• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kamień węgielny na budowie Forum Gdańsk. Dwa lata prac w centrum miasta

Katarzyna Moritz, Krzysztof Koprowski
2 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Tak ma wyglądać Forum Gdańsk i jego otoczenie w 2017 roku.


We wtorek wmurowano kamień węgielny pod budowę Forum Gdańsk. Kompleks handlowo-usługowy ma powstać do końca 2017 roku na blisko 6-hektarowej działce w centrum Gdańska.



Gdzie najczęściej robisz zakupy?

Do budowy kompleksu Forum Gdańsk, który do niedawna nazywany był Forum Radunia, przymierzano się niemal od 12 lat. Miasto już dawno chciało zabudować teren, który rozdzielał dwie zabudowane części Śródmieścia.

Po pięciu latach przygotowań, budowa rusza pełną parą. W związku z tym we wtorek nastąpiło uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego na placu budowy.

Rewolucja przestrzenna w centrum miasta

- To będzie pozytywna rewolucja dla tego miejsca - zapewnia Tomasz Matusiak, dyrektor firmy deweloperskiej Multi Poland i pełnomocnik spółki Forum Gdańsk. - Od lipca ruszą pełną parą prace drogowe i wznowione zostaną prace przy budowie płyty nad torami kolejowymi. Ruszy budowa obiektu, który będzie wielofunkcyjnym kompleksem, złożonym z kilku wolumenów architektonicznych. Całość wykreuje wrażenie pierzejowej zabudowy miasta. Powstaną wielkowymiarowe, ciekawie urządzone, wielopoziomowe i śródmiejskie place publiczne. W drugim etapie powstanie zabudowa biurowa.

Forum Gdańsk ma powstać w ciągu dwu i pół roku na blisko 6-hektarowej działce przekazanej przez miasto w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, na terenie Targów Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska. Inwestor, holenderska firma Multi Corporation, we wrześniu zeszłego roku uzyskała już pozwolenie na budowę.

Pod koniec zeszłego roku kontrakt na budowę kompleksu zdobyła spółka Warbud, w naszym regionie znana z budowy mostu wantowego na Martwej Wiśle, centrum handlowego Klif, hotel Qubus czy Muzeum Miasta Gdyni.

Połączenie starego i nowego

W zeszłym roku na tym terenie rozpoczęły się badania archeologiczne. Deweloper odkupił też zabytkowy budynek Zgromadzenia Sióstr św. Elżbiety, w którym przez wiele lat funkcjonowało także przedszkole. Budynek zostanie wkomponowany w nowy kompleks.

- Otwieramy na nowo drogę królewską. Udostępniamy część publiczną, w tym ciekawy plac spotkań dla gdańszczan. Będzie można w końcu usiąść przy kanale Raduni i napić się kawy - podkreśla Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

I wylicza kolejne zalety miejsca: bardzo dobrze skomunikowana przestrzeń, istniejący przystanek SKM Śródmieście, zapowiadana budowa nowego Podwale Grodzkiego na poziomie torów kolejowych, węzeł przesiadkowy w ciągu Armii Krajowej.

- Na samą przebudowę układu drogowego w tym rejonie musielibyśmy mieć 180 mln zł- dodaje zastępca prezydenta. A tak koszty tej inwestycji pokryje prywatny partner.

  • We wtorek odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego na budowie Forum Gdańsk.
  • We wtorek odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego na budowie Forum Gdańsk.
  • We wtorek odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego na budowie Forum Gdańsk.
  • We wtorek odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego na budowie Forum Gdańsk.
  • We wtorek odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego na budowie Forum Gdańsk.


Inwestycja za 800 mln zł

Łączny koszt budowy Forum Gdańsk oszacowano na ok. 800 mln zł. Wartość 6-hektarowej miejskiej działki oszacowano na 130 mln zł. W zamian za nią, inwestor zbuduje Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, które będzie niekomercyjną częścią Forum Gdańsk, przejętą przez miasto. Znajdzie się tam główny punkt miejskiej informacji turystycznej, makieta Gdańska, sala multimedialna i ekspozycyjna, kawiarnia, a także biura. Centrum zaprojektowało studio Kwadrat.

Natomiast nad projektem całego nowego kompleksu czuwa warszawska pracownia Sud Architekt Polska, jako krajowy koprojektant holenderskiej firmy T+T Design, działającej na zlecenie Multi.

Powierzchnia całkowita Forum Radunia wyniesie blisko 144 tys. m kw., z czego powierzchnia najmu będzie stanowić ok. 62 tys. m kw. W skład Forum Gdańsk wejdzie centrum handlowe, w który pomieści ponad 200 lokali handlowych i usługowych, a także dziewięciosalowe kino. Zaplanowano siedem kondygnacji naziemnych oraz jedną podziemną.

Głównym elementem kompozycyjnym całego kompleksu jest pasaż Kanału Raduni. 17 m nad kanałem powstanie przezroczyste przepierzenie w formie katedralnego dachu. Sam pasaż podzieli budynek na dwie, różne w swej stylistyce części. Część wschodnia została zaprojektowana w postaci wydzielonych kubatur przykrytych dwuspadowymi dachami.

  • Forum Gdańsk ma powstać do końca 2017 roku.
  • Maksymalna wysokość zabudowy ma wynieść 40 m.
  • Głównym elementem kompozycyjnym będzie Kanał Raduni.
  • Parkingi na ponad 1000 miejsc widok od strony ul. 3 Maja.
  • Powierzchnia całkowita Forum Gdańsk, wyniesie blisko 144 tys. m kw., z czego powierzchnia najmu będzie stanowić ok. 62 tys. m kw.
Komunikacja pomiędzy dwiema stronami kanału Raduni zapewniona będzie poprzez nadwieszone kładki, pokryte nawierzchnią drewnianą i szklaną oraz zachowany mostek.

Całość uzupełni planowana zabudowa na betonowej płycie o powierzchni 1,5 ha, która przykryje biegnącą między nasypami linię kolejową w kierunku Warszawy (poza zakresem kontraktu Warbudu).

Układ komunikacyjny
Wraz z centrum handlowym, powstanie też zupełnie nowy układ komunikacyjny. Tuż obok wykopu kolejowego wykonana zostanie dwujezdniowa ulica tzw. Nowe Podwale Grodzkie, która połączy rejon dworca i dawnej przychodni zobacz na mapie Gdańska (będzie tutaj nowe skrzyżowanie) z  rejonem ul. Toruńskiej zobacz na mapie Gdańska, przebiegając bezkolizyjnie pod Huciskiem oraz al. Armii Krajowej.

Tory kolejowe wraz z Nowym Podwalem Grodzkim zostaną przykryte płytą betonową, a na niej usytuowane zostaną nowe budynki - parking (1,1 tys. miejsc postojowych) z częścią handlowo-usługową oraz, w drugim etapie, zespół biurowy.

Osią komunikacji pieszej będzie pasaż handlowy ze szklanym zadaszeniem na wysokości ostatniej kondygnacji, usytuowany wzdłuż Kanału Raduni. Połączy on rejon przystanku SKM Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska z drugą osią - Drogi Królewskiej.

Oś Drogi Królewskiej to przedłużenie przejścia podziemnego pod Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska w stronę 3 Maja i Nowych Ogrodów. Jej ciągłość zostanie przerwana na wysokości ul. 3 Maja, gdzie nie przewiduje się przejścia przez ulicę ze względu na zbyt bliską odległość do skrzyżowań. Po drodze będzie trzeba pokonać także wiele schodów - z tunelu przy Bramie Wyżynnej, a następnie by wspiąć się na płytę nad torami kolejowymi, a potem schodząc z niej do poziomu ul. 3 Maja.

Brakuje także wygodne połączenia rejonu ul. Rogaczewskiego zobacz na mapie Gdańska z Bramą Wyżynną. Jeszcze niedawno na wysokości tej ulicy nad wykopem kolejowym istniała kładka dla pieszych. Teraz w tym miejscu zaplanowano wjazd do parkingu. Pieszym (poza spacerem po parkingu) pozostaje nadłożenie drogi do rejonu osi Drogi Królewskiej lub obejście obiektu od strony al. Armii Krajowej.

Od strony ul. 3 Maja mają być wejścia do sklepów, ale inwestor unika deklaracji czy nie będzie to fikcją, jak w Galerii Bałtyckiej, gdzie drzwi bezpośrednio do sklepów na parterze również są - z tym, że zawsze zamknięte.

Wspomniana już al. Armii Krajowej zamieni się w wielką przestrzeń komunikacyjną. Istniejący wiadukt zobacz na mapie Gdańska stanie się węzłem przesiadkowym autobus-tramwaj, zaś po obu jego stronach powstaną nowe wiadukty (tzw. uszy), które będzie przeznaczone dla ruchu samochodowego.

Niestety na uchu południowym nie przewidziano dodatkowego zejścia na przystanek SKM. Mieszkańcy Biskupiej Górki czy też pracownicy biurowców przy ul. Na Stoku będą więc musieli najpierw pokonać przejście przez nową południową jezdnię, a dopiero stamtąd zejść pod poziom wiaduktów na peron SKM.

Wygodniej niż obecnie będzie można natomiast dotrzeć z najnowszego przystanku SKM do Urzędu Marszałkowskiego i Wojewódzkiego. Wraz z przebudową skrzyżowania z ul. Toruńską i "podłączenia" do niego Nowego Podwala Grodzkiego, powstanie tutaj przejście podziemne z przystanku kolejowego na drugą stronę ul. Okopowej (na peronie zostało wykonane już zejście do niego).

Przejście podziemne powstanie także pod Huciskiem zobacz na mapie Gdańska na wysokości wylotu tzw. Małego Podwala Grodzkiego i wjazdu pod Bibliotekę Wojewódzką. Spod biblioteki już w poniedziałek wycofano autobusy, kierując je na przystanki zlokalizowane na Hucisku.

Docelowo autobusy mają kursować w rejon węzła na płycie w ciągu al. Armii Krajowej. Część linii zostanie też wkrótce skróconych do powstającego węzła przesiadkowego na pętli tramwajowej Siedlce zobacz na mapie Gdańska.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • Wielka szkoda, że decydenci wyrazili zgodę na tą brzydka i burzącą układ urbanistyczny inwestycję.

    Komentarz do tego zbyteczny. Wielka szkoda, że decydenci wyrazili zgodę na tą brzydka i burzącą układ urbanistyczny inwestycję. Oni odejdą a ten nieudolny projekt pozostanie. Jak to mówią Gdańsk morze możliwości.......

    • 31 3

  • Forum Gdańsk

    -czego się nie robi dla lemingów !

    • 17 4

  • Wygląda na to że waaadza podjęła decyzję. Dostaniemy w prezencie skrzyżowanie ECS z tzw Teatrem Szekspirowskim. Oi, ktoś mas kompleksy. A mjoże zmienimy nazwę naszego miasta na Chlapkowice lub Bzdęczewo? Wtedy nowa nazwa będzie pasować do atrakcji jakie nam zafundują tzw "projektanci" i inwestorzy. Ciekawe, że pomimo wielu próśb osoby które zatwierdziły te maszkarony nie mają dość odwagi aby podpisać się w w/w artykule imieniem i nazwiskiem. Natomiast pan Bojanowski znalazł argument nie do odrzucenia - "Będzie można tam napić się kawy" Pan to tak na poważnie czy też dla żartu?
    .

    • 26 1

  • zadowolony

    wkoncu normalny dworzec ten co teraz jest to nawet Tczew przebija

    • 7 6

  • A ja tam się ciesze, że nieźle to wygląda a nie tak jak te paskudne kloce zwane gdyńskim waterfrontem

    • 4 12

  • harowac i kupowac, harowac i kupowac, harowac i kupowac

    jak stonka

    • 15 1

  • (1)

    I będzie taki koszmarek jak na przeciw dworca, i nic z tym nie da się już zrobić, a Biskupia Górka, Brama Nizinna niszczeje,smutne. Gdyby władze Gdańska byłyby naprawdę zakorzenione w Naszym mieście, wyglądałoby ono zupełnie inaczej. Totalny chaos urbanistyczny, tak np.o Gdańsku sądzą architekci szwedzcy, nie wszyscy są zachwyceni ECS czy teatrem szekspirowskim, poczytajcie trochę!

    • 29 4

    • zabawne w tym wszystkim jest to...

      ... że w szwecji pracuje pełno polskich architektów (bardzo popularny kierunek emigracji) :)

      najbardziej mnie przeraża to, że mając do dyspozycji wydział architektury na PG, nikt nie ma nawet ochoty kazać studentom (w ramach zajęć) zanalizować danego terenu w Gdańsku pod kątem potencjalnych inwestycji i z nierzadko fajnych pomysłów stworzyć jakiś łączący zalety każdego z nich...

      dla przykładu - zamiast zajmować się problemami naszego miasta, rewitalizujemy zaniedbane dzielnice w Portland w USA.

      • 4 0

  • Oby tylko w centrum handlowym znalazły się takie sklepy jak Burberry, Gucci, Louis Vitton i Licus Concept Store, bo mam już dość jeżdzenia na zakupy do Warszawy !

    • 7 10

  • Można się uśmiać z naszych miejskich urbanistów:)

    1. Miejski plac na poziomie minus 1:) Proponuję poziom minus 3. Zawsze to więcej potencjalnej powierzchni komercyjnej.
    2. Brak przejścia naziemnego w najbardziej reprezentacyjnym i śródmiejskim miejscu Gdańska. Pani kręcąca d*pka na wizualizacji w czasie modnego biegu wpada zdezorientowana wprost na 'przepustowe" Wały Jagiellońskie.
    3. Zadaszenie kanału Raduni obróci się przeciwko centrum. Woda bardziej stojąco gnijąca niż wartko płynąca:) Chyba, że miasto zamierza w końcu zwiększyć przepływ wody do niegdysiejszego poziomu.
    4. Kpina w żywe oczy z wizją zieleni od strony 3 maja. Założymy się, że nie nasadzicie tam żadnego drzewa?
    5. Najzabawniejsze jest to jak rozrósł sie nam Gdańsk na waszej wizualizacji. Widać zabudowę nieistniejącą, której nawet nie ma w planach:) Jak wciskać kity to na całość!:)

    Ogólnie rzecz biorąc miasto Gdańsk w postaci Pawła Adamowicza, Wiesława Bielawskiego, Andrzeja Ducha i innych dało d*py. Do inwestora nie ma co miec pretensji ponieważ z założenia zainteresowany jest jedynie maksymalizacją zysków przy minimalnych kosztach. Żadnych sentymentów!

    Za to właśnie, drodzy obecni włodarze miasta oraz za wasze chamstwo i arogancję, przerżniecie najbliższe wybory wraz z cała Platformą Obywatelską.

    • 39 3

  • Czy w tym mieście istnieje urbanistyka i ład przestrzenny? (1)

    Całe śródmieście Gdańska - nie tylko Główne Miasto i Wyspa Spichrzów - powinny być objęte surowym planem zagospodarowania przestrzennego, który by był stworzony przez renomowanego urbanistę (czytaj - kogoś spoza gdańskiego zaścianka który nadal ma mentalność z czasów komuny) przy jednoczesnym uwzględnieniu uwag mieszkańców. Tak to się robi w cywilizowanym świecie - np. Niemczech. Wiele lat naprzód wiadomo jak miasto będzie się rozwijać. I przy tym nie oddaje się takich gigantycznych obszarów jednemu deweloperowi. Zawsze to zwiększa ryzyko architektonicznej wpadki albo po prostu - wielkiego molochu.

    • 29 2

    • kolejny przykład - Malmoe

      tam, zaniedbane tereny postoczniowe zamieniono w piękną, ekologiczną i czystą dzielnicę mieszkalną, zaprojektowaną pod okiem renomowanego architekta Santiago Calatravy. powstał tam też jeden ze słynniejszych wieżowców ostatnich lat na świecie.

      czemu o tym piszę?

      wydaje mi się, że malmoe jest porównywalnie "bogatym" miastem, leżącym w podobnych warunkach, co gdańsk. dlaczego jaśnie wielmożny budyń nie zaprosi jakiegoś słynnego architekta, który lubuje się w takich urbanistyczno-architektonicznych projektach?
      albo chociaż wysyła naszych studentów na stypendialne staże do zagranicznych uczelni urbanistyki...

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane