- 1 Obława w Letnicy. Nowe fakty (64 opinie)
- 2 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (135 opinii)
- 3 Promenada po remoncie hitem sezonu (99 opinii)
- 4 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (136 opinii)
- 5 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (25 opinii)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (53 opinie)
Kierowcy sfinansują potrzeby pieszych i rowerzystów
W przyszłym miesiącu w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Znaczną część środków uzyskanych z parkowania w nowej strefie - bo aż 80 proc. - miasto będzie musiało przeznaczyć na potrzeby pieszych i rowerzystów. Sprawdziliśmy, jakich wpływów spodziewa się miasto i na jakie cele zamierza je przeznaczyć.
Od dotychczasowej "zwykłej" strefy płatnego parkowania różni się przede wszystkim wysokością opłat. Aby wymusić większą rotację aut i ograniczyć przypływ aut w ścisłym centrum, zostanie ona podniesiona z dotychczasowych 3,3 zł na 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Za kolejne zapłacimy jeszcze więcej - 6,6 zł za drugą godzinę, 7,90 zł za trzecią, a za czwartą i każdą kolejną - znów 5,5 zł.
Co ważne, opłaty w ŚSPP będą pobierane także w weekendy, w godz. 9-20, a na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych.
Nowelizacja ustawy o drogach publicznych zakłada nie tylko przysłowiowy kij na kierowców, ale i marchewkę. Mają być nią środki uzyskane z parkowania, które w dużej części "wrócą" do miasta i poprawią infrastrukturę służącą pieszym i rowerzystom.
- Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w Śródmiejskiej SPP w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat, a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie - precyzuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Władze Gdańska zdecydowały jednak, że przeznaczą na ten cel nie 65 proc., a 80 proc. Jak szacują urzędnicy z GZDiZ ŚSPP wygeneruje zysk na poziomie 5-6 mln zł rocznie. Środki mają być gromadzone na wydzielonym rachunku i jak szacują urzędnicy wyniosą ok. 4-5 mln zł.
Co ciekawe, choć opłaty za parkowanie znacząco wzrosną, to według urzędników w ślad za tym nie pójdą większe wpływy do budżetu.
- Zakładamy, że ŚSPP nie wygeneruje większych wpływów na obszarach, gdzie funkcjonuje dotychczasowa Strefa Płatnego Parkowania. Inaczej mówiąc, stawki wzrosną, ale zmniejszy się liczba płacących przede wszystkim tych za droższe "kolejne" godziny - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Taka jest też idea analizy jaka poprzedza wprowadzenie ŚSPP. Stąd taki a nie inny dobór wielkości opłaty, aby wymusić satysfakcjonującą rotację. To ma obniżyć liczbę parkowań długoterminowych czy wręcz ograniczyć popyt na te miejsca.
O tym, na jakie cele mogą zostać przeznaczone szacowane wpływy z parkowania w ŚSPP urzędnicy zdecydują w drugiej połowie roku. Mogą to być zarówno nowe drogi rowerowe i ciągi piesze, jak również dodatkowe wyposażenie ulic w małą architekturę (ławki, kosze na śmieci, oświetlenie) i nowe nasadzenia.
Niewykluczone, że urzędnicy doposażą wskazane np. przez rady dzielnic niebezpieczne miejsca w dodatkowe progi zwalniające czy barierki wygrodzeniowe przy szkołach. Dobrą praktyką w ostatnich latach jest też przebudowa skrzyżowań poprzez wyniesienie przejść dla pieszych, budowa naziemnych przejść przy tunelach czy doświetlanie przejść już istniejących.
Jeśli macie swoje propozycje, co kierowcy parkujący w centrum Gdańska mogą sfinansować pieszym i rowerzystom - piszcie w komentarzach. Wasze uwagi, pomysły i sugestie przekażemy urzędnikom.
Miejsca
Opinie (412) ponad 20 zablokowanych
-
2020-05-14 10:22
Miasto obetnie dotychczasowe budżety na "pieszych i rowerzystów" (1)
I tę pustkę wypełni nowym budżetem ze ŚSPP. Czyli środków na te cele nie będzie więcej, tylko miasto mniej wyda.
- 3 4
-
2020-05-14 10:36
A czemu tak będzie? Bo miasto straci dotychczasowe wpływy z SPP, która funkcjonowała w miejscu nowej ŚSPP. Dotychczasowy zysk z SPP na głównym mieście mogła rozprowadzać według własnego uznania, częściowo pewnie też na pieszych. Teraz 80% z tego będzie szło na pieszych, czyli o 80% spadną im dotychczasowe wpływy.
- 0 2
-
2020-05-14 07:31
Wraz z rozwojem rowerów elektrycznych (1)
I zanikiem zim, coraz więcej ludzi będzie mogło korzystać z tej formy transportu i to od najmłodszych lat. Będzie mniej spaslakow, taniej, zdrowiej, bez spalin. Miasto odzyska sporo miejsca dla ludzi. Odżyją trawniki.
Inwestujmy w przyjazny ludziom transport, samochody zostawmy wioskom, tam nie można jeszcze z nich zrezygnowac.- 17 32
-
2020-05-14 10:32
no prosze
Na Srebrzysku znowu mają internet
- 5 3
-
2020-05-14 10:22
na zakup
rydwanów,,,,
- 7 4
-
2020-05-14 07:05
Brawo Gdansk (3)
Dajcie trochę restauratorom na ogródki żeby dostosowali je do Waszych wymogów
- 16 74
-
2020-05-14 08:27
i zabierzcie klientów (1)
bo opłaty w weekendy do tego się sprowadzają. Ludzie pojadą do Jelitkowa, Oliwy czy Sobieszewa żeby się przejść i coś zjeść
- 7 10
-
2020-05-14 10:10
Piotr Parkometr Grzelak już o tym wie i tam też wprowadzi strefę płatnego parkowani. A więc Gdańszczaninie jedźmy na Kaszuby.
- 4 3
-
2020-05-14 07:19
Chyba cię Bóg opuścił
Przez te wasze ogródki to i tak ciężko przejść niektórymi ulicami, np.na Piwnej. Albo na Długiej ogródki zabierają połowę miejsca
- 21 5
-
2020-05-14 07:14
(3)
Te paskudne, niewygodne drewniane leżaki nie są nikomu do szczęscia potrzebne. Zwykłe ławki byłyby lepsze, ale nie wyglądałyby tak efektownie, więc lepiej postawić coś takiego, to nic, że przydatność tego jest znikoma.
- 139 12
-
2020-05-14 07:20
Wcale nie (2)
Turystom się podobają
- 4 11
-
2020-05-14 08:23
(1)
chyba tylko tobie
- 4 2
-
2020-05-14 09:59
Jak tylko jemu?! Bezdomnym z całego kraju
w pracy sezonowej!
- 8 1
-
2020-05-14 09:47
Zamknac nie wpuszczac
Restauratorzy z centrum miasta się ucieszą
- 10 3
-
2020-05-14 09:06
Zrzędzenie samochodziarzy.... (1)
Chcieliby wszyscy żreć w knajpianym ogródku, ale piwo odstawiać na maskę własnego samochodu.
- 8 20
-
2020-05-14 09:40
ale musi parkować za darmochę
- 2 2
-
2020-05-14 09:38
No wreszcie. Juz dawno powinno to byc wprowadzone. Jak najmniej samochodów w śródmieściu!
- 7 16
-
2020-05-14 09:38
Gonić kierowców z centrum
Gdańsk i tak jest zacofanym miastem, wszędzie miejskie autostrady, przejścia podziemne. Standard świata zachodniego to wygodne drogi dla rowerów, priorytet pieszych i ograniczanie ruchu samochodowego - dla zdrowia i lepszego funkcjonowania miasta
- 8 19
-
2020-05-14 09:20
No to na osiedlach wokół strefy przestaną istnieć chodniki, trawniki i miejsca postojowe dla mieszkańców.
- 13 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.