• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska

Michał Stąporek
16 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Hessische Niedersächsische Allgemeine pisze o pożegnaniu tramwajów, które już niedługo opuszczą Kassel i po modernizacji wyjadą na ulice Gdańska. Hessische Niedersächsische Allgemeine pisze o pożegnaniu tramwajów, które już niedługo opuszczą Kassel i po modernizacji wyjadą na ulice Gdańska.

O wyjątkowym pożegnaniu tramwajów, które przez ponad 30 lat jeździły po niemieckim mieście Kassel, a niebawem trafią do Gdańska, pisze gazeta Hessische Niedersächsische Allgemeine.



W środę, w zajezdni tramwajowej w Kassel, po raz ostatni prezentowane są modele tramwajów, które jeździły po mieście od lat 80. W prezentacji wezmą udział miłośnicy tramwajów z całych Niemiec.

- Jak tylko poznaliśmy termin ostatniej prezentacji, uruchomiliśmy zapisy dla zainteresowanych wzięciem udziału w pożegnalnej sesji zdjęciowej. Otrzymaliśmy znacznie więcej zgłoszeń, niż mogliśmy zaakceptować, tym bardziej, że w zajezdni jest to normalny dzień pracy - tłumaczy gazecie rzeczniczka miejskiego przewoźnika Heidi Hamdad. - W sesji weźmie udział 70 fanów komunikacji.

Tramwaje, które po wycofaniu z użytku trafią m.in. do Gdańska, jeździły po Kassel od roku 1981.

"Ich pojawienie się w mieście było znakiem nowej polityki transportowej. W Kassel i innych dużych miastach Niemiec trwała wtedy dyskusja o wycofaniu się transportu tramwajowego. Zlikwidowano np. kolejkę miejską, którą zastąpiła linia autobusowa. Jednak tramwajowe lobby doprowadziło do tego, że nowe tramwaje wyjechały na ulice miasta w 1981 roku, na ogólnoniemiecką wystawę ogrodów" - pisze w artykule Thomas Siemon.

Jak oceniasz kursujące po Gdańsku tramwaje typu Dortmund?

Dziennik zwraca uwagę na duże przebiegi tramwajów, które łącznie przejechały ponad 20 mln km. Dodaje, że z tego powodu, zanim wejdą do użytku w Polsce, zostaną gruntowanie zmodernizowane.

"Sześć najmłodszych tramwajów z rocznika 1986 pozostanie w Kassel, gdzie będą wykorzystywane przy wyjątkowych okazjach. Dwa kolejne posłużą jako źródło części zamiennych."

Jeśli od 22 tramwajów jeżdżących po mieście odejmiemy osiem, które pozostaną w Kassel, pozostanie nam 14 pojazdów. To właśnie one w najbliższym czasie trafią do Gdańska, o czym jako pierwsi napisaliśmy tydzień temu w artykule Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel. Po zmodernizowaniu polegającym m.in. na wstawieniu obniżonego centralnego członu, wyjadą one na ulice Gdańska, a konkretnie na powstającą linię tramwajową na Morenę, w połowie przyszłego roku.

Nie wiadomo na razie, ile gdański ZKM zapłaci za używane tramwaje z Kassel. Przypomnijmy, że gdy 7 lat temu kupowane były identyczne pojazdy z Dortmundu, zapłaciliśmy za nie po 31 tys. euro za sztukę.

Warto pamiętać, że Gdańsk oprócz używanych tramwajów, wkrótce wzbogaci się też o pięć fabrycznie nowych, również dwukierunkowych, pojazdów z bydgoskiej fabryki Pesa. Zapłaci za nie ok. 54 mln zł.

Opinie (234) 6 zablokowanych

  • Prawda taka, że bardziej opłaca się kupić i odnowić starsze jednostki z Niemiec. (3)

    1 Pesa - 10,8 mln pln
    1 Dortmund - 31 tys euro co daje około 127 tys zł.
    Koszt modernizacji jednego dortmunda przy poprzedniej partii sprowadzonych tramwajów wyniósł 644tys pln (dane podane na stronie zkm.pl )

    Jeśli mielibyśmy brać te ceny przy wagonach z Kassel to wychodzi, że kupno oraz modernizacja 14 wagonów byłaby mniejsza niż kupno jednej Pesy. Nie spodziewałbym się dużych końcowych rozbieżności, bo tabor nabywany z Kassel niezbyt różni się wiekowo oraz wyposażeniem od tego z Dortmundu.

    I niech się nie burzą ci, co sądzą, że polskie przedsiębiorstwa na tym stracą. Modernizacją Dortmundów zajął się rodzimy, poznański Moderntrans, który zapewne zajmie się wagonami z Kassel.

    Na koniec - jednostki sprowadzane z Niemiec są w o wiele lepszym stanie, niż nasze tramwaje zbudowane w tym samym okresie. Bo o nie umieli bardzo dobrze zadbać. Niestety u nas z tym gorzej...

    • 3 3

    • (2)

      Wystrugałeś sobie patyk.
      Grzebałeś nim 30 lat w różnych ingrediencjach a to w GUANie, a to moczu, czasem w resztkach na śmietniku, czasem sobie na niego poplułeś itp, itd, etc
      Po 30 latach jego stan i status się nie zmieni.

      P.S.
      1.Tę bajeczkę o kosztach to można by i kupić, tyle że są to dwa różne pojazdy z różnych epok.
      2. Gdyby Adamowicz był szczery i prawdomówny, to nie wrzucałby Dortmundów w zestawy nowe jak i niskopodłogowe. Skoro jednak tak mówi, tzn że cała przeróbka Dortmundów to tylko bicie PR-owej piany.

      • 3 0

      • (1)

        To, co sobie prezydent miasta powie, to jest jego sprawa. Może nawet wykorzystać prywatne inwestycje do politycznej propagandy (jak w przypadku PKM) ale kogo to interesuje? Artykuł jest o zakupach tramwajów, a nie obrzucaniu się politycznym guanem. Idź z tym grzebać gdzie indziej.

        Zkm potrzebuje tramwajów niskopodłogowych, by te mogły obsługiwać nowe linie. Koszt nowych jest astronomiczny, więc trzeba brać to co jest. Nikogo w zkmie nie będzie interesować to, jak sobie władze miasta wykorzystają tą sytuację.

        • 0 0

        • Nie trudno chyba dojrzeć że Duewagi po poznańskiej przeróbce mają tej podłogi raptem 6 m2. Uznawanie zatem że to tramwaj niskopodłogowy, jest sporym nadużyciem. Rozumiem że cena Duewaga jest znikoma, że nawet z przeróbką to i tak wychodzi mniej niz 10% PESY, że ja te Dortmundy na swój sposób nawet i lubię, nie pojmuje jednak polityki miasta, że z jednej strony wydaje miliardy na projekty rodem z cesarza Konstantyna i służące nie do końca wiedzieć komu a z drugiej gdy mamy obszar ewidentnie społeczny, lokalny i skierowany dla wszystkich, nagle MUSIMY oszczędzać.
          Gdyby w innym sprawach niż komunikacja, też tak dbano o miejski grosz, to bym nie narzekał i nie krytykował ale skoro tu tniemy koszta a gdzie indziej jest rozpasanie, to NIE WOLNO MILCZEĆ, że mamy do czynienia z niegospodarnością.

          • 0 0

  • "ponad 30 lat jeździły po niemieckim mieście Kassel, a niebawem trafią do Gdańska" - No tak... po co na złom oddawać... (1)

    jak durne poIaczki skupują złom za 2 razy drożej.
    i jeszcze sie cieszą że jeżdżą "nowymi" tramwajami.

    • 10 3

    • na wschodzie to ty nie byłeś/byłaś...

      • 0 2

  • nowoczesne tramwaje w Gdansku.... (4)

    "Dziennik zwraca uwagę na duże przebiegi tramwajów, które łącznie przejechały ponad 20 mln km...."

    • 12 2

    • Wychodzi, że średnio jeden skład robił 130km przejechanych dziennie.
      Nie trudne do wykonania nawet u nas - linia 2 czy 6 ma 18km długości, więc wystarczy 5 pełnych kursów tam i z powrotem, i norma wyrobiona.

      • 1 0

    • Wiesz ile rocznie (2)

      Kilometrów przejeżdża tabor zkm w gdańsku?

      • 1 2

      • (1)

        miesięcznie wszystkie tramwaje w gda 1.3 mln km

        • 2 0

        • to teraz jeszcze napisz ile tych tramwajow jest w Gdansku....

          i wtedy moze cos zrozumiesz....

          • 0 2

  • Niemiec płakał jak sprzedawał... (20)

    :)

    • 554 17

    • uwielbiam ten tekst heheh

      • 3 0

    • ewe

      ze śmiechu ;)

      • 2 0

    • Niemiec płakał jak sprzedawał :D (3)

      • 28 7

      • Niemiec...

        Niemiec płakał jak sprzedawał , ze śmiechu !

        • 9 1

      • Leć na wycieczkę do Gdańska - - twój tramwaj już tam czeka. (1)

        Budyń zafundował Gdańskowi 30-to letnie trupy. Leć na wycieczkę do Gdańska - twój tramwaj już tam czeka.

        • 36 25

        • Aleś ty głupi

          Koszt zakupu i modernizacji jest znacznie niższy niż zakup nowych tramwajów. Dlatego o te niemieckie biło się kilka miast.

          • 20 17

    • Jeszcze dzwoni czy za dwa razy tyle nie odsprzedam spowrotem.

      • 14 1

    • Ile można ten sam "żart"? (3)

      • 29 37

      • tak

        Długo jak oni nam fundują Stare trupy

        • 9 3

      • można (1)

        ja , za każdym razem mam beke jak to czytam :)

        • 75 2

        • tak długo jak beda artykuły otym niemieckim złomie

          • 28 3

    • Golf dwójeczka prosto z RFN, perełka - niemiec mnie gonił do granicy bo sie rozmyslił.

      • 21 1

    • nówka sztuka

      od dziadka który jeździł nim do kościoła i na działkę.

      • 34 1

    • Niemcy pograzone w kryzysie zostały zmuszone sprzedac swoje 30letnie tramwaje by kupic odnas jeszcze starsze tramwajów 105N.

      Biedni ci Niemcy ale co zrobić musimy przyjaciołom z zachodniej pomagać w dobie kryzysu ogólnoświatowego :) Nie słuchajcie tej propagandy pisowskiej czy innych malkontentów Donaldinia ze Niemcy sprzedają by sobie kupić nówki tramwaje!!My pomagamy im oni pomagają nam!!!

      • 19 3

    • Tirówki z radości klaskały już od granicy (1)

      • 54 2

      • Panienki się w drzwiach dusiły jak pod remizę podjechał

        • 22 1

    • Do dzisiaj dzwoni zeby posluchac jak silnik chodzi.

      • 84 2

    • Niemiec pod kocem trzymał :)

      • 36 2

    • Niemiec nie płakał jak sprzedawał, a powinien

      • 13 4

    • do granicy za mną gonił

      bo się rozmyślił...

      • 63 4

  • a Pruszcz w czarnej D

    szanowni czytelnicy sprawdzcie ile SKMek jedzie z pruszcz arano 6:50 i potem 9:30
    czas dojazdu na PG ok 40 minut bo trzeba sie przesiadc w Gdańsku głownym i odczekac 10 minut

    na kij mi sciezki rowerowe, tramwaja i hulajnogi jak predszkole otwierają o 7-mej

    • 3 0

  • znowu niemiecki złom (25)

    Niemcy na nas robią kasę...

    • 209 100

    • (6)

      Prosta matematyka-za cenę TRZECH pes masz 44 czy tam 46 dortmundów po remoncie, które są nieporównywalnie bardziej komfortowe niż nasze konstale z dziurawą podłogą i działającymi jedynie hamulcami awaryjnymi, Niemcy dostali za dortmundy około JEDNEGO EURO za kilogram tramwaju, to chyba gdzieś trzy razy tyle co na skupie złomu, no masakra ile pieniędzy zarobili: )

      • 47 8

      • leming jak takie dobre to dlaczego niemcy ich nieremontuja tylko soebie nowe kupuja głąbie! (5)

        jeśli napiszesz ale ich stać? To napisz głabie ze skoro nas stac na pseudolino zamiliardy złotych tóre niema pocvzym jechac ,jesli nas było stac na euro które do dzisiaj przynosi straty i bedzie tak jeszce latami przynosic puste stadiony!!Jesli nas stac na ziemowe igrzyska zakilkadziesiat miliardów złotych podatnika w Krakowie to tymbardziej nast stac na nowe tramwaje!

        • 10 30

        • "Jak takie dobre to dlaczego Niemcy ich nie remontują tylko sobie nowe kupuja głąbie!"
          Bo Niemcy są bogaci a siła robocza jest droga i brakuje rąk do pracy.
          Natomiast w Polsce jest wiele prostactwa, na zasiłkach dla bezrobotnych i ma szansę zarobić przy remontach a nie pisać bzdety na portalu.

          • 0 1

        • glupi jestes, wiesz?

          Po pierwsze: chyba ci sie budzety pomieszaly. Pendolino raczej nie jest kupione za Gdanskie pieniadze? Po drugie: Tak, Gdanska nie stac na budowe calej swojej floty tramwajowej tylko na nowych konstrukcjach. Po trzecie: To ze w Krakowie beda igrzyska nie oznacza ze w Gdansku beda nowe tramwaje :D

          • 0 1

        • czemu go obrażasz? (1)

          • 24 2

          • słuchaj leming jak sie kogos nazywa po imioeniu to sie go nieobraza!!

            Dla przypomnienia jeden z profesorów odznaczonych przez Prezydenta powiedział ze nazywanie kogoś idiota nie jest obraźliwe gdy ten sie tak zachowuje!!Wiec nie został obrażony!!

            • 1 7

        • Niemcy wymieniają tabor bo ich stać, n8c to ich najstarsze tramwaje i właśnie(2011-2013)sobie kupili 22 sztuki bombardierów ngt8, nas stać mniej i gdyby nie to, że unia rzuciła pieniędzy na pesy to byśmy mogli tylko na dortmundy liczyć, a jakoś tych konstali trzeba się pozbyć: P
          Zresztą tu nie ma co dyskutować, te 14 n8c będzie nas kosztować tyle co jedna pesa a przy 105Na to jak przesiadka z malucha do golfa trójki :)

          • 24 4

    • (2)

      ile po polskich drogach jeździ 20letnich aut

      • 4 0

      • Gdyby Polska nie była pod zaborami 200 lat i 55 lat pod radzieckim zaborcą to większość polaków jeździłaby teraz nówkami.

        • 0 0

      • nie wiek a liczy sie przebieg, wiadomo ze tramwaje smigaly codzień

        a nie do kościoła..

        • 3 4

    • Jakoś nie widać na ulicach radzieckich starych wołg natomiast starych mercedesów pełno.

      • 1 0

    • (1)

      No właśnie na h... nam ten niemiecki złom. Dlaczego miasto nie inwestuje w nowe tramwaje. Ostatnio w Gdańsku nie ma dnia by jakiś z tych złomów się nie zepsuł i sparaliżował miasta

      • 7 29

      • analfabeta

        Gląbie po 8 klasach ch...j pisze sie ch!

        • 6 1

    • zapewne wszyscy ci ktorzy psy wieszaja za ten zakup (4)

      smigają audicami lub merolkami wprost z tasmy w fabryce, bron boze zadnych uzywanych.

      • 48 15

      • (1)

        nawet jak Audi to i tak Niemiec płakał jak sprzedawał.

        • 30 2

        • nawet jak nowy z salonu to niemiec płakał jak sprzedawał..

          ..

          • 11 0

      • a pokaz mi polski samochod (1)

        Który na dodatek dobrze się sprzedaje za granicą.
        Gdyby były polskie samochody to pewnie Polacy by kupowali je zamiast szrotow z Niemiec, co ciekawe waaaaadza tuska dalej by jednak wolała niemieckie

        • 12 19

        • skad wiesz

          • 6 0

    • debil jesteś

      • 1 1

    • ta, kupili za kilka baniek, a sprzedają 30 tys euro, kasa jak ch.... kaczor..

      • 7 1

    • Aleee siara, wstyd!!!!!!

      Stary złom to wiadomo że do polaków pójdzie.

      • 6 28

    • wiesz ile kosztuje nowy tramwaj ? 7 mln zł za Pesę SWING. Za te pieniądze w 2007 roku kupiono 46 sztuk N8C i zmodernizowano. Sobie przelicz pieniądze. Podatków się płacić nie chce, albo 3 zł za bilet, ale tramwaje nowe to muszą być. Co za obłuda.

      • 44 6

    • (1)

      Niemiec płakał jak sprzedawał?

      • 11 6

      • niemiec bedzie plakal jak odda

        • 8 7

    • Niemiec płakał jak sprzedawał...

      :-)

      • 20 8

  • Polska szrot niemiec, gdańsk zaplecze deutschland (1)

    Nic nie stuka nic nie puka, niemiec jak sprzedawał to płakał hahahahahahahahahahahaha

    • 4 0

    • Lepiej kupić niemiecki szrot i wyremontować niż radziecką nówkę i ciągle remontować. Tak jak radzieckie składy metro, zresztą ściągnięte ze zdobycznego berlińskiego metra.

      • 0 1

  • polacy sa winni (1)

    to gdanska firma jest winna ze kupuja takie tramwaje a nie niemcy sami idioci tu sa (niemiecki zlom,do muzeum za stare ) to kur.... jak wam sie nie podoba to mozecie na piechote chodzic a nie caly czas narzekac wszystko wam nie pasuje

    • 1 2

    • Wyjątkowo TĘPY komentarz.
      Mamy wszelkie prawa nie tyle narzekać, co zwrócić uwagę na marnotrawstwo publicznych a więc naszych pieniędzy, tych co to akceptują jak i tych co się z tym nie godzą.
      ECS 300 baniek, hala w Sopocie wziątka z Gdańska ok. 120 mln, Stadion 800 mln, Teatr Szekspirowski od Gdańska ma dotację 30 mln. Już tylko tu mamy miliard 250 milionów, czyli kilka linii tramwajowych z taborem!!!

      • 1 0

  • Jechałem takim tramwajem w Kassel (3)

    Tramwaj przejechał pół miasta, po czym motorniczy wysiadł z kabiny, podszedł do przednich drzwi, coś tam pokrzyczał, uderzył w nie kilka razy pięścią i poprawił kopniakiem. Przez całą trasę nikt nie korzystał z tych drzwi, jechało raptem kilka osób. Po takiej szopce odwrócił się do pasażerów i wyszwargotał, że ten tramwaj dalej nie pojedzie, że niby zepsuty. Taka niemiecka wersja Henryki Krzywonos.

    • 38 3

    • Nie raz jechałem 9-ką z pętli Abrahama,

      raz nawet Dortmund wyjechał z zajezdni i już na Wojska Polskiego, nie mógł otworzyć jednych z drzwi a najczęściej motorniczy leciał przez cały skład i otwierał skrzynkę bliźniaczego stanowiska motorniczego i tam w coś walił małym młotkiem.
      Zapytałem czy tak jest często, machnął tylko ręką.
      OK, można przyjąć wariant oszczędnościowy, bo ja tam nawet te Dortmundy polubiłem, rzecz jednak w tym, że specjalnie to nie ma się czym tu pochwalić.
      Z jednej strony na potrzeby mieszkańców adaptuje się stary sprzęt, z drugiej strony panoszy się bezgraniczne BIZANCJUM.

      I to boli najbardziej.

      • 2 0

    • Ja również jechałam takim tramwajem i to nie raz

      Nigdy mi się nie doświadczyłam tego o czym piszesz, jest raczej nie możliwe.
      Ale masz rację co do Heni Krzywonos do parlamentu ja chyba śnię.

      • 0 3

    • a u Nas wkłada się tablicę kierunkową w drzwi

      i jedzie dalej :-)
      A nie,przepraszam,teraz mamy już elektroniczne i system informacji pasażerskiej ze skaczącym tekstem

      • 12 1

  • Kiedy będzie święcenie? I jaki alko przygotować dla kropidłodzieja?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane