• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy na dobre ruszy budowa przystanków PKM w Gdyni?

Michał Brancewicz
7 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Przygotowany teren pod budowę przystanku PKM Gdynia Stadion. Wcześniej w tym miejscu rosły drzewa i krzaki.
  • Prace przygotowawcze polegające na zdemontowaniu fragmentu toru 102 na linii kolejowej 201, przy której powstaną przystanki PKM.

Trwają przygotowania terenu pod budowę dwóch gdyńskich przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jeszcze w tym, a najpóźniej na początku przyszłego tygodnia znany będzie harmonogram prac. Jest szansa, że pierwsi pasażerowie skorzystają z peronów PKM w Karwinach zobacz na mapie Gdyni i w okolicach miejskiego stadionu zobacz na mapie Gdyni latem przyszłego roku.



Czy powstanie przystanków PKM w Gdyni wpłynie na wzrot liczby pasażerów na tym odcinku?

Za budowę obu przystanków odpowiada konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman, za co zainkasuje 25,5 mln zł. Ta sama para wykonawców zrealizowała całą 18-kilometrową linię PKM z Wrzeszcza do Osowy.

Umowa podpisana została pod koniec września, ale roboty na poważnie dopiero ruszą.

- Szczegółowy harmonogram powinien być gotowy w ciągu kilku dni, najpóźniej na początku przyszłego tygodnia - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Do tej pory prace przygotowawcze, polegające m.in. na wycince drzew i krzewów, prowadzone były w okolicach przystanku PKM Stadion. W tym miejscu rozpoczął się również demontaż fragmentu toru 102 na linii kolejowej 201 Gdynia-Kościerzyna. Z kolei prace związane z wycinką zieleni przeniosły się w pobliże Karwin.

Na zlokalizowanym w wąwozie przystanku Gdynia Karwiny, zaplanowana jest budowa kładki o długości 23,5 m, umożliwiającej przejście pomiędzy peronami. Natomiast na przystanku Gdynia Stadion, w istniejącym już nasypie kolejowym, powstanie tunel o długości 13,4 m i szerokości 6,2 m, którym pasażerowie będą mogli przejść z jednego peronu na drugi.

  • Tak zmieni się okolica po wybudowaniu przystanku PKM Karwiny.
  • Tak zmieni się okolica po wybudowaniu przystanku PKM Gdynia Stadion.
Budowa przystanków wymagać będzie zamknięcia na przemian jednego lub drugiego toru linii 201 na odcinku między Osową a Gdynią Główną. Według wstępnych założeń, przez cały czas trwania robót nie powinno dojść do całkowitego zamknięcia szlaku.

Dlatego w nowym rozkładzie obowiązującym od listopada zmniejszoną liczbę kursów.

Zobacz też: Tak wygląda rozkład PKM od listopada

Jednym z najbardziej skomplikowanych elementów całej inwestycji będzie tzw. splot torowy, czyli tor w torze, składający się w sumie z czterech szyn. Powstanie on na wysokości przystanku w Karwinach, który został zaprojektowany na łuku. Dzięki temu rozwiązaniu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

To niecodzienne rozwiązanie kosztować będzie ok. 2,5 mln zł. Koszty splotu pokryją Polskie Linie Kolejowe.

- Budowa przystanków oraz niezbędnej infrastruktury torowej potrwa do końca lipca przyszłego roku. Potem rozpoczną się odbiory - mówi Konopacki.
Jest zatem szansa, że pierwsi pasażerowie skorzystają z nowych peronów jeszcze latem.

Kilka miesięcy później poznamy projekt węzła przesiadkowego w sąsiedztwie przystanku PKM Gdynia Karwiny. Za 6,9 mln zł przygotowuje go firma Transprojekt Gdański.

Jednym z elementów inwestycji będzie budowa wielopoziomowego parkingu dla samochodów z minimum 250 miejscami dla pasażerów i 160 w ramach parkingu osiedlowego. Oprócz parkingów, powstanie także pętla autobusowo-trolejbusowa, buspasy oraz zostaną poszerzone ulice.

Opinie (130) 3 zablokowane

  • Po co budować Karwiny skoro 200 metrów dalej jest peron stacji Wielki Kack? (2)

    Cięzko przespacerować tą odległość ?

    • 8 4

    • (1)

      w dodatku zabytkowy i ładny dworzec. wystarczyłoby go wyremontować i przystosować. ehhh

      • 2 2

      • przystanek idzie do likwodacji

        • 0 0

  • (5)

    Beznadziejne ulokowanie tego przyszlego przystanku 'stadion'. Lepiej bliżej stadionu i skm redlowo lub riviery.

    • 21 5

    • Akurat przystanek jest w dobrym miejscu (3)

      Jest zarazem blisko :
      - centrum sportowego - stadion raptem 200-300m, Hala koszykówki 100-200m, Stadion rugby podobnie.
      - całkiem niedaleko centrum handlowego - 300-450m to nie jest straszna odległość, a na wielkie zakupy nikt nie jeździ koleją. A jak idzie się na spotkanie to te kilka m nikomu nie zaszkodzą.
      - centrum biznesowego - od 50m do 400m w zależności od biurowca i 100m od nowego beznes parku naprzeciw irokeza.

      W ulokowaniu postawiono właśnie na uniwersalność, aby każdy mógł z tego skorzystać i to mi się akurat podoba.

      • 5 1

      • To przesiadz sie na Malokacka na ZKM, albo na Redlowo SKM, zeby dojechac w strone Sopot

        Powodzenia.....................

        • 0 0

      • Bredzisz (1)

        Do Riwiery jest 1 km. Do SKM Redłowo 800 m. Jeśli już to powinny być dwa przystanki: dodatkowy peron na Wzgórzu i Gdynia Mały Kack blisko ul Stryjskiej tak żeby można się przesiąść na SKM w stronę Sopotu.

        • 4 0

        • wcale nie bredzi

          Akurat blisko kladki nad torami i cale osiedle zielone i okolica moze dojsc tam piechotą. Do skm redlowo będzie 800 metrow a do przystankow autobusowych na al.zwyciestwa 300m. Od wiaduktu nad malokacką do skm redlowo ponad 400m a do al.zwyciestwa ponad 550 m.

          • 0 0

    • Dla takich jak ty to zwłaszcza Riviery...
      Największa atrakcja w Gdyni i powiew świata

      • 4 2

  • WZGÓRZE

    dlaczego nie dodano jednego peronu do SKM Wzgórze? tak jak we Wrzeszczu.. jest zero komunikacji. Gdynia główna obsługuje całe centrum i kierunek Rumia. Totalna porażka, za to ulubieni kibice mają nowy środek lokomocji do dewastacji

    • 5 0

  • a nagrody będą za te przystanki
    a potem extra premie dla swoich od szczura , i gitara

    • 2 0

  • "Jest szansa, że pierwsi pasażerowie skorzystają z peronów PKM w Karwinach i w okolicach miejskiego stadionu latem przyszłego

    Oczywiście, że jest.
    Na poziomie 1%.

    • 9 0

  • Chcę Skm albo PKM na północ Gdyni

    wczoraj dojazd trwał dwie godziny, autobusy były tak pełne że pasażerowie nie mogli do nich wsiąść, a władze Gdyni, ZKM i ZDiZ milczą i liczą na przeczekanie.

    • 9 0

  • Pociągi na Małym Kacu i na Fikakowie mijają dywizje potencjalnych pasażerów. (1)

    Których żaden z tych przystanków nie urządza. A przystanek na Małym Kacu mógłby obsługiwać nawet Witomino. Gdyby zrobić wielką windę i małą wycinkę.

    • 8 1

    • to trzeba włączać na żądanie:

      ręczny albo barykady na torach :)

      • 0 0

  • PKM (4)

    Proszę o więcej połączeń. Kiedy to die zmieni. I najważniejsze dlaczego ostatnia kolejka z lotniska w stronę Gdańska jedzie o 22:30? A co dalej ani PKM ani autobusu. Brawo.

    • 94 4

    • Za mało połączeń, brak taktu

      Brak wspólnego biletu, zły dojazd do PKM, brak parkingów - bez tego nie będzie dobrze. Wrzeszcz - brak informacji.

      • 3 0

    • (1)

      Już były pociągi po 22:30 i woziły powietrze. Jak chcesz jeździć po nocy na lotnisko to masz autobus N3 z Gdańska. Jak zwykle gorzej z Gdynią, stamtąd w nocy nie jeździ nic, natomiast w dzień kiedy są PKM-ki to są bezsensownie dublowane przez 4A.

      • 3 10

      • Dublowane? Przez kilka autobusów na cały dzień?

        • 11 2

    • Bo najważniejszy jest ten budynek w Matarni

      Tam biura i stołki dyrektorów za wielokrotność średniej krajowej.

      A pociągi? Hu kers?

      • 24 4

  • Wroga robota okręślonych kół...kolejowych też

    Od samego początku PKM to gdańska inwestycja za unijne pieniądze, usilnie i permanentnie lobbowana przez różowego prezydenta. A dokładniej lobbowanie na rzecz gdańskiego lotniska, z wizjami, że połączenie komunikacyjne, wygoda, turyści, bezpośrednie połączenia z Kartuzami. W przypływie euforii i podniecenia zabrakło tylko argumentów, że mieszkańcy powiedzmy Kartuz będą mieli fantastyczny dojazd do pracy połączeniami lotniczymi olt ekspress (za przeproszeniem) via PKM. Gdyby nie lotnisko, oczko w głowie wiadomo kogo, to PKM nigdy by nie powstała. A sprawa lotniska w Kosakowie, cóż każdy chwyt jest dobry do wykończenia potencjalnej konkurencji, najlepiej w zarodku. Nie dziwi zatem, że Gdynia jako miasto jest średnio zainteresowana inwestowaniem w nowe przystanki tudzież inną infrastrukturę pkm, tym bardziej że jak do tej pory rozkład jazdy, szczególnie na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Gł. poraża bezmyślnością. Został stworzony przez niezłego akrobatę, który płodził go w niezłym pijackim widzie lub festkacu albo celowo, aby zniechęcić do korzystania z połączeń PKM na tej trasie. Bo jak wytłumaczyć fakt, że na tej trasie pomiędzy godz. 6:06 a 8:17 jest posucha, a potem w ciągu godziny są trzy połączenia pod rząd...Skłaniałbym się ku temu ostatniemu argumentowi o celowym działaniu. Skoro firma pod tytułem skm trójmiasto wygrała przetarg (nikt inny nie startował ) na obsługę pkm-ki na jakiś tam okres to jaki ma w tym interes aby ta linia funkcjonowała w sposób sprawny, przemyślany i sensowny? Żaden...Bo jeśli by tak było, to sporo ludzi przekonałoby się do pkm-ki, rezygnując z tradycyjnej trasy skm Gdańsk-Sopot-Gdynia. A po upłynięciu czasu "dzierżawy" pkm-ki przez firmę skm trójmiasto, ta ostatnia straciłaby bezpowrotnie klientów, których na swej sztandarowej trasie. Strzał w kolano. To tak samo sensowne jak zatrudnienie firmy ochroniarskiej rodem z Gdańska do ochrony meczu derbowego na stadionie gdyńskiej Arki...ale to już inna bajka.
    Swoją droga to nic już nie dziwi. A to Polska właśnie...

    • 5 8

  • (1)

    Piękne czerwone budy przystankowe które są puste jak Rębiechowo czy niedzwiednik ale kasa dla kolesi się zgadza

    • 1 4

    • Ale przynajmniej są przystanki, a po latających kartonach Red Bulla (gdzie kasa dla kolesi też się zgadzała) zostały tylko dwugodzinne korki...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane