• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy autobusów miejskich bez prawa do toalety

Maciej Naskręt
26 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Pętla autobusowa w Gdańsku przy ul. Jana z Kolna. To miejsce, w kontekście braku toalet na innych pętlach, jest rajem dla kierowców autobusów. Pętla autobusowa w Gdańsku przy ul. Jana z Kolna. To miejsce, w kontekście braku toalet na innych pętlach, jest rajem dla kierowców autobusów.

Trudno wyobrazić sobie ośmiogodzinny dzień pracy bez dostępu do toalety i bieżącej wody. Tymczasem z takimi niedogodnościami muszą mierzyć się trójmiejscy kierowcy autobusów miejskich. W Gdańsku te problemy rozwiązywane są doraźnie, w Gdyni - na pół gwizdka.



Czy wyobrażasz sobie 8-godzinną codzienną pracę bez dostępu do urzadzeń sanitarnych?

Kierowcy autobusów miejskich mają dosyć pracy bez prawa do toalety. Nie ma ich na większości pętli, jeśli są to w formie przenośnych plastikowych budek. Kierowcy nie mają dostępu do bieżącej i ciepłej wody, co jest szczególnie uciążliwe w czasie zimy.

- Do pracy noszę ze sobą mydło i baniak z wodą, by myć ręce m.in. przed posiłkiem. Nie mamy miejsca, w którym można zaparzyć herbatę czy kawę - opowiada kierowca miejskiego autobusu w Gdańsku, który prosi o nieujawnianie jego imienia i nazwiska.

To, na jaki komfort może liczyć kierowca, zależy od tego, jaka linię obsługuje danego dnia. - Kierowcy, którzy kończą kurs na pętli przy ul. Jana z Kolna mają do dyspozycji toaletę i zaplecze socjalne. Co innego, jeśli kierowcy jeżdżą m.in. na tymczasową pętlę przy ul. Kolejowej lub gdy z uwagi na uroczystości przy pl. Solidarności pętla przeniesiona jest na Błędnik. Nie ma tam żadnego zaplecza sanitarnego. Podobnie jest na drugim końcu wielu linii autobusowych - dodaje.

Takich tras, na których nie ma zaplecza socjalnego, jest bardzo dużo - m.in. 106, 113, 166, 138. Przewoźnik próbuje sytuację rozwiązywać.

- Przy Akademii Muzycznej [gdzie znajduje się pętla autobusów linii 106 i 138 - przyp. red.] ustawiliśmy toaletę typu "toi-toi". Klucze do niej przekazują sobie kierowcy podczas zmiany. Zimą faktycznie nie jest to najkorzystniejsze rozwiązanie, jednak jak na razie jedyne możliwe - mówi Izabela Kozicka-Prus, rzecznik prasowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Władze ZKM przyznają, że sprawa jest kłopotliwa. Budowy zapleczy socjalnych nie ułatwiają częste zmiana przebiegów linii autobusowych. - Nie stać nas na zlecanie budowy pawilonów socjalnych w sytuacji, gdy zmieniane są linie autobusowe, a wraz z nimi niejednokrotnie przenoszone są pętle. Ponadto w grę wchodzą prawa własności do gruntu pod taki pawilon i dodatkowo serwis sprzątający. To wszystko kosztuje, dlatego poprzestajemy na rozwiązaniach tymczasowych - przyznaje Izabela Kozicka-Prus

Wielu kierowców autobusów miejskich jest przekonanych, że ustawianiem toalet powinien zajmować się Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. - W końcu to on jest organizatorem przewozów - mówią.

Co na to władze ZTM? - Zakres naszych kompetencji nie obejmuje budowania pomieszczeń socjalnych dla operatorów lub wynajmowania dla nich toalet przenośnych - mówi Jarosław Zając, kierownik sekcji Usług Przewozowych. - Na obecną chwilę żaden operator świadczący usługi przewozowe w komunikacji miejskiej na terenie Gdańska nie zgłosił skargi na brak toalet - dodaje.

Kierowcy twierdzą, że to nieprawda. - Wiele razy poruszaliśmy ten temat. Nikt nie interesuje się naszymi potrzebami - mówią.

Nieco, ale niewiele lepiej jest w Gdyni. - Beznadziejna sytuacja jest choćby na linii trolejbusowej 26. Przy 8-godzinnej zmianie kierowca nie ma możliwości skorzystania z solidnej, ogrzewanej toalety z bieżącą wodą. Na ma jak umyć rąk, odświeżyć się. Krótki czas postoju w Gdyni - Orłowie wyklucza możliwość korzystania z toalety w tamtejszym "Klifie" - opowiada pan Tomasz, kierowca.

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, jako organizator przewozów, w odróżnieniu od ZTM w Gdańsku, budowę toalet wziął na swoje barki - Aktualnie mamy przygotowanych 19 punktów. Pięć jest w budowie. Trzy punkty oczekują na podłączenie. Robimy co można, by pracownikom przewoźnika ułatwić pracę - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

W sprawie kierowców autobusów miejskich w Trójmieście smuci trwająca od wielu lat bierna postawa związków zawodowych reprezentujących sprawy kierowców. Przedstawiciele organizacji przy przewoźniku przyznają, że wiedzą o problemie kierujących autobusami. Niestety, nie wykazują zainteresowania sprzeciwianiem się tej niedorzeczności.

Opinie (231) ponad 10 zablokowanych

  • Co za pech

    • 0 0

  • Pytanie do kierowców Gdańskiej Komunikacji (6)

    Mam prośbę. Czy ktoś pracujący na stanowisku kierowcy w Gdańsku może mi odpowiedzieć jaki jest zarobek na miesiąc na rękę?
    Chodzi mi o średnią wypłatę miesięczną nie licząc nadgodzin czy jakiś ekstra dodatków...
    Pytam, gdyż jestem w tej chwili na bezrobociu i zastanawiam się czy iść na kurs prawa jazdy kat.D. Kosztuje on 4500zł plus kwalifikacja wstępna 5500zł więc całość to wydatek rzędu 10 000zł i chciałbym wiedzieć czy opłacało by się mi po tym pracować w ZKM/ZTM w Gdańsku. Bo jak mam zarobić 1800zł na rękę miesięcznie to szkoda fatygi i pieniędzy na takie prawo jazdy...
    Pozdrawiam

    • 3 0

    • (1)

      Tak 1800-1900, do tego nadgodziny i standardowo premia. Zazwyczaj wychodzi 2300-2400 na rękę.

      • 1 1

      • 2300 3400 za sześć godzin pracy, ja chcę taką robotę, ale jak znam życie nie da rady, bo klika "związkowców" nie dopósci do

        zwolnień...

        • 1 0

    • Nie rób tego !!!!!

      • 1 0

    • 1600 + premia. nie rób glupstwa

      • 0 0

    • kierowca zkm

      dokladnie tyle zarobisz apo paru latach niewiele wiecej

      • 0 0

    • wydasz 10 000 a prezezpierwsze 5 lat wypłata bedzie około 1800 max 2000 zł..
      o ile nie bedzie skargi, bo takie wypłaty masz oczywiscie z premia i prowicja za bilety(jakis 1.5%). wstajesz o 3 w nocy i konczysz roznie ale najczesciej 23,30. i brak dojazdow do domu, chyba ze stac cie za 1800 zł jezdzic codziennie do pracy

      • 0 0

  • jako nowy zapomni pozdrawiam kierowca zkm

    • 3 0

  • zarobki w komunikacji miejskiej (1)

    za mało żeby żyć za dużo żeby umrzeć
    pozdrowienia dla zainteresowanych

    • 3 1

    • To chyba se odpuszczę robienie takiego prawka

      Kategoria D nie dość że odpowiedzialna, bo przecież przewożę ludzi czasami w wielkiej liczbie i tak naprawdę odpowiadam za ich życie, do tego upierdliwość ludzi przy kupowaniu biletów w autobusie(powinny być automaty biletowy w środku jak w innych miastach w Polsce a nie zawracanie głowy kierowcom).
      I weź tu człowieku inwestuj 10 000zł w kurs by potem wegetować za 1800zł...

      • 2 0

  • proponuję pampersy to pewniejsze ale dla dyrekcji :)))

    proponuję pampersy to pewniejsze ale dla dyrekcji :)))

    • 1 0

  • ide na kibel bo do roboty na szychte trzeba

    • 0 0

  • posadzić zająca za kierownicę autobusu linii 113 i niecz jeździ sobie cały dzień

    • 0 0

  • zkm gdańsk

    związków nie ma bo w gdańsku tylko sciagaja kase i bawia sie za nasze wybrani a pozostalych maja gdzieś

    • 5 0

  • ZKM GDAŃSK

    NIC TE ARTYKUŁY O ZLYM TRAKTOWANIU SWYCH PRACOWNIKÓW PRZEZ ZKM NIE DAJA TO TYLKO NIC NIE ZNACZACE PISANIE.DOPOKI KTOS POZADNIE NIE ZABIERZE SIE ZA WLADZE ZKM I NIE WYJASNI IM JAK NALEZY TRAKTOWAC SWYCH PRACOWNIKOW I ZACZAC TO EGZEKWOWAC NIC ZADNE ARTYKULY NIE POMOGA

    • 4 0

  • !!! (1)

    I bardzo dobrze! Gdyński kierowcy czy to autobusów czy trolejbusów to zwykłe chamy i prostaki! Myślą że są królami dróg barany jedne!

    • 0 7

    • Aleś ty mundry !

      Ale jakoś inaczej !!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane