• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy pendolino wreszcie pojedzie 200 km/h z Trójmiasta do Warszawy?

Maciej Naskręt
1 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h. Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h.

Przed laty kolejarze zapowiadali , że podróż pociągiem pendolino z Trójmiasta do Warszawy zajmie 2 godziny i 30 minut. Sprawdzamy, czy będzie to jeszcze w ogóle możliwe.



Czy jechałeś już pociągiem pendolino?

Mija prawie trzy i pół roku od pierwszego kursu pociągu pendolino w Polsce. Tak w grudniu 2014 r. relacjonowaliśmy przejazd tym pociągiem z Trójmiasta do Warszawy. Przypomnijmy, że za 20 pociągów PKP Intercity zapłaciło wtedy 665 mln euro, czyli ok. 2,5 mld zł.

Ich wprowadzenie poprawiło jakość podróży koleją po kraju. Jednak wciąż nie zostało zrealizowane podstawowe założenie, które było głośno zapowiadane przez ministerialnych urzędników. Chodzi o skrócenie czasu przejazdu na trasie z Trójmiasta do Warszawy do 2 godzin i 30 minut.

Obecnie na tej ponad 300-kilometrowej trasie podróż zajmuje średnio 20 minut dłużej. Pociągi jadą z maksymalną prędkością 160 km/h. Postanowiliśmy sprawdzić, kiedy wreszcie jazda z prędkością większą o 40 km/h będzie możliwa.

Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h. Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h.

Kiedy pendolino pojedzie 200 km/h?



Sęk w tym, że to nie pytanie do przewoźnika - firmy PKP Intercity, która jakiś czas temu udowodniła, że składy pendolino mogą poruszać się z prędkością prawie 300 km/h. W 2013 r. - w ramach testów na Centralnej Magistrali Kolejowej - pendolino pojechało 293 km/h. Pociąg sprawdzany był m.in. pod kątem współpracy z urządzeniami sterowania ruchem, procesu hamowania czy oddziaływania pola magnetycznego.

W tej chwili wiele zależy od firmy odpowiedzialnej za infrastrukturę kolejową, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. By można było rozpędzić pociąg do prędkości 200 km/h, a nawet może i większej, potrzebny jest system zarządzania ruchem kolejowym - ETCS poziomu II.

- Realizacja Krajowego Programu Kolejowego pozwoli dostosować ok. 350 km linii kolejowych w kraju do prędkości powyżej 160 km/h. Prace nad wdrożeniem ETCS poziomu II na linii kolejowej z Warszawy do Gdyni cały czas trwają - mówi Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Planuje się, że zakończenie kontraktu nastąpi do końca bieżącego roku. Następnie system będzie musiał uzyskać certyfikat Urzędu Transportu Kolejowego. Obecnie pociągi mogą rozwijać maksymalną prędkość do 160 km/h.

- Prace mają umożliwić dostosowanie fragmentów trasy z Warszawy do Gdyni powyżej 160 km/h na odcinkach m.in. z Warszawy Pragi do Legionowa, Kątnych do Mławy czy z Tczewa do Gdańska Oruni. Łącznie będzie to co najmniej ponad 30 proc. długości linii - mówi Janduła.
Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h. Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h.

Wyższa prędkość, większe bezpieczeństwo



Jazda z prędkością 200 km/h nie jest jedynym efektem wdrażania systemu ETCS poziomu II na linii kolejowej. Istotne jest przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa podróżowania pociągami.

- System wspomaga pracę maszynisty i wyświetla wszelkie komunikaty o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów wprost na pulpicie przed kierującym. Zadaniem systemu jest także kontrola pracy maszynisty i - w przypadku zignorowania ostrzeżeń - automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków - tłumaczą kolejarze.
Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R, który umożliwia łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między pracownikami kolei odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu - dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną.

Projekt współfinansowany jest ze środków POIiŚ na lata 2007-2013 oraz na lata 2014-2020. Wartość prac to ponad 550 mln zł.

Pendolino czeka też na montaż WiFi. Pendolino czeka też na montaż WiFi.

WiFi w pendolino w 2019 r.



To, co może jeszcze interesować pasażerów, to bezpłatny dostęp do internetu w pociągach pendolino. Początek 2019 roku - to możliwy termin uruchomienia Internetu w składach pendolino.

Alstom, producent pendolino, złożył nową ofertę. Trwają w tej sprawie negocjacje.

Opinie (430) ponad 10 zablokowanych

  • Czary Mary ! (1)

    Tak jak długo montują internet,który miał być już rok temu tak i prędkość 200 km/h to fikcja,która od początku nie miała być prawdą! Prędzej mi małpa z du... wyskoczy,niż pojedzie taką prędkością!
    Wiemy od dawna jakie jest podejście PKP do mobilności i sprawności torowisk w Polsce!
    MARZENIE?

    • 15 2

    • To nie takie proste

      Radiowo dać szybki net przy 160. Poucz się krytykancie.

      • 5 0

  • Na krętej jak qpa linii łączącej dwa prowincjonalne miasteczka różnych państw, chcą wdrożyć szlakową 200 km/h??? Kolejny wałek się szykuje...

    • 10 2

  • Chcielismy pojechac do Warszawy, w sumie 3 osoby.

    Cena pendolino była zaporowa. Pojechaliśmy samochodem.

    • 21 1

  • Oby sie nie skonczylo jak z Titanicem

    • 3 3

  • (6)

    Nigdy nie pojedzie 200km/godz,nie mamy takich torów przystosowanych do takiej szybkości

    • 14 9

    • (5)

      To się mylisz. Miejscami Pendolino jedzie już 200. No ale najlepiej komentować bez żadnej wiedzy. Nie znam się ale się wypowiem.

      • 6 1

      • A jaką Ty masz wiedzę ? (4)

        Bo ja mam praktyczną w tym temacie i każdy pracownik sekcji drogowej w Tczewie czy Gdyni Ci powie , że podniesienie prędkości do 200km/h zdewastuję kompletnie wszystkie rozjazdy na trasie Gdańsk Orunia -Tczew (skoro teraz jest z tym problem , to co będzie przy 200km/4)

        • 2 3

        • (2)

          Świat nie kończy się na Tczewie. Podpowiedź: CMK

          • 2 0

          • CMK... (1)

            A co ma CMKa do Tczewa ?

            • 0 3

            • "Nigdy nie pojedzie 200km/godz,nie mamy takich torów przystosowanych do takiej szybkości"

              Mamy i po nich jeździmy, choćby dziś. A Tobie przydałby się kurs czytania ze zrozumieniem.

              • 2 0

        • Odcinek Orunia-Tczew był modernizowany pod v200 razem z rozjazdami. Jeśli nie dają rady to znaczy że albo są wadliwe albo sekcja utrzymania daje d*pyl

          • 2 0

  • Bezpieczeństwo

    200km/H A gdzie bezpieczeństwo ?

    Na tory może wybiec zwierzę, człowiek auto a wtedy sie już pociąg nie zatrzyma...
    Nie takie trasy by jeździć tyle na godzinę...

    • 4 11

  • samoloty łatają tam gdzie trzeba .pkp tam gdzie chce

    • 4 5

  • (1)

    Dlaczego nie jeździ pendolino na trasie Warszawa-Berlin-Warszawa, właśnie na tej trasie jeździ tłum ludzi

    • 1 6

    • Nie jeździ bo Niemcy to kraj zasiedlony przez przybyszy zza morza i trzeba się izolować od tego ....... ( Cenzura własną )

      • 1 2

  • piszecie bzdury - jakoś w CZECHACH jeżdzi pendolino się nie psuje a mają dużo dłużej te składy... (5)

    od czasu jak rządzi PIS zaczęły się psuć .... , ale oni wszystko rozwalają więc nie dziwne to .... w Intercity była wymiana kadr więc tak mamy.

    KIEDY BILET DO BERLINA będzie można kupić przez internet , a nie jak w krajach III świata tylko w kasie ???????????????????????????????????????????????????

    • 6 17

    • (1)

      Nie zaczęły się psuć tylko ulegały wypadkom. Auta wjeżdżające pod pociągi czy składy uszkodzone bo najtańszy oferent naprawiał torowisko.

      • 5 0

      • masz rację

        uległy wypadkom , jak również miały niby zniszczone podwozie od kamieni na torach

        • 4 0

    • czeskie pendolino - rozwalił zreszta polski kierowca tira na przejżdzie kolejowm

      za co dostał 8 lat więzienie , więc nie umiemy utrzymać własnych a Czechom niszczymy jesteśmy mistrzami rozwalania wszystkiego

      • 5 0

    • Od dwóch lat kupuję bilety do Berlina przez pkp ic bilety

      ale jak ktoś nic nie wie to nie kupi

      • 1 0

    • Niemcy kraj ludz Afryki. Izolujemy się

      • 1 2

  • A dla Mnie te penolino jest za ciasne (3)

    Loteria z miejscem na bagaż nad głową to w ogóle jakiś żart. Ostatnio wylosowałem tak ze ledwo plecak wcisnąłem. Pozostaje koniec przedziału ale mało to komfortowe pozostać bez bielizny na wyjeździe, gdy jednak się komuś nasz bagaż spodoba. Wole kurnik po remoncie, czas przejazdu niemal ten sam, wygoda większa a bilet polowe tańszy

    • 21 3

    • (1)

      W towarowym będziesz miał jeszcze więcej miejsca na bagaż.

      • 2 4

      • No tak, to może na wakacje w ogóle bez bagażu. Zarobki w Polsce takie ze wszystko kupie na miejscu.

        • 3 0

    • Przy wejściu są takie solidne stojaczki na walizy, jak w każdym cywilizowanym kraju.

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane