• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska

Michał Stąporek
16 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Hessische Niedersächsische Allgemeine pisze o pożegnaniu tramwajów, które już niedługo opuszczą Kassel i po modernizacji wyjadą na ulice Gdańska. Hessische Niedersächsische Allgemeine pisze o pożegnaniu tramwajów, które już niedługo opuszczą Kassel i po modernizacji wyjadą na ulice Gdańska.

O wyjątkowym pożegnaniu tramwajów, które przez ponad 30 lat jeździły po niemieckim mieście Kassel, a niebawem trafią do Gdańska, pisze gazeta Hessische Niedersächsische Allgemeine.



W środę, w zajezdni tramwajowej w Kassel, po raz ostatni prezentowane są modele tramwajów, które jeździły po mieście od lat 80. W prezentacji wezmą udział miłośnicy tramwajów z całych Niemiec.

- Jak tylko poznaliśmy termin ostatniej prezentacji, uruchomiliśmy zapisy dla zainteresowanych wzięciem udziału w pożegnalnej sesji zdjęciowej. Otrzymaliśmy znacznie więcej zgłoszeń, niż mogliśmy zaakceptować, tym bardziej, że w zajezdni jest to normalny dzień pracy - tłumaczy gazecie rzeczniczka miejskiego przewoźnika Heidi Hamdad. - W sesji weźmie udział 70 fanów komunikacji.

Tramwaje, które po wycofaniu z użytku trafią m.in. do Gdańska, jeździły po Kassel od roku 1981.

"Ich pojawienie się w mieście było znakiem nowej polityki transportowej. W Kassel i innych dużych miastach Niemiec trwała wtedy dyskusja o wycofaniu się transportu tramwajowego. Zlikwidowano np. kolejkę miejską, którą zastąpiła linia autobusowa. Jednak tramwajowe lobby doprowadziło do tego, że nowe tramwaje wyjechały na ulice miasta w 1981 roku, na ogólnoniemiecką wystawę ogrodów" - pisze w artykule Thomas Siemon.

Jak oceniasz kursujące po Gdańsku tramwaje typu Dortmund?

Dziennik zwraca uwagę na duże przebiegi tramwajów, które łącznie przejechały ponad 20 mln km. Dodaje, że z tego powodu, zanim wejdą do użytku w Polsce, zostaną gruntowanie zmodernizowane.

"Sześć najmłodszych tramwajów z rocznika 1986 pozostanie w Kassel, gdzie będą wykorzystywane przy wyjątkowych okazjach. Dwa kolejne posłużą jako źródło części zamiennych."

Jeśli od 22 tramwajów jeżdżących po mieście odejmiemy osiem, które pozostaną w Kassel, pozostanie nam 14 pojazdów. To właśnie one w najbliższym czasie trafią do Gdańska, o czym jako pierwsi napisaliśmy tydzień temu w artykule Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel. Po zmodernizowaniu polegającym m.in. na wstawieniu obniżonego centralnego członu, wyjadą one na ulice Gdańska, a konkretnie na powstającą linię tramwajową na Morenę, w połowie przyszłego roku.

Nie wiadomo na razie, ile gdański ZKM zapłaci za używane tramwaje z Kassel. Przypomnijmy, że gdy 7 lat temu kupowane były identyczne pojazdy z Dortmundu, zapłaciliśmy za nie po 31 tys. euro za sztukę.

Warto pamiętać, że Gdańsk oprócz używanych tramwajów, wkrótce wzbogaci się też o pięć fabrycznie nowych, również dwukierunkowych, pojazdów z bydgoskiej fabryki Pesa. Zapłaci za nie ok. 54 mln zł.

Opinie (234) 6 zablokowanych

  • (2)

    Wiecie ile kosztuje nowy tramwaj Pesy?
    Mniej więcej tyle, ile Gdańsk zapłacił za wszystkie Dortmundy jakie dotąd ma. Doliczyć do tego modernizację, to powiedzmy wszystkie Dortmundy są w cenie 5 Pes. Rachunek prosty, prawda?
    Poza tym te Dortmundy technicznie nie są takie złe, a niektóre koncepcje mają lepsze od Pes. Poza wysoką podłogą.

    • 2 6

    • Ile moze jeździć 30 letni tramwaj? 5 lat? (1)

      Czy opłaca się kupować pojazd który pojeździ może z 5 lat, czy lepiej wydać więcej i kupić coś co pojeździ 30 lat?

      • 5 1

      • Tak, opłaca sie

        • 0 0

  • szrot

    mam nadzieję ,że rozbudują zakład naprawczy do tego szrotu...więcej spędzą czasu na naprawach niż na jeździe ,zysk na zakupie ,strata przy eksploatacji nie porównując do nowych....droższe ale utrzymanie tańsze ,komfort,klimatyzacja....a ten złom kupili na ile lat ? 5?
    brawo za rozsądne przeliczenia ...chyba nie uczyli się ekonomi bo za parę lat zezłomują je i co wtedy ? kolejne złomy kupią ?

    • 4 1

  • szrot

    najpierw fregata potem tramwaj ..być może zużyta nawierzchnia autobahnów będzie następna

    • 5 1

  • zen

    ciekawe ile znowu na tym zarobi Budyń

    • 3 0

  • Na Piecki Migowo!!

    Nie ma dzielnicy Morena

    • 2 1

  • Wstyd

    • 4 0

  • tramwaj?

    budyn znowu nabyl ZLOM

    • 5 1

  • A niemiec płacze,

    że sprzedał tramwaje.... ZE ŚMIECHU !!!

    • 6 0

  • tak z ciekawości

    Czy budyń, solidaryzując się z pospólstwem, wozi swoją tłustą d... używanym paskiem w dyzlu?

    • 6 1

  • zamiast wspierać polską gospodarke kupujemy niemieckie smieci. ot PO rządzi.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane