• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: chcemy większego dofinansowania

rb
3 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Na Kolej Metropolitalną czekają mieszkańcy całego Pomorza. Na Kolej Metropolitalną czekają mieszkańcy całego Pomorza.

Urząd Marszałkowski chce, by z programu Infrastruktura i Środowisko trafiło do nas aż 745 mln zł unijnej dotacji. Wcześniej otrzymaliśmy gwarancję na 306 mln zł, ale to za mało, by projektowana z rozmachem budowa Kolei Metropolitalnej mogła powstać.



Czy budowa Kolei Metropolitalnej powinna być priorytetową inwestycją na Pomorzu?

Wniosek o dofinansowanie już czeka w Warszawie na rozpatrzenie - pisze Gazeta Wyborcza Trójmiasto. Dotacja ma pokryć 85 proc. kosztów budowy. Bez unijnych pieniędzy nie ma bowiem szans na to, by Kolej Metropolitalna powstała. A koszty jej budowy rosną wraz z konkretyzacją planów.

Nowa trasa kolejowa zacznie się w pobliżu stacji Gdańsk-Zaspa i dotrze do Gdyni Wzgórze św. Maksymiliana. Pociągi pojadą po dawnym nasypie kolejowym przez Strzyżę, Niedźwiednik i Morenę. Tory będą prowadzić przez dzielnice: Kiełpinek, Złota Karczma, Rębiechowo, aż do Osowej. Stamtąd pociągi pojadą w kierunku Gdyni już po istniejących torach.

Na istniejącej już trasie powstaną nowe przystanki przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku oraz przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni.

Po torowisku, które pobiegnie przez Gdańsk, kursować będą mogły także tramwaje - na takie rozwiązanie nalegały władze Gdańska, które myślą o rozbudowie sieci tramwajowej w mieście. Wciąż ważą się jednak losy połączenia Kolei Metropolitalnej z istniejącą linią SKM. Wiadomo za to, że - jeśli ministerstwo przyzna dotację w pełnej wysokości - miejski odcinek KM będzie zelektryfikowany.

- Złożyliśmy wniosek na 745 mln zł dofinansowania, przy założeniu, że będzie to 85 proc. kosztów całej inwestycji. W tej cenie zawiera się elektryfikacja odcinka miejskiego. To maksymalny możliwy udział środków unijnych - mówi Gazecie Wyborczej marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk.

Nową linią kolejową pojedziemy najszybciej w 2014 r. Dziś trwają jeszcze prace nad studium wykonalności inwestycji.
rb

Opinie (91) 2 zablokowane

  • Wolno... (4)

    Wpierw miała być w 2011... potem 2012 (koniecznie)... potem 2013... teraz 2014... realna data 2018?

    • 130 4

    • Gratuluje optymizmu

      Jeśli nie będzie środków z programów UE do roku 2013 to z następnego okresu programowania, jestem niemal pewien, takich środków jak dotychczas już nie dostaniemy i ten projekt upadnie, albo trzeba będzie do niego grubo dołożyć ze środków wojewódzkich/krajowych - czytaj nic nie powstanie do 2020 albo i dłużej.

      • 2 0

    • hehe

      masz racje troche wolno, ale do kartuz i tak nie dojedzie... hehe :) Wpierw... hehehe

      • 2 0

    • ...boje sie , ze macie racje.

      • 2 0

    • Oj ty optymisto ty... :)

      • 1 0

  • Więcej podatków! Tak! Więcej do rozkradzenia! (4)

    W końcu kto tak inny ochoczo trwoni pieniądze, jak nie rząd, który operuje nie swoimi? Takie najłatwiej zmarnować.
    Żadna prywatna firma nie pozwoliłaby sobie na takie prowadzenie inwestycji jak nasz rząd. Ale co tam - liberalny Tusk da nam 24%, a później 25% VATu i 50% podwyżki akcyz (co roku zresztą podnosi), także do urn, głąby!

    • 67 41

    • Chyba Ci się kolego artykuły pomyliły:czy 800 milionów "roztrwonionych" pięniedzy w Twoim regionie to wg CIEBIE niepotrzebna rozrzutność??

      • 16 5

    • Nie wycieraj sobie liberalizmem gęby (2)

      W Polsce jeszcze nie rządziła partia liberalna.

      • 8 2

      • ale 97% sołeczeństwa...

        .....tego nie wie

        • 2 0

      • to był sarkazm, ten "liberalny", więc zluzuj poślady

        • 0 1

  • (3)

    Ciekawe czy w planach jest opcja połączenia kolejowego Gdańska z Kartuzami i dalej na Kaszuby. Ożywiłoby to na pewno turystycznie region.

    • 42 7

    • a daj ty spokój (1)

      region już i tak jest aż za bardzo ożywiony turystycznie.
      Tego bydła (inne określenie nie pasuje), które samochodami rozjeżdża lasy i wjeżdża do jezior a następnie przez cały weekend drze ryja naprawdę jest już za dużo na Kaszubach. Potem zostają tylko psie i ludzkie kupy, podpaski i pampersy, butelki i puszki. Po prostu syf.

      • 26 2

      • Na tak zwanych "Kaszubach" raczej.

        • 1 1

    • jest

      • 0 0

  • No dalej malkontenci (4)

    narzekajcie na wszystko co się da

    • 40 43

    • magistrat

      czuwa?

      • 8 5

    • Ojojoj na wszystko co sie da

      specjalnie dla Ciebie o wiecznie zadowolony.

      • 4 1

    • a pamiętasz dziadek takie zjawisko, jak "propaganda sukcesu"?

      celujesz w powtórkę?

      • 3 0

    • a co frajerze nie zauważyelś, że znowu im się daty obsunęły?

      myślisz, że trzeba im klaskać przy wszystkim, żeby im się jeszcze cokolwiek chciało, bo jak coś to się obrażą i pójdą do domu?
      WAKE UP!!!!

      ..i patrz jak koszt tej inwestycji będzie dalej wzrastał, a pojmiesz dlaczego w ogóle "im się chce" wpadać na pomysły nowych inwestycji. I będzie im się chciało - tak długo jak będzie z czego zabierać i tak długo jak frajerstwo bedzie się na to godzić.

      tyle..

      • 3 2

  • W 2014 r kolejne wybory samorządowe i wszystko wiadomo (3)

    • 28 9

    • (2)

      Jeżeli uważasz, że to źle, iż "władza" reaguje na potrzeby wyborców, to pomyliły się tobie ustroje.

      • 5 3

      • pepe - osiołku (1)

        władza ma realizować potrzeby wyborców w KAŻDYM roku, a nie tylko mamić wizualizacjami i planami w roku wyborów. Inaczej to się nazywa kiełbasą wyborczą i prawie nikt jej nie traktuje poważnie.

        • 8 4

        • A jak realizuje, to zaraz znajduje się jakiś malkontent który narzeka, że plan realizacji zahacza o jakieś wybory. Wybory samorządowe są co cztery lata, więc ZAWSZE coś będzie się z nimi pokrywać!

          • 2 5

  • Pan tu Panie Pogorzelski kolej metropolitalną ludziom obiecujesz, a ja gorę ! (2)

    co jest do diaska z bieżącymi, drobnymi naprawami ulic (łatanie dziur kleksami z asfaltu) ?

    • 24 9

    • Łatanie ulic nie należy do Marszałka (1)

      • 2 3

      • do nikogo nie należy

        dlatego na "ulicach" zaczyna brakować nawierzchni ...

        • 9 1

  • Coś mi tu smierdzi...lenistwem (5)

    Wcześniej mówiono że kolej powstanie do 2012 r. zaczęto robić studium wykonalności firma zgarnęła miliony i nie dokończyła prace ślimaczą się do dziś i co grzejemy stołki?

    • 46 4

    • firma robi to za półdarmo.. (2)

      ponieważ część tego odcinka opracowywała wcześniej,
      Wiec o jakich milionach mówisz. Co do terminów, to przez kilkanaście lat chyba wszyscy zdążyli się przyzwyczaić do ekspresowej budowy infrastruktury w naszym pięknym kraju.

      • 4 4

      • No tak, opracowywała wcześniej (1)

        linię do Kościerzyny ale na PKM jest już drugie studium robione.
        Wyniki pierwszego nie podobały się Gdańskowi.

        • 3 0

        • bo Gdańsk chce projekt up...lić za wszelką cenę

          w tym celu forsuje pomysł z puszczeniem tramwajów po linii kolejowej, co rozwali totalnie jej przepustowość.

          Najwyraźniej ktoś nie dostał w łapę, albo jakieś inne ambicyjki wygrały.

          • 0 0

    • daj miliard na realizację ...

      ... to problem zniknie

      • 0 0

    • Bo Gdańsk się uparł na tramwaje...

      Jak to Gdańsk. Zaciągnąć ręczny i się cieszyć.

      • 0 0

  • Powinny jeżdzić pojazdy dwusystemowe (1)

    Polska kolej jest troszeczkę zacofana dlatego na kolei metropolitalnej powinny jezdzic nowoczesne pojazdy dwusystemowe - spalinowo elektryczne lub tramwajowo-kolejowe

    • 11 19

    • Dwa żywce?

      Dwusystemowe na linii SKM2 przez Osowę? Tu ma jeździć ten sam tabor (elektryczny) co na linii SKM na dolnym tarasie (tyle, że krótszy) i nie powinny to być EN57.
      Dwusystemowe na Kaszuby? Bez sensu. Spalinowy może tan kawałek w 3mieście do końcowej stacji pojechać po swojemu.

      • 3 0

  • A może by tak koleją z Gdańska na Hel w max. 1,5 godziny!? (2)

    W końcu rozładowałoby to w jakimś stopniu potężne korki w Rumi, Redzie i na półwysep.
    KOLEJ POTĘGĄ MA STAĆ!

    • 41 4

    • No i to jest dobry pomysł

      jw

      • 2 0

    • Teoretycznie, to tak jest...

      No własnie 98 km oecnie zajmuje 3h! Średnia handlowa wynosi więc 33 km/h ;P Średnia prędkość, by dojechać w 1,5h to by było 65 km/h. Pociągi na lini do Helu mogą jechać 80 km/h. Z tego, co mi się zdaje, to najwięcej czasu zamjuje zmiana lokomotywy w Gdyni z elektrycznej na spalinową (40 minut!). Długo też idzie odcinek Sopot - Gdynia, ale to pewnie przez trwający remont najazdu i węzła wzgórze.

      • 0 0

  • Dlaczego rosną koszty budowy (3)

    - Powiedz mi, po co jest ten miś?

    - Właśnie, po co?

    - Otóż to. Nikt nie wie po co i nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa To jest Miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to jest nasze, przez nas wykonane, i to nie jest nasze ostatnie słowo! I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu. I co się wtedy zrobi?

    - Protokół zniszczenia.

    - Zapamiętaj: Prawdziwe pieniądze zarabia się na drogich, słomianych inwestycjach.

    • 113 9

    • to nie o kolei

      to o ECS ;]

      • 2 0

    • Lepiej poczytaj sobie jaka była (1)

      koncepcja, której odpowiadały te niższe koszty.
      (jeden tor, zmiana kierunku na lotnisku, jazda do Gdyni przez bocznicę przy przesypowni itp.)

      Zróbmy drożej, a dobrze. Koniec z rozwiązaniami "po najniższej cenie"!

      • 3 0

      • "Zróbmy drożej, a dobrze"... komu dobrze? :P ogarniasz w jakim kraju żyjesz?

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane