• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedynka z Chełmu wreszcie pojedzie do dworca i dalej

Michał Stąporek
19 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Ponad rok po otwarciu trasy na Chełm w Gdańsku jest zbyt mało tramwajów, które mogą wjechać i bezpiecznie zjechać z pętli przy al. Witosa. Ponad rok po otwarciu trasy na Chełm w Gdańsku jest zbyt mało tramwajów, które mogą wjechać i bezpiecznie zjechać z pętli przy al. Witosa.

Jest szansa, że w marcu tramwaje linii nr 1 pojadą z Chełmu do zajezdni we Wrzeszczu. To wreszcie byłby koniec tej protezy, jaką dziś jest linia łącząca pętlę na Chełmie z... No właśnie, z czym?



To się zmieni, gdy do Gdańska wreszcie przyjadą zmodernizowane tramwaje typu N8C. Miały być już w październiku, być może dojadą w marcu. To się zmieni, gdy do Gdańska wreszcie przyjadą zmodernizowane tramwaje typu N8C. Miały być już w październiku, być może dojadą w marcu.
Linia tramwajowa na Chełm ma swoich wiernych użytkowników, którzy dzięki niej już zapomnieli jak stało się w korkach na al. Armii Krajowej. Tramwaje i rozsądnie zaprojektowana pętla przy ul. Witosa pozwalają też znacznie szybciej dojechać do osiedli w południowej części Gdańska: Zakoniczyna, Ujeściska i Łostowic.

Ale dzisiejsza trasa "jedynki" - Chełm - Hucisko - Chełm - ma też swoich krytyków. - Dla kogo ona powstała? Chyba dla miejskich urzędników, bo podjeżdża jedynie pod magistrat - denerwują się nasi czytelnicy w listach do redakcji. Rzeczywiście, dziś większość pasażerów tej linii wysiada na kompletnie do tego nie przystosowanym przystanku na Hucisku (wąski i z niewielką ilością możliwych przesiadek) a następnie przechodzi na piechotę do oddalonego o kilkaset metrów węzła komunikacyjnego pod dworcem.

Teraz - jak dowiaduje się "Gazeta Wyborcza" - jest szansa, że tramwaje z Chełmu pojadą aż do Wrzeszcza, a zamiast na Hucisku, będą zawracać na pętli przy ul. Abrahama.

Do tej pory "jedynka" nie mogła jechać dalej, bo w Gdańsku było zbyt mało wozów, które mogły wjechać i bezpiecznie zjechać z Chełmu. Radziły z tym sobie nowe Bombardiery, Dortmundy oraz Citadisy, ale te z racji swojej awaryjności nie były chętnie wysyłane na tę trasę.

Przedłużenie linii jest związane z dostawami do Gdańska kolejnych tramwajów typu N8C, czyli tzw. Dortmundów. - W marcu mają do nas przyjechać pierwsze dwa przebudowane w Poznaniu N8C - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Przypomnijmy: w 2007 roku Gdańsk podpisał umowę na kupno 46 używanych tramwajów typu N8C, płacąc po ok 30 tys. euro za sztukę. To bardzo tanio, jak na sprawny sprzęt, ale by tramwaje przystosować m.in. do przewozu osób niepełnosprawnych, trzeba było je zmodernizować.
Wiosną 2008 r. przetarg na modernizację tramwajów wygrała firma Modertrans.

Czytaj też: Kontrolowane opóźnienie z Dortmundami?

Problem w tym, że wielkopolska firma słabo radzi sobie z przebudową tramwajów z Dortmundu. Jak dotąd, wbrew zapisom kontraktu, do Gdańska nie przyjechał żaden z wozów wysłanych do Wielkopolski. Z naszych informacji wynika, że tamtejsi monterzy i projektanci zaskakiwani są niemieckimi rozwiązaniami technicznymi. Kilka tygodni temu zbudowali nowe pudło dla gdańskiego tramwaju, które jednak okazało się... zbyt duże.

Opinie (288) 5 zablokowanych

  • Duże nieporozumienie z 1

    Mieszkam przy ulicy Płockiej , przed uruchomieniem tramwaju w godzinach popołudniowych czy w sobotę jechałem niecałe 18 minut do dworca PKP, teraz to nawet w 45 minut nie mogę dojechać . Małe pocieszenie, że w korkach jestem torchę szybciej , chociaż korki na Armi Krajowej są teraz dużo niejsze , ale nie dzięki tramwajowi, ale dzięki zmianie taktowania świateł

    • 17 4

  • Dlaczego od kilku miesięcy te "specjalne" tramwaje obsługują inne linie? Ponoć nie ma ich aż tyle? Może to tramwajowe duchy, albo miraże...

    • 11 3

  • polackie rozumowanie (5)

    "Chyba dla miejskich urzędników, bo podjeżdża jedynie pod magistrat - denerwują się nasi czytelnicy w listach do redakcji."

    Bo to cię boli jeden z drugim. Zawiść!! Tylko, że trasa "1" przy okazji obsługuje zlokalizowane w pobliżu szpiale, sądy, czy pozwala podjechać pod Bramę Wyżynną, a stamtąd już tylko krok na Stare i Główne Miasto to już zapomniałeś zrzędo wypłakać.

    • 10 18

    • a niby dla kogo jeszcze, skoro ludziska dymają z buta kilkaset metrów? weź odłóż klawiature urzędasku i zacznij obsługiwać (4)

      petentów, bo na kilometr capisz darmozjadem z UM

      • 1 8

      • ... (1)

        A kto Ci karze z buta isc? "1" do bramy, przesiadka na cos do glownego, i dalej.
        Jak lubisz poginac z buta to juz tWOJA sprawa

        • 2 1

        • 3 przesiadki to lepiej niż jedna?

          Dojeżdżam z Ujeściska do Gdyni i gdy korzystam z tramwaju mam 3 przesiadki zamiast jednej... dlatego wolę dojechać w korkach do Wrzeszcza, nie wypakowywać się i nie pakować z powrotem kilka razy, za każdym razem czekając na zimnie/deszcze/słońcu i tak dalej... z każdym kolejnym środkiem lokomocji jest coraz większy tłok, tramwaje na Chełmie jeżdżą niby często, ale jeden wagon zabiera pasażerów z... trzech autobusów. Jest super;p

          • 0 1

      • Z domu nie wychodż bo na przystanek musisz dojść.

        • 2 0

      • Gallux, znikaj do swojego zapyziałego sopotu

        • 0 0

  • A kiedy połączenie Chełm vs Stogi ??? (4)

    A kiedy połączenie Chełm vs Stogi ??? I Chełm vs Zaspa

    • 13 2

    • Chełm - Nowy Port !!! (3)

      w koncu nie musiałbym sie 2 razy przesiadac

      • 2 2

      • (2)

        Wsiadasz na Chełmie w 1, przesiadasz się na Hucisku na 10. Gdzie tu dwie przesiadki?

        • 8 0

        • do dziesiątki nie wsiadam (1)

          bo w nich brzydko pachnie - jechać mogę wyłacznie dwunastką i piętnastką

          • 0 1

          • W takim razie to już twój wybór. Równie dobrze, możesz się przesiadać co przystanek i wówczas przesiadek będzie 20...

            • 3 0

  • ta "przebudowa" dortmundów przez wielkopolan, to jakaś groteska jest (4)

    zaskakiwani niemieckimi rozwiązaniam, zbudowali za duże pudło, ciekawe czym jeszcze nas zaskoczą? (ja obstawiam zły rozstaw kół)

    ciekawe kto w gdańsku odPOwiada za zlecenie tym partaczom (pewnie do tej pory projektowali i budowali kurniki) dość specyficznej roboty (wymagającej doświadczenia, pracowników na poziomie i zaplecza), jaką jest przebudowa używanego tramwaju

    • 13 5

    • Szanowny G@lluxie napisz kiedyś coś optymistcznego! (3)

      Chciałbym przeczytać chociaż co trzeci Twój wpis o pozytywnym nastawieniu. Przyczepić można się absolutnie do wszystkiego i do Ciebie też.

      • 2 0

      • wczoraj w dlaszym ciagu komunikacja autobusowa (129) funkcjonowała jak w szwajcarskim zegarki (2)

        wielkie dzieki dla kierowcy kursu 129 z bulońskiej (9:12)
        na widok starszego mężczyzny pomimo, że już zamknął drzwi i zaczął manewr włączania się do ruchu, stanął i otworzył mu przednie drzwi, na jaśkowej przepuścił starszą kobiete z wózkiem na zakupy, a pojazd prowadził tak delikatnie jakby jechał z jajkami:-)
        zadowolony??

        • 8 0

        • heheh gallux mieszka pewnie na mysliwskiej czy na bulonskiej ??:D co za zagadka :D

          • 0 0

        • Brawo G@llux, jesteś swój chłop!

          Nie zawsze zgadzam się z Twoimi wpisami ale przeważnie są one śmieszne i zabawne. Trzymaj tak dalej i jeszcze czasem napisz jakiś pozytyw.

          • 0 0

  • Up the Irons!

    No i fajnie. Dwie uwagi:

    - pętla Chałm jest rzeczywiście starannie wykonana, z jednym wszakże defektem: wiaty nie mają bocznych osłon - przy bocznym wietrze robi się nieciekawie
    - poznańscy fachowcy - żenada. Może już lepiej było dopłacić parę € i zamówić przeróbkę w Niemczech? Tam przynajmniej dbają o komunikację szynową i mają dzięki temu doświadczenie.

    Ale w sumie jest dobrze. Rower tramwaj naprzód jazda ;-)))

    • 10 1

  • A czy za opóźnienia w dostawie firma Modertrans płaci miastu jakies karne odsetki za zwłoke w wykonaniu usługi?
    Normalnie jest przyjete, że opóźnienia obwarowane sa odsetkami, czy w tym przypadku miasto zawarło taka umowę?Opóźnienie jest od października 2008.
    Coś te wszystkie firmy w Gdańsku mają z miastem "jak u mamy"-a to odsetek nie zapłacą, a to odstąpia od budowy drogi.
    Miasto baaardzo przyjazne... , szkoda tylko że bardziej obcym firmom niz mieszkańcom.

    • 15 1

  • A może tak do Oliwy ???? (5)

    Dużo ludzi dojeżdża do Oliwy np. do szkoły :) poza tym Chełm się rozbudowuje , nowe miejsca pracy. Uważam ,że ta linia mogłaby być do pętli w Oliwie. Gdzie jest również pętla autobusowa na którą zjeżdżają autobusy aż z Gdyni, Chwaszczyna itd. To byłoby doskonałe rozwiązanie.

    • 14 7

    • W miarę zwiększania liczby niskich t. zasięg tras będzie wydłużany.

      • 1 1

    • tak, ale przy stałej liczbie pojazdów x wydłużanie trasy spowoduje, że tramwaje na Chełm będą jechały co 10 albo i 15 minut. I co - będzie gites?

      • 4 1

    • A może tak do Gdyni?

      Dużo ludzi jeździ do Gdyni...

      • 2 1

    • W glownym sie przesiadz na SKM...

      j/w

      • 0 0

    • Tą pętle w Oliwie

      to mogliby wyremontować najpierw, bo te tory pamiętają chyba czasy wojny, może troszkę późniejsze :) Chyba jedne z najniższej jakości torów tramwajowych w Gdańsku tam są... Wydłużać trasę - ok, ale najpierw przygotować torowisko, bo po co mają się tam tramwaje niszczyć?

      • 3 0

  • w tych tramwajach nie ma beki bo sie dzrzwi plynnie zamykaja a tak w tych starych blaszakach w tych tramwajach nie ma beki bo (1)

    sie dzrzwi plynnie zamykaja a tak w tych starych blaszakach czasami tak j*bnie drzwiami i wypadną to cos się dzieje bynajmniej xD to samo ikarusy czasami się coś uwędziło coś odpadło a teraz to są nudy jak się gdzieś jedzie to się dojeżdża zawsze... beznadzieja :p

    • 6 10

    • Mówisz o Dortmundach?

      jak tak, to chyba za rzadko nimi jeździsz

      • 0 0

  • (1)

    1) Chelm - Stogi i Chelm - Zaspa nie bedzie nigdy, bo i po co? Jedna przesiadka (i to bez przechodzenia miedzy przystankami) to i tak niezle.

    2) Ludzie nie rozumieja co to znaczy mozliwosci a potrzeby - jasne mozna zrobic linie Chelm - Jelitkowo, a kurs co godzine... fajnie by bylo?

    3) Teraz trzeba znalezc nowy temat do narzekan, ale z tym chyba nie bedie problemu?

    • 13 5

    • ad2. Ty też nie rozumiesz

      Wydłużenie jedynki do Abrahama bez zmiany rozkładów innych linii spowoduje paraliż. Nie ma miejsca na nową linię na al. Zwycięstwa.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane