• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka św. Ducha jak ulotna symboliczna rzeźba na wodzie

Katarzyna Moritz
24 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów

Najnowszy film pokazujący widok i działanie planowanej kładki.


Niedawno minął miesiąc od uruchomienia kładki na Ołowiankę, a jeszcze w tym roku ruszy budowa kolejnej, unikatowej, obrotowej kładki, prowadzącej z Długiego Pobrzeża na Wyspę Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Szczegóły związane z jej konstrukcją, wyglądem, a także z kłopotliwymi formalnościami, wyjaśnia Cezary Bednarski, architekt o międzynarodowej sławie, tworzący i mieszkający w Londynie.



Podoba ci się obrotowa kładka św. Ducha?

Katarzyna Moritz: Czym się pan inspirował, projektując kładkę w formie obrotowej?

Cezary Bednarski, architekt, właściciel Studio Bednarski Ltd. w Londynie: Funkcjonalną logiką i kontekstem urbanistycznym. Moim zdaniem podnoszone kładki w kontekście Gdańska są nieporozumieniem, tak wizualnym, jak i funkcjonalnym. Wizualnie naszym celem było stworzenie obiektu, który po tym, jak kładka połączy się z wyspą, stanie się ulotną symboliczną rzeźbą na wodzie.

Czytaj też: Jesienią ruszy budowa kładki św. Ducha

Jak mówi moja znajoma, która zrobiła plan generalny dla Wyspy Spichrzów, to projekt dla jubilera, a nie dla kowala, tak na etapie projektowania jak i wykonawstwa.

Założenia konkursowe były takie, by kładka jak najmniej ingerowała w przestrzeń, niemniej pewna ingerencja jest niezbędna, choćby przy nabrzeżach.

- Ingerencja będzie minimalna. Jedynie unoszone słupkowe bramki, które parkowane będą pod poziomem chodnika, będą zainstalowane na krawędzi nabrzeża. Będą one odcinały dostęp na kładkę zanim nastąpi jej obrót.

Jakie ciekawe materiały będą wykorzystane przy budowie kładki?

- Nie będzie niezwykłych materiałów. Strukturalny kadłub kładki będzie wykonany ze stali nierdzewnej. Jego widoczne strony będą wykończone procesem Pintex, który ma dwie funkcje - wizualnie tworzy delikatną fakturę, a jednocześnie polepsza odporność stali na warunki klimatyczne. Boczne, górne pochylone panele okładzinowe na linii poręczy, będą wykonane z polerowanej stali nierdzewnej i jak lustro będą odbijały wodę.
 
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
Bardzo ważnym elementem kładki będzie wyspa, czy może pan szerzej wyjaśnić jej funkcje i wygląd? 

- Wyspa ma dwie funkcje, praktyczną i symboliczną. Kładka po obróceniu musi być chroniona przed kolizją ze statkiem. Betonowa wyspa obłożona kamieniem chroni kładkę przed uderzeniem przez jednostki pływające. Inna opcją byłyby odbojnice, które nie tylko by zawęziły szerokość kanału nawigacyjnego, ale też byłyby agresywne wizualnie w kontekście wąskiej rzeki, tak jak agresywne są odbojnice nowej kładki na Ołowiankę.

Symbolika wyspy jest otwarta do rożnych interpretacji, dla nas nawiązuje ona do okrętu podwodnego ORP Orzeł, który tragicznie zaginał na początku II wojny światowej.
 
Czytaj też: Studio z Londynu zaprojektuje obrotową kładkę św. Ducha nad Motławą

Czy pana pracownia będzie realizować projekt wykonawczy i będzie nadzorowała budowę kładki? Będzie pan osobiście przyjeżdżał?

- Podejmujemy tylko projekty, nad którymi mamy całościową kontrolę. Oglądany z perspektywy brytyjskiej projekt jest trochę dziwny, jeżeli chodzi o to jak się rozwija. Dziwna jest tez nasza pozycja przy nim, bo zmuszono nas do przyjęcia roli podwykonawcy dla lokalnej firmy inżynierów i nie mieliśmy wyboru z kim byśmy chcieli współpracować.
 
Jest pan architektem z wieloletnim doświadczeniem, mosty to jedna pana głównych specjalizacji. Który z projektowanych obiektów był najbardziej wymagający lub spektakularny?

- Do tej pory wygrałem 13 międzynarodowych konkursów na mosty rożnej wielkości, brałem też udział w projektowaniu ponad 40 mostów i kładek. W zeszłym roku skończyliśmy rozsuwany most pieszo-rowerowy przez główny port w Kopenhadze. W tamtym konkursie pobiliśmy śmietankę projektantów, włącznie ze śp. Zahą Hadid. Posiwiałem przy realizacji tego projektu, ale to długa historia.

  • Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.
  • Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.
  • Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.


Dane techniczne kładki św. Ducha, której inwestorem, nie jest miasto, ale deweloperska spółka Granaria, zabudowująca północy cypel Wyspy Spichrzów.

  • czas otwierania przęsła 2 minuty
  • długość całkowita 49,31 m
  • rozpiętości przęseł 28,85 m + 20,29 M
  • szerokość całkowita 4,5 m
  • szerokość użytkowa 4,0 m
  • minimalny prześwit pionowy pod obiektem 1,18 m (dla średniej wody)
  • maksymalny prześwit pionowy pod obiektem ok. 2,22 m (dla średniej wody)
  • pozioma skrajnia żeglowna 25,9 m
  • kąt obrotu konstrukcji 90º


Cezary Bednarski Cezary Bednarski
Architekt Cezary Bednarski, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej (rok 1979). 35 lat oświadczenia zawodowego, rozpoczętego od nadzoru budowlanego przy budowie 44-piętrowego hotelu Marriott w Warszawie, obejmuje szeroką gamę budynków o różnych funkcjach, wnętrza, mosty, estetykę inżynieryjną, jak i planowanie urbanistyczne. Zwycięzca w 23 międzynarodowych i brytyjskich konkursach architektonicznych i urbanistycznych, w tym 13 na mosty i kładki (m.in. Kopenhaga, Gdańsk, Paryż, Cardiff, Helsinki, Rzym i Carlisle).

Laureat różnorodnych nagród, w tym Manser Medal 2001, nadany za najlepszy dom jednorodzinny zrealizowany na terenie Królestwa Wielkiej Brytanii miedzy 1998 i 2001, i dorocznych nagród RIBA. Członek Królewskiego Instytutu Architektów Brytyjskich (RIBA) i członek puli sędziów konkursowych RIBA.

Założyciel i dyrektor mieszczącego się w Londynie Studio Bednarski Ltd i były dyrektor, współzałożyciel firmy Studio E Architects w Londynie. Wykłada i publikuje na forum międzynarodowym na tematy związane z architekturą, projektowaniem mostów, transportem, fotowoltaiką i projektowaniem energooszczędnym.

Miejsca

Opinie (279) ponad 10 zablokowanych

  • Otwarta kładka jest ok, sensowna w tym rejonie (2)

    ale po co teraz kolejna kładka dosłownie przy moście ?

    Panorama Motławy w stronę żurawia (widok z mostu) będzie totalnie zepsuta a to najładniejszy widok.

    • 72 6

    • zdecyduj się (1)

      albo tam jest już most albo zepsuje widok...

      ta kładka skróci o pół kilometra drogę na drugi brzeg, a to sporo biorąc pod uwagę to, ze po zabudowie wyspy ruch tam znacznie wzrośnie

      • 2 18

      • czytanie ze zrozumieniem się kłania ?

        • 4 0

  • A kierownice gdzie? (2)

    Na wizualizacji ich nie ma, a na kładce na Ołowiankę zepsuły cały efekt

    • 33 2

    • (1)

      Chyba w tekście jest wyraźnie napisane:
      "...Betonowa wyspa obłożona kamieniem chroni kładkę przed uderzeniem przez jednostki pływające. Inna opcją byłyby odbojnice, które nie tylko by zawęziły szerokość kanału nawigacyjnego, ale też byłyby agresywne wizualnie..."

      • 0 2

      • to też zwęża szerokość kanału

        na stałe i na amen, bardziej niż odbojnice

        • 1 1

  • Gdańszczanin (5)

    Prawie 70 lat wyspa stała praktycznie w nienaruszonym stanie od zakończenia wojny i nikt zbytnio się tym nie interesował. Teraz gdy wszedł inwestor i leje beton na apartamenty to znaleźli się klakierzy od innowacji przestrzeni. Jeszcze trochę i Mot ława zniknie jak radni pod głupotą Forum Gdańska. Architekci tną wszystko na potęgę i kurczą przestrzeń do minimum jak w Warszawie. W razie wielkiej ulewy to przez tą kładę woda w leje się do bulionerów z górnych dzielnic od ul. Kartuskiej. Tylko pogratulować.

    • 54 8

    • Skoro wreszcie znalazł się inwestor, który zabudowuje teren PRAKTYCZNIE NIE RUSZONY OD 1945 roku - to co w tym złego? Gdańsk ma bardzo mało zwartej zabudowy w stosunku do innych miast podobnej wielkości i jest - bądźmy szczerzy - prowincjonalnym miastem bez centrum.
      Lepsze są ruiny i zielsko? A może "trwałe ruiny"?

      • 4 10

    • Wolałeś ruiny? (3)

      Czyli co? "70 lat wyspa stała praktycznie w nienaruszonym stanie od zakończenia wojny" - i to był powód do dumy? ty uważasz się za Gdańszczanina? Nie chcę takich gdańszczan nawet znać... :/

      • 3 8

      • (2)

        Jak patrzę na to co budują... tak, wolałem ruiny.

        • 11 1

        • i właśnie dlatego... (1)

          ... nie chcę mieć z takimi "Gdańszczaninami" nic do czynienia... Ruiny nietknięte od wojny lepsze od nowoczesnego miasta mającego służyć ludziom - i turystom... Masakra... :/ Wynajmij szałas w lesie, może tam znajdziesz szczęście...

          • 1 6

          • miasto ma służyć mieszkańcom, ty nie kochasz Gdańska

            kochasz deweloperkę, ale robisz to nie z cynizmu, tylko z prostoty serduszka

            • 6 0

  • Źeby tylko się nie psuła. Bo ta opuszczana awaria goni awarię.

    • 21 6

  • (5)

    Zamiast kładek, odbudujcie mosty na Motławie! Może tak przykład z Wrocławia!

    • 38 2

    • A może my chcemy sami nadawać trendy? (2)

      Tak, jak było zawsze w historii. To inne miasta wzorowały się na Gdańsku. Znasz przykłady dwóch innych dworców na świecie "zerżnięte" z naszego? :P Cały świat podziwia Gdańsk za jego wyjątkowość, a tu ktoś każe nam się na kimś wzorować... :P

      • 4 6

      • (1)

        Dobre przykłady warto naśladować! Wrocław jest super. Do tego przyjaciele LG

        • 1 1

        • do wrocka nie wchodzą jachty morskie

          m o r s k i e

          • 0 1

    • Gdańsk nadaje trendy, w lizaniu się z deweloperami

      tak kładka to w 100% lodzik dla inwestora kosztem 1000 lat historii, przyszłości i teraźniejszości

      • 7 0

    • Mamy odbudowywać mosty we Wrocławiu?!

      • 1 0

  • Żyby tylko nie utrudniała ruchu statków pod żurawiem - głównej atrakcji turystycznej!!!! (2)

    • 19 1

    • Nie będzie...

      Widać to na wizualizacji ;)

      • 0 6

    • oczywiście że będzie, on już właściwie na wykończeniu

      • 4 0

  • Ile milionow bedzie kosztowac (3)

    I jak dlugo gdanszczanie beda pracowac na ta ulotna chwile?

    • 20 3

    • zalezy ile Bednarski zawołał

      pewnie drożej niż za beton

      • 2 0

    • Ani chwili

      Czytaj ze zrozumieniem. Albo inaczej - w ogóle czytaj. A dopiero potem się wypowiadaj. Pytania by nie było, bo odpowiedź jest w artykule. Gdańszczanie nie dopłacą do Kładki ani grosza. Reszta - w artykule :P

      • 2 7

    • Budyń oddał grunty na WS w zamian za kładkę dla... dewelopera

      natomiast utrzymanie kładki już w CAŁOŚCI po stronie Gdańska.

      radosny duduś z fb.kochamBudyń ci tego nie powie,

      • 7 0

  • Ha ha z czego wy się gdańszczanie cieszycie? (3)

    U nas w Gdyni jest pełno kładek i mostów i to dla tego teraz u nas się ich nie buduje. Wy nas po prostu teraz dopiero doganiacie bo tak Gdańsk jest zacofany.
    I zapamiętajcie sobie Gdynia jest liderem regionu.

    I co gdańszczanie łyso wam?

    • 4 31

    • Nie łyso...

      ...włochato. A twoją uwagę o twojej wsi zanotowaliśmy jako ciekawostkę :P

      • 3 1

    • Łyso?

      My jej nie chcemy . Ona tylko popsuje krajobraz . Obok jest piękny duży most jak byś nigdy nie był/a w Gdańsku :/

      • 2 1

    • Nie pij więcej!

      • 2 0

  • ... (2)

    Kładki są zbędne, proszę zobaczyć w jakim stanie są chodniki i kilku stopniowe schody przy Motławie.
    Piękne miasto Gdańsk... wstyd !

    • 36 3

    • dostałeś minusy od najwytrawniejszych koneserów Budyniu

      • 5 0

    • Zabetonowane, cuchnące zepsutym budyniem, brzydkie miasto Gdańsk.

      • 2 0

  • Ciekawe ile wzięto łapówki (2)

    za oszpecenie wielowiekowej otwartej perspektywy widokiwej na Długie Pobrzeże.

    • 34 7

    • "otwartej perspektywy widokiwej" ???

      Co ci zasłoni ta kładka? Jaki widok? Skąd? Z wody? Często chodzisz po wodzie? Ciekawe, ile wziąłeś łapówki za hejtowanie... :P

      • 3 10

    • Na szczęście w Gdańsku nie rządzi PiS, to i łapówki nie ma.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane