• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kogo wybierze Stena Line?

Michał Jamroż
5 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Prom Stena Nordica od 20 października do Gdyni już nie pływa. Czy dwa pozostałe statki Steny też pożegnają się z gdyńskim portem? Prom Stena Nordica od 20 października do Gdyni już nie pływa. Czy dwa pozostałe statki Steny też pożegnają się z gdyńskim portem?

Kilka dni temu przedstawiciele jednego z największych przewoźników promowych na świecie rozmawiali z prezydentem Gdańska na temat przeniesienia połączenia z Karlskroną.



Dla każdego portu pasażerskie połączenie promowe to prestiż. Teraz nad Gdynią zawisła groźba jego utraty. Gdyby doszło do przenosin Steny do Gdańska - w gdyńskim porcie zostałaby wstrzymana budowa terminalu promowego.

Na przełomie lat 2010/2011 szwedzki przewoźnik zamierza wprowadzić na linię do Karlskrony 240-metrowe promy (teraz najdłuższy ma 168 m). Obecny terminal promowy w Gdyni nie jest w stanie obsługiwać takich jednostek. Dlatego powstał projekt budowy nowego - przy Nabrzeżu Polskim.

- Ten obiekt powstaje specjalnie dla większych statków Steny Line - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

I właśnie ten terminal stał się problemem, który skłonił szwedzkiego przewoźnika do poszukiwania alternatywy dla Gdyni. Ma kosztować około 480 mln zł, z czego blisko połowa sumy ma pochodzić z funduszy unijnych. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, według Steny koszty tej inwestycji są zbyt wysokie. Jako przykład przewoźnik podaje wybudowany przez siebie terminal w Belfaście. Oddany do użytku w maju tego roku kosztował ponad połowę mniej.

- Nie chcemy, aby Stena Line współfinansowała budowę terminalu, jednak musi zagwarantować nam w przyszłości przychody, które sprawią, że inwestycja ta będzie opłacalna - tłumaczy Tankiewicz. - Nie możemy sobie pozwolić na sytuację, w której terminal za kilkaset milionów będzie przynosić w przyszłości straty.

W zeszłym tygodniu przedstawiciele szwedzkiego armatora spotkali się z władzami Gdańska. Rozmowy dotyczyły możliwości przeniesienia połączenia Steny Line z Gdyni do Gdańska.

- Za dwa, trzy lata na linię do Karlskrony zamierzamy wprowadzić większe promy, dlatego oczywiste jest, że szukamy portu, który będzie dla nas najatrakcyjniejszy z punktu widzenia ekonomicznego - mówi Niclas Martensson, dyrektor linii Szwecja-Polska w Stena Line.

Władze portu w Gdyni nie są zaskoczone, że Stena Line prowadzi rozmowy z Gdańskiem, choć nic o nich nie wiedziały.

- To może być element negocjacji, chęć wywarcia na nas presji w ciężkich rozmowach, jakie prowadzimy - uważa Walery Tankiewicz.

Rozmowom nie zaprzeczają też władze Gdańska.

- Jesteśmy otwarci na wszelkie nowe propozycje i idee. Nic więcej jednak w tej sprawie powiedzieć nie mogę - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, który jednocześnie jest prezesem rady nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Nowego przewoźnika promowego chętnie widziałby u siebie gdański port.

- Nie mielibyśmy nic przeciwko temu, aby Stena Line zaczęła pływać z naszych nabrzeży. Już teraz jej statki mogłyby korzystać z naszego terminalu przy Westerplatte czy też z nabrzeży terminalu DCT. A dla większych jednostek inwestor mógłby zbudować terminal w porcie zewnętrznym - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Co odejście Steny Line z Gdyni oznaczałoby dla tego miasta?

- Bez Steny nie ma sensu budować nowego terminalu promowego - przyznaje Tankiewicz. - Połączenie z Karlskroną jest kluczowe w strategii naszej firmy, jednak nie możemy sobie pozwolić na sytuację, że będziemy do niego dopłacać.

Zgodnie z przyjętym przez gdyński port harmonogramem budowy nowego terminalu prace powinny się rozpocząć w połowie przyszłego roku. Do tego czasu musi się wyjaśnić, czy Stena Line zostanie w Gdyni, bo w przypadku odejścia do Gdańska budowa w najbliższych latach w ogóle nie ruszy.

Liczba pasażerów, którzy w 2007 r. skorzystali z promów:

Stena Line Gdynia - Karlskrona - 432 158
Unity Line Świnoujście - Ystad - 255 895
Polferries Świnoujście - Ystad - 195 553
Polferries Gdańsk - Nynäshamn - 154 076
Unity Line Świnoujście - Trelleborg - 5 463
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (172) 9 zablokowanych

  • Re:

    • 0 0

  • "Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, (1)

    według Steny koszty tej inwestycji są zbyt wysokie. Jako przykład przewoźnik podaje wybudowany przez siebie terminal w Belfaście. Oddany do użytku w maju tego roku kosztował ponad połowę mniej."

    To niech przewoźnik sam sobie wybuduje ten terminal, będzie miał połowę taniej. Proste.

    • 0 0

    • właśnie tu jest zawarty paradoks tej historii - generalnie przystań robi Port Gdynia za swoje i w inwestycji nie uczestniczy

      Stena chyba, że Port Gdynia chce im podnieść jakoś nieracjonalnie koszt tego parkowania promów, ale tego tu nie napisano

      • 0 0

  • Panie Adamowicz masz Pan poparcie w wyborach jeśli Stena będzie pływać z Gdańska!

    Tak trzymać! Pięknie, cudownie, extra, miodzio! I o to chodziło!

    • 0 0

  • A niech sobie przeniosą połączenie do Gdańska (4)

    to się zdziwią. Przecież każdy głupi wie, że Gdańsk nie może pomieścić tak dużych jednostek. Chociażby dlatego wszystkie wycieczkowe promy zawijają do Gdyni, chociaż na inne nabrzeże niż to, przy którym cumuje Stena Line, ale wejście do portu jest dokładnie to samo. Ponadto w tym roku zaczęto pogłębianie portu. Inna sprawa to dojazdy i stan dróg dojazdowych do portu. W Gdyni może różowo nie jest, ale w Gdańsku jest znacznie gorzej.

    • 0 0

    • bzdury (3)

      Port Północny ma idealne warunki do przyjmowania takich jednostaek jak promy pasażerskie czy duże wycieczkowce,zresztą na terminalu DCT parkowały juz pasażery,patrząc przyszłosciowo-Trasa Sucharskiego,tunelobwodnica południowa do autostrady A-1,,bliskośc historycznego centrum Gdańska to świetna decyzja biznesowa

      • 0 0

      • Czyżby? (2)

        Terminal DCT to nie terminal promowy i to nie sztuka przyjmować tam promy.
        A tak logicznie myślać, to w Gdyni dojazd już jest bardzo odbry, Kwiatkowskiego, wszędzie blisko, a Ty piszesz o trasie, która na razie nie istnieje. Patrząc przyszłościowo, to właśnie niech rozbudują terminal pasażerski w Gdyni, drogi już mamy.

        Też wyskoczyłeś z tym historycznym centrum Gdańska... Szwedzi tego nie oglądają, bo albo ich to nie obchodzi albo to już dawno znają (raczej to drugie).

        • 0 0

        • (1)

          Jakie drogi w Gdyni? Do nowego terminala są drogi?, Świętojańska?

          Tu jest mowa o budowie nowego na większe statki.

          W Gdańsku obok DCT są całe hektary nieużytków przygotowane pod budowę bazy promowej, jest niezła drogo a budowana Obwodnica Południowa i Trasa Sucharskiegi da tyle samo co Trasa Kwiatkowskiego w Gdyni.

          I czy Gdynia się skicha czy Gdańsk to Stena będzie decydować, Stena i kasa którą trzeba wydać na nowy terminal. W Gdańsku wystarczy dobudować kilkadziesiąt metrów nabrzeża i dobudować nowe parkingi + jakaś szopa na odprawy ale każdy wię w jakim tempie buduje się supermarkety. W Gdyni trzeba rozkopoać pół miasta.

          • 0 0

          • Na pewno nie

            trzeba rozkopać pół miasta w Gdyni. Jak już kiedyś przedstawiono, chyba na tym portalu nawet, rozbudowa portu ma iść wgłąb morza.

            A faktem faktem, że Stena zadecyduje, lecz każde miasto ma wpływ na ich decyzję.

            inna sprawa to taka, że do Gdyni cały czas mogą przypływać 300 metrowe jednostki i przypływają. Chociażby Queen Victoria czy Constellation (dokładnie 294 m) i sobie cumowały przy Nabrzeżu Francuskim. Do Gdańska to można wpłynać...kajakiem niestety.

            A i dojazdy. Nie mówcie mi, że w Gdańsku nie ma problemu z drogami dojazdowymi do portu i z samym poruszaniem się po porcie i mówię tu o całości. Chociażby jadąc od strony Stogów na Twierdzę, Nabrzeże Węglowe, nieoświetlone, dziurawe drogi,, na których można spotkać dzikie zwierzęta.

            • 0 0

  • no to fajnie (2)

    dzięki nieudolności gdynian nowy terminal pasażerski i nabrzeże do przyjmowania dużych promów będzie miał Gdańsk. Zapraszamy też duże wycieczkowce - dla turystów to duże udogodnienie - blisko centrum Gdańska, a nowym tunelem pod Martwą Wisłą i mostem wantowym można będzie szybko wydostać się z miasta i dotrzeć np do Malborka.
    W Gdyni za to w miejscu obecnego terminalu pasażerskiego można będzie wybudować np. przetwórnię śledzi.

    • 0 0

    • guzik bedzie mial (1)

      poki co nie ma w porcie gdanskim miejsca do przyjmowania duzych promow - taki terminal dopiero trzeba bedzie wybudowac. Bedzie konkurencja kto potrafi to zrobic taniej - Gdynia czy Gdansk - ew. kto doplaci Stena Line .....
      Patrzac na to co wyprawia sie w Gdansku - walaca sie hala widowiskowo-sportowa czy astronomicznie droga Baltic Arena nie widze szans na zwyciestwo Gdanska.... chyba, ze budyn szczodrym gestem zdecyduje o dotowaniu Stena Line z budzetu Gdanska - na zlosc Gdyni......

      • 0 0

      • och zdecyduje zdecyduje :) tylko potem już nie będzie czym za to płacić ....

        widzieliśmy takie rzeczy już w Gdańsku :)

        • 0 0

  • ciekawe czemu u nas wszystko jest najdroższe (4)

    Na Zachodzie gdzie przecież materiały i koszty pracy są sporo wyższe można budować połowe taniej niż w Polandii, ciekawe czemu.....

    Pewno temu,że Polak musi na wszytkim zarobić kosmiczne stawki a do tego jeszcze połowę pieniażków wyprowadzić......

    • 0 0

    • (3)

      dlatego jestem za wprowadzeniem euro

      • 0 0

      • dlatego że urzędnicy chcą napchać swoje kieszenie (1)

        idealny przykład z UM Gdynia:

        bar mleczny (szkolny) na morskiej, koszt remontu 500tys. i wyposażenia 350tys. - SKANDAL I GRANDA, zapytajcie się prywatnego restauratora ile go kosztował remont i wyposażenie np: ankera, anatola

        i do tego ten bar jest czynny obecnie od 12 do 19

        gratuluje UM Gdynia wyrzucania w błoto naszych pieniędzy

        • 0 0

        • no ile kosztowa remont ankera czy nanatola? Bo remont nie oznacza zakupu całego sprzętu do KUCHNI!

          a w Gdańsku remont pomieszczeń do biura odpraw bagażu kosztował 2.000.000 złotych i co Ty na to?

          • 0 0

      • Jak mieszkasz

        w UK, to sie nie dziwie.

        • 0 0

  • stena line do Gdanska (3)

    wszystkie promy powinny odplywac z Gdanska, a nie ze sledziowa.

    • 0 0

    • no tak, (2)

      a także; samoloty, koleje,......
      PO też powinno tam przenieś stolice a może nawet Bruksele

      • 0 0

      • (1)

        Po kolei, najpierw Stena a potem Bruksela, nie wszystko na raz. I aneksować Gdynię.

        • 0 0

        • Myślisz, ze na razie

          Słońce Pomorza a następnie Europy?
          Ja jestem za całkowitym rozwiązaniem
          mamy "Słońce Peru", było "Słońce Karpat"

          • 0 0

  • Wystarczyły 4 miesiące rządów Prezesa Jarosińskiego (1)

    aby był już widoczny zły kurs i wyjątkowo kiepska polityka obecnego zarządu spółki są to osoby które nie mają pojęcia o biznesie ale mają za sobą mocne zaplecze polityczne (PO) już czas aby spółki skarbu państwa trafiły w ręce osób kompetentnych a nie karjerowiczów czy też aparatczyków!!!

    • 0 0

    • Nooooo

      ale wcześniej przysłuży się partiiii
      A partia nie opuści w biedzie:))

      • 0 0

  • (1)

    panie prezydencie pobudka!darujemy pasywną postawe wobec stoczni ale na skandynawie chcemy jeżdzić z gdyni a nawet myślimy o odlotach, bo na kolejowy dworzec strach zajrzeć, czyżby sie pański zespół poddał oczekiwaniom mieszkańców,czy z końcem rządów ekipy koniec rozwoju?zresztą i tak mozolnego

    • 0 0

    • A co prezydent może,

      chyba za pieniądze podatników nie wybuduje drogi w porcie, dlatego wkalkulowano ją w terminal.

      Jedynie to skrzyknąć firmy i ludzi żeglugi i finansów jak p.Aldona, itd., zrobić wiarygodną konstrukcje finansową i powołać konkurencje.

      Stena w obecnym kryzysie światowym cienko przędzie i wcale bym się nie zdziwił jak za pół roku upadnie. Chce jeszcze naciągnąć żądnego sukcesów Adamowicza, ale to już inna bajka.

      • 0 0

  • JAROSIŃSKI DO DYMISJI!!!!

    kto popiera nasza petycje proszę o opinie!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane