• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedyna droga oferta na autobusy dla Gdyni przekracza budżet o 16 mln zł

Patryk Szczerba
12 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jedyną ofertę na autobusy dla Gdyni złożyła firma MAN. Jest o 16 mln wyższa niż zakładany przez miasto wydatek. Jedyną ofertę na autobusy dla Gdyni złożyła firma MAN. Jest o 16 mln wyższa niż zakładany przez miasto wydatek.

Tylko jedną ofertę złożono w przetargu na zakup 55 autobusów dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Firma MAN Truck & Bus Polska zażądała za pojazdy 92,6 mln zł brutto. To o 16 mln zł więcej, niż planuje wydać Gdynia. Niewykluczone, że potrzebny będzie kolejny przetarg.



Co powinna zrobić Gdynia?

Budżet przygotowany przez Gdynię na inwestycję z dofinansowanym unijnym wynosi łącznie 76 579 800 zł brutto. Zadanie podzielono na dwie części:

  • na zakup 32 autobusów przegubowych zarezerwowano 49 987 200 zł brutto,
  • na zakup 23 autobusów standardowych zarezerwowano 26 592 600 PLN brutto.


Na udział w postępowaniu zdecydowała się jedna firma: MAN Truck & Bus Polska. Przedsiębiorstwo zaoferowało łączną cenę na poziomie 92 692 504 zł brutto:

  • Na zakup 32 autobusów przegubowych MAN Lion`s City G oferta opiewa na kwotę 59 787 840 zł brutto
  • Na zakup 23 autobusów standardowych - MAN to kwota 32 904 664,80 PLN brutto


Producent zaproponował 5-letnią gwarancję oraz terminy dostaw: 260 dni dla przegubów i 230 dni dla standardowych pojazdów - 10 mniej niż wymagania przetargowe. To prawdopodobnie właśnie krótkie terminy dostawy pojazdów okazały się kluczową kwestią, przez którą cena jest tak wysoka.

Wyśrubowane wymagania spełniła jedna firma



Ponadto, w przypadku "przegubowców" oferenci musieli wykazać zdolność finansową na poziomie 20 mln zł oraz w ciągu ostatnich trzech lat mieć w CV dostarczenie minimum 20 autobusów miejskich klasy MEGA z silnikami diesla, o długości 17-19 metrów. Wadium upoważniające do udziału w przetargu wynosiło 820 tys. zł.

Przy "krótkich" autobusach wymagana zdolność finansowa wynosiła 10 mln zł. Wymagane było też dostarczenie w ciągu ostatnich 3 lat m.in 15 autobusów miejskich klasy MEGA z silnikami diesla, o długości 11-14 metra. Wadium to 440 tys. zł.

Skomplikowana sytuacja



Przypomnijmy, że oferty przekraczające budżet kupującego komplikują sprawę także przetargu na kupno 16 przegubowych trolejbusów oraz 14 standardowych pojazdów, wraz z bateriami litowo-jonowymi.

Pod koniec listopada okazało się, że jedyna oferta (złożona przez Solarisa) na dostarczenie Gdyni 30 nowych trolejbusów oraz doposażenie 21 obecnie używanych pojazdów wynosi 95 mln zł brutto, czyli o blisko 10 mln zł więcej, niż zamierzała przeznaczyć na ten cel Gdynia.

- Oferta jest analizowana. Pojedziemy sprawdzić, czy spełnia ona wszystkie wymogi i czy firma jest godna wyboru. Musimy zweryfikować, czy jest ona w stanie zapewnić nam pojazdy z odpowiednimi częściami i parametrami - zastrzegł Tomasz Labuda, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni, po zapoznaniu się z tą ofertą.

Co zrobi Gdynia?



Możliwości są dwie: unieważnienie zamówienia na autobusy i szukanie szans w kolejnej próbie. Niewykluczone jednak, że miasto zdecyduje się dołożyć potrzebną kwotę, czyli ponad 16 mln zł, by sfinansować ofertę zaprezentowaną przez MAN.

Decyzje zapadną w ciągu kilku dni.

- Trwa przewidziana przepisami analiza oferty. Po zakończeniu tych czynności zostanie ogłoszona decyzja komisji przetargowej - wyjaśnia Małgorzata Omachel-Kwidzińska z referatu relacji z mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Miejsca

Opinie (145) 5 zablokowanych

  • (3)

    Niech dadzą sobie spokoj z Openerem i samolotami to bedzie na nowe autobusy i dziury w drogach. Moga tez zamknac PPNT, nierentowny komunistyczny moloch dzialajacy na szkode lokalnego wolnego rynku, to bedzie jeszcze wiecej srodkow.

    • 53 4

    • tak, wszystko zlikwidować, żeby nic nie było (1)

      zazdrosny kwik Kaczyńskiego

      • 1 5

      • Głupi jesteś.

        • 3 1

    • no jak zamknąć? tak po prostu zamknąć? a gdzie pójdą do pracy wszyscy zarządzający? :)

      • 4 1

  • 16 milionow na kielbase wybircza ze szczura?

    Pomysl byl prosty, oglosic przetarg i odebrac autobusy tuz przed wyborami samorzadowymi. Nie ma innych sukcesiw to chociaz bedzie mozna sie pochwalic nowymi autobusami. Niestety, do tego zalosnego planu brakuje 16 milionow.... czy szczur z ferajna pojda na rympal i dofinansuja swoja kampanie wyborcza 16 milionami pln z kieszeni gdynian?

    • 9 1

  • Coś jest na rzeczy... (1)

    Coś jest na rzeczy z tym "czarnymi" tablicami na pojazdach ZKM Gdynia. Ale jeszcze widać coś innego..
    Autobus tak na "oko" prawie- nówka- wyprodukowany w 2014/15 roku, a tablice rejestracyjne ma... z 2007/08 i to nie jeden, albo odwrotnie 10 letni wozik na blachach z 2014 roku..Magia ?

    • 3 6

    • Czarne blachy

      Zdaje się że od 2000 powinny być białe

      • 1 1

  • Może niech kupią więcej farby? Starowiejska np cała pomalowana w jakieś paski. niech namalują jeszcze autobus

    Gdynianie to i tak łykną. To urodzone pelikany.

    • 9 3

  • Ojej, nie ma kasy? (6)

    Może trzeba trochę zabrać z budżetu samolocikowej imprezy.

    • 76 20

    • (3)

      Janusz,czemu nie jesteś tak aktywny w komentarzach o przekrętach w gdańsku?

      • 11 9

      • Jakich przekrętach? (2)

        W Gdańsku nie mamy Marka Ł.

        • 11 6

        • jakieś dowody na masz?

          czy udajesz Kaczyńskiego
          ze wiesz coś ale nie powiesz

          • 0 4

        • macie, macie

          tylko, że na imię ma Paweł

          • 10 2

    • wyznawcy szczura żyją od imprezki do imprezki. (1)

      To, że miasto na łopatkach nie ma dla nich żadnego znaczenia.

      • 23 9

      • Twoi mocodawcy też rozłożą wszystko na łopatki, więc nie bój

        • 5 3

  • Nie dajmy się zwariować obecnej inflacji, bo jutro będzie 50 % drożej. (1)

    Producenci wszystkich branż sprytnie teraz wykorzystują informacje medialne o PKB, inflacji, rosnących cenach mieszkań, etc. i doją nas póki mogą, co najlepiej można zaobserwować na półkach sklepowych. Tylko nowy przetarg, albo przeczekanie tego najdroższego okresu.

    • 8 2

    • A jakze, przede wszystkim rozsadek.

      Tym ktorzy chca wydac jeszcze wieksza kase gratuluje (nie) myslenia. Ja wiem, ze latwiej wydaje sie cudze, ale te gdynskie tak naprawde tez sa nasze.

      • 2 0

  • rozumiem, że od nowego roku będę dalej jeździł starym Mercedesem, przeciekającym gdzie wiatr hula

    • 5 3

  • Widać że przetarg robiony pod MAN-a. (2)

    Dziwne że Solaris nie wystartował gdzie prawie wszędzie w Polsce jest czarnym koniem ze względu na proporcje ceny do jakości...

    • 8 5

    • Inteligencję producent autobusu musiał być producentem silnika.i dla tego niema solarisa .i taka praktykę stosuje więcej przewoźników żeby nie było problemów z naprawami .jeden rodzaj silnika a nie w każdym autobusie inny silnik

      • 1 2

    • Ech.

      Rozumiem, że przeczytałeś od deski do deski SIWZ dotyczący zakupu autobusów dla Gdyni i zrobiłeś wnikliwą analizę porównawczą z innymi postępowaniami przetargowymi dotyczącymi zakupu taboru? Rozumiem także, że Twoje "widzenie, że przetarg jest robiony pod MAN'a" ma uzasadnienie.

      • 2 4

  • (1)

    A gdzie Solaris, a gdzie Mercedes, a gdzie Volvo ?
    Cos podejrzany ten przetarg ...

    • 21 3

    • Poczytaj sobie swiz! To będziesz wiedział czemu solaris niestartowal

      • 2 1

  • Gdynia przegina. W Gdyni to sprzątaczki mają wyższe wykształcenie. Kto za to zapłaci?

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane