• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy sfinansują potrzeby pieszych i rowerzystów

rb
14 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery. Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery.

W przyszłym miesiącu w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Znaczną część środków uzyskanych z parkowania w nowej strefie - bo aż 80 proc. - miasto będzie musiało przeznaczyć na potrzeby pieszych i rowerzystów. Sprawdziliśmy, jakich wpływów spodziewa się miasto i na jakie cele zamierza je przeznaczyć.



Na jaki cel miasto powinno przekazać środki w pierwszej kolejności?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania powstanie w centrum Gdańska i zacznie obowiązywać od 29 czerwca.

Od dotychczasowej "zwykłej" strefy płatnego parkowania różni się przede wszystkim wysokością opłat. Aby wymusić większą rotację aut i ograniczyć przypływ aut w ścisłym centrum, zostanie ona podniesiona z dotychczasowych 3,3 zł na 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Za kolejne zapłacimy jeszcze więcej - 6,6 zł za drugą godzinę, 7,90 zł za trzecią, a za czwartą i każdą kolejną - znów 5,5 zł.

Co ważne, opłaty w ŚSPP będą pobierane także w weekendy, w godz. 9-20, a na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych.

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych zakłada nie tylko przysłowiowy kij na kierowców, ale i marchewkę. Mają być nią środki uzyskane z parkowania, które w dużej części "wrócą" do miasta i poprawią infrastrukturę służącą pieszym i rowerzystom.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca.
- Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w Śródmiejskiej SPP w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat, a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie - precyzuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Władze Gdańska zdecydowały jednak, że przeznaczą na ten cel nie 65 proc., a 80 proc. Jak szacują urzędnicy z GZDiZ ŚSPP wygeneruje zysk na poziomie 5-6 mln zł rocznie. Środki mają być gromadzone na wydzielonym rachunku i jak szacują urzędnicy wyniosą ok. 4-5 mln zł.

Co ciekawe, choć opłaty za parkowanie znacząco wzrosną, to według urzędników w ślad za tym nie pójdą większe wpływy do budżetu.

- Zakładamy, że ŚSPP nie wygeneruje większych wpływów na obszarach, gdzie funkcjonuje dotychczasowa Strefa Płatnego Parkowania. Inaczej mówiąc, stawki wzrosną, ale zmniejszy się liczba płacących przede wszystkim tych za droższe "kolejne" godziny - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Taka jest też idea analizy jaka poprzedza wprowadzenie ŚSPP. Stąd taki a nie inny dobór wielkości opłaty, aby wymusić satysfakcjonującą rotację. To ma obniżyć liczbę parkowań długoterminowych czy wręcz ograniczyć popyt na te miejsca.
  • W odzyskaniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów mogą pomóc np. słupki uniemożliwiające parkowanie na chodnikach i terenach zielonych.
  • Jednym z celów inwestycyjnych na rzecz pieszych i poprawienia ich bezpieczeństwa jest doświetlanie przejść dla pieszych.
  • Zyskać mogą też rowerzyści np. przez budowę nowych dróg rowerowych.
  • Parkujący w centrum mogą pomóc w sfinansowaniu udogodnień dla osób poruszających się pieszo i zmuszonych do korzystania z niewygodnych tuneli podziemnych.

O tym, na jakie cele mogą zostać przeznaczone szacowane wpływy z parkowania w ŚSPP urzędnicy zdecydują w drugiej połowie roku. Mogą to być zarówno nowe drogi roweroweciągi piesze, jak również dodatkowe wyposażenie ulic w małą architekturę (ławki, kosze na śmieci, oświetlenie) i nowe nasadzenia.

Niewykluczone, że urzędnicy doposażą wskazane np. przez rady dzielnic niebezpieczne miejsca w dodatkowe progi zwalniające czy barierki wygrodzeniowe przy szkołach. Dobrą praktyką w ostatnich latach jest też przebudowa skrzyżowań poprzez wyniesienie przejść dla pieszych, budowa naziemnych przejść przy tunelach czy doświetlanie przejść już istniejących.

Jeśli macie swoje propozycje, co kierowcy parkujący w centrum Gdańska mogą sfinansować pieszym i rowerzystom - piszcie w komentarzach. Wasze uwagi, pomysły i sugestie przekażemy urzędnikom.
rb

Miejsca

Opinie (412) ponad 20 zablokowanych

  • Były gdańszczanin

    Mam jeszcze teściów w centrum. Już tak ustawiłem żonę, że odwiedzaliśmy staruszków w weekendy.
    A teraz i to się skończy! Będę mógł spokojnie pić na przedmieściu!!!

    • 6 1

  • (1)

    Podobno rowerzyści:
    W większości rowerzyści to nastawieni roszczeniowo bez krytyczni wobec siebie, egoiści
    Bardzo często dokonujący bandyckich napadów na dzieci, osoby starsze, wandalizmu niszczenia pojazdów mechanicznych, tylko dlatego, że wkroczyli na "jego DDR".
    Nie respektujący zasad ruchu drogowego, mając przyzwolenie policji, która nie podejmuje czynności, wobec rowerzystów nie przestrzegających prawa.
    Nie opłacający OC komunikacyjnego, a korzystający z infrastruktury drogowej.
    Władze Gdańska legalizują bandytów na rowerach (którzy są w większości wśród rowerzystów) opodatkowując poszkodowaną przez rowerzystów część społeczeństwa.
    Czy takie są fakty, czy to nieprawda ?

    • 10 3

    • nieprawda

      • 1 2

  • (1)

    Przeczytałam w jednym z komentarzy, że "Gdańsk na kierowców wydaje 400 mln rocznie"
    Zabrakło tylko informacji, że Gdańsk od kierowców uzyskuje około 800 mln rocznie.
    Więc wydaje mi się, że zdecydowanie za mało wraca tych pieniędzy w postaci inwestycji w infrastrukturę drogową.
    Na rydwan jest.
    Nie ma na otwarcie publicznych przedszkoli
    Na Jarmark Dominikański 2020 jest.
    Pani prezydent Gdańska A. Dudkiewicz, powinna dba o mieszkańców miasta, czy utrudnić im życie w Gdańsku ?

    • 10 1

    • kierowcy nie dbają o mieszkańców Gdańska

      największym problemem kierowców w Gdańsku jest nadmiar innych kierowców. To jest tzw. prawda nieintuicyjna, ale prawda. Pani Prezydent dba o mieszkańców miasta a nie pojazdy mieszkańców miasta. Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

      • 0 4

  • Gdańsk coraz bardziej nie do życia

    Komunikacja w Gdańsku to tragedia, tak samo jak bezpieczeństwo w niej. Dlaczego nie mogę własnym samochodem pojechać do centrum odwiedzić znajomych? Naprawdę wypicie kawy w domu znajomego ma mnie kosztować 20 zł? Drodzy urzędnicy - jak skończy się pandemia jedźcie łaskawie do Sztokholmu, no nawet do Warszawy i zobaczcie, jak robi się komunikację miejską. Najpierw połączenia - potem ograniczenia. Chcecie ratować restauracje i muzea? To nie każcie się teraz ludziom kisić w komunikacji.

    • 9 2

  • I mnie i mojego zeta już tam nikt nie zobaczy

    • 5 1

  • Za nowe 'skwery" to my już serdecznie dziękujemy.

    Podmłyńska bez zieleni i róż.

    • 5 1

  • Kiedy progi zwalniające w okolicach przejść dla pieszych i przystanków komunikacji miejskiej. Dla niedouczonych cyklistów.

    Np. Kartuska 5

    • 3 2

  • Czas na Radę Miasta i UM oddać mieszkańcom swoje przepastne, bezpłatne parkingi?

    • 4 1

  • Nieudacznicy nic nie (1)

    potrafią wymyślić tylko podnoszenie podatków, a moze tak zwolnić 70% urzędników bo są zbędni i kasy wystarczy na inwestycje przydatne mieszkańcom nie tylko tym na rowerach i gimbusom

    • 3 1

    • Parkowanie Gdansk

      Pare lat temu ui.Dlugie Ogrody przeznaczono na parking dla mieszkancow i w sezonie dla turystow.Teraz wybudowano nowe budynki i deweloperzy wymusili na wladzach zmiane .Rowniez przejscia naziemne na ulPodwale Przedmiejskie sluza deweloperom.

      • 0 0

  • W życiu nie pojadę do centrum samochodem (1)

    Ciekawe czy parkingi będą puste.

    • 1 0

    • Super, o to właśnie chodzi

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane