• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał Raduni: przebudowa w przyszłym roku. Most z ruchem wahadłowym pozostanie

Maciej Naskręt
28 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zniknie 26 drzew znad Kanału Raduni
Gdańsk za pieniądze z Unii Europejskiej i budżetu państwa przebuduje 7,5-kilometrowy odcinek Kanału Raduni. Gdańsk za pieniądze z Unii Europejskiej i budżetu państwa przebuduje 7,5-kilometrowy odcinek Kanału Raduni.

Mieszkańcy południa Gdańska będą mogli odetchnąć z ulgą. Nie będą musieli obawiać się powodzi. W przyszłym roku rusza kompleksowa przebudowa Kanału Raduni, który do tej pory był zabezpieczany wyłącznie doraźnie. Nie będzie przebudowy mostu drogowego w Lipcach.



Melioranci przebudują Kanał Raduni w Gdańsku na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do ul. Zaroślak na Biskupiej Górce. Melioranci przebudują Kanał Raduni w Gdańsku na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do ul. Zaroślak na Biskupiej Górce.
Miejsca, w których zaplanowano inwestycję w ramach "Kompleksowego zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław – etap I". Miejsca, w których zaplanowano inwestycję w ramach "Kompleksowego zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław – etap I".
Remontowany doraźnie od powodzi w 2001 r. Kanał Raduni będzie wreszcie kompleksowo zmodernizowany. W przyszłym roku melioranci przystąpią do przebudowy 7,5-kilometrowego odcinka Kanału Raduni. Choć są uwagi, głównie ze strony kierowców i rowerzystów, do realizacji projektu, inwestycja sprawi, że mieszkańcy gdańskich żuław będą bardziej bezpieczni.

Miasto Gdańsk, choć będzie zlecać i nadzorować inwestycje, nie dołoży do niej nawet jednej złotówki. Przedsięwzięcie w 85 proc. sfinansuje Unia Europejska - pieniądze będą pochodzić z funduszu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe 15 proc. na inwestycje trafi z budżetu centralnego.

Przygotowanie i zlecenie zadania przypadło Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Pierwszy etap przetargu ograniczonego zostanie ogłoszony jeszcze w listopadzie tego roku. Rozpoczęcie robót planujemy na drugi kwartał 2011 r. Prace nie powinny potrwać dłużej niż do końca 2013 r. - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.

Władze DRMG nie chcą tuż przed przetargiem przedstawiać kosztu inwestorskiego przebudowy Kanału Raduni.

W ramach przedsięwzięcia melioranci wykonają umocnienia pionowe brzegów. Zostaną one dodatkowo wykończone kamieniem lub cegłą klinkierową po uzgodnieniach z konserwatorem zabytków. Ponadto projektowane jest podwyższenie i dogęszczenie istniejącego obwałowania na prawym brzegu Kanału - między korytem kanału a Traktem św. Wojciecha.

Niestety, remont Kanału Raduni nie przywiduje budowy nowego mostu na początku ul. Starogardzkiej zobacz na mapie Gdańska. To nie podoba się kierowcom, którzy nadal będą poruszać się wahadłowo po moście. - Przebudowa Kanału Raduni byłaby świetną okazją, aby raz na zawsze zlikwidować utrudnienia na moście. Naprawdę szkoda, że szczególnie władze Gdańska nie chcą rozprawić się z tą drogową gehenną w ramach jednej inwestycji - opowiada z żalem pan Mieczysław, mieszkaniec i kierowca z Traktu św. Wojciecha w Gdańsku.

Tylko w połowie zadowoleni będą rowerzyści. Wzdłuż remontowanego kanału zostanie wykonana z polbruku droga eksploatacyjna o szerokości 3 metrów, ale nie zostanie ona zakwalifikowana do drogi rowerowej. Ucieszą się na pewno osoby, pokonujące codziennie piechotą Kanał Raduni. Inwestycja zakłada modernizację dziesięciu kładek pieszych.

Przebudowa prowadzona będzie po zachodniej stronie Kanału Raduni i wyłącznie na działkach, będących własnością miasta lub Skarbu Państwa. Stąd melioranci nie przewidują utrudnień w ruchu na Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska. Jednak zaznaczają, że drobne uciążliwości będzie powodował hałas, wynikający z pracy sprzętu.

Po przeprowadzeniu modernizacji na odcinku poniżej ujścia Potoku Oruńskiego będzie miał on zapewniony przepływ wody na poziomie 25 m sześc. na sekundę. Jest to niemal tyle samo, jak gdyby w każdej sekundzie przejeżdżał ciągnik siodłowy z cysternonaczepą.

Modernizacja Kanału Raduni prowadzona jest w ramach "Kompleksowego zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław - I etap - do 2015 r.". Jego głównym zadaniem jest zwiększenie skuteczności ochrony przeciwpowodziowej, stymulującej wzrost potencjału dla zrównoważonego rozwoju Żuław. Rozwój programu nadzoruje Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Założeniem projektu jest realizacja do 2015 r., oprócz Kanału Raduni, jeszcze 42 innych inwestycji wodnych, polegających głównie na regulacji rzek, modernizacji wałów przeciwpowodziowych i przebudowy ostróg. Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na kwotę 647 mln zł. Poczytaj więcej o projekcie. Pobierz plik PDF.

Kanał Raduni jest sztucznym przekopem rzeki Raduni o długości ok. 13,5 km. Stanowi on odnogę od Starej Raduni w Pruszczu Gdańskim. Woda z kanału wpada do Motławy w pobliżu ul. Karpiej zobacz na mapie Gdańska.

Kanał Raduni trafił na mapy projektantów w 1338 r. Do jego rozbudowany przystąpiono w 1356 r., głównie za sprawą Krzyżaków, przebywających wtedy w Gdańsku. Kanał służył głównie jako napęd dla Wielkiego Młyna. Dostarczał także wodę pitną do Zamku Krzyżackiego i całego miasta.

Latem 2001 r. pod naporem wody przerwały wały Kanału Raduni. Wtedy podtopione zostały domy w kilku dzielnicach Gdańska: Lipcach, Św. Wojciechu, Oruni Dolnej.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (134) 6 zablokowanych

  • Skandal !!! Kanał Raudnii na wysokosci Biskupiej Góry zabetonowano w wąskie koryto - wygląda paskudnie a było malowniczo !!!

    Nie wspomnę, że kanał był zabytkowy - od czasów krzyżackich a na jego skraju - siec wodociągowa Burmistrza Wintera ! - Pierwsza kanalizacja miejska w Europie!!! To wszystko zniszczono ! Robiąc wąskie koryto betonowe! Mało tego , nawet nie ma wejsc, czy drabin, jeśli wpadnie człowiek dorosły czy dziecko , nie ma jak udzielic pomocy !!! Kiedy konserwator zabytkó przestanie markowac pracę a Adamowicz niszczyc to miasto ??

    • 7 0

  • o czym pisac jak jeszcze nawet jednej lopaty nie w bito w grunt !!!!

    (przeklolbym glosno ) bo nawet przetarg na wykonanie dopiero sie odbedzie , wiec poco o tym pisac jak tak naprawde niewiadomo czy to wogole zrobia

    • 5 0

  • i pomyśleć że ponad 600 lat temu mieli więcej oleju w głowie niż obecne Gdańskie władze (1)

    • 15 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • a czy jak będzie powódź 1000 lecia i zaleje przez niedrożności Gdańsk i Żuławy to Adamowicz i jego odpowiednicy pójdą do

    więzienia? nie?.... i jak to się dziwić tka głośnej ostatnio nienawiści do polityków

    • 5 0

  • Panie Macieju Południe Gdańska leży wyżej niż pozostałe dzielnice więc zalane nigdy nie będzie

    Co Pan za bzdury wypisujesz. No chyba że Orunia Dolna lezy na Południu Gdańska :-)

    • 9 0

  • przed wyborami obiecac mozna wszystko

    ale przez 9 lat nie mozna bylo wykonac. Po czynach ich osądzajcie nie po deklaracjach

    • 11 0

  • "...Nie będzie przebudowy mostu drogowego w Lipcach..." (2)

    I to jest właśnie słuszna koncepcja - zostawmy to badziewie aż pewnego dnia ktoś wpadnie z nim do Radunii.

    Żeby te wybory były juz dziś, im krócej ta beztroska ekipa Pana Budynia będzie przy władzy tym lepiej.

    • 39 3

    • (1)

      Ciekawe, czy urzędnicy pamiętają, że poprzedni most rozebrano, gdy po katastrofie budowlanej wiaduktu na Zaspie (nad torami) sprawdzano stan wszystkich takich obiektów w Gdańsku. Podobno stwarzał zagrożenie - ale chyba każdy, kto z niego korzystał przyzna, że był w o wiele lepszym stanie niż obecny - nie mający jeszcze 10 lat. Gdy go budowano, to ze strony władz padały zapewnienia, że to "rozwiązanie tymczasowe". "Tymczasem" ta prowizorka już się wręcz sypie, a miasto wydało zgody na budowę ok. 100 tysięcy mieszkań w nowych blokowiskach powstających w rejonie Starogardzkiej.

      • 10 1

      • No i to jest ten koszmarny styl działania lumpen-liberałów, czyli bałaganiarzy. Zgode na mieszaknia wydaja,

        natomiast infrastrukture dojazdową maja w nosie - patrz Orunia.

        Gdańskiem rządzą nieformalne grupy nacisku, m.in silne lobby developerskie, dla których Pan Budyń to wygodne narzędzie. Dlatego należy ich jak najpilniej odsunąć od władzy.

        Most w Lipcach to symbol.

        • 11 2

  • 10 lat czekania i przebudowa przeciwpowodziowa, do której Gdańsk nie dołoży złotówki

    • 21 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane