

    • 40 8

    • Włąsnie o to chodzi żeby ruch pieszy nie był znikomy (2)

      Ty chcesz od warszawy na Kaszuby przez miasto jechać?
      to wiele wyjaśnia. Po to masz południowa obwodnica + sucharskiego

      • 7 3

      • (1)

        Ala ja mieszkam w Gdańsku, na Seredyńskiego, po co mam jeździć na Kaszuby przez Warszawę, albo przez tunel ? :) Już widzę te tłumy walące na Łąkową, chyba że do biedronki :)

        • 7 5

        • to jakaś masakra jest, a na te kaszuby to codziennie jeździsz? 3 zmiany świateł i wielkie halo, jakbyś do tej pory nigdy do Podwala nie stał.

          • 0 0

    • Odwrotnie. Ruch pieszy jest znikomy, bo są tunele. (1)

      Podwale skutecznie odcina całą południową część, mimo że tuż obok na Długiej jest największy ruch turystyczny. Po wybudowaniu normalnych przejść i odnowieniu ulic tak jak na Łąkowej więcej turystów tam przyjdzie.

      • 6 4

      • I bardzo dobrze,że odcina - mają dresiarze swoją biedrę na łąkowej, mają tereny zielone gdzie się mogą nawalić wojakiem, porzucać kostkami z nowych chodników nad opływem i niech tam siedzą, potrzebni oni w city.

        • 4 7

  • D-40

    Postawcie znak D-40 (strefa zamieszkania) i problem z głowy.

    • 0 0

  • Żabi Kruk tutaj zasypać i połączyć Stare Przedmieście z Długą!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Podwale Przedmiejskie tam potrzeba w pierwszym rzędzie zasypania tunelu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane