• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy autobusów miejskich bez prawa do toalety

Maciej Naskręt
26 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Pętla autobusowa w Gdańsku przy ul. Jana z Kolna. To miejsce, w kontekście braku toalet na innych pętlach, jest rajem dla kierowców autobusów. Pętla autobusowa w Gdańsku przy ul. Jana z Kolna. To miejsce, w kontekście braku toalet na innych pętlach, jest rajem dla kierowców autobusów.

Trudno wyobrazić sobie ośmiogodzinny dzień pracy bez dostępu do toalety i bieżącej wody. Tymczasem z takimi niedogodnościami muszą mierzyć się trójmiejscy kierowcy autobusów miejskich. W Gdańsku te problemy rozwiązywane są doraźnie, w Gdyni - na pół gwizdka.



Czy wyobrażasz sobie 8-godzinną codzienną pracę bez dostępu do urzadzeń sanitarnych?

Kierowcy autobusów miejskich mają dosyć pracy bez prawa do toalety. Nie ma ich na większości pętli, jeśli są to w formie przenośnych plastikowych budek. Kierowcy nie mają dostępu do bieżącej i ciepłej wody, co jest szczególnie uciążliwe w czasie zimy.

- Do pracy noszę ze sobą mydło i baniak z wodą, by myć ręce m.in. przed posiłkiem. Nie mamy miejsca, w którym można zaparzyć herbatę czy kawę - opowiada kierowca miejskiego autobusu w Gdańsku, który prosi o nieujawnianie jego imienia i nazwiska.

To, na jaki komfort może liczyć kierowca, zależy od tego, jaka linię obsługuje danego dnia. - Kierowcy, którzy kończą kurs na pętli przy ul. Jana z Kolna mają do dyspozycji toaletę i zaplecze socjalne. Co innego, jeśli kierowcy jeżdżą m.in. na tymczasową pętlę przy ul. Kolejowej lub gdy z uwagi na uroczystości przy pl. Solidarności pętla przeniesiona jest na Błędnik. Nie ma tam żadnego zaplecza sanitarnego. Podobnie jest na drugim końcu wielu linii autobusowych - dodaje.

Takich tras, na których nie ma zaplecza socjalnego, jest bardzo dużo - m.in. 106, 113, 166, 138. Przewoźnik próbuje sytuację rozwiązywać.

- Przy Akademii Muzycznej [gdzie znajduje się pętla autobusów linii 106 i 138 - przyp. red.] ustawiliśmy toaletę typu "toi-toi". Klucze do niej przekazują sobie kierowcy podczas zmiany. Zimą faktycznie nie jest to najkorzystniejsze rozwiązanie, jednak jak na razie jedyne możliwe - mówi Izabela Kozicka-Prus, rzecznik prasowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Władze ZKM przyznają, że sprawa jest kłopotliwa. Budowy zapleczy socjalnych nie ułatwiają częste zmiana przebiegów linii autobusowych. - Nie stać nas na zlecanie budowy pawilonów socjalnych w sytuacji, gdy zmieniane są linie autobusowe, a wraz z nimi niejednokrotnie przenoszone są pętle. Ponadto w grę wchodzą prawa własności do gruntu pod taki pawilon i dodatkowo serwis sprzątający. To wszystko kosztuje, dlatego poprzestajemy na rozwiązaniach tymczasowych - przyznaje Izabela Kozicka-Prus

Wielu kierowców autobusów miejskich jest przekonanych, że ustawianiem toalet powinien zajmować się Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. - W końcu to on jest organizatorem przewozów - mówią.

Co na to władze ZTM? - Zakres naszych kompetencji nie obejmuje budowania pomieszczeń socjalnych dla operatorów lub wynajmowania dla nich toalet przenośnych - mówi Jarosław Zając, kierownik sekcji Usług Przewozowych. - Na obecną chwilę żaden operator świadczący usługi przewozowe w komunikacji miejskiej na terenie Gdańska nie zgłosił skargi na brak toalet - dodaje.

Kierowcy twierdzą, że to nieprawda. - Wiele razy poruszaliśmy ten temat. Nikt nie interesuje się naszymi potrzebami - mówią.

Nieco, ale niewiele lepiej jest w Gdyni. - Beznadziejna sytuacja jest choćby na linii trolejbusowej 26. Przy 8-godzinnej zmianie kierowca nie ma możliwości skorzystania z solidnej, ogrzewanej toalety z bieżącą wodą. Na ma jak umyć rąk, odświeżyć się. Krótki czas postoju w Gdyni - Orłowie wyklucza możliwość korzystania z toalety w tamtejszym "Klifie" - opowiada pan Tomasz, kierowca.

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, jako organizator przewozów, w odróżnieniu od ZTM w Gdańsku, budowę toalet wziął na swoje barki - Aktualnie mamy przygotowanych 19 punktów. Pięć jest w budowie. Trzy punkty oczekują na podłączenie. Robimy co można, by pracownikom przewoźnika ułatwić pracę - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

W sprawie kierowców autobusów miejskich w Trójmieście smuci trwająca od wielu lat bierna postawa związków zawodowych reprezentujących sprawy kierowców. Przedstawiciele organizacji przy przewoźniku przyznają, że wiedzą o problemie kierujących autobusami. Niestety, nie wykazują zainteresowania sprzeciwianiem się tej niedorzeczności.

Opinie (231) ponad 10 zablokowanych

  • w.c.

    lac na opony jak za komuny toalet szukaja inteligenci z mpk jezdzic wedlug rozkladu i nie dyskutowac

    • 1 5

  • prawdę mówiąc

    jeżeli organizator zobowiązuje przewoźników do tego, aby kierowcy sprzedawali bilety obracając tym samym gotówką, to powinien zapewnić na swoich liniach zaplecze socjalne. Paranoją byłoby, aby każdy przewoźnik obsługujący daną linię budował własne zaplecza. Np. kierowca z Gryf-u jadący z rezerwy na linię obsługiwaną przez PKM lub PKA nie miał prawa skorzystać z toalety ? Ja wiem, że to kosztuje, tak jak kosztuje tabor niskopodłogowy, klimatyzacja, czy inne bajery, ale - na miłość boską - niech organizatorzy komunikacji nie czynią oszczędności kosztem zdrowia kierowcy. Pamiętam, kiedy przed reformą komunikacyjną na Leśniczówce czy Cisowej kierowca mógł umyć ręce, zaparzyć herbatę czy zjeść przy stole posiłek. Pewien mądrala w Gdyni zwany potocznie Docentem, uznał to za totalne rospasanie i zlikwidował te fanaberie. Potem wszyscy dziwią się, że w grupie kierowców rośnie absencja chorobowa....

    • 7 0

  • ...

    Bardzo celna uwaga na sam koniec. Związki nagle przestały się interesować losem pracowników? Czy sprawa WC jest za mało prestiżowa dla lokalnych działaczy?

    W sprawie s****za nie da się zwołać kilku tysięcy ludzi, spalić opon, rzucić petard i być pobłogosławionym przez partyjke "pys"?

    • 3 0

  • (1)

    zawsze powtarzam, ze polska to dziki kraj....Pytanie czy coś się w końcu zmieni>....

    • 1 0

    • NIE

      • 1 0

  • do goscia od klimy

    ...widziałeś żeby bydło było transportowane z klimą...

    • 3 0

  • walczcie ze Zwięzkami zowodowymi kochani internauci (1)

    to za 20 lat bedziecie mieli 16 godzinny dzień pracy i żadnych praw.

    • 2 1

    • ...

      Walczcie ze związkami to może za 20 lat każdy będzie miał tyle na ile sobie zapracuje. Bez zbędnego bagażu organizacji robiących nic i zakładów przez nie bronionych, które są z waszych pieniędzy dotowane. Walczcie to może za 20 lat przestaniemy wydawać ciężkie pieniądze na piętnaste pensje i dotowanie molochów nie mających szans na rynku.

      • 2 1

  • Nie Tylko Kierowcy! ! !

    • 0 0

  • Nie tylko kierowcy autobusów (1)

    Ja doręczam paczki i tak samo cały dzień bęz dostępu do wody i toalety musze pracować tylko ze nie 8 ale 12 godzin! ! !

    • 2 2

    • Masz czlowieku stacje benzynowe. wiec nie pier......!!!

      • 1 0

  • pętla Kolejowa

    Na pętli na ulicy Kolejowej niby tymczasowej nie dość że 3 metry pod oknami mieszkańców zrobili tę pętlę ,autobusy stoją nie wyłączając silników ,hałas smród i brud ,a kierowcy już wszystkie okoliczne krzaki obsikali,cudownie no bo przecież muzeum II wojny być musi i archeolodzy na Wałową wchodzą następną dziurę w ziemi wykopać.Pełna kultura.

    • 4 0

  • ztm trochę pomyślunku

    skorzystać z toalety nie ma gdzie
    rozkłady jazdy nie realne
    ztm nie robi żadnych korekt
    prawie na każdej linii remonty objazdy płyty betonowe
    do tego dochodzi sprzedaż biletów a przelot na trasie
    jak osobowym bez przystanków
    pracownicy ztm pomyślcie trochę nad rozkładami
    bo najgorzej na tym wychodzi tylko kierowca
    na każdym kroku że opóżniony czemu nie było itp

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane