• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy sfinansują potrzeby pieszych i rowerzystów

rb
14 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery. Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery.

W przyszłym miesiącu w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Znaczną część środków uzyskanych z parkowania w nowej strefie - bo aż 80 proc. - miasto będzie musiało przeznaczyć na potrzeby pieszych i rowerzystów. Sprawdziliśmy, jakich wpływów spodziewa się miasto i na jakie cele zamierza je przeznaczyć.



Na jaki cel miasto powinno przekazać środki w pierwszej kolejności?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania powstanie w centrum Gdańska i zacznie obowiązywać od 29 czerwca.

Od dotychczasowej "zwykłej" strefy płatnego parkowania różni się przede wszystkim wysokością opłat. Aby wymusić większą rotację aut i ograniczyć przypływ aut w ścisłym centrum, zostanie ona podniesiona z dotychczasowych 3,3 zł na 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Za kolejne zapłacimy jeszcze więcej - 6,6 zł za drugą godzinę, 7,90 zł za trzecią, a za czwartą i każdą kolejną - znów 5,5 zł.

Co ważne, opłaty w ŚSPP będą pobierane także w weekendy, w godz. 9-20, a na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych.

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych zakłada nie tylko przysłowiowy kij na kierowców, ale i marchewkę. Mają być nią środki uzyskane z parkowania, które w dużej części "wrócą" do miasta i poprawią infrastrukturę służącą pieszym i rowerzystom.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca.
- Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w Śródmiejskiej SPP w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat, a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie - precyzuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Władze Gdańska zdecydowały jednak, że przeznaczą na ten cel nie 65 proc., a 80 proc. Jak szacują urzędnicy z GZDiZ ŚSPP wygeneruje zysk na poziomie 5-6 mln zł rocznie. Środki mają być gromadzone na wydzielonym rachunku i jak szacują urzędnicy wyniosą ok. 4-5 mln zł.

Co ciekawe, choć opłaty za parkowanie znacząco wzrosną, to według urzędników w ślad za tym nie pójdą większe wpływy do budżetu.

- Zakładamy, że ŚSPP nie wygeneruje większych wpływów na obszarach, gdzie funkcjonuje dotychczasowa Strefa Płatnego Parkowania. Inaczej mówiąc, stawki wzrosną, ale zmniejszy się liczba płacących przede wszystkim tych za droższe "kolejne" godziny - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Taka jest też idea analizy jaka poprzedza wprowadzenie ŚSPP. Stąd taki a nie inny dobór wielkości opłaty, aby wymusić satysfakcjonującą rotację. To ma obniżyć liczbę parkowań długoterminowych czy wręcz ograniczyć popyt na te miejsca.
  • W odzyskaniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów mogą pomóc np. słupki uniemożliwiające parkowanie na chodnikach i terenach zielonych.
  • Jednym z celów inwestycyjnych na rzecz pieszych i poprawienia ich bezpieczeństwa jest doświetlanie przejść dla pieszych.
  • Zyskać mogą też rowerzyści np. przez budowę nowych dróg rowerowych.
  • Parkujący w centrum mogą pomóc w sfinansowaniu udogodnień dla osób poruszających się pieszo i zmuszonych do korzystania z niewygodnych tuneli podziemnych.

O tym, na jakie cele mogą zostać przeznaczone szacowane wpływy z parkowania w ŚSPP urzędnicy zdecydują w drugiej połowie roku. Mogą to być zarówno nowe drogi roweroweciągi piesze, jak również dodatkowe wyposażenie ulic w małą architekturę (ławki, kosze na śmieci, oświetlenie) i nowe nasadzenia.

Niewykluczone, że urzędnicy doposażą wskazane np. przez rady dzielnic niebezpieczne miejsca w dodatkowe progi zwalniające czy barierki wygrodzeniowe przy szkołach. Dobrą praktyką w ostatnich latach jest też przebudowa skrzyżowań poprzez wyniesienie przejść dla pieszych, budowa naziemnych przejść przy tunelach czy doświetlanie przejść już istniejących.

Jeśli macie swoje propozycje, co kierowcy parkujący w centrum Gdańska mogą sfinansować pieszym i rowerzystom - piszcie w komentarzach. Wasze uwagi, pomysły i sugestie przekażemy urzędnikom.
rb

Miejsca

Opinie (412) ponad 20 zablokowanych

  • Miasto obetnie dotychczasowe budżety na "pieszych i rowerzystów" (1)

    I tę pustkę wypełni nowym budżetem ze ŚSPP. Czyli środków na te cele nie będzie więcej, tylko miasto mniej wyda.

    • 3 4

    • A czemu tak będzie? Bo miasto straci dotychczasowe wpływy z SPP, która funkcjonowała w miejscu nowej ŚSPP. Dotychczasowy zysk z SPP na głównym mieście mogła rozprowadzać według własnego uznania, częściowo pewnie też na pieszych. Teraz 80% z tego będzie szło na pieszych, czyli o 80% spadną im dotychczasowe wpływy.

      • 0 2

  • Wraz z rozwojem rowerów elektrycznych (1)

    I zanikiem zim, coraz więcej ludzi będzie mogło korzystać z tej formy transportu i to od najmłodszych lat. Będzie mniej spaslakow, taniej, zdrowiej, bez spalin. Miasto odzyska sporo miejsca dla ludzi. Odżyją trawniki.
    Inwestujmy w przyjazny ludziom transport, samochody zostawmy wioskom, tam nie można jeszcze z nich zrezygnowac.

    • 17 32

    • no prosze

      Na Srebrzysku znowu mają internet

      • 5 3

  • na zakup

    rydwanów,,,,

    • 7 4

  • Brawo Gdansk (3)

    Dajcie trochę restauratorom na ogródki żeby dostosowali je do Waszych wymogów

    • 16 74

    • i zabierzcie klientów (1)

      bo opłaty w weekendy do tego się sprowadzają. Ludzie pojadą do Jelitkowa, Oliwy czy Sobieszewa żeby się przejść i coś zjeść

      • 7 10

      • Piotr Parkometr Grzelak już o tym wie i tam też wprowadzi strefę płatnego parkowani. A więc Gdańszczaninie jedźmy na Kaszuby.

        • 4 3

    • Chyba cię Bóg opuścił

      Przez te wasze ogródki to i tak ciężko przejść niektórymi ulicami, np.na Piwnej. Albo na Długiej ogródki zabierają połowę miejsca

      • 21 5

  • (3)

    Te paskudne, niewygodne drewniane leżaki nie są nikomu do szczęscia potrzebne. Zwykłe ławki byłyby lepsze, ale nie wyglądałyby tak efektownie, więc lepiej postawić coś takiego, to nic, że przydatność tego jest znikoma.

    • 139 12

    • Wcale nie (2)

      Turystom się podobają

      • 4 11

      • (1)

        chyba tylko tobie

        • 4 2

        • Jak tylko jemu?! Bezdomnym z całego kraju

          w pracy sezonowej!

          • 8 1

  • Zamknac nie wpuszczac

    Restauratorzy z centrum miasta się ucieszą

    • 10 3

  • Zrzędzenie samochodziarzy.... (1)

    Chcieliby wszyscy żreć w knajpianym ogródku, ale piwo odstawiać na maskę własnego samochodu.

    • 8 20

    • ale musi parkować za darmochę

      • 2 2

  • No wreszcie. Juz dawno powinno to byc wprowadzone. Jak najmniej samochodów w śródmieściu!

    • 7 16

  • Gonić kierowców z centrum

    Gdańsk i tak jest zacofanym miastem, wszędzie miejskie autostrady, przejścia podziemne. Standard świata zachodniego to wygodne drogi dla rowerów, priorytet pieszych i ograniczanie ruchu samochodowego - dla zdrowia i lepszego funkcjonowania miasta

    • 8 19

  • No to na osiedlach wokół strefy przestaną istnieć chodniki, trawniki i miejsca postojowe dla mieszkańców.

    • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane