• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kluczowa decyzja dla Nowej Politechnicznej wydana po niemal 3 latach

Szymon Zięba
28 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przesuń aby
porównać

Po blisko trzech latach Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową w sprawie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To kluczowy dokument dla inwestycji związanej z budową linii tramwajowej, która ostatecznie pobiec ma przez ul. Boh. Getta Warszawskiego. Wcześniej miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia trasy GP-W przez ul. Do Studzienki.



Czy czekasz na budowę ul. Nowej Politechnicznej?

Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana także Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która docelowo miałaby połączyć górny i dolny taras Gdańska. Równolegle w ramach inwestycji powstać ma także droga rowerowa oraz chodnik.

Przetarg na projekt ul. Nowej Politechnicznej jeszcze w połowie 2015 roku wygrała firma Mosty Katowice, która opracowała wielowariantową koncepcję przebiegu trasy.

Jak przypomina Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, z uwagi na brak wskazania preferowanego wariantu przebiegu trasy, w 2017 roku miasto złożyło do RDOŚ dwa odrębne wnioski o wydanie decyzji środowiskowych:

  • wariant pierwszy zakładał włączenie się linii tramwajowej w al. Grunwaldzką ulicą Do Studzienki,
  • wariant drugi - ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego.


Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.
Wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji mocno przeciągało się w czasie. Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku tłumaczył to m.in. skomplikowanym charakterem sprawy, koniecznością weryfikacji obszernej dokumentacji, potrzebą wzywania do licznych uzupełnień złożonych wniosków czy "licznymi uwagami otrzymanymi od stron postępowania oraz społeczeństwa."

Czytaj też: Te inwestycje pilnie czekają na decyzję urzędników od środowiska

Ostatecznie w drugiej połowie grudnia poinformowaliśmy, że Gdańsk wycofał się z wariantu trasy prowadzącego przez ul. Do Studzienki.

Trasa przez ul. Do Studzienki za mocno ingeruje w tkankę miejską



DRMG przekazała, że przy takim rozwiązaniu, budowa linii tramwajowej, pociągnęłaby za sobą konieczność większych wyburzeń. Dodatkowo - podkreślali urzędnicy - uzyskanie odpowiednich parametrów na włączenie linii tramwajowej w al. Grunwaldzką w tej lokalizacji jest znacznie trudniejsze, a co za tym idzie - niekorzystne zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym.

- Trasa przez ul. Do Studzienki zbyt mocno ingeruje w tkankę miejską. Brakuje również miejsca na włączenie w skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Dlatego też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu przez ul. Do Studzienki został wycofany - argumentował Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.
Pod koniec grudnia gdańscy urzędnicy poinformowali, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla budowy trasy GP-W. Zostanie ona przeanalizowana m.in. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Możliwe będzie teraz także rozpoczęcie prac nad dokumentacją techniczną dla inwestycji.

Kontrowersje wokół budowy ul. Nowej Politechnicznej



O tym, że budowa tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest najkorzystniejsza, mówiło się już w 2016 roku. Pojawił się wówczas pomysł rezygnacji z sieci trakcyjnej, tak by tramwaje trasę pokonywały dzięki akumulatorom.

Warto jednak zaznaczyć, że obie wspomniane koncepcje poprowadzenia inwestycji budziły kontrowersje: mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Nie chcieli, by linia biegła okolicą, ponieważ obawiali się wywołanych przejazdem składów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:



Miejsca

Opinie (466) ponad 20 zablokowanych

  • a co z rezerwą terenową (1)

    przy sądzie, parku Naukowo Technologicznym, wzdłuż Piekarniczej i za Kościołem do Alei Adamowicza, leży odłogiem od 30 lat a MEGA korki w tym rejonie??????????????????????

    • 18 3

    • nie bój sie o rezerwę

      "opiekunowie" już przebierają raciczkami...

      • 11 1

  • Najlepsza opcja to Smoluchowskiego przy kolosie medycznym - było miejsce, byłaby db komunikacja do szpitala...

    Tak czy inaczej budować linię tramwajową jak najszybciej

    • 18 5

  • Hurrrra!

    Nareszcie! Mamy spokój na Do Studzienki:) Brawo! Czekalim...czekalim...i się doczekalim :)

    • 3 11

  • Głównym hamulcowym okazała się niestety Politechnika Gdańska - trasa tramwaju, nawet ślepy to widzi, idzie prosto w Siedlicką (2)

    Niestety hamulcowi z PG sprawili że tramwaj dalej będzie zwiedzał okolicę to w lewo to w prawo.

    • 30 6

    • a moze, po prostu, tam sie ostało kilku myślących ludzi?

      Którzy widzą głupotę proponowanego rozwiązania?
      I dalsze konsekwencje...

      • 3 3

    • Gdyby tam znajdowal sie dom spokojnej starosci albo dom dziecka tramwaj na pewno by pojechal.

      • 0 0

  • Nie ma to jak Polibuda (3)

    A wszytko dlatego że Politechnika nie wyraziła zgody na tramwaj na kampusie. Teraz będzie jeździć zawijasami, gdzie tu sens i logika :)

    • 30 7

    • Eh (1)

      Pytanie co jest ważniejsze z punktu widzenia uczelni: tramwaj czy sprzęt za który zapłaciła kilkaset milionow na różnych wydziałach?

      • 5 3

      • Najpierw puszczono w latach 70-tych PG na tzw rezerwę, niech więc teraz nie pitolą o kosztach, bo te i tak ponieśliśmy My wszyscy.

        • 3 2

    • Wywłaszczyć i tyle.

      • 5 4

  • Tramwaj (3)

    To fakt można by było poprowadzić trasę przez ul do studzienki można by było przy okazji połączyć z placem komorowskim

    • 20 6

    • Komorowskiego nie komorowskim. (1)

      • 2 2

      • jak nie z komorowskim, jak tam stoi.

        • 3 1

    • A dlaczego nie mozna tego zrobic z ul.Grunwaldzkiej?

      • 0 0

  • przez Smoluchowskiego

    i pod Rakoczego.
    Inne warianty za "zawracanie kijem Wisły".
    A biurwom nalezy się wystawić rachunek za takie bzdurne rozwiązania, jak zbędna estakada w Brętowie czy planowany tunel. Po prostu, fajny punkt w kosztorysie...

    • 21 6

  • tramwaj ma sens przy wydzielonym torowisku, długich i prostych odcinkach ta koncncepcja jest nieefektywna i kosztowna. Ale może koszty są tu zyskiem.

    • 16 4

  • (1)

    Kilkudziesięciu tys. Mieszkańców południa to nie turystyczny tramwaj jest potrzebny, a przedłużenie SKM-ki w tamtą stronę. Ta koncepcją powinno się miasto na serio zająć, tym bardziej ze jest gotowa, a nie prowadzić tramwaj po górach i dolinach, tak aby dobrze sprzedawały się przyszłe mieszkania mieszkania deweloperów przy tej trasie świetnie skomunikowane tramwajem. Grubszy wałek wyczuwam za tym przebiegiem trasy... sprawdźcie własności gruntów w tych okolicach.

    • 28 2

    • Ale gdyby była SKM to i cena gruntów byłaby tam droższa bo i grunty byłyby bardziej atrakcyjne. Więc myślicielu, ten "wałek" byłby jeszcze grubszy. Zatem gdzie tu logika w tym co napisałeś?

      • 0 0

  • Naprawdę szczerze współczuję ludziom mieszkającym na bohaterów getta Warszawskiego. Widać, że dla miasta znaczycie mniej, niż (1)

    niż zrujnowane kamienice. To przykre.

    • 13 8

    • Mieszkanocom Do Studzienki tez wspolczujesz?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane