• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kluczowa decyzja dla Nowej Politechnicznej wydana po niemal 3 latach

Szymon Zięba
28 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przesuń aby
porównać

Po blisko trzech latach Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową w sprawie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To kluczowy dokument dla inwestycji związanej z budową linii tramwajowej, która ostatecznie pobiec ma przez ul. Boh. Getta Warszawskiego. Wcześniej miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia trasy GP-W przez ul. Do Studzienki.



Czy czekasz na budowę ul. Nowej Politechnicznej?

Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana także Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która docelowo miałaby połączyć górny i dolny taras Gdańska. Równolegle w ramach inwestycji powstać ma także droga rowerowa oraz chodnik.

Przetarg na projekt ul. Nowej Politechnicznej jeszcze w połowie 2015 roku wygrała firma Mosty Katowice, która opracowała wielowariantową koncepcję przebiegu trasy.

Jak przypomina Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, z uwagi na brak wskazania preferowanego wariantu przebiegu trasy, w 2017 roku miasto złożyło do RDOŚ dwa odrębne wnioski o wydanie decyzji środowiskowych:

  • wariant pierwszy zakładał włączenie się linii tramwajowej w al. Grunwaldzką ulicą Do Studzienki,
  • wariant drugi - ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego.


Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.
Wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji mocno przeciągało się w czasie. Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku tłumaczył to m.in. skomplikowanym charakterem sprawy, koniecznością weryfikacji obszernej dokumentacji, potrzebą wzywania do licznych uzupełnień złożonych wniosków czy "licznymi uwagami otrzymanymi od stron postępowania oraz społeczeństwa."

Czytaj też: Te inwestycje pilnie czekają na decyzję urzędników od środowiska

Ostatecznie w drugiej połowie grudnia poinformowaliśmy, że Gdańsk wycofał się z wariantu trasy prowadzącego przez ul. Do Studzienki.

Trasa przez ul. Do Studzienki za mocno ingeruje w tkankę miejską



DRMG przekazała, że przy takim rozwiązaniu, budowa linii tramwajowej, pociągnęłaby za sobą konieczność większych wyburzeń. Dodatkowo - podkreślali urzędnicy - uzyskanie odpowiednich parametrów na włączenie linii tramwajowej w al. Grunwaldzką w tej lokalizacji jest znacznie trudniejsze, a co za tym idzie - niekorzystne zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym.

- Trasa przez ul. Do Studzienki zbyt mocno ingeruje w tkankę miejską. Brakuje również miejsca na włączenie w skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Dlatego też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu przez ul. Do Studzienki został wycofany - argumentował Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.
Pod koniec grudnia gdańscy urzędnicy poinformowali, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla budowy trasy GP-W. Zostanie ona przeanalizowana m.in. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Możliwe będzie teraz także rozpoczęcie prac nad dokumentacją techniczną dla inwestycji.

Kontrowersje wokół budowy ul. Nowej Politechnicznej



O tym, że budowa tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest najkorzystniejsza, mówiło się już w 2016 roku. Pojawił się wówczas pomysł rezygnacji z sieci trakcyjnej, tak by tramwaje trasę pokonywały dzięki akumulatorom.

Warto jednak zaznaczyć, że obie wspomniane koncepcje poprowadzenia inwestycji budziły kontrowersje: mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Nie chcieli, by linia biegła okolicą, ponieważ obawiali się wywołanych przejazdem składów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:



Miejsca

Opinie (466) ponad 20 zablokowanych

  • Ciekawe czy tramwaj

    skręci w Grunwaldzką? Skręt z Hallera w Kliniczną jest tak zaprojektowany, że tramwaje tam nie mogły skręcać.

    • 3 0

  • a wariant pod Rakoczego, (2)

    przecież jest droga z płyt do sądu i od sądu równolegle do zakorkowanej Piekarniczej pas nieużytków dla psiarzy a więc na co czekają planiści???

    • 12 0

    • A wiesz jaki tam się kroi biznes dla developerów?

      i ty chciałbyś zniszczyć im ten super interes?!!! :D
      Skoro wybrano demokratycznie te same władze miasta to w mieście nadal rządzą developerzy i logika i interes publiczny najmniej mają z tym wspólnego.

      • 2 1

    • Codziennie do pracy tamtędy chodzę. Problemem jest tylko się wdrapywać na skarpę przy Myśliwskiej.

      • 4 1

  • Projekt Nowej Politechnicznej (1)

    Tramwaj przez ul.Wilenska dalej tunelem i.t.d.to najgłupszy projekt.Prosze stanąc przy Rondzie ul.Jaskowej D.i wszystko widac-cała Jaskowa Dolina zapchana samochodami az do Grunwaldzkiej.Brak Wam rozumu

    • 10 3

    • Delikatnie opowiedziane.

      ale logika niewiele ma wspólnego z interesami znajomych królika z UM

      • 2 0

  • (2)

    Zwyczajna kpina z tej inwestycji. Całe południe stoi, nie robi sie tu absolutnie nic, a na morene niedługo samolotem bedzie można dolecieć...Co za d**il to planuje.....

    • 14 3

    • Ano wybrane demokratycznie władze miasta

      takie coś

      • 0 0

    • samolot czesciej lata

      • 1 0

  • Czy mafia z Rady miasta juz sprzedala deweloperce ogrodki dzialkowe emerytow czy dopiero sie za to bedzie zabierac? (1)

    Bo skoro juz tam tramwaj puszczaja ..znaczy na dweloperskim raucie ustanowionu juz plan ataku. Prawnicy niech wzniosa kielichy za kolejny skrawek zieleni miejskiej oddany za gruba kase swojakom....Emeryci niech zdychaja przed telewizorem....w koncu kasa rzadzi w Gdansku nie jakies humanitarne sentymenty. ..Pamietajcie..Zgloszenie wniosku na Radzie miasta,oddanie pod glosowanie miejskich Radnych,...(unikamy odpowiedzialnosci i ja rozmywamy)..szybka zmiana planu zagospodarowania i wystawienie na przetarg...W koncu czego jak czego ale pozorow uczciwosci zabraknac w tej ukladance nie moze.

    • 16 2

    • Ano właśnie, Jesli zacząć od obliczania na czym zarobi developerka

      (pomijając całkowicie bufioniastych buraków z PG) to od razu wszystko się wyjaśni

      • 1 0

  • (10)

    Ta trasa powinna iść rezerwa terenowa przy sądzie i parku Naukowo Technologicznym (obsługa nowych terenow/osiedli jak np słoneczna morena), a nie przez całą morene i jakimiś wymysłami typu tunel... Inaczej nie będzie atrakcyjna czasowo i nikt nie zmieni auta na tramwaj. Nie wiem dlaczego ten wariant nie jest już wcale rozpatrywany.

    • 124 32

    • Oczywista oczywistość!

      Każdy kto tamtędy się kiedykolwiek przeszedł widzi to nawet jeśli nie posiada żadnego wykształcenia

      • 2 0

    • Nie wiesz, bo się nie znasz. (4)

      Najlepiej weź mapę miasta i narysuj linię prostą od A do B i potem krzycz, ze tak ma to wyglądać...

      • 6 22

      • (2)

        Ale wiesz ze tam jest ta rezerwa terenowa właśnie pod planowaną już dawno trasę (wychodząc z Nowej Bulonskiej, przy sądzie, ppnt i wzdłuż Sobieskiego), tylko teraz zaczęli kombinować z przebiegiem?
        Przecież to najszybsza możliwa trasa z Jasienia i dalej Południa do Wrzeszcza, a nie objeżdżanie górą dokoła.

        • 36 5

        • (1)

          Dla mnie to i lepiej. Im dalej od mojego domu linia tramwajowa, tym ciszej. W letnie wieczory, na Suchaninie, już wystarczająco słychać tramwaje. Współczuję mieszkańcom domków, którzy przed nieruchomością będą mieć linię tramwajową. łup łup łup łup piiiiiiiii...

          • 11 25

          • i to jest odpowiedź, być może, dlaczego nie rezerwą

            lobby Panie i Panowie lobby

            • 3 0

      • A zmieniają na tramwaj czy autobus? Choćby był za darmo ?

        Nie

        • 6 1

    • trasa tramwaju... (1)

      Na Chrzanowskiego ,we Wrzeszczu zrezygnowano ze zbiornika retencyjnego....jak szaleć to szaleć...zrezygnujmy ze zbiornika przy Wileńskiej, skarczójmy durne ogródki działkowe w środku Miasta i skierujmy linię pod estakadą Rakoczego do Nowej Bulońskiej...odrobina sensu to jest...a nie doładować Jaśkową tunelem bez przystanku!

      • 12 10

      • Tak jest zarezerwowana Nowa Politechniczna w planach zagospodarowania uchwalonych przez Radę Miasta

        Czy Pani Prezydent może wyjaśnić dlaczego trasa nie pójdzie tym najlepszym przebiegiem, obsługującym nowe osiedla jak Słoneczna Morena?
        Przebiegiem zgodnym z planami zagospodarowania.

        • 11 0

    • Też tego nie rozumiem, linia na Morenę jest: (1)

      droższa, nie przyspieszy dojazdu z Południa do Wrzeszcza, potępiana przez wielu mieszkańców Moreny (utrata całej masy miejsc parkingowych) ale ktoś nadal lobbuje za tym rozwiązaniem

      • 18 10

      • No tak, najgorsze co może się stać to utrata miejsc parkingowych

        A że tramwajem może być szybciej niż jak samochodem w korku, a już na pewno szybciej niż autobusem to już nikt nie widzi i tylko hejt się leje. I te argumenty, że niby każdy codziennie wozi tonę kafli i jak niby ma to zrobić tramwajem...

        • 14 24

  • Bez sensu jest budowanie tgo tunelu i wpychanie się do sąsiedniego ciągu komunikacyjnego idącego z Jaśkowej Doliny

    Każdy kto choć raz przeszedł się w tamtej okolicy widział że naturalnym miejscem przebiegu tej linii tramwajowej powinno być wzdłuż doliny aż pod wiadukt (gotowy!) i na drugą stronę wzdłuż piekarniczej. Widać znowu nad interesem publicznym przeważają interesy prywatne wybranych decydentów. Paranoja!

    • 6 0

  • Czyja to radosna twórczosc tramwaj przez waska uliczke Boh.Getta. ?Juz teraz samochody z dostawami do Lewiatana maja problem z wjazdem , nie mówiąc o śmieciarce , pogotowiu ratunkowemu. W czasie większej ulewy ulica zalana, samochód nie przejedzie , tylko zostaje ponton.Mieszkańcy z budynków Grunwaldzka 26 i 26a będę zagrodzeni o parkowaniu własnych samochodów mogą zapomnieć. Dlaczego trasa tramwajowa nie biegnie koło UCK. Brakuje parkingu obok szpitala tramwaj ułatwiłby dostanie sie do kliniki .

    • 4 1

  • (20)

    Kilometr budowy linii tramwajowej to koszt kilkudziesięciu milionów złotych.
    Tramwaje, jako środek komunikacji miejskiej jest bardzo drogi i nie ekologiczny. Użytkowanie jednego kilometra jednego toru tramwaju w skali roku generuje więcej dwutlenku węgla, przy produkcji prądu elektrycznego, niż kilkuset tysięcy pojazdów spalinowych w tym samym czasie, na tym samym odcinku.
    By powstał prąd elektryczny, górnik musi wydobyć węgiel. ten węgiel musi zostać przez proces spalania, emitując dwutlenek węgla, zamieniony na energię elektryczną, która jest niewspółmiernie droga do kosztów uzyskania.
    Proszę "ekologów" o merytoryczną odpowiedź, jeżeli się mylę.

    • 23 23

    • (14)

      Ależ proszę bardzo. Przytocz najpierw konkretne dane liczbowe na poparcie swojej tezy. Po pierwsze, pojazdy szynowe mają dużo mniejsze opory ruchu. Po drugie, prąd jest aktualnie produkowany w większości z węgla ale nie musi tak być. A samochody będą zawsze jeździć na paliwo kopalne. Po trzecie, energię odzyskaną w trakcie hamowania tramwaju można oddać do sieci trakcyjnej i zasilać nią inne pojazdy. Po czwarte, lepsza elektrownia z dala od centrum miasta, z wysokimi kominami i z filtrami, niż setki kopcących w mieście samochodów w różnym stanie technicznym, z powycinanymi DPF.

      • 10 5

      • (4)

        Liczyłam na merytoryczną dyskusje, pan Adam pisze o czymś o czym nie ma pojęcia, szkoda.
        Panie Adamie, liczby tony, dżule, kilowaty, Jeżeli jest pan ekspertem poda pan odpowiednie wartości ilorazy i wyniki, lekcja fizyki na poziomie podstawowym.
        Pojazdy elektryczne w tym konkretnym przypadku mówimy o kilkunastu tonowych pojazdach szynowych, by ruszyć z miejsca, muszą uzyskać maksymalną moc, która jest równa przejechania kilkuset kilometrów, przy ruchu ciągłym i niskich oporach toczenia, tak zwaną zero jedynkową.
        Wysokie kominy z dala od centów miast nie gwarantują czystego powietrza, wręcz przeciwnie, tu również kłaniają się lekcje fizyki na poziomie podstawowym.
        Jeżeli zna pan użytkowników pojazdów mechanicznych, które nie spełniają norm bezpieczeństwa i są użytkowane, a nie zgłosił pan tego faktu organom ścigania, jest pan współwinnym popełnionego przestępstwa dopuszczania niesprawnego pojazdu do ruchu drogowego, który zagraża zdrowi i życiu innych użytkowników drogowej infrastruktury.
        Bełkot ma większą siłę przebicia, niż merytoryczna dyskusja.
        Takie czasy.
        Pozdrawiam pana Adama, który nie wniósł nic do merytorycznej dyskusji.

        • 8 10

        • (3)

          Też nic konkretnego nie wniosłeś do dyskusji, zero danych.
          "Pojazdy elektryczne w tym konkretnym przypadku mówimy o kilkunastu tonowych pojazdach szynowych, by ruszyć z miejsca, muszą uzyskać maksymalną moc, która jest równa przejechania kilkuset kilometrów, przy ruchu ciągłym i niskich oporach toczenia, tak zwaną zero jedynkową"

          Pewnie nie słyszałeś nic o falownikach, które zapewniają łagodny start i kontrolę prędkości silników elektrycznych.

          • 3 2

          • Falowniki... (2)

            ...to raczej dla asynchronicznych silników, które do napędu pojazdów nadają się raczej średnio.

            • 1 1

            • (1)

              I takie wlasnie silniki maja nowe tramwaje. Ups...

              • 1 0

              • Serio?

                To z odzyskiem energii będzie kiepawo.

                • 0 0

      • (8)

        Bardzo insertuje mnie "po drugie" wypowiedź powyżej.
        Cytat:
        "prąd jest aktualnie produkowany w większości z węgla ale nie musi tak być"
        Koniec cytatu.
        Pytanie.
        Jeżeli nie musi tak być, to jak może być ???

        • 5 3

        • (7)

          Prąd może, powinien i miejmy nadzieję że w końcu będzie produkowany ze źródeł odnawialnych (słońca, wiatru), ew. wspomagany atomem lub awaryjnie gazem. Inaczej nie ma co się martwić o transport bo czeka nas klimatyczna katastrofa.

          • 5 5

          • Tramwaj... (1)

            ... To 6...7 kWh/km. 1/4 odzyskiwania może być podczas hamowania, więc przyjmijmy, że mamy 5kWh/km. Wiatrak to ok. 20... 50kW. Czyli jeden wiatrak w ciągu godziny pracuje na 6...10km przejazdu tramwaju. Aby tramwaj jeździł z efektywną prędkością 40km/h, potrzebne są 4 wiatraki. Dla 50 tramwajów to 200 wiatraków. Ale jak ekologiści wyeliminują blachosmrody, to tego sy*u i tak nie będzie widać.

            • 0 2

            • Nie minusuj...

              ... Tylko daj swoje obliczenia.

              • 1 0

          • (4)

            Edek, mówisz o czyś o czym nie masz pojęcia.
            Słońce, wiatr, gaz i atom, nie wyprodukują prądu tyle ile jest potrzebnego.
            W ekologii nie ma miejsca na słowo "ewentualnie" drogi Edwardzie.

            • 7 4

            • Słońce nie ma dosć energii? (1)

              Ignorancja jest szokująca. Zajrzyj proszę do Wikipedii i zobacz ile energii słonecznej dochodzi do ziemi w ciągu sekundy. Do pokrycia wszystkich potrzeb energetycznych ludzkości wystarczy mniej niz 1% powierzchni lądów. Nawet nie musimy wydzierać terenu na fotowoltaikę. Wystarczy pokryć istniejące dachy budynków i fabryk panelami.

              • 3 3

              • A ile energii...

                ... Pochłonie produkcja i transport fotowoltaiki?

                • 1 3

            • słońce jest źródłem energii, którą mozna przekształcić w energię elektryczną (1)

              przy pomocy ogniw fotowoltaicznych. Różnice temperatur i ciśnienia wywołane nagrzewaniem powierzchni ziemi przez słońce wytwarzają m.in. energię wiatru, którą można przekształcić w energię elektryczną przy pomocy tzw. farm wiatrowych. Do przewiezienia tramwajem wielu osób wystarczy aż nadto: w przeliczeniu na pasażera tramwaj zużywa dużo mniej energii niż samochód czy autobus.

              • 1 5

              • Nie wystarczy

                W Polsce jest za dużo dni niesłonecznych. Natomiast podczas dni słonecznych nadmiaru wytworzonego prądu nikt nie chce odebrać za darmo

                • 2 1

    • Gornik nie musi (1)

      W przyslosci po tym jak pis straci wladze energia bedzie produkowana ze zrodel odnawialnych

      • 1 1

      • Jeszcze przedtem konieczna...

        ... Depopulacja. W takim Gdańsku max. 50 tys. mieszkańców. Opozycja pewnie ma na to swoje metody.

        • 1 0

    • Tyle tekstu i tyle bzdur że aż szkoda komentować (1)

      Silnik elektryczny ma sprawność 90-95%, silnik spalinowy w samochodzie ok 20%. Do tego dochodzi narzut na masę auta 1 tona żelastwa do przewożenia średnio 100kg pasażera, gdzie tramwaj owszem waży ponad 20 ton ale przewozi 200 pasazerów. Do tego jeszcze odzysk energii podczas hamowania silnikiem elektrycznym gdzie w samochodzie cała ta energia idzie w grzanie klocków hamulcowych. Do tego wielokrotnie niższe opory toczenia stalowych kół. Mamy energię z węgla? Owszem. Ale i tak efektywność spalania w elektrowniach jest na poziomie 40-50%. Spaliny? Filtry ba kominach elektrowni są niezwykle skuteczne w przeciwieństwie do diesli z wyciętymi filtrami cząstek stałych jeżdżącymi po naszych drogach. Tak więc elektryczny transport publiczny bije na głowę samochodowy.

      • 4 2

      • Niestety filtry elektrowni nie są skuteczne

        Wiem to z doświadczenia, przebywając w okolicach elektrowni, rejon Częstochowy...
        Po prostu jedzie chemią jak tylko otworzy się okno w samochodzie. My tu na Pomorzu nie mamy tego problemu, bo na północy nie ma elektrowni. Natomiast na Południu mają z tym realny problem...

        • 2 3

    • nie mylisz sie. dodaj koszty przesylu i straty.

      i pisze ci to jako ekolog elektryk

      • 3 2

  • Piechota chodźcie. Od ronda na Morenie do Wrzeszcza to jest 20 minut piechotą (6)

    Nie ma potrzeby korkowac bardziej. A i na zdrowie wyjdzie młodym ludziom.

    • 29 1

    • (3)

      Z górki może i tak, gorzej pod górę w drugą stronę. :D

      • 4 0

      • tramwaj i tak pod gore tam nie ruszy, taka prawda (1)

        wiec bez roznicy.

        • 1 0

        • jak bedzie tunel to da rade

          • 0 0

      • no wrocic mozna juz autobusem, albo kolejka

        • 5 0

    • Tak 40 tys ludzi nagle bedzie szlo Jaskowa w dol....Brawo za koncepcje. (1)

      Oddanie Bulonskiej to nowe korki na Morenie....ale oczywiscie nasze wladze to juz przewidzialy...Ciekawe ile bedzie lat stania w korkach zanim zbuduja nowy tramwaj do Wrzeszcza czy Gdanska? Nie wiem jak Biuro rozwoju Miasta moglo nie wybudowac wiaduktu przy wiezdzie na cmentarz Lostowice u Gory?Zamiast wiaduktem wjezdzac w lewo do Gdanska czy w lewo lub na wprost ..ustawili swiatla i trzeba 10 minut czekac w korku ...bezsens.

      • 3 4

      • widzisz pod góre beda musieli jesli ta koncepcja wejdzie do realizacji

        bo tam tramwaj nie podjedzie.

        chodzilo jeszcze wiecej. a tym tramwajem nie zjedzie nawet 1,5 ys dziennie.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane