• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni etap prac drogowych w centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
18 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Budowa Forum Gdańsk z perspektywy Biskupiej Górki. Na środku koparka równa zasypany teren po dawnym wiadukcie. Budowa Forum Gdańsk z perspektywy Biskupiej Górki. Na środku koparka równa zasypany teren po dawnym wiadukcie.

Najpóźniej do końca czerwca potrwa budowa węzła przesiadkowego przy Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. W wakacje nowymi wiaduktami pojadą jednak tylko tramwaje. Autobusy pojawią się tam dopiero wiosną przyszłego roku, już po oddaniu całej inwestycji. Same roboty przy budowie nowego układu drogowego w centrum są już zaawansowane w 80 proc. i powinny się zakończyć wczesną jesienią.



Co sądzisz o nowym układzie drogowym wokół Forum Gdańsk?

Mija półmetek prac przy budowie nowego węzła przesiadkowego w centrum Gdańska. Drogowcy zamknęli dotychczasowy wiadukt, po którym jeździły tramwaje pod koniec stycznia. Od tamtej pory linie jadące na południe Gdańska jeżdżą objazdem przez Hucisko i 3 Maja zobacz na mapie Gdańska. Już wiadomo, że tramwaje wrócą na nowy węzeł na przełomie czerwca i lipca.

- Docelowo w środkowej części węzła będą zatrzymywać się tramwaje, obok wytyczone zostaną po dwa buspasy dla autobusów miejskich oraz perony dla podróżnych. Ponadto od strony południowej powstanie ścieżka rowerowa, a od północnej - ciąg pieszo-rowerowy. Kierowcy z nowych udogodnień korzystają już od kilku miesięcy, jeżdżąc w tym miejscu po dwóch zupełnie nowych wiaduktach drogowych - mówi Wojciech Bróż, dyrektor kontraktu w Doraco - firmie, która jest generalnym wykonawcą infrastruktury drogowej przy Forum Gdańsk.
Początkowo z nowego węzła przesiadkowego będą mogli korzystać jedynie pasażerowie korzystający z tramwajów i kolejek SKM. Autobusy pojadą tamtędy wiosną 2018 r., już po oddaniu całej inwestycji. ZTM musi przygotować bowiem rozkłady i zaplanować przebieg nowych tras linii jadących przez i do Śródmieścia. Aby nowe miejsce, z którego codziennie będą korzystać tysiące mieszkańców było jak najbardziej przyjazne podróżnym, pojawią się tam także elementy małej architektury. Jej część - np. szklane ekrany - mogłyby zostać zainstalowane już teraz, ale w obawie przed aktami wandalizmu ich montaż przełożono na później.

Aby umożliwić kierowcom komfortowy przejazd z Armii Krajowej w 3 Maja w kierunku Huciska w miejscu niedawno wyburzonych dwóch przęseł wiaduktu powstanie nowy łuk dwupasmowej drogi. W miejscu tym do niedawna była zachowana rezerwa technologiczna przy torach kolejowych, która została zasypana, a wcześniej - jak mówią drogowcy - była wykorzystana jako noclegownia dla bezdomnych.

  • Skrzyżowanie Trasy WZ z 3 Maja będzie rozbudowane w ostatnim etapie robót.
  • W miejscu po dawnym wiadukcie wkrótce pojawi się nowy łuk dwupasmowej jezdni łączącej Armii Krajowej z 3 Maja.
  • Takich ekranów mogłoby być więcej, ale wykonawca obawia się, że będą łatwym celem dla grafficiarzy i wandali.
  • Tym odcinkiem 3 Maja kierowcy pojadą na przełomie maja i czerwca.


Obecnie prowadzone są prace na pasie w kierunku nowego skrzyżowania przy Rogaczewskiego zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstaje rondo oraz wjazd i wyjazd z naziemnego parkingu i dalej - Urzędu Miejskiego. Prace mają zakończyć się na przełomie maja i czerwca i wówczas kierowcy pojadą nowym odcinkiem drogi (wzdłuż murów między Armii Krajowej a Huciskiem). Później drogowcy przejdą na jezdnię w przeciwnym kierunku. Także przed wakacjami rozpocznie się modernizacja, a w zasadzie budowa nowej konstrukcji drogowej na wlocie i wylocie z Armii Krajowej w 3 Maja. Roboty mają być prowadzone etapami, by w jak największym stopniu zminimalizować utrudnienia dla kierowców.

W wakacje drogowcy pojawią się też na nowym skrzyżowaniu Nowego Podwala Grodzkiego z Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstanie przejazd przez torowisko tramwajowe. Nowe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną między dworcem a Huciskiem zostanie jednak otwarte dopiero w przyszłym roku, bo ten fragment jezdni ma służyć głównie dostawcom do centrum handlowego.

Postęp prac widać też od strony Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska. Kończą się już roboty przy przedłużeniu wiaty na przystanku SKM Śródmieście. Zadaszenie zostało wydłużone z obu stron, by umożliwić w przyszłości pasażerom przejście "pod dachem" zarówno w stronę centrum, jak i tunelu pod Okopową na skwer przy kościele św. Trójcy zobacz na mapie Gdańska. W gotowym już tunelu wyeksponowano ścianę odkrytych podczas prac ziemnych pozostałości po bastionie Kot.

Wykonawca stan robót przy nowym układzie drogowym wokół Forum Gdańsk szacuje na ok. 80. proc. Ostatnie warstwy ścieralne na nowych odcinkach pojawią się na przełomie sierpnia i września. Jeśli nie wystąpią nieprzewidziane okoliczności, po wakacjach kierowcom zostanie udostępniony - z wyjątkiem Nowego Podwala Grodzkiego - docelowy układ drogowy w centrum Gdańska.

  • Tędy ma przebiegać południowy odcinek Nowego Podwala Grodzkiego. Po lewej wzmocniona skarpa, na której wytyczona zostanie droga rowerowa.
  • Łączenia starej i nowej (wydłużonej) wiaty i peronu SKM Śródmieście.
  • Tunel kolejowy między SKM Śródmieście a Dworcem Głównym.
  • Obecnie trwają ostatnie prace wykończeniowe przy zadaszeniu peronu SKM Śródmieście.
  • Po prawej stronie miejsce, w którym przebiegać będzie ul. Nowe Podwale Grodzkie.
  • Nowy tunel pieszo-rowerowy między SKM Śródmieście a ul. Toruńską i skwerem przy kościele św. Trójcy.
  • W tym miejscu będzie rampa rowerowa łącząca tunel z ul. Toruńską.
  • Mur po dawnym bastionie Kot.

Miejsca

Opinie (151) 3 zablokowane

  • Co by tu jeszcze zabetonować zastanawiają się urzędnicy.

    • 24 3

  • I miasto dało kolejny raz d...y przy takiej inwestycji. (1)

    Skoro robione były takie wykopy, kładzione nowe torowisko i nowa jezdnia robiona od zera (bo taki był plan) - mogli postarać się o powiększenie wykopu w kierunku ulicy 3 Maja i dalej na obecny parking za UM (przy Rogaczewskiego) - by zrobić tam parking podziemny z 2 lub 3 kondygnacjami (była taka inicjatywa...) dla UM, szpitala , przyszłych klientów i innych, którzy mogli by przyjechać i nie pakować się w samo centrum miasta.......to skandal, że przy szpitalu i UM/ sądzie nie ma miejsc parkingowych.....

    • 37 8

    • Jak nie ma ?

      Są na podwórzu U.M nawet z ochroną i szlabanem :p a niebawem w Forum Radunia będzie miejsc tysiące dla aut. Tuż obok .UM ile 20 metrów ?

      • 3 1

  • sarna (1)

    Bardzo brzydko to nie pasuje do gdanska morze jak to by bylo na uboczu to tak narazie jest jak bukier chitlera ochyda

    • 24 7

    • morze chitlera

      A może nie hitlera

      • 6 1

  • Super ze buduja ale...

    Stan przejazdow itp w trakcie budowy to dramat!! Nikt nie wymaga od inwestora zeby w dobrym stanie utrzymywal przejazdy tymczasowe ...dziura na dziurze i slabe oznaczenia ..niestety

    • 11 3

  • Zieleń musi być! Obłoźą czymś ten beton?

    • 11 3

  • (1)

    I słupku, tysiące słupków! Tak aby blachosmrodziarza nie parkowali na chodnikach, trawnikach, przejściach dla pieszych, przystankach...

    • 53 22

    • miliony słupków! każdy 1200 netto. Niech się suweren dołoży!

      • 17 7

  • Załatać dziury na Okopowej przy skręcie od Podwala Przedmiejskiego!!!

    • 12 1

  • Zabetonowac caly UM. Wszystkie okna i drzwi .

    Niech urzedasy tam siedza i nie przeszkadzaja nam mieszkancom w normalnym zyciu !!!

    • 33 6

  • (2)

    Nic nie trwa wiecznie. Już niedługo będziemy robić tam zakupy :)

    • 16 24

    • Przynajmniej ja będę tam kupować

      i pracować...

      • 5 4

    • ty urzedasie bedziesz robil w reserwed!!!!

      • 6 8

  • Jak rozwiazany bedzie przejazd rowerem?

    Skoro projekt zmienia sie w oczach to ktos wie ktoredy maja jezdzic rowersysci? Trasa z Pruszcza na polnoc jest bardzo popularna a to skrzyzowanie zawsze bylo waskim gardlem a cos czuje ze mimo wlozenia setek milionow bedzie tylko gorzej. Idealne byloby wykorzystanie rezerwy pod wiaduktem i zrobienie bezkolizyjnego przejazdu. No ale jak widac zasypuja. Ktos cos wie?

    • 13 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane