• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał przez Mierzeję: z poślizgiem i kontrowersjami

Kuba Łoginow
21 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Rząd potwierdza: przekop przez Mierzeję Wiślaną powstanie, ale później niż zakładano. Rząd potwierdza: przekop przez Mierzeję Wiślaną powstanie, ale później niż zakładano.

Rząd ostatecznie przekonał się do budowy kanału łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Budowa opóźni się jednak o dwa lata, gdyż dotychczasowy termin realizacji był nierealny. Teraz nie ekolodzy, ale Urząd Morski jest wymieniany jako główny hamulcowy projektu.



Rząd mówi kanałowi "tak"

W ostatnich miesiącach coraz częściej pojawiały się pogłoski, że kryzys i porozumienia z Rosjanami staną się dla rządu pretekstem do wycofania się z tej kontrowersyjnej inwestycji. - Rosja wpuści nasze statki na Zalew Wiślany. Nie będziemy musieli przekopywać Mierzei - ogłosił niedawno wiceminister gospodarki Marcin Korolec.

Jednak zarówno Urząd Morski, jak i zainteresowane inwestycją samorządy, otwarcie zaprzeczają tym pogłoskom.

- Jestem świeżo po konsultacjach z Ministerstwem Infrastruktury. Rozmawialiśmy z panią minister i muszę powiedzieć, że rząd Donalda Tuska nie zrezygnował z tej inwestycji - stwierdził na spotkaniu z mieszkańcami marszałek warmińsko-mazurski Jacek Protas, który jest równocześnie szefem regionalnej Platformy. - Wciąż obowiązuje uchwała rządu premiera Kaczyńskiego w tej sprawie. Trzeba ją jedynie poprawić. Uzgodniliśmy z ministerstwem, że w najbliższym czasie przygotują jej nowy projekt.

Dlaczego? Obowiązujący dokument zawiera nierealne terminy, głównie ze względu na procedury dochodzenia do uzgodnień środowiskowych. Zdaniem marszałka Protasa, z inwestycją nie warto się śpieszyć, gdyż najważniejsze jest spokojne i solidne przygotowanie oceny oddziaływania na środowisko.

Marszałek wspomniał przy tym o swoim spotkaniu z gubernatorem Obwodu Kaliningradzkiego Georgijem Boosem. Rosjanin zaznaczył, że nawet najmniejsze wątpliwości ekologiczne zostaną przez niego bezwzględnie wykorzystane do oprotestowania inwestycji.

Urząd Morski na celowniku

Podczas spotkania dostało się Urzędowi Morskiemu w Gdyni, który został nazwany głównym hamulcowym projektu. Marszałek zarzucił urzędnikom, że zlecony przez nich raport oddziaływania na środowisko jest zupełnym bublem.

- Okazuje się, że powstał dokument, którego konkluzja jest taka, że należy opracować raport oddziaływania na środowisko. To ja się pytam, po co straciliśmy rok i po co ten dokument, który zlecił Urząd Morski. Będziemy tę sprawę wyjaśniać, bo ja uważam, że to jest, powiedzmy, lekki skandalik - denerwował się Jacek Protas.

Niewykluczone, że sprawa trafi do prokuratury, a osoby, które zleciły wadliwy raport i naraziły podatników na nieuzasadnione wydatki, poniosą odpowiedzialność karną. Oficjalne pismo w tej sprawie wystosował trzy miesiące temu elbląski magistrat. Z taką interpretacją nie zgadzają się jednak działacze ekologiczni ze stowarzyszenia "Kuling", którzy najaktywniej lobbują przeciwko inwestycji i uważają, że raport został opracowany prawidłowo.

Kanał powstanie, ale po co i za ile?

Nadal nie wiadomo, ile ostatecznie będzie kosztować udrożnienie portom nadzalewowym dostępu nad Bałtyk. Zapisana w uchwale kwota 417 mln zł pochodzi z czasu ożywienia gospodarczego, kiedy brakowało pracowników i panowały horrendalnie wysokie ceny materiałów budowlanych i usług. Zdaniem wielu ekspertów, kanał wraz z torem wodnym do Elbląga powinien teraz kosztować jedynie 200-270 mln, a nowoczesna technologia pozwala na wykonanie go w ciągu trzech letnich miesięcy, a nie dwóch lat. Sprzeciwia się temu Urząd Morski, który ma własną wizję realizacji tego projektu.

Inwestycja byłaby jeszcze tańsza, gdyby uwzględniono stosunkowo wysokie przychody z zagospodarowania bursztynu i świetnej jakości piasku z przekopu. Urząd Morski zignorował jednak ubiegłoroczne inicjatywy włączenia gdańskiego środowiska bursztynniczego do wydobycia i zagospodarowania złóż bursztynu, chociaż już teraz powinny odbywać się tam prace rozpoznawcze.

Niewykluczone, że cała długo oczekiwana inwestycja zakończy się wielkim skandalem. Aby osiągnąć zakładane w studium wykonalności wskaźniki zapewniające rentowność przedsięwzięcia, elbląski port musiałby pozyskać aż 3 mln ton ładunków. Wymaga to modernizacji linii kolejowej Elbląg - Olsztyn - Białystok (bo właśnie ze wschodu mogłyby pochodzić nowe ładunki)oraz innych inwestycji na łączną kwotę ponad miliarda złotych. Aby mogły one być zakończone nie później, niż w dniu otwarcia kanału (2014 rok), już teraz powinny zacząć się prace koncepcyjne. Zostały one jednak skutecznie zablokowane przez te same władze Warmii i Mazur, które aktywnie lobbują za budową kanału. Oznacza to mniej więcej tyle, że po otwarciu kanału pływać po nim będą jedynie żeglarze - a nie długo oczekiwane statki handlowe, dla których głównie ta inwestycja powstaje.

Opinie (117) ponad 20 zablokowanych

  • Wyspa Sobieszewska to też jest fragment Mierzei Wiślanej

    • 1 2

  • I co panie Kubo - ekologu opakowań?! poczekasz pan na przekop do swojego (3)

    pracodawcy - portu w elblągu

    • 0 2

    • (2)

      Coś ci się pomyliło odnośnie tego pracodawcy. Poczytaj sobie tutaj:
      http://www.baltic-ukraine.com/pl/index.php/post/386/
      http://www.baltic-ukraine.com/pl/index.php/post/392/

      • 0 0

      • DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE: Od grudnia 2008 Niezależny analityk i konsultant w zakresie współpracy z Ukrainą, Białorusią i (1)

        Słowacją, PR oraz ekomarketingu i marketingu terytorialnego jaki niezależny skoo pracownik zarządu portu Elbląg

        • 0 0

        • nie pracownik od grudnia 2008. czytaj uważnie coben

          • 0 0

  • a uprzedzenia i rusofobia... (6)

    bezcenne.

    • 1 2

    • To nie wzieło się z powietrza (5)

      A czemu nie ma norwegofobi , czechofobi, węgrofobi , mongoliofobi , eskimofobi , itp itd.

      • 2 0

      • A choćby temu, że to się pisze przez dwa "i". (3)

        To są kraje, z którymi nigdy nie mieliśmy wspólnej granicy. Łatwo kochać tych, którzy są daleko. Rusofobia bierze się z głupoty naszych władz. Stąd np. wiza do Obwodu Kaliningradzkiego kosztuje aż 35 euro. Ktoś długo walił głową w ścianę, żeby wymyślić taką bzdurę. Trzeba w sprawie Kanału rozmawiać z Rosjanami, może to dość trudne, ale oni są normalni. Rosja kieruje się normalnymi kryteriami spotykanymi w stosunkach międzynarodowych, każdy dbałby o własny interes. Oczywiście inaczej rozmawiają z władzami kraju, którego obecne i poprzednie władze okazywały i okazują Rosji co najwyżej dość wrogą obojętność, no ale to już nasza własna zasługa.

        • 0 1

        • (2)

          przykro mi ale naiwniak z Ciebie straszny. W polskim interesie leży budowa kanału, w rosyjskim nie... dla mnie sprawa prosta.

          • 0 1

          • anonimie

            I tu się mylisz. Biorąc pod uwagę historię, która lubi się często zmieniać przy okazji mordując parę milionów ludzi, nieznana Ci jest przyszłość przyszłość obwodu kaliningradzkiego i stosunków polsko-rosyjskich. Natomiast to co natura tworzyła przez setki, jeżeli nie tysiące lat (tu: MIerzeja Wiślana) człowiek teraz rozpieprzy w imię jakićhś doraźnych, politycznych interesów.

            • 0 0

          • Mnie też jest przykro,

            że antyrosyjska paranoja zbiera w Polsce aż tyle ofiar. Budowa kanału nie leży w niczyim interesie, może poza paroma marzycielami z Elbląga. Pokaż mi ten pełnomorski port, który tu powstanie i te tysiące statków, które będą tu zawijać. To jawna bzdura, mrzonki ślepego we mgle. Pora zacząć myśleć, to nie boli :)

            • 0 0

      • przy eskimofobii ryknąłem śmiechem :) ale prawdę piszesz.

        • 0 0

  • TEN KANAŁ TO BŁĄD, ZARAZ PO WYKOPANIU BĘDĄ GO ZAKOPYWAĆ (2)

    nieprorok -istota mysląca.

    • 6 17

    • zgadzam się z Tobą - jak tylko go wykopią

      to Unia karze przywrócić wszystko do poprzedniego wyglądu. Dla niewierzących niech się zoriętuja jak było w Hiszpanii - autostradę kazali rozebrać bo wbrew przepisom była - i jestem jak najbardziej za takimi przepisami - komuna już dawno minęła - i władza musi się liczyć ze zdaniem ludu

      • 0 0

    • chyba Ty siebie

      • 0 0

  • Co wy pitolicie,juz mierzeja została przekopana,między Świbnem i Mkoszewem,jakoś nie zanikła(ta mierzeja).

    • 0 0

  • kopaać kopać (3)

    będę mial gdzie pływać

    • 18 8

    • Do emerytury?

      Ciekawe czy do emerytury doczekam tego przekopu? Zostało mi jedyne 27 lat :-(

      • 0 0

    • hehe (1)

      też tak myśle, juz pływam tam ...narazie myślami

      • 1 0

      • ehh.. póki co można sie na zalew dostać tylko rzeczkami, ale bądźmy dobrej mysli, że niebawem się to zmieni :)

        • 1 0

  • paranoja (7)

    wreszcie Polska dogadała się z Rosją odnośnie żeglugi przez cieśninę pilawską /nota bene - sprawy całkowicie spartolonej przez ówczesny MSZ dowodzony przez st. maglową - obecnie w przechowalni w pałacowym burdelu/,
    a teraz grupka pajaców z elbląskiej wiochy marzy sobie o wielkomorskiej żegludze dla paru barek i pontonów!
    stworzona przez naturę ma być przekopana bo paru wiejskich idiotów pokroju kaczyńskich nie chce się dogadać z Rosją tylko wywalić setki milionów złotych w błoto dla zaspokojenia swoich chorych ambicji!

    • 13 27

    • Wreście obudz się (3)

      Trzeba być totalnym bezmuzgiem , nie znać naszych dziejów ani mentalności rosjan by myśleć że Polska dogadała się z Rosją. Może jeszcze Cię zaproszą na wycieczke i grila do Katynia.

      • 1 0

      • a co ma wspólnego Katyń z kanałem? (2)

        pora skończyć z tą never ending martyrologią!!!!!
        garstka ludzi będzie ciągle zawodzić i jątrzyć!
        należy dogadać się z Obwodem Kaliningradzkim zanim zrobią to inni!
        a Elbląg niech przygotuje sobie infrastrukturę dla swojej przystani!

        • 1 2

        • Ty, Pankracy ciężko myślisz

          jeśli jeszcze nie wiesz, co ma Katyń do mentalności Rosjan i jakie są możliwości dogadania się z nimi. Niektórym wystarczy dostać w głowę, aby wiedzieli, że biją, ale dla Ciebie to wyraźnie za mało.

          • 0 0

        • Ty Pankracy ciężko myślisz

          jeśli jeszcze nie wiesz, co ma Katyń do mentalności Rosjan

          • 0 0

    • Dogadanie to by bylo

      gdyby Rosja zgodzila sie na swobodna zegluge dla jednostek wszystkich bander plus poglebianie toru na swoich wodach.

      • 1 0

    • pankracego paranoja

      nota bene to nic nie zostało "dogadane" jak to określiłeś - nic z rozmów nie wyszło i do tej pory mamy zamknięty swobodny dostęp do Bałtyku od strony zalewu.
      Ciekawe czy też jesteś jednym z tych pajaców co lobbują tylko trojmiasto jako masta portowe. Co do wiochy pacanie Elbląg jest tylko o połowę miejszy od Gdyni.

      • 3 1

    • czy ktokolwiek kiedykolwiek dogadał się z ruskimi?
      A nawet jeżeli tak to na ile? Zrezygnujemy z kanału a za rok oni znowu wypną na nas tyłki i co?

      • 3 0

  • @

    Odnosnie infrastruktury kolejowej to ma byc ona sfinansowa w kilku dziesieciu procentach przez rzad ukrainski, dla ktorego nowo otwarty port w elblagu z duzo lepsza iloscia przeladunkowa stalby sie otworem eksportu na swiat. tylko nie wiem dlaczego ukraincy nie moga korzystac z tego w gdansku. trzeba tu zwrocic uwage na antyukrainska polityke rosjan ktora jest pewnie inicjatorem problemow ukraincow. zniosa cla na podroze statkow z polskim ladunkiem a cla na statki z ladunkiem ukrainskim wzrosna dwukrotnie. z gospodarczego punktu widzenia inwestyctja niezla, polepszy walory turystyczne mierzeji i otworzy ja na miedzynarodowych turystow morskich ale czy nie oszpeci krajobrazu statkami transportowymi, tak jak stalo sie to w gd? bo czym jest wypoczywanie w otoczeniu stoczni tankowcow itd:)

    • 1 1

  • "urząd"

    czemu to słowo kojarzy się z samymi problemami? bo je stwarza! eksperci mowią, że ok. mozna wyciągnąc dodatkowa kasę z bursztynu, więc w czym problem?!!!

    rosjanie już pokazali jak się z nami "ugadali". oportestują co się da. no, i mamy przykład jak się zachowuja te oszołomy.

    zacznijcie budować, a potem będzie z górki. początki zawsze sa trudne:)

    • 1 2

  • gdanska glowa prowadzi na syfiasta wisle wiec nic tam nie plywa bo nie ma po co natomiast przez kanal wplyniesz z zatoki na malownicze tereny zalewu wislanego polecam podczas sztormu zaje...fale wieksze niz na zatoce hehehrownie dobrze mozna sie zapytac po co zbudowano rafinerie po co zbudowano huty stocznie itp itd...kasa chlopczyku kasa, a te gdanska glowe se w hejnalicho wsadz...

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane