• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest pomysł na ulepszenie trasy "rowerowego" autobusu, ale ZTM go nie zrealizuje

Ewelina Oleksy
17 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ruszyła "rowerowa" linia autobusowa 612
Autobus odjeżdża z przystanku przy stadionie i jedzie tunelem pod Martwą Wisłą na drugą stronę miasta. Autobus odjeżdża z przystanku przy stadionie i jedzie tunelem pod Martwą Wisłą na drugą stronę miasta.

W ostatni weekend na trasę przez tunel pod Martwą WisłąMapka powrócił sezonowy autobus linii 658. To ukłon głównie w stronę rowerzystów, ale nasz czytelnik ma ciekawy pomysł, jak sprawić, by także pozostali pasażerowie mieli po co z niego korzystać. ZTM nie widzi jednak możliwości wprowadzenia propozycji w życie.



Czy autobus linii 658 powinien mieć wydłużoną trasę?

Linia autobusowa 658 przez tunel pod Martwą Wisłą kursuje od ostatniej soboty. Łączy ona przystanek przy stadionieMapka w Letnicy z przystankiem przy ul. Ku UjściuMapka po drugiej stronie miasta. Autobus, który ją obsługuje, ma specjalne wieszaki i może przewieźć osiem rowerów jednorazowo, dzięki czemu rowerzyści sprawnie mogą przedostać się na Westerplatte czy Stogi i tam kontynuować wycieczkę na dwóch kółkach. Jeśli zajdzie potrzeba, by rowerów przewieźć więcej, ZTM planuje doczepić do autobusu specjalną przyczepkę dla jednośladów.

Z autobusu kursującego przez tunel pod Martwą Wisłą, poza rowerzystami, mogą oczywiście korzystać "zwykli" pasażerowie. Ale jak słusznie zauważa nasz czytelnik, pan Jarosław, w tej chwili nie mają po co.

Ruszyła rowerowa linia autobusowa 612



Czytelnik podsuwa ciekawy pomysł



Pan Jarosław podkreśla, że od początku działania linii 658 (jeździ w sezonie od kilku lat) zastanawiał się nad jej funkcjonalnością i ekonomicznym uzasadnieniem.

Rozkład jazdy linii rowerowej 658 w Gdańsku



- Spoglądając, jak ten autobus zabierał z przystanku 2-3 rowerzystów, wydaje mi się, że jedynym uzasadnieniem jego funkcjonowania jest brak innej możliwości przeprawy przez tunel. Rozumiem - względy wizerunkowe, w końcu Gdańsk jest miastem rowerzystów. Jednak dlaczego linię tę ograniczono jedynie do rowerzystów? Warto także pomyśleć o pieszych bez roweru, a jest to zdecydowana większość użytkowników komunikacji publicznej. Tylko co da zwykłemu Kowalskiemu bez roweru przeprawa na drugą stronę? Nic. Na węźle Ku Ujściu otaczają nas tory kolejowe i absolutnie nic poza tym - słusznie wskazuje pan Jarosław.
Czytaj też:

Wrócił "rowerowy" autobus przez tunel pod Martwą Wisłą



I w związku z tym proponuje, że warto przedłużyć kursowanie autobusu 658 ze Stadionu Gdańsk do węzła SucharskiegoMapka.

- Pasażerowie piesi zyskaliby domknięcie węzła przesiadkowego - przez tunel - tramwajem na Stogi, Przeróbkę, a w drugą stronę przesiadka na linie tramwajowe do centrum i Nowego Portu ułatwiłaby także transport mieszkańcom wschodnich dzielnic Gdańska. Udałoby się tym samym zmienić funkcjonalność autobusu z linii stricte rowerowej na "pieszo-rowerową" i otworzyć się także na pasażerów pieszych - proponuje.
Przekazaliśmy propozycję naszego czytelnika do Zarządu Transportu Miejskiego z prośbą, by ocenił pomysł i możliwości jego realizacji. Okazuje się jednak, że takich raczej nie ma.

Linia 658 uruchamiana jest sezonowo głównie z myślą o rowerzystach. Linia 658 uruchamiana jest sezonowo głównie z myślą o rowerzystach.

ZTM tłumaczy, dlaczego tego pomysłu nie zrealizuje



Jak poinformowali nas przedstawiciele ZTM, pasażerowie jadący na Stogi i Przeróbkę nadal mogą korzystać z linii 158 oraz 258, których trasy zapewniają bezpośrednie połączenie z Wrzeszcza, Zaspy, Letnicy i obrzeży Brzeźna.

O której autobus lub tramwaj? Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



- Skierowanie linii 658 do przystanku "Sucharskiego" spowodowałoby dwukrotne wydłużenie trasy. Obecna trasa ma 5 km długości i pozwala na realizację kursów z 20-minutową częstotliwością. Konsekwencją wydłużenia trasy byłoby obniżenie częstotliwości kursowania. Przy dłuższym czasie przejazdu ten sam autobus wykonałby mniej kursów. Zamiast co 20 minut autobusy odjeżdżałyby co 40 minut - informuje Dagmara Szajda z ZTM w Gdańsku. - Dla rowerzystów chcących przedostać się na drugą stronę Martwej Wisły tak długi czas oczekiwania na autobus byłby nieakceptowalny, bo objazd drogami rowerowymi przez Śródmieście trwałby krócej - dodaje.

Miejsca

Opinie (155) 4 zablokowane

  • PO obiecuje zawsze!

    Nikt Wam tyle nie da co obieca po
    Pamietacie przyczepki rowerowe.
    Kto pamieta ze jak zaczniemy smieci segregowac, zielone odpady beda przerabiane na nawóz i urzyzniane beda zielence i krzewy w calym GD??
    Krutka macie pamiec!
    Pewnie kolesie kroliczka ziemie na zachod pchaja!

    • 1 0

  • Zrobcie kolejke linowa dla rowerow!

    Gd stan umyslu.

    • 1 0

  • (5)

    Tym razem ZTM ma racje, jak się wydłuży trasę to odjazd będzie co 40 minut, a jak wiemy rowerzyści będą narzekali. Mieszkańcy mają linie 158 czy 258, które poza godzinami szczytu nie są aż tak oblegane, a dodanie trzeciej linii na ten odcinek jest trochę bez sensu. Jak autobus wiózłby rowerzystów na węzeł Sucharskiego to się mija celem. Rower jest do jeżdżenia, a nie do wożenia z wyjątkiem odcinek tunelowy. Ja akurat skłaniam się do promu pieszo-rowerowego, który był świetną atrakcją. Nigdy nie korzystałem ale bym chciał zobaczyć jak kiedyś się pływało.

    Po za tym, co to za określenie pasażer pieszy? Może jeszcze pasażer mobilny, pasażer samochodowy czy pasażer tramwajowy? Pasażer to pasażer, może być pasażer z rowerem albo wózkiem, ale pasażer pieszy to trochę śmiesznie brzmi.

    • 28 4

    • 158 w weekendy kursuje co 40 minut i nie jest skomunikowany z tramwajami,więc nie jest to dobra opcja. Myślę, że sensownym rozwiązaniem byłaby linia łącząca Nowy Port ze Stogami przez tunel kursująca wg rozkładu zsynchronizowanego z linią 158,co dałoby częstotliwość co 20 minut na wspólnym odcinku.

      • 4 0

    • to niech dadza wiecej kursow (3)

      tak zeby jezdzily co 15 minut.

      • 0 6

      • I tak jezdzi pusty

        • 1 2

      • A zapłacisz za wożenie powietrza? (1)

        • 7 1

        • a co to chesz oszczedzac na komunikacji publicznej?

          jednoczesnie mowiac ze zacheca sie do korzystania z niej?

          W latach 90-tych byly czestsze kursy skm. Autobysy tez lepiej jezdzily.

          Jesli bedzie sie sępilo kursu co 15 minut to moze lepiej w ogole zapomniec o autobusach i przywrocic prom.

          • 5 2

  • U Dulkiewicz nic się nie da i nic się nie opłaca...

    • 2 6

  • U Dulkiewicz nic się da i nie opłaca.

    • 0 6

  • A Najwyzszy Pelnomocnik Rowerowy rozdaje skarpetki

    • 1 1

  • Przywrócić prom (2)

    • 9 0

    • Pewnie..wystarczy kilkaset milionow na jego budowe, potem kilka na utrzymanie itp

      • 1 2

    • Wykopać drugi tunel

      • 3 2

  • Następny pan Jarosław Polskę zbaw.

    • 7 0

  • Jak nie będzie realizowane to po co o tym piszecie

    • 5 1

  • (2)

    Kolego nie kombinuj, nie ulepszaj i nie komplikuj. Autobus ma wozić rowery bo tunelem nie da się przejechać. Po to jest. Nie jest potrzebna dodatkowa trasa dla pieszych czy inych.

    • 42 4

    • (1)

      Obwodnicą też się nie da przejechać a żadnego transportu dla rowerów nie ma. Zastanawiam się tylko po co w takim razie ścieżka rowerowa na Marynarki Polskiej?

      • 2 7

      • ale da się obok przejechać. taka różnica

        • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane