• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest umowa na przystanek SKM Gdańsk Śródmieście

Marzena Klimowicz-Sikorska
7 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Przystanek SKM Gdańsk-Śródmieście powstanie pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej. Przystanek SKM Gdańsk-Śródmieście powstanie pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej.

Gdańsk Śródmieście będzie pierwszym od ponad 35 lat nowym przystankiem SKM w mieście. Ma być gotowy jeszcze przed Euro 2012, na razie podpisano umowę na wykonanie jego dokumentacji projektowej. O oficjalnej nazwie przystanku zdecydują mieszkańcy Gdańska.



Kto najbardziej skorzysta na nowym przystanku?

Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście (to robocza nazwa) powstanie pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. By jednak zacząć jego budowę musi powstać dokumentacja projektowa przedłużenia linii kolejowej od dworca Gdańsk Główny oraz samego przystanku. Wykona ją firma Scott Wilson, która dostanie za to ok. 1,5 mln zł - z taką ofertą wygrała przetarg, do którego stanęło w sumie dziewięć firm projektowych. Inne oferty wynosiły od 1,8 mln zł do ponad 4 mln zł. Dokumentacja ma być gotowa do czerwca 2011 r.

Budowa nowego przystanku wraz z przedłużeniem torów od dworca PKP Gdańsk Główny pochłonie ok. 80 mln zł. Te pieniądze będą pochodzić ze środków Funduszu Spójności w ramach projektu Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Do inwestycji dołoży się też Gdańsk, który podniósł swój udział w kapitale zakładowym SKM z 7 mln zł (co stanowiło 6 proc. kapitału), do 12 mln zł (co stanowi 10 proc. Kapitału).

Budowa przystanku ruszy prawdopodobnie jesienią przyszłego roku. Jest szansa - ale nie pewność - że przystanek będzie gotowy przed turniejem Euro 2012.

Gdańsk Śródmieście będzie pierwszym przystankiem SKM wybudowanym w mieście od ponad 35 lat (ostatni w Trójmieście powstał w 1997 r. w Gdyni Cisowej). Poprzednim był Gdańsk -Żabianka, który powstał w połowie lat 70. Dlaczego tak długo musieliśmy czekać na nowy? - Jego budowa była planowana jeszcze w latach 70., ale zawsze brakowało na niego pieniędzy. Dopiero teraz udało się je zgromadzić - tłumaczy prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz.

"SKM Gdańsk Śródmieście" to jedynie robocza nazwa nowego przystanku. Miasto zapowiada, że podejmując decyzję o oficjalnej nazwie skonsultuje ją z mieszkańcami.

- Po wybudowaniu nowego przystanku wzrośnie dostępność usług SKM, a miasto zyska dodatkowy argument dla przyszłych inwestorów myślących o zabudowie Targu Siennego i Rakowego. Śródmieście stanie się centralną częścią aglomeracji w pełnym znaczeniu tego słowa z szybką i niezawodną komunikacją - uważa prezes SKM Maciej Lignowski.

Budowa nowego przystanku jest powiązana z planami miasta na zagospodarowanie Targu Siennego. - Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście ożywi i podniesie atrakcyjność tej części Gdańska. Zwiększy też atrakcyjność planowanej przebudowy Targu Siennego i Rakowego.

Od wielu miesięcy miasto rozmawia z inwestorami na temat stworzenia partnerstwa publiczno-prywatnego, które zagospodarowałoby ten teren obiektami biurowymi, handlowymi i mieszkalnymi.

W przyszłości teren pomiędzy węzłami Unii Europejskiej i Carla Groddecka zobacz na mapie Gdańska ma stać się węzłem komunikacyjnym, integrującym SKM i gdańską komunikacje miejską.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • Adamowicz do łopaty!

    Obiecanki przed wyborami - już po raz czwarty!?
    Fajnie mieć czwartą z rzędu kadencję.
    Do smierci chcesz nami rządzić?

    Wybierzmy kogoś bezpartyjnego

    • 5 0

  • A ja się pytam (3)

    Po co rozbudowywać SKM skoro wszyscy jeżdżą samochodami? Precz z komunikacją zbiorową. Niech żyją samochody. Im większe i im więcej palą ropy tym lepiej. To daje wzrost gospodarczy i korki! Niech żyje rabunkowa gospopdarka! Nalezy budować drogi gdzie się tylko da. Przez lasy. Burzyć domy. Budować, budować. Oto istota rozwoju! Tako rzecze mój guru Korwin.

    • 4 7

    • Jeżdżą samochodami.. (1)

      ponieważ brak tego peronu.

      • 2 0

      • Przecie każdy

        ekspert z ekonomii w telewizorni biadoli, gdy spada wydobycie ropy, że to recesja, więc chyba dobrze gdy wydobywa się is pala ropy coraz więcej, aż do jej wyczerpania. O to przecież chodzi ekonomistom.

        • 0 0

    • Jezus Maria

      że są jeszcze tacy, którzy dają plusy temu idiocie, nie z tego świata.

      • 0 0

  • Chyba zagłosuję na Adamowicz Pawła... (1)

    najpierw tramwaj(Nowa Łódzka) , teraz peron. Facet myśli perspektywicznie i coś dobrego robi.

    • 4 7

    • Nie robi a planuje ;]

      • 1 1

  • Bajer wyborczy. Co 4 lata Bydyń będzie przesuwał termin...

    Kasa poszła na stadion. Nie ma za co wyremontować mostu przy Biskupiej Górce.

    • 7 1

  • EURO 2012

    ....do wyborów samorządowych: BĘDZIE NA EURO 2012 !!!
    Po wyborach : przesunięto na rok 2015 ..............

    • 7 1

  • o tym

    ze tu mabyc Gdansk centrum bylo wiadomo jak juz konczyli ten wiadukt

    • 7 0

  • jest październik 2010 (1)

    na razie podpisano umowę na dokumentacje projektową........

    na euro tego przystanku nie będzie, powiedzmy sobie szczerze

    a że wiadomość ukazuje się na miesiąc przed wyborami to nie przypadek mówiąc szczerze......

    więc trochę szczerości panie adamowicz nie zaszkodzi

    • 12 1

    • Są pieniądze...

      to szybko wybudują, bo za każdy dzień opóźnienia są olbrzymie kary.

      • 0 2

  • Przecież prawie każda SKM kończy bieg w Gdańsku Głównym. Tyle pieniędzy wydać (1)

    z powodu góra dziesięciu kolejek na dobę?

    • 5 4

    • Teraz tak, ale za dwa lata...

      część kolejek nie będzie zatrzymywać się przy dworcu, bo nie ma takiej potrzeby, większość i tak ma lepszy dojazd z nowego peronu.

      • 1 0

  • ... (2)

    Przecież to rzut beretem od PKP... :/

    • 4 4

    • Przy dworcu...

      nie ma miejsca na parking.

      • 1 0

    • Nie każda kolejka będzie...

      zatrzymywać się przy dworcu.

      • 2 0

  • Juz zapomnialem o planach zabudowy terenu gildii i targu

    kolejny sukces skutecznosci adamowicza

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane