• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: eksperci Unii biorą sprawy we własne ręce

rb
28 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Urzędnicy wciąż wierzą, że Budowa Kolei Metropolitalnej ruszy pod koniec 2011 roku. Urzędnicy wciąż wierzą, że Budowa Kolei Metropolitalnej ruszy pod koniec 2011 roku.

Studium wykonalności, czyli dokument mówiący o tym jak i za ile najkorzystniej wybudować Trójmiejską Kolej Metropolitalną, powinno być gotowe już wiele miesięcy temu. Wciąż nie jest, ale wygląda na to, że Unia Europejska postanowiła wziąć sprawy we własne ręce.



Na życzenie Gdańska w studium wykonalności KM ma pojawić się także wariant tramwajowo-kolejowy. Chodzi o odcinek zaznaczony na rysunku kolorem fioletowym. Na życzenie Gdańska w studium wykonalności KM ma pojawić się także wariant tramwajowo-kolejowy. Chodzi o odcinek zaznaczony na rysunku kolorem fioletowym.
Rok temu Urząd Marszałkowski, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe zamówiły opracowanie trzech różnych wariantów kolei. Problem w tym, że kilka miesięcy później, na życzenie Gdańska, dorzucono jeszcze kolejne - pisze "Polska Dziennik Bałtycki"

Trzy najstarsze warianty zakładały, że między Wrzeszczem a Rębiechowem powstanie: w pierwszym - wyłącznie linia tramwajowa, w drugim - niezelektryfikowana linia kolejowa, w trzecim - zelektryfikowana linia kolejowa.

Dopiero po kilku miesiącach prac, jeden z inwestorów - Gdańsk - zażądał uwzględnienia nowego wariantu kolejowo-tramwajowego, czyli takiego, w którym po 3-kilometrowym fragmencie linii między ul. Wita Stwosza i Rakoczego, będą mogły kursować zarówno pociągi, jak i tramwaje.

Czy wierzysz w powstanie Kolei Metropolitalnej?

Problem w tym, że konsorcjum IVV, które wygrało przetarg na opracowanie studium, zakończyło prace nad trzema pierwotnymi wariantami. Za dotychczasową pracę firma dostanie 1,338 mln zł. IVV jednak uznało, że przystąpienie do dalszych prac wymaga aneksowania umowy i dodatkowej zapłaty.

- Mieliśmy już wynegocjowane wstępne warunki, ale 15 grudnia, w ostatnim dniu obowiązywania umowy z IVV, czyli w ostatnim momencie, w którym można było podpisać aneks do umowy, IVV zażądała większych pieniędzy i dłuższych terminów - mówi reporterowi "Polski Dziennika Bałtyckiego" Krzysztof Rudziński, dyrektor Departamentu Koordynacji Projektów Województwa w Urzędzie Marszałkowskim. - To nie było możliwe nawet fizycznie, taka decyzja wymaga bowiem zgody m.in. rad miast i sejmiku województwa. Umowa z IVV została zatem zakończona.

Studium na razie nie ma, ale powstać musi, choćby po to, by móc wystąpić o decyzję środowiskową i lokalizacyjną. Teraz pojawiła się szansa, że dokument powstanie - i to za darmo - przy pomocy ekspertów unijnej agendy JASPERS [Joint Assistance to Support Projects In European Regions - Wspólna Pomoc we Wspieraniu Projektów dla Europejskich Regionów].

- Przedstawiciele JASPERS deklarują, że sami dokończą studium. Tuż po Nowym Roku spodziewamy się ostatecznej decyzji w tej sprawie. Jeśli będzie pozytywna, zaoszczędzimy pieniądze. JASPERS nie oczekuje bowiem wynagrodzenia za pracę, dostaje pieniądze z Komisji Europejskiej. Na wszelki wypadek, przygotowujemy jednak przetarg na dokończenie studium i będziemy gotowi go w styczniu ogłosić - dodaje Rudziński.

Główny inwestor KM, czyli Urząd Marszałkowski wciąż utrzymuje, że budowa linii z Wrzeszcza do Rębiechowa rozpocznie się pod koniec 2011 r.
rb

Opinie (191) 4 zablokowane

  • OK milion trzysta, widać mi musiał pypeć na oku wyskoczyć albo nożyczki zdążyły poprawić:-) ale półtorej bańki też piechotą nie (3)

    chodzi ja mam tu coś ciekawszego
    otóż postanowiłem sprawdzić co kryje sie pod tajemniczym skrótem IVV i wyszło mi, że to jest:
    IVV GmbH Sp. z o.o.
    Adres: Felińskiego 6, 01-513 Warszawa
    Forma własności: Sp. z o.o.
    Numer KRS: 0000297400KRS
    słowa kluczowe: kolej, projektowanie, studium wykonalności, wspomaganie transportu

    co mnie osobiście najbardziej zaciekawiło, to data wpisania do KRS - 2008-01-21

    świeżutka firma i już jedzie na zleceniach z kasy miejskiej na dodatek zlecenia te idą do kosza:-P czyli tak po prawdzie nie można nawet zweryfikować za co pan winfred zuber wziął pótora milia... tfu miliona złotych

    • 26 1

    • galluxie, sugerujesz, że te słuzby które POwołał PiS (1)

      i PO śpią?

      Czy są tylko do działań POlitycznych a nie gospodarczych?

      • 0 1

      • wzniosę się na wyższe płaszczyzny czytania między wierszami... g@llux sugeruje, że większość ludzi to skrajni idioci... i cholera jasna, ma rację.

        • 5 0

    • Nie miejskiej, tylko samorządu województwa pomorskiego

      • 0 0

  • To ktoś jeszcze wierzy w tą kolej ? Tak samo jak można wierzyć w Nową Słowackiego, WZ do obwodnicy,, Trasę Sucharskiego ?!

    No pomyślcie tunel pod Martwą Wisłą...heh Dajmy sobie juz spokój z tymi planami i nauczmy się żyć bez tych inwestycji. Taka prawda, ten temat nie istnieje.

    • 17 1

  • Zaraz zaraz -jest nowy pomysl.

    Jak to jest ,ze ktos wpada (kto konkretnie?)na pomysl aby studium wykonalnosci projektu nr 4 wykonywala rowniez ta sama firma a swoje,, ale" podnosi w ostatnim dniu?.....Dziwne nieprawdaz?...Gdyby bylo to dzien po rozwiazaniu umowy (miasto-IVV)...TO TA SAMA FIRMA MOGLA BY NASTEPNEGO STUDIUM WYKONALKNOSCI nie wykonac.dajac nierealny termin..ten ktos (z Gdanska urzedu Marszalkowskiego lub miasta) pozwala krecic konkretnej firmie dobre lody.Moim zdaniem sprawa smierdzi ...

    • 6 1

  • dlaczego od razu nie powiedzą, że nie będzie tej skm?? (5)

    wydaje mi się, że gdańsk robi wszystko byle tylko storpedować projekt.

    z drugiej strony się zastanawiam kto będzie jeździł tą szuwarowobagienna linią?
    w końcu od miejsca zamieszkania będzie trzeba jeszcze dojść do przystanku a tych nie będzie dużo ani blisko osiedli. fajnie jakby się to opłacało ale mam wątpliwości.

    • 13 5

    • jeżdzić bedzie kilkadziesiąt tysięcy osób dziennie z Osowy, Kartuz, Żukowa, nowych osiedli (4)

      Czyli wielka cześć osób, które teraz nie mają alternatywy dla samochodów tkwiących w korkach na W-z Słowackiego, Spacerowej, czyli najbardziej zakorkowanych drogach w Gdańsku.

      • 7 3

      • no właśnie wątpię. mieszkam w osowej i powiem tyle, ze aby dotrzeć do najblizszego (2)

        przystanku TKM musiałbym maszerować bardzo szybkim krokiem minimum 20 minut albo czekać na 210, który mnie tam dowiezie ale tu juz wchodzą przesiadki no i kursowanie autobusu co 30 min. Wole poczekac na busa 210 (3 min do przystanku) i pojechać do gdańska nawet w korkach, które na tej linii nie są największe.

        • 3 4

        • a może... (1)

          Tobie najbardziej pasuje podjechać rowerem i zostawić go na cały dzień.

          Ale to opcja realna tylko wtedy, gdy miasto zainwestuje w jakiś fajny parking dla cyklistów, inaczej szkoda kupować co tydzień nowy rower :))

          A osobom, które będą miały jeszcze dalej... parkingi dla samochodów przy przystanku.

          Po za tym, ta kolej nie jest tylko dla osób dojeżdżających do Wrzeszcza. Stamtąd można dojechać właściwie w każde miejsce w mieście/Trójmieście. Oczywiście jest jeden problem... stworzenie porządnego systemu biletowego, a nie jakiejś parodii w postaci obecnej karty miejskiej.

          • 2 0

          • no i tu niestety wątpię w takie kompleksowe rozwiązanie problemu, z parkingami dla rowerów, samochodów etc.

            ta linia na pewno się sprawdzi jeśli wzdłuż torów powstaną nowe osiedla.

            nie jestem przeciwnikiem TKM ale chce żeby to było zrobione z głową i żeby nie jeździły puste składy.

            • 1 0

      • Kto pojedzie

        Kilkadziesiąt tysięcy to tam razem mieszka. Ile spośród nich ma potrzebę codziennego dojazdu do Wrzeszcza? Zakłada się szynobus co kwadrans w szczycie (muszą się zmieścić między nimi tramwaje ma Morenę). Co może daje 300 osób na godzinę.

        • 0 4

  • Dalej "fachowcy" z PO

    Nawet na tym forum udzielają się dyżurni POpaprańcy

    • 6 7

  • Główni rozgrywający IVV GmbH

    Kto krętaczy po stronie IVV GmbH? Massel i Wołek z UG - radny miasta Gdynia. Ciekawe?

    • 9 1

  • po co kolej, gdy wszystkie zakłady polikwidowane -chyba, ze na pielgrzymki do SPA sławojka

    bedzie wozić

    • 4 7

  • POmysły skacowanych POmtołków - jak życzył im płremierł

    kolej w wiosze, gdzie nie ma przemysłu, kogo i gdzie bedzie wozić????

    • 7 3

  • szanowna Unio (1)

    jeśli chcecie coś zmienić to najpierw zacznijcie od wywalenia na zbity ryj wszystkich urzędasów z urzędu miejskiego w Gdańsku z obleśnym tłuściutkim ryjem budynia na czele, nie jest to akcja polityczna lecz obywatelska
    jak już ten hamujący balast będzie za burtą w naszym pięknym mieście wszystkie inwestycje ruszą same...

    • 16 2

    • popieram przedmówcę w całej rozciągłości jego wypowiedzi.

      • 3 2

  • i tak w koło Macieju ... (1)

    tyle czasu zmarnowanego, tyle pieniędzy wyrzuconych w błoto i co? I NIC NIE ZROBIONE! Nie ważne czy ten czy tamten z PO czy PIS-u - zawalić sprawę każdy, jak widać, potrafi. A kolei jak nie było tak nie ma. Wydymali nas z rurą gazową w Bałtyku, będą się śmiali z nieudanego Euro2012 a ja idę się przespacerować Brętowem spokojny o to, że przez najbliższe 20 lat nie będą tam ryć koparkami ...

    • 10 1

    • Nie czepiać się Macieja!

      i tak ma problemy

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane