• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest wykonawca elektryfikacji PKM, ale co z pociągami?

Michał Brancewicz
6 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Elektryfikacja linii PKM potrwa półtora roku. Elektryfikacja linii PKM potrwa półtora roku.

Pomorska Kolej Metropolitalna wybrała firmę, która zelektryfikuje linię PKM i wybuduje nowy przystanek. Prace potrwają półtora roku, a realizacja kosztować będzie 48,850 mln zł. Brak wsparcia z rządowego Fundusz Inwestycji Lokalnych sprawił, że województwo pomorskie zamiast 14, zamówi dwa pociągi z możliwością rozszerzenia zamówienia, jeśli uda się pozyskać środki z innego programu.



Elektryfikacja PKM obejmie linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i  16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km

Ekologia ma dla ciebie znaczenie przy wyborze środka transportu?

Drugim elementem jest budowa przystanku PKM FirogaMapka między PKM Matarnia a PKM Port Lotniczy.

Do przetargu stanęło 11 firm, ale oferty jedynie trzech mieściły się w budżecie.

Ostatecznie na wykonawcę wybrano firmę Torpol, która zaoferowała realizację obu zadań za 48,850 mln zł.

Jeśli obejdzie się bez odwołań ze strony pozostałych oferentów, umowa powinna zostać wkrótce podpisana, a od dnia jej zawarcia wykonawca będzie miał 18 miesięcy na uporanie się ze wszystkimi pracami.

Dwa pociągi za ponad 55 mln zł



Po elektryfikacji na linii PKM pojawią się pociągi elektryczne. W związku z tą inwestycją Województwo Pomorskie zamierzało kupić 14 nowych pociągów: sześć pojazdów hybrydowych oraz osiem elektrycznych zespołów trakcyjnych.

W grudniu zeszłego roku okazało się, że projekt nie uzyskał dofinansowania w ramach pierwszej edycji rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, dlatego planowany zakup obejmie jeden pojazd o napędzie elektryczno-spalinowym z opcją na pięć kolejnych i jeden o napędzie elektrycznym z opcją na kolejne siedem.

Czytaj też: Znowu 0 zł dla Trójmiasta z rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych

Na ten cel w budżecie województwa zostały zabezpieczone środki w wysokości 55,35 mln złotych. Planowany na pierwszy kwartał 2021 roku przetarg wciąż nie został jednak ogłoszony.

Krajowy Plan Odbudowy tylko dla Intercity?



Tymczasem ze względu na zakup wspomnianych 14 pociągów został przeniesiony do Krajowego Planu Odbudowy, z którego województwo pomorskie zamierza zakupić dodatkowo 30 pojazdów elektrycznych.

Jak jednak podaje Rzeczpospolita, środki z KPO mogą zostać w całości skonsumowane na wsparcie zakupu taboru przez PKP Intercity. Państwowy przewoźnik planuje bowiem zakupić 38 piętrowych pociągów oraz 45 lokomotyw.

Dlatego Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych (ZSPK) w piśmie do ministra infrastruktury domaga się zwiększenia wsparcia na zakupy nowych pociągów z 398 mln euro do 1,5 mld euro.

Bajpas kartuski w budowie



W budowie jest natomiast tzw. bajpas kartuski, czyli kolejowy objazd, którym będą jeździły pociągi podczas elektryfikacji zarówno linii PKM, jak i 201 należącej do Polskich Linii Kolejowych.

Budowa 17,5-kilometrowego, jednotorowego odcinka została podzielona między PKM i PLK.


  1. Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
  2. Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.

PKM umowę na swoją część prac podpisała 22 grudnia 2020 roku, zaś PLK 26 lutego 2021 roku.

W obu przypadkach prace mają się zakończyć do końca 2022 roku.

Miejsca

Opinie (181) 8 zablokowanych

  • Przystanek Firoga górą! Chętnie z niego skorzystam.

    • 1 3

  • A ja się cieszę z przystanku firoga i nie mogę się już go doczekac

    • 1 3

  • A co tam z Węzłem Karwiny (2)

    Będzie trzeci tor i elektryfikacja, czy Gdynia na stałe wyłączy się z PKM i zablokuje dostęp do portu?

    • 14 0

    • trzeci tor będzie

      Najwyżej nie będzie Wielkopolskiej...
      ;)

      • 0 0

    • Nie bedzie trzeciego toru,bo ja sie nie zgadzam.

      • 1 0

  • Kiedy znajdzie sie wykonawca automatycznych kas biletowych? (4)

    Kupowanie biletu u kierownika pociagu traci lekka wioska.Tak to sie kupuje bilety w pks.

    • 4 4

    • kierownik pociągu nadal jest duuużo sprawniejszy

      niż obecne na wszystkich stacjach automaty biletowe... A nawet działa, jak nie ma wydać reszty... ;)
      Więc z ta "moderną" to bez przesady...

      No i kierownika nie dotykasz, więc jest bezpieczniej... ;)

      • 0 0

    • Zacznij kupować przez internet (1)

      Ja mam 70 lat i bilety kupuję przez internet,a ty młody nie potrafisz?!!!!

      • 1 2

      • Klamiesz.

        Ludziom po 70 zabierany jest dostep do internetu,bo traca uprawnienia do obslugi komputera i smartfona.

        • 0 0

    • Kupuj w aplikacjach

      • 3 1

  • tlumaczenie bajpas kartuski to jakas bzdura (3)

    A ktoredy maja pojechac pociagi podczas elektryfikacji od Wrzeszcza do Kielpinka? Po co wtedy bajpas? Napiszcie od razu, ze chodzi o dodatkowe pieniadze na uruchomienie linii do Starej Pily i dalej Zukowa Zachodniego

    • 3 9

    • jeśli nawet, co co w tym złego?

      ale jesteś w błędzie, ten objazd jest wymuszony remontem i rozbudową 201.

      • 0 0

    • pkp plk planują na lata zamknąć linię 201!

      bajpas Kiełpinek - Stara Piła - Glincz - Kartzy umożliwi utrzymanie ruchu podczas modernizacji odcinka Somonino - Żukowo - Gdańsk Osowa.

      • 5 1

    • Ło matko, odkryłeś spisek...
      Tylko bajpas nie jest robiony na czas elektryfikacji PKMki, a na czas budowy drugiego toru i elektryfikację linii 201. Na PKMce pociągi będą po prostu jeździć odcinkami jednym torem.

      • 6 0

  • Jazda spalinówką (9)

    To takjak jechac dieselem z lat 80.
    Pod górkę puchnie, elektryk zapewne bardziej ekonomiczny, dynamiczny, ekologiczny. Wiem wiem prąd jest z węgla.

    Co za osioł, matoł budował tę linię bez elektryki??
    To powinno być od razu.
    Total jak budować dom bez instalacji elektrycznej, a później kiedyś się założy...

    • 51 30

    • Osioł z widokami (3)

      Gdyby nie ten osioł do dziś nie byłoby tam nawet torów na Strzyży . Pan Adamowicz miał jednak jakąś wizję w przeciwieństwie do Kaczyńskiego , który tylko władzę ma w oczach.

      • 8 7

      • Adamowicza do kolei zmusił marszałek

        Bo Adamowicz forsował pomysły gdańskiego lobby tramwajowego. Tego od tramwajowej (pustej) estakady w Brętowie i tramwaju na Obrońców Getta. Realizacja byłaby równie "udana"...

        No i przy okazji można by było dać prztyczka "koledze" z północy i dodatkowo pogrzebać jego chęć dołączenia do lotniczego interesu...

        Na szczęście "trzeci" na tym skorzystał i skomunikował satelity (Kartuzy i Kościerzynę)... To chyba jedyny przykład rozsądku i samodzielności myślenia samorządu województwa... :\

        • 1 1

      • Adamowicz??? (1)

        A co Adamowicz miał wspólnego z PKM ??? masz w ogóle pojęcie o czym piszesz? Adamowicz to na początku przeszkadzal tylko w projekcie, bo widział... Tramwaj na lotnisko przez Chełm, Lostowice itp, taki gdański model planowania.

        • 10 4

        • No i wykasował rezerwę terenową

          pod SKM Południe.

          • 5 0

    • Przyszła elektryfikacja była uwzględniona w projekcie.

      Np. wiadukty maja przygotowane miejsca na montaż konstrukcji potrzymującej sieć.
      Co by dało zelektryfikowanie w 2014 roku trasy PKM, która sięga tylko Gdańska Rębiechowa?
      Cała trasa Gdynia-Osowa-Rębiechowo-Kościerzyna plus odgałęzienie tej z tej linii do Kartuz należą do pkp plk a oni nie mieli zamiaru wedy elektryfikować swoich linii. Zatem nawet gdyby wtedy zelektryfikowano cały odcinek PKM, który powtarzam sięga tylko do połączenia z linią Gdynia-Kościerzyna, to i tak pociągi elektryczne nie mogłyby dojechać do Osowej, Gdyni, Kartuz, Kościerzyny. 7 lat sieć trakcyjna by wisiał i była nieużywana - dopiero byłyby tutaj wpisy o konieczności ukarania winnych.

      • 3 0

    • Nie mogli zrobić matole, bo by nie

      Dostali wcale kasy na inwestycje. Doczytaj...

      • 4 2

    • a budujesz dom z instalacją gazową gdy nie masz przyłącza do sieci gazowej?

      No jasne że nie - jak będzie to sobie dorobisz, może i będzie drożej i bardziej kłopotliwie ale nie ryzykujesz że nigdy nie powstanie przyłącze i zostaniesz z instalacją bez sensu. To samo było tu - dopóki nie było pewne że PLK elekryfikuje dalsze linie to nie było sensu ślepej odnogi elektrycznej tworzyć.

      • 7 2

    • Jakbyś sfinansował trakcje elektryczną to na pewno by tak zbudowali.

      • 4 1

    • A dokąd miały jeździć te elektryki, miszczu?

      • 7 3

  • (3)

    Oo będzie szansa zobaczyć słynny EN57-kibel na linii PKM

    • 47 4

    • NIE (2)

      Nie, bo PKM przejmie po elektryfikacji PR... dlaczego to im dano Impulsy ...

      • 1 4

      • Dokładnie.

        Fascynujące jest to, że marszałek wspiera że wszystkich sił Polregio, kosztem SKM. Żeby było śmieszniej- województwo w SKM ma ok. 10 proc udziałów.

        • 0 0

      • regio też ma kible, a do tego nie zmodernizowane

        • 2 0

  • Tylko 2 słowa a jednak nadal aktualne "Polnische Wirtschaft" tylko ze chodzi tutaj o Polskich urzedasów które są szkodnikami (1)

    Idealny przykład niegospodarności właśnie dzięki szkodnikom urzędniczym.!!Ile razy jeszcze będziemy płacic za coc co można było zrobić 5 razy taniej .A no tak długo aż urzędasy oidpowiedzialne za niegospodarność zaczna ponosić odpowiedzialność.!

    • 7 2

    • a kto zdefiniuje te działania...

      jako niegospodarność?

      • 0 0

  • Samo życie... (4)

    W Krajowym Programie Kolejowym były 2 mld na linię Gdynia - Słupsk. Rząd PiS najpierw obciął te fundusze do 300 mln a teraz mówi, że kasy brak. W tym samym czasie pojawiają się i znajdują finansowanie nowe projekty... na Podkarpaciu! Tam nie szkoda wydać 300 mln na wypasiony remont, żeby mogły kursować... cztery pary autobusów szynowych dziennie i to wyłącznie od poniedziałku do piątku!

    • 1 5

    • zamiast masz s6 (2)

      a każdy ustawia priorytety pod siebie.

      • 0 1

      • S6? (1)

        Też było w planach, tylko Adamczyk (PiS) wstrzymał przetargi i zaczął budować S19... na Podkarpaciu! O rozmachu inwestycyjnym w Krakowie oraz Małopolsce nawet nie warto wspominać... Tak wygląda "zrównoważony rozwój" Morawieckiego.

        • 0 1

        • dziwi cię...

          to?

          Na s6 nic nie było wstrzymane, bo nic nie było przygotowane. Taka klasyczna "świnka - podrzutek", gdy już wiedziano, że sprawy przegrane.

          Fajnie jest być martyrologicznym kombatantem, a rzeczywistość jest taka, że pomorskie zajęte karnawałem euro i moszczeniem się w Gdańsku zaniedbało i olało resztę regionu. A dotychczasowe wydawanie środków jest "dyskusyjne"...

          I teraz pomorskie zbiera owoce...
          Jest oczywiste, że ten, kto ma większa zdolność polityczną/współpracy, będzie beneficjentem środków centralnych. Gdańsk już był.

          I jest to niezależne od sztandarów...

          • 1 1

    • kiełbasa wyborcza :)

      • 1 1

  • a kiedy pojedziemy koleją z pruszcza do kartuz linię zlikwidowano 30 lat temu bo się nie opłacało jej utrzymywać a tą trasą jeżdziło bardzo dużo pasażerów

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane