• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowca nie ma biletu? Radź sobie sam

Krzysztof Koprowski
3 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowoczesny tramwaj, biletów brak
Dyspozytornia nieopodal pętli Oliwa PKP nie prowadzi już sprzedaży biletów. Na szczęście w pobliżu działa kilka kiosków. Dyspozytornia nieopodal pętli Oliwa PKP nie prowadzi już sprzedaży biletów. Na szczęście w pobliżu działa kilka kiosków.

Kierowca lub motorniczy nie ma biletu? Ty również nie masz? Lepiej wysiądź na najbliższym przystanku, bo kontroler ma prawo wystawić ci mandat.



Jakiś czas temu w tramwajach i autobusach pojawiły się informacje, że jeśli u kierowcy nie można kupić biletu, to nie zwalnia to pasażera od obowiązku jego posiadania. - Czy w takim razie kontroler może wystawić mi mandat? - pyta nasz czytelnik, pan Adam.

- Tak, jest to zgodne z uchwałą przyjętą przez Radę Miasta, która obowiązuje od czerwca tego roku - potwierdza Katarzyna Kubiak, kierownik działu organizacji sprzedaży biletów w gdańskim Zarządzie Transportu Miejskiego.

Uchwała nie pozostawia wątpliwości: pasażer musi posiadać ważny bilet na przejazd, niezależnie od tego, czy kierowca ma w sprzedaży bilety, czy nie. W innym wypadku kontroler ma prawo wystawić mandat.

Gdzie najczęściej kupujesz bilety?

Problem w tym, że za sprzedaż biletów w pojazdach nie odpowiada ZTM, a poszczególni przewoźnicy: ZKM, PKS Gdańsk lub Warbus. Firmy te pobierają od ZTM bilety, a następnie przekazują je swoim kierowcom.

Co ma zrobić pasażer, któremu nie udało się kupić biletu w pojeździe? - Powinien wysiąść na najbliższym przystanku i zaopatrzyć się w bilet w odpowiednim punkcie sprzedaży - tłumaczy Kubiak.

Jednak nie zawsze jest to łatwe i to nie tylko w dzielnicach odległych od centrum. Kioski i punkty handlowe coraz mniej chętnie sprzedają bilety. Wyjątkowo niska marża na poziomie 5-6 proc. sprawia, że wielu handlowców rezygnuje z ich rozprowadzania. Na wyższy zarobek nie mogą liczyć - podwyższając marżę, miasto godziłoby się na mniejsze przychody ze sprzedaży biletów.

Niedawno zostały zamknięte także punkty sprzedaży w dyspozytorniach na pętlach: Oliwa PKP, Wałowa oraz Jana z Kolna. To decyzja ZKM, do którego należą te obiekty.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby stworzenie dodatkowego kanału sprzedaży - poprzez automaty biletowe na przystankach lub pojazdach (działają np. w Krakowie), lub telefony komórkowe (takie bilety są w Warszawie i Poznaniu). Co ciekawe, to ostatnie rozwiązanie zostało już przewidziane w miejskiej uchwale, jednak realizacja tego pomysłu zapowiadana jest od lat. Pasażerom pozostaje więc zaopatrzyć się "na zapas" lub kupić bilet okresowy.

Uchwała Rady Miasta z 23 kwietnia 2009 r:

§ 3 pkt 13: Sprzedaż biletów w pojazdach autobusowych lub tramwajowych odbywa się za odliczoną gotówkę. Na liniach dziennych prowadzi się sprzedaż wyłącznie biletów jednorazowych czasowych, a na liniach nocnych - także biletów na jeden przejazd na linie nocne. Brak możliwości dokonania zakupu biletu w pojeździe nie zwalnia pasażera od obowiązku posiadania biletu na przejazd.

Opinie (556) ponad 20 zablokowanych

  • zlodzieje

    rada miasta jeździ samochodami wiec maja gdzies że reszta ludzi ma jeździć tramwajami
    swoja drogą gdzie ja mam kupic bilet na autobus nocny o 4 rano w niedziele?
    tez mi szanowana rada miasta poradzi wyjsc z autobusu i szukac punktu sprzedazy czy moze mam czekac 4 godziny na 20 stopniowym mrozie az jakis kiosk otworzą?

    • 1 1

  • Doszukujecie się spisków... (5)

    ...że niby taksówki, lepsza sprzedaż paliwa i wiele jeszcze innych, a smutna prawda jest taka, że to szeroko zakrojona akcja mająca na celu zwiększenie wpływów z mandatów ;) Najpierw likwidują punkty, później olewają kioski(bo przecież $$), a następnie nie wiadomo czemu kierowcy przestaną posiadać bilety. Takiemu oto rozwojowi wydarzeń będę się spokojne przyglądał z jadącego obok tramwaju/autobusu własnegoa autka :) Nie chce się z nikogo nabijać, po prostu nie mam ochoty płacić tym złodziejom.
    Ps. jak już jadę komunikacją to najczęsciej olewam bilet, są takie sytuację że kanary nie podejdą ;)))

    • 9 5

    • (2)

      miło się przyznawać do złodziejstwa?

      • 1 0

      • (1)

        to do władz miast pytanie raczej.

        • 1 0

        • miasta*

          • 0 0

    • Dokładnie (1)

      Będziesz się przyglądał mijającemu cię tramwajowi z okna samochodu stojącego w gigantycznym korku na Wrzeszczu.Tramwaje może i są drogie, niekomfortowe i rozsypują się na naszych oczach, ale w tak za....ie zakorkowanym mieście, to najpewniejszy środek lokomocji.

      • 1 2

      • w Gdańsku są korki ale nie wynikają one tylko z tego, że w Gdańsku ludzie mają samochody

        logika typu:
        nie jeździj to nie będzie korków
        albo:
        nie wychodź z domu
        to nie wpadniesz pod samochód

        jest smutna
        i nienajlepiej świadczy o twoim mózgu

        • 4 1

  • ŚWIŃSTWO (2)

    Uczciwy Szanujący się obywatel chcąc jechać za zakupiony bilet nie może bo nie ma go kierowca pojazdu.Chce zapłacić za przejazd nie chce jechać bez biletu!
    Nie wychodzi z autobusu- jadzie do pracy, śpieszy się.
    Wchodzi kontrol i wypisuje mandat.
    Chore i niesprawiedliwe!
    Przecież pasażer nie chcaiał jechać bez biletu to czemu nie może zapłacić tylko za bilet.
    Gdyby kierowca mial w sprzedaży bilety to pasażer nie musiał by sie obawiać.
    Nie tylko, że bilety drogie to jeszcze dołki są kopane pod każdym pasażerem z myślą jak tu zarobić na nas.
    Jest wiele wyjść z tej sytuacji ale został wybrany najłatwiejszy i dla nas najdroższy- kara. Tylko pytam się za co??

    • 9 1

    • kierowca jest od prowadzenia a nie od sprzedazy

      • 0 0

    • kontrolA

      poza tym się zgadzam :)

      • 0 0

  • a co maja powiedziec obcokrajowcy, turysci?

    To jakas paranaoja. Na calym swiecie biletu kupuje sie po wejsciu do autobusu...

    • 2 0

  • Dlaczego ZTM Gdańsk nie dba o zwiększenie punktów sprzedaży biletów? (16)

    Likwidowane są kolejne punkty sprzedaży na pętlach, coraz mniej jest nowych punktów - widać jak osoba od spraw ekonomicznych w ZTM Gdańsk dba o dostępność bilet

    • 122 0

    • Od kiedy to ZTM Gdansk dba o pasazerow - martw sie sam o bilety (3)

      • 7 0

      • jedyne co te france z Rady Miasta mogły wymyślić to uchwała, że bilet masz mieć i już (2)

        jak złapię którąś albo któregoś
        to nogi z pupy powyrywam

        • 8 0

        • Stalinowska decyzja Rady Miasta. Za brak biletów nie może odpowiadać pasażer!!!!!! Ci znajomi , znajomych maja stworzyć sprawną komunikacje w naszym mieście? Kpina.

          • 0 0

        • a propos, kiedy wybory do rady? Trzeba zapamiętać nazwiska tych nieudaczników i papraków , postkomunistyczny ubecki mentalny

          beton do wymiany tylu mamy wykształconych w wolnej Polsce młodych specjalistów,
          wywalić tą radę na ryj,
          może przyspieszyć się to da jakąś obywatelską akcją
          typu uchwała obywatelska?

          • 5 1

    • czytanie ze zrozumieniem nie jest Twoją mocną stroną jak widać (6)

      likwidowane punkty należą do ZKM, a obawiam się, że ZTM nie ma możliwości wywarcia presji na ZKM by utrzymywał punkty sprzedaży biletów
      wtórny analfabetyzm i zero logicznego myślenia w tym narodzie :(
      o! przepraszam myślących, tacy też przecież są (na szczęście)

      • 4 6

      • Nie udolność ZTM (3)

        A co zwykłego pasażera to interesują że ZTM nie potrafi dogadać się z ZKM ?

        Myślenie nie boli

        • 11 0

        • (2)

          A pasażera nie interesuje, czy za bilet zapłaci 2,50 zł, czy 5 zł, bo z ZKM "trzeba się dogadać"?

          • 1 1

          • (1)

            zarówno ZTM jak i ZKM nalezą do miasta więc w czym problem ?
            W nieudolnosci urzedników?

            • 6 0

            • tego to w ogóle nie rozumiem

              Wyodrębnili z ZTM ZKM, a i tak oba do miasta należą.
              Domyślam się, że chodziło o zwiększenie etatu kierowników.

              • 8 1

      • (1)

        Ty nie krytykuj narodu, za to, że to miasto śni jakiś sen wariata, prawie jak na kolei jedna firma ma autobusy, inna rozkład jazdy, jeszcze inna bilety.
        Wyobraź sobie, że w normalnych miastach jedna firma odpowiada za wszystko.

        • 8 0

        • Ciekawe: w jakich miastach?
          Nie w Berlinie, nie w Warszawie, nie w Pradze, nie w Katowicach...

          • 4 0

    • Ja polecam inny sposob (3)

      Dlaczego w Gdansku kierowca nie moze sprzedawac karnetow po 4 bilety jak w Gdyni?? Po pierwsze ktos kto kupi taki karnet ma bilety na wiecej przejazdow a wiec kupuje mniejsza ilosc razy i przez to nie blokuje autobusu i nie musi za kazdym razem sie fatygowac do kierowcy po bilet...

      • 10 0

      • (2)

        kierowca/motornciczy jest odpowiedzialny za prowadzenie pojazdu i nie ma w zaden sposób wyręczać nieudolny ZTM

        • 4 2

        • W Gdyni jakos lacza te funkcje...

          • 2 0

        • gdy transportem i dystrybucją zajmował się zkm gdańsk to kierowcy/motorniczy także sprzedawali bilety/karnety więc w czym problem?

          jeśli muszą być bilety w pojazdach KM to może niech będą to karnety po 10 i 5 zł, żeby jaśnie szanowni prowadzący pojazd nie mieli problemów z wydaniem pieniędzy (co jest na pewno dość uciążliwe)

          aha! a może problem leży po innej stronie? może trzeba pod górkę robić swojemu ex pracownikowi...?

          • 0 0

    • właśnie dobrze dba zarobią na mandatach więcej niż na biletach

      • 1 1

  • tylko brac i strzelac

    • 1 0

  • Postawcie sie w roli kierowców WARBUSA oni je kupują za własną kase (9)

    wydaj człowieku 700 zl jak zarabiasz 1800

    • 71 21

    • (6)

      kupują i na tym mają zysk w postaci marży. jak chcesz zarobić to musisz zainwestować ! proste. Oni tego nie robią z miłości do pasażerów!

      • 18 4

      • W PKS Gdańsk tez nie zawsze kupisz biletów ! (2)

        • 4 3

        • nie "biletów" tylko "bilety" - ach ta polska gramatyka...

          • 1 0

        • Daj znać do ZTMu, to się skończą te problemy.

          • 3 1

      • Gadacie ,a pojecia nie macie!

        maja taka z*******a marże ,ze placac za bilety 300 zł (starczajace mniej wiecej na 2 weekedny - tak jak jezdzi moj ojciec) od całości dostaje 4,5 % czyli ok .30zł zysku... faktycznie taki zysk, ze chyba na giełdzie zainwestuje.. ehh...

        • 5 1

      • (1)

        Mozna kupić jak sie zarabia dużo . Kupić bilety za połowę wypłaty???????????? Powaliło cię ??

        • 6 1

        • czy takie pojęcie jak inwestycja coś ci mówi?

          • 2 4

    • ciekawe czy płacą podatek od zysku ze sprzedaży i czy mają założoną działalnośc gospodarczą??

      • 5 0

    • gość

      a skąd ty wiesz ile zarabiają kierowcy warbusa ?

      • 5 2

  • Nie musisz mieć biletu, gdy: (2)

    Chciałbym zwrócić uwagę na następujący fakt: zapis uchwały ustanawiający powyższe reguły jest niezgodny z prawem. Narusza on postanowienia kodeksu cywilnego, a także ogólną zasadę prawa wyrażona w Konstytucji, a najlepiej zilustrowaną przez rzymską paremię impossibilium nulla obligatio.

    Z istoty organizacji transportu publicznego wynika, iż podróżujący może liczyć, że w pojeździe będzie mógł nabyć bilet. W wypadku kiedy okazuje się, że motorniczy biletów do sprzedaży nie posiada, a pasażer nie posiada już możliwości opuszczenia pojazdu, nie może on spełnić swojego swiadczenia w ramach wiążącego go stosunku obligacyjnego, a niemożność ta, jako okoliczność obiektywnie niemożliwa do spełnienia, wyłacza jego odpowiedzialność.

    Wyraźny zapis uchwały, w obliczu hierarchicznego uporządkowania źródeł prawa w polskim systemie prawnym powoduje, że zapis uchwały contra legem jest nieważny. Sądy, orzekając, nie są związane treścią uchwały, lecz jedynie Konstytucją i ustawami.

    • 21 2

    • (1)

      idź z tym do sądu, jak masz czas.

      • 1 0

      • Nie. To nie ja muszę iść do sądu, lecz ztm, jeśli będzie chciał abym zapłacił mandat. Proste.

        • 0 0

  • WSPOLCZUJE KIEROWCA SZCZEGOLNIE AUTOBUSOW ZE MUSZA SPRZEDAWAC I KIEROWAC ALE (1)

    ...
    cieakwe co POWIE KANAR jak wsiadam raz na ruski rok do tramwaju i akurat jest to piatek wieczor i tak jak ostatnio wsiadajac na Chlopskiej po 22 nie bylo gdzie juz kupic biletu a motorniczy nie mial..

    • 1 0

    • powie: trzeba było taksówką jechać albo na piechotę iść...

      Gdańska komunikacja = dno.
      Kraków = sukces.

      Trzeba się uczyć od lepszych, a nie się pogrążąć i dążyć do dna...

      • 0 1

  • a jak udowodnie kanarowi ze dopiero co wsiadlem i chce wysiasc by kupic bilet? kierowcy wcale nie powinni sprzedawac biletow tylko koncentrowac sie na prowadzeniu busa.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane