• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest sposób na uciekające tramwaje i autobusy

Maciej Korolczuk
2 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na pętli Siedlce, gdzie zatrzymują się i tramwaje, i autobusy każdego dnia przez brak synchronizacji obu rozkładów pasażerowie tracą po kilka minut. Na pętli Siedlce, gdzie zatrzymują się i tramwaje, i autobusy każdego dnia przez brak synchronizacji obu rozkładów pasażerowie tracą po kilka minut.

Każdy, kto korzysta z komunikacji miejskiej z pewnością zna widok odjeżdżającego "sprzed nosa" tramwaju czy autobusu. O szczególności tej chwili mogą od kilku tygodni przekonać się pasażerowie na pętli przesiadkowej na Siedlcach zobacz na mapie Gdańska czy Brętowie zobacz na mapie Gdańska, gdzie ze wspólnych przystanków odjeżdżają trzy różne środki transportu. Na brak synchronizacji rozkładów wciąż narzeka tam wiele osób. Jest szansa, że wkrótce się to zmieni.



Jak często ucieka ci sprzed nosa tramwaj czy autobus?

Jeden z naszych czytelników, prywatnie - entuzjasta i pasjonat komunikacji miejskiej i rozwiązań w niej stosowanych ma pomysł, jak rozwiązać problem z odjeżdżającymi sprzed nosa autobusami czy tramwajami. Jako że na co dzień korzysta z pętli na Siedlcach, ma okazję na własnej skórze przekonać się, ile czasu tracą na tym pasażerowie.

- Średnio 3-4 razy w tygodniu zdarza mi się sytuacja, gdy jadąc w kierunku centrum, podjeżdżam autobusem na pętlę, a dosłownie kilkanaście sekund wcześniej odjeżdża z niej tramwaj. Za każdym razem tracę w ten sposób po kilka minut. I choć jeszcze jest względnie ciepło, przez co wydłużona przesiadka nie jest aż tak bardzo dokuczliwa, to wolałbym ten czas poświęcić na tysiąc innych rzeczy, niż tłoczenie się na zbyt wąskim przystanku czy gapienie się w ulicę.
Według naszego czytelnika problem uciekających tramwajów i autobusów można rozwiązać w bardzo prosty sposób.

- Wystarczy zastosować pętle indukcyjne, które znamy choćby ze skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Gdy pojazd znajdzie się nad taką pętlą zamontowaną w jezdni, wysyłany jest impuls, który powoduje określone działanie.
Efektem może być np. zapalenie się lub wydłużenie zielonego światła albo np. uruchomienie w rejonie przejścia dla pieszych sygnału dźwiękowego z komunikatem "uwaga tramwaj" (co już się odbywa). Pętle indukcyjne znajdują zastosowanie w wielu branżach. Wykorzystywane są m.in. w transporcie publicznym, np. mają wpływ na komunikaty wyświetlane na znakach zmiennej treści, pracę fotoradarów czy liczenie rowerzystów korzystających ze ścieżek rowerowych. Stosowane są także przy wjazdach na parkingi, sterowaniu bramami, szlabanami czy przy ochronie budynków.

Pętle indukcyjne zamontowane w jezdni pod Zieleniakiem w Gdańsku. Pętle indukcyjne zamontowane w jezdni pod Zieleniakiem w Gdańsku.


Jak by podobny system działał w przypadku niezsynchronizowanej komunikacji miejskiej?

- Zbliżający się do pętli tramwaj najeżdża w pewnym momencie na pętlę zamontowaną w torowisku, a ta wysyła sygnał do sygnalizatora zatrzymującego lub wypuszczającego z pętli przesiadkowej autobus. W tym samym momencie zapala się na nim czerwone światło i autobus przez 1-2 min. czeka na pasażerów, którzy właśnie wjeżdżają na przystanek. Oczywiście takie detektory muszą być zainstalowane na tyle blisko pętli, by nie paraliżowały ruchu i nie "sypały" każdego dnia rozkładów jazdy. Takie rozwiązanie sprawi, że każdy pasażer będzie miał gwarancję, że po wyjściu z jednego pojazdu nie zobaczy zamykających się drzwi w innym i nie będzie musiał czekać na następny tramwaj czy autobus - klaruje nasz czytelnik.
Co na to ZDiZ?

- To ciekawe rozwiązanie, które warto rozważyć - przyznaje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu. - Poruszymy ten temat na najbliższym spotkaniu z Zarządem Transportu Miejskiego. Kwestią do załatwienia pozostawałoby jeszcze uzgodnienie tego pomysłu i wdrożenie go przez naszych inżynierów od automatyki i informatyki.
Pomysł podoba się też ZTM w Gdańsku.

- Każde rozwiązanie techniczne wspomagające skomunikowanie pojazdów jest godne rozważenia. Skonsultuję ten pomysł ze specjalistami zarządzającymi infrastrukturą, aby się dowiedzieć, jakie są uwarunkowania techniczne i finansowe, aby ideę zrealizować - mówi Sebastian Zomkowski, z-ca Dyrektora ds. Przewozów ZTM w Gdańsku.
Dlaczego o wykorzystaniu takich pętli nie pomyślano wcześniej, choćby przy projektowaniu i przebudowie pętli na Siedlcach, gdy już było wiadomo, że wkrótce pasażerowie będą się tam przesiadać z jednego środka transportu w drugi?

- Już wówczas było jasne, że trzeba inwestować przede wszystkim w systemy nowoczesne i zaawansowane technologicznie. M.in. dlatego pojazdy zostały wyposażone w nadajniki GPS, które wysyłając sygnał o lokalizacji pojazdu, umożliwią w przyszłości automatyczną koordynację w centrum dowodzenia odjazdów tramwajów czy autobusów. System ten będzie działał w ramach Tristara. Warto zwrócić uwagę, że w tym momencie każdy z prawie 269 przystanków węzłowych - a nie tylko jeden na Siedlcach - umożliwi precyzyjną synchronizację odjazdów w czasie rzeczywistym, albowiem sprawne przesiadki międzyliniowe w innych punktach są tak samo ważne - dodaje Zomkowski.

Miejsca

Opinie (321) 6 zablokowanych

  • (4)

    Najważniejsze, aby z Kokoszek, Karczemek i Kiełpina Górnego jeździć bez przesiadki na Siedlcach. ZTM nie potrafi przyznać się do błędów i złych kierunków w komunikacji miejskiej. Wymyślają następne głupoty.

    • 31 3

    • Mnie nie przeszkadzają przesiadki a jeżdżę każdego dnia do pracy. (3)

      • 1 14

      • to jesteś wyjątkowy (2)

        A gdzie pracujesz w ZTM czy gdzie?Ja pędzę do pracy przez te przesiadki i codziennie jest tragicznie. Czas dojazdu mi się wydłużył niesamowicie. Nie mówiąc o utrudnieniach z przesiadkami. Tramwaj staje co kilka metrów. Przez to, że zlikwidowano prawie wszystkie połączenia busowe ze Śródmieściem nie ma żadnej absolutnie alternatywy, a na Siedlcach wysypują się z busów ludzie z Chełmu, Moreny, Karczemek, Rębowa, więc nie sposób w ogóle się wepchnąć do tego tramwaju. Ruch ludzi absolutnie nie jest rozładowany tylko skumulowany na Sielcach

        • 7 0

        • z Moreny też się wysypują? (1)

          • 1 6

          • Nie!!! z Moreny siedzą w trajtku i jadą dalej...

            A co to łapanie za słówka???Chodzi o sens wypowiedzi, a ten jest chyba jasny???(napchane tramwaje+oczekiwanie na przesiadkę=kwintesencja zmian w komunikacji)...no ale może nie dla wszystkich jak widać....Ale z Moreny jadą tylko ci, którzy jadą w kierunku Gdańsk Śródmieście, bo jak jadą do Wrzeszcza czy na Przymorze to raczej jadą busami (szybciej,taniej,wygodniej). Z Warneńskiej w tych kierunkach jedzie 227 i 127, dlatego te autobusy są tak napchane!!(w końcu zlikwidowano 142). Podobnie robi ktoś, kto zaczyna podróż od Chełm Cienista, albo Chełm Witosa- wybiera 227, żeby dojechać na Przymorze(tramwajem dłużej). Ale można dalej tkwić w przekonaniu, że tramwaj coś komuś ułatwił jakiś problem rozwiązał....jak dla mnie tylko pogłębiły się problemy w związku z jego uruchomieniem na Morenę, bo równoczesna likwidacja linii busowych to pomyłka i tyle w temacie.

            • 6 0

  • debil - chyba na zlecenie miasta

    wystarczy zlikwidowac ten tramwaj i wrocic do dawnych polaczen autobusowych.

    " To ciekawe rozwiązanie, które warto rozważyć - przyznaje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu. - Poruszymy ten temat na najbliższym spotkaniu z Zarządem Transportu Miejskiego."

    • 1 0

  • robienie pasazera w jajo

    jest taki nr.171 w godzinach po pracy trzeba czekac min.1 godz.na przyjazd ,aby dojechac do Chwaszczyna,jak przyjedzie to bedzie,i nikt z ZKM nic z tego nie robi.a za bilet trzeba placic.

    • 1 0

  • pani asia sekretarka pana grzelaka

    pani asiu jezeli pani jezdzi samochodem topo copani wypowiada sie na tych forach my kupujac bilet miesieczny zawieramy umoewe v z przewoznikiem a ten powinien nas odpowiedniopotraktowac a czekanie na nastepny autobus pol godziny to nie sa bzdety pani po prostu nie zrozumiala tematu niech pani idzie doprzedszkola to pani dzieci to lepiej wytlumacza jak pani dorosla teg nie chce zrozumiec wasz getto1

    • 2 0

  • Gdańsk to ciekawe miasto. najpierw rozwalił kompletnie komunikację a teraz szuka, jak to naprawić... (11)

    to po co było aż tak zmieniać? trzeba było symulacje zrobić nie testy na ludziach.o maj gosz.

    • 142 24

    • Wystarczylo zrobic konsultacje spoleczne na wiosne (6)

      a idiotyczny pomysł ze sjriceniem 167 by upadł. Dla tego konsultacji nie przeprowadzano...

      • 16 5

      • akurat ten pomysł jest bardzo dobry (2)

        od kiedy nie ma 167 na dolnym odcinku Kartuskiej - korki znikły

        • 1 15

        • no, rzeczywiście, jeden autobus na pół godziny robił korki...

          • 4 0

        • Ale zamiast 40 minut jazdy do Kokoszek jest 1,5 h debilu.Przez takich kretynów jak ty w następnym roku będę musiał kupić samochód.

          • 7 1

      • Nie dotarło? W centrum tylko tramwajem! (2)

        Bardzo dobrze że to robią; jeszcze tylko ograniczyć wjazd do centrum "obcym" samochodom i będzie OK.

        • 3 18

        • w centrum tramwajem?co za pomysł?szkoda słów

          A co to cofanie się w czasie?Dziwne pomysł; żeby w całym centrum Gdańska polikwidować busy?I co zupełnie rozwalić komunikację miejską w Gdańsku?? To najlepiej od razu zlikwidować całą komunikację!a wszystkie busy co na śmietnik??... tak?kupmy furmanki!Żyjmy jak Amisze!!!!Albo wszędzie na piechotę to jest rozwiązanie tak?Jak wszędzie ludziom zlikwidują busy to kupią te samochody choćby za ostatni grosz, bo czasu szkoda na przesiadki i wolną jazdę tramwajem. Ja nie widzę, żeby korki na Kartuskiej były mniejsze rano patrzę na ten dramatyczny ciąg samochodów, albo po południu. Poza wszystkim tam głównie jeździły 4 busy więc mnie nie rozśmieszaj (167 i 8 142 183) . -a 2 pozostałe 175 174 miały kursy 1raz /2 razy(175) -na godzinę... jestem za powrotem autobusów i koniec, bo są bardzo szybkie i wygodne.

          • 12 0

        • a to zgodne z

          Konstytucją?

          • 5 0

    • problem w tym,

      że dalej jest "zlewka "tematu. Piszemy i nic...władza nie bierze sobie tego do serca(i do umysłu). Po prostu My musimy się w końcu zorganizować i podjąć konkretne działania, bo inaczej nasze postulaty dalej będą trafiały w powietrze..

      • 6 0

    • ehh

      Łap minusa za te swoje "o maj gosz".

      • 1 1

    • nie boj nie boj

      to tylko działania pozorowane

      • 13 0

    • specjalizacja władzy PO, stworzyć problem a potem go bohatersko rozwiązywać

      • 19 6

  • Jeżdżę codzinnie i nie mam problemów z przesiadaniem się. Ludzie zawsze marudzą bo taka polska mentalność. (6)

    • 6 30

    • mentalność (2)

      a tu widzę sposób myślenia; jak mi dobrze to każdemu dobrze. Jak mi dobrze to znaczy, że nikomu innemu nie może być niedobrze, a jak komuś niedobrze to nie moja sprawa nie mój biznes. Najważniejsze, że mi jest dobrze i koniec. Żadnych innych argumentów nie przyjmuję. Ale od samego mówienia, że jest dobrze to dobrze się nie zrobi. Może czasami warto posłuchać innych i zmienić swój punkt widzenia, ale nie od dziś wiadomo, że "punkt widzenia zależy od punktu siedzenia"....

      • 8 0

      • (1)

        Jak mi nie dobrze to wszystkim nie dobrze bo mi musi być dobrze wiec zmieńcie.

        Weź sie posłuchaj człowieku bo pierd... Jak potłuczony

        • 0 8

        • zasady logiki& argumenty

          w ogóle treści wypowiedzi "onty" nie zrozumiał, ale co może zrozumieć ktoś kto umie tylko używać myślenia i mówienia w stylu "pierd..... jak potłuczony"(to są twe wyżyny myślenia i argumentacji"-prostactwo&chamstwo&żenada w pełnej krasie. Nie zmieńcie, bo już zmienili... na gorsze tylko przywróćcie poprzedni porządek kursów busowych(poprzednio nikt nie narzekał)

          • 7 0

    • kiedyś babeczka pisała, że jeździ 20 lat i nie ma żadnych problemów z komunikacją

      ciekawe, czy takim ludziom można wierzyć? czy jest to możliwe? Może niech tv zaprosi takie osoby i zrobi z nimi wywiad - "nie mieliśmy żadnych problemów z komunikacją".

      • 2 2

    • racja - holenderska i norweska mentalność to brak marudzenia,

      bo u nich takie sprawy załatwia się zgodnie z wolą ludu i niezwłocznie

      • 4 1

    • Czubek własnego nosa

      To że ty osobiście nie masz tego problemu, nie znaczy że on nie istnieje. Twoja wypowiedź jest godna polityka.

      • 14 4

  • Pętla

    Wciąz piszecie o pętli na Siedlcach, a ja jeżdżę z ul. Warneńskiej i szlag mnie trafia, bo ani jak nie mogę dopasować wygodnego, szybkiego dojazdu z Migowa do Wrzeszcza. Mistrzunio, który układa rozkład jazdy i który zlikwidował linię 142 do raportu !

    • 3 0

  • linia 199 (4)

    Autobus linii 199 jadący na trasie Oliwa - Suchanino wciąż jest rano spóżniony! Wg rozkładu powinien odjeżdżać z przystanku Olsztyńska o godz. 6.15. Jest spóźniony co dzień na przestrzeni dwóch tygodni o 7 - 11 minut. W środę 30.09 w ogóle nie przyjechał a dzisiaj - 02.10 - przyjechał 6.24. Jak to jest możliwe? Poranne godziny, brak korków, brak robót drogowych??? Proszę ZKM wytłumaczcie mi to?

    • 7 0

    • linia 199

      Pewnie powodem opóżnienia jest sprzedaż biletów,bo ludzie wolą kupić u kierowcy niż gdzie indziej.Często widzę jak chcą kupić,niż pozwolić odjechać z przystanku o czasie.Do tego te roboty drogowe na dąbrowszczaków zawężenie jezdni gdzie autobus musi zwolnić i już 1 minuta w plecy

      • 0 0

    • Pewnie chce spełniać wolę pasażerów i czeka na kazdym przystanku na dobiegających. Co, tak też niedobrze?

      • 1 0

    • wytłumaczenie

      wy słoiki ze wsi tylko stękacie zamiast wziąść się do nauki jak tumany nie ogarną rozkładów to tak będzie a nie ogarną bo nie mają chęci ani kwalifikacji

      • 0 3

    • 199

      linia 199 to wynalazek wszechczasów. Ja już kilka lat temu dojeżdzałem nią z Przymorza na Politechnikę i był to po prostu dramat. Przedmówco - ciesz się że autobus w ogóle przyjeżdza ;-)

      • 4 0

  • kierowcy (1)

    często kierowca jest złośliwy i zamyka dzrzwi przed nosem,brak zrozumienia z ich strony. czasami mam wrażenie że pracują w ztm za karę...........

    • 7 2

    • Jadziu kierowcy nie pracują w ZTM tylko w ZKM :)

      • 3 1

  • motorniczowie i kierocy komunikacjii mijskiejmajaza nic pasazerow (1)

    trwa ciagla walka miedzy pasazerami a kierowcami imotorniczami komunikacjii miejskiej w gdansku nawet gora nie potrafi tego zalatwic ztm zkm a nawet pan grzelak ich ojciec duchowy maja za nic pasazerow d o w o d y po co pisac o petli przesiadkowej siedlce jakod dawna petla swietokrzyska swieci przykladem bezvczelnej bitwy odjazdowe tramwajow sprzed podjezdzajacych autobusow szczegolnie w porahc wczesno porannych od godz 5 do 8 przystanek mackoy przystanek mackowy podjezdza autobus 189 a 175 ucieka sprzed nos nie czekajac na posazerow przesiadajacych sie na osiedlapoluniowe i kolorowei inne w strfi kampinowskiej i u licu nipolomickiej tak podobnie tramwaj 6 sprzed bramyol wyzynnejw kierunku wrzeszcz odjezdza 2 3 minuty wczesniej moze sie spoznic a nie 2 minuty wczsnij odjechac postawic nadzory komunikacjii w nieoznakowanych samochodackh i sprawdzic jak kolesie jezdza a gdzie sprawdzalnosc monitoringu panow z kontroli panie pr grzelak sprawdz pan osobiscie swoichpodwladnych wasz gett1

    • 2 1

    • Możesz to przełożyć na poprawną polszczyznę?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane