• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: eksperci Unii biorą sprawy we własne ręce

rb
28 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Urzędnicy wciąż wierzą, że Budowa Kolei Metropolitalnej ruszy pod koniec 2011 roku. Urzędnicy wciąż wierzą, że Budowa Kolei Metropolitalnej ruszy pod koniec 2011 roku.

Studium wykonalności, czyli dokument mówiący o tym jak i za ile najkorzystniej wybudować Trójmiejską Kolej Metropolitalną, powinno być gotowe już wiele miesięcy temu. Wciąż nie jest, ale wygląda na to, że Unia Europejska postanowiła wziąć sprawy we własne ręce.



Na życzenie Gdańska w studium wykonalności KM ma pojawić się także wariant tramwajowo-kolejowy. Chodzi o odcinek zaznaczony na rysunku kolorem fioletowym. Na życzenie Gdańska w studium wykonalności KM ma pojawić się także wariant tramwajowo-kolejowy. Chodzi o odcinek zaznaczony na rysunku kolorem fioletowym.
Rok temu Urząd Marszałkowski, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe zamówiły opracowanie trzech różnych wariantów kolei. Problem w tym, że kilka miesięcy później, na życzenie Gdańska, dorzucono jeszcze kolejne - pisze "Polska Dziennik Bałtycki"

Trzy najstarsze warianty zakładały, że między Wrzeszczem a Rębiechowem powstanie: w pierwszym - wyłącznie linia tramwajowa, w drugim - niezelektryfikowana linia kolejowa, w trzecim - zelektryfikowana linia kolejowa.

Dopiero po kilku miesiącach prac, jeden z inwestorów - Gdańsk - zażądał uwzględnienia nowego wariantu kolejowo-tramwajowego, czyli takiego, w którym po 3-kilometrowym fragmencie linii między ul. Wita Stwosza i Rakoczego, będą mogły kursować zarówno pociągi, jak i tramwaje.

Czy wierzysz w powstanie Kolei Metropolitalnej?

Problem w tym, że konsorcjum IVV, które wygrało przetarg na opracowanie studium, zakończyło prace nad trzema pierwotnymi wariantami. Za dotychczasową pracę firma dostanie 1,338 mln zł. IVV jednak uznało, że przystąpienie do dalszych prac wymaga aneksowania umowy i dodatkowej zapłaty.

- Mieliśmy już wynegocjowane wstępne warunki, ale 15 grudnia, w ostatnim dniu obowiązywania umowy z IVV, czyli w ostatnim momencie, w którym można było podpisać aneks do umowy, IVV zażądała większych pieniędzy i dłuższych terminów - mówi reporterowi "Polski Dziennika Bałtyckiego" Krzysztof Rudziński, dyrektor Departamentu Koordynacji Projektów Województwa w Urzędzie Marszałkowskim. - To nie było możliwe nawet fizycznie, taka decyzja wymaga bowiem zgody m.in. rad miast i sejmiku województwa. Umowa z IVV została zatem zakończona.

Studium na razie nie ma, ale powstać musi, choćby po to, by móc wystąpić o decyzję środowiskową i lokalizacyjną. Teraz pojawiła się szansa, że dokument powstanie - i to za darmo - przy pomocy ekspertów unijnej agendy JASPERS [Joint Assistance to Support Projects In European Regions - Wspólna Pomoc we Wspieraniu Projektów dla Europejskich Regionów].

- Przedstawiciele JASPERS deklarują, że sami dokończą studium. Tuż po Nowym Roku spodziewamy się ostatecznej decyzji w tej sprawie. Jeśli będzie pozytywna, zaoszczędzimy pieniądze. JASPERS nie oczekuje bowiem wynagrodzenia za pracę, dostaje pieniądze z Komisji Europejskiej. Na wszelki wypadek, przygotowujemy jednak przetarg na dokończenie studium i będziemy gotowi go w styczniu ogłosić - dodaje Rudziński.

Główny inwestor KM, czyli Urząd Marszałkowski wciąż utrzymuje, że budowa linii z Wrzeszcza do Rębiechowa rozpocznie się pod koniec 2011 r.
rb

Opinie (191) 4 zablokowane

  • będzie jeździł pusty pociąg... (7)

    hahaha kretyni!!!

    • 5 25

    • (1)

      raczej tramwaj

      • 0 4

      • będzie jeździł Budyń...

        dupą po nieheblowanej desce.

        • 4 1

    • całkiem możliwe, ze masz niestety rację (4)

      .

      • 1 4

      • oczywiście (3)

        Przecież każdy woli stać w korku na Spacerowej i Słowackiego (po przebudowie i tak stanie w mieście) niż spokojnie dojechać do pracy kolejka.

        Święte słowa!

        • 1 1

        • *kolejką

          • 0 0

        • może i tak być że zamiast zapierdzielania zimą 20 minut z buta przez zaspy śiegu będę wolał (1)

          postać 30 minut w korku i poczytać książkę w solarisie. weź to też pod uwagę, że to ma być wygodna opcja a nie okupiona dobijaniem się do przystanków.

          • 0 0

          • wiesz, trasy autobusów zawsze się tak podpina, żeby dowoziły

            pod przystanek kolejowy... przynajmniej tak powinno być.

            • 0 0

  • Kombinują z tramwajowo-kolejowym odcinkiem i takie są efekty, (3)

    że w rezultacie, jeśli w ogóle wybudują TKM, to będzie to trasa niezelektryfikowana i zupełna parodia systemu, jakim jest szybka kolej miejska. A miało być tak pięknie...

    • 19 2

    • (1)

      te ich kombinowanie to nie dość że kosztowne, to jeszcze niewygodne i durne bo kto z lotniska będzie jechał ciasnym Dortmundem gdzie nie ma miejsca na zwykły podręczny bagaż a to kombinowanie Adamowicza to POprostu wyciekanie kasy boczkiem

      • 7 1

      • TKM

        czyli Teraz Kurrrrr My!:)

        i takie są efekty:)

        • 4 0

    • Zgadzam się

      niech się jeszcze pod to doczepią ekolodzy (łańcuchy,głodówka) ochrona wiewiórki i pięciu dzików.Zapomniałem jeszcze o spalinach emitowanych przez te pojazdy.Rok 2060 jest realny ale już bez Nas.

      • 2 0

  • "Trzy najstarsze warianty zakładały, że między Wrzeszczem a Rębiechowem powstanie: "

    Kolejny plan zakładałby połączenie lotnicze, następny promowe, a jeszcze kolejny rakietowe via Bajkonur.

    • 26 1

  • jak to dobrze, że gdzie indziej jednak można (14)

    A wystarczy wejść do chińskiej kolei to zobaczymy wzorcową czystość, konduktorów i całą obsługę w białych rękawiczkach o punktualności to już standard. Do tego na południowej trasie liczącej 1069 km chińskie składy osiągają średnią prędkość 350 km/h. I pomyśleć, że ja nieświadomy ciągle wypytywałem tam na miejscu, o polskich inżynierów, którzy kiedyś budowali wzorcowe połączenia z Pekinem.
    Tymczasem nową linię superszybkiego pociągu pasażerskiego Wuhan-Kanton, łączącego centrum kraju z południem można nazwać najszybszą w świecie.
    Ach ten Wolny Gdańsk i jego żenujące władze, które nie wiedzą czego chcą i jak zwykle wszyscy winni na około z UE, Gdynią, no i tym piszącym komentarz.

    • 29 10

    • Po co Gdańskowi KM (1)

      Wystarczy, że na (Baltic)PGE Arena wybudują dla Lechii Gdańsk MUZEUM!!!!

      • 4 1

      • No nie wiadomoczy będzie PGE??

        na Radzie Nadzorczej jeszcze nie zatwierdzili:))

        • 1 0

    • To moze przeprowadził bys się do tych Chin? (5)

      Z daleka, juz może mniej zazdrosnym okiem, spoglądałbyś na Gdańsk, może kompleksy by zmalały. No i żyłbys w końcu w ustroju, który sądząc po komentarzach, najlepiej by ci pasował...

      • 6 7

      • "mniej zazdrosnym okiem, spoglądałbyś na Gdańsk" (4)

        ha, ha, ha,... ale mnie rozbawiłeś:)))0
        Tyypowe polakostwo!!!
        Tak w Gdańsku jest pępek świata i wszyscy go gdań szczanom zazdroszczą zwłaszcza Chińczycy. jufa jesteś zazdrosnym, o czyjeś sukcesy, może najlepiej siedź w tym skansenie i wmawiaj sobie jak tu dobrze.
        - że za wodę możesz płacić więcej niż gdzie indziej,
        - za przesył ciepła i samo ciepło na poziomie europejskim tym zachodnim oczywiście, a co tam:))
        - najwięcej kościołów na głowę mieszkańca masz. Tyko pytanie, ile kładziesz na tace co niedzielnie uczęszczając w mszy?
        A co do Chin chłoptasiu, to po komentarzu widać, że żeś zawistny i durny jełop.
        A z jełopami o ustroju nie dyskutuje:)) Za to masz najlepszy ten w Gdańsku. Szkoda wielka, że przez takich niekompetentnych durni tyle porządnych ludzi tam mieszkających musi cierpieć.

        • 6 10

        • Gdynia przeprasza za bezstronnego (3)

          "polakostwo, gdań szczanie, durny jełop, dureń" - no to ci sie udało w kilku zdaniach tyle zmieścić.

          Cokoliwek jednak nie napiszesz i jak nienaubliżasz to nie bedziesz w stanie nikogo obrazić. Nie ta liga. Poza tym, ty i tak juz sie kompletnie wielokrotnie skompromitowałeś tutaj w innych komentarzach, , także nikt nigdy cię poważnie nie bierze. Ot troche cie podpuszczamy a potem punktujemy jak chłopca :-))) Jedyne co wynika z twojego pisania to ubaw jaki mamy podczas czytania :-D

          Szkoda tylko że jako zwykły troll, piszesz te bzdury w taki sposób że Gdyni chwały nie przynosisz, mimo ze uzurpujesz sobie prawo do bycia niemalże jej rzecznikiem.

          Mertorycznie dyskusji nie podejmę, nie ma z kim - widziałem juz kilka, z twoim udziałem, jak np o ścieżce z Gdyni na Hel(?) czy prędkosciach na obwodnicy, gdzie dyskutanci cie zjedli a ty dalej brnąłes w swoje zacietrzewieniu, nie mając żadnych argumentów.

          Żyj dalej marzeniami, śniąc o wielkości.

          • 9 3

          • Gdynia przeprasza za (2)

            takich troli jak tY
            > "czy prędkosciach na obwodnicy," ni znam sprawy być może ktoś sie POd mnie podszył?
            > "o ścieżce z Gdyni na Hel" jasno napisałem o problemach puckich związanych z zawłaszczeniem terenu przez katolandie. Zaczynając od Helu wiedzie lasami po żwirowej, urozmaiconej, pagórkowatej trasie do Juraty -chyba, że masz rower "kolarzowy". Następnie nawierzchnia zmienia się na kostkę, praktycznie do samego Swarzewa. Za miejscowością mamy znów polną drogę, wiodącą przez Gnieżdżewską Górkę dla mnie jest super, bo takie drogi popieram. Aż do samego Pecka, jest kostka na przemian asfalt. Za Puckiem trasa (jest na razie właściwie zwykłą leśną ścieżką), biegnącą aż do Pierwoszyna w gminie Kosakowo. Dalej polne dróżki rozwidlają na Gdynię i Rumię. Prawdziwi rowerzyści uwielbiają tę trasę bo praktycznie nie krzyżuje się z żadnymi drogami, a co do pieknych widoków to nie ma wspanialszych:)) - odcinki biegną tuż nad wodą. Natomiast dalej POpieram leśne ścieżki w TPK czy ci się podoba czy też nie.
            Więc nie podejmuj więcej ze mną merytorycznej dyskusji, bo jesteś zwykłe ZERO, a mnie na takich jak tY szkoda PO prostu czasu.

            I jeszcze jedno. Ja pisze może niezbyt dla ciebie i innych zrozumiale, ale na pewno nie PO to, aby "Gdyni chwałę przynosić, czy też NIE".

            Moje komentarze są zawsze BEZSTRONNE a nie nacechowane waszymi POPiSami.
            Bez pozdrowień i nie życzę sobie więcej twoich dennych komentarzy.

            • 3 10

            • No i widzisz (1)

              Znowu inwektywy:-))) Naprawdę tylko na tyle cie stać? Z jednej strony starasz zrobić sobie wizerunek intelektualisty a z drugiej samo chamstwo.

              Ale jak to zwykle u ciebie, dowód zwykłej frustracji z powodu braku jakichkolwiek argumentów:-)))

              I z kim ty bys chciał "dyskutować"??? :)

              To, że ktoś w ogóle zaszczyca jakokolwiek odpowiedzią, twoje bzdurne komentarze, punktując cie przy okazji niemiłosiernie, nie jest chęcią żadnej dyskusji. To pokazanie ci twojego miejsca w szeregu, żebys nie myślał że jest to wszystkim obojetne i możesz obrażać wszystkich na prawo i lewo.

              • 9 2

              • nic nie widze

                nie zawsze PO-prostu znoszę austriackie gadanie i czasami mnie ponosi. Za co bardziej wrażliwych PRZEPRASZAM. A zwłaszcza czcze, próżne gadanie wyprowadzające mnie z równowagi.
                Ja jestem z gruntu rzeczy jestem optymistą i daje pewne fory projektom, działaniom a zwłaszcza nowym przedsięwzięciom, ale jak ktoś wyprowadza mnie ustawicznie w beztreściowy bełkot jak ten, o którym artykuł a do tego ma zwolenników w podstacji tu piszących interlokutorów no to już całkowita porażka i klęska.
                Takie głupie gatki chyba i trupa by poruszyły a co mówić normalnego pełnego aktywności psychoruchowej i społecznej normalnego człowieka.

                "i możesz obrażać wszystkich na prawo i lewo". > niektórych głupota mnie POraża i zawsze tak miałem. Znam, znam że tu nie miejsce na intelektualne wywody gdzie rozpędza się i zderza elektrony, protony i inne elementarne cząstki w CERN-ie. Jak tu z normalną zwykłą kolejką metropolitalną rozpędzić się nie może Trójmiasto przez Wolny i niekompetentny Gdańsk(no może nie cały, ale ich urzędasów wynajętych za nasze pieniądze) i stracić możemy wszyscy.
                Jeszcze raz wszystkich przepraszam za niezawinione inwektywy, ale cholera człowieka może ponieś.

                • 2 6

    • Beztronny (3)

      A ja wolę nasz Gdańsk z jego bałaganem niż wspaniałe Chiny.

      • 7 4

      • Antypolityk'u nie stawiaj siebie w rzędzie z jakimś jufą (2)

        bo ani to skala, ani temat do dyskusji. Jak zauważyłeś napisałem, że na kolei jednak mozna!!!
        Tylko gdy myśmy mieli warszawsko-wiedeńska Chińczycy mogli pomarzyć a dziś? I światli Polacy m.in. im te marzenia przybliżali np.w Mandżurii, gdzie pracował mój dziadek i Chinach.

        Wiem natomiast, że Tobie podobają się gdańskie wycinki drzew, krzewów i zieleni pod trasy rowerowe. Natomiast porównując je do tych w Chinach na których tam jeździłem to nie tylko trzy razy szerszych, a ale i z pełną infrastrukturą. Zapytaj gdańskich projektantów czy cyklistów to zaczną od ochów i achów a tak naprawdę nie wiedzą "z czym to się je":))
        Dlatego sama myśl i to, co w ogóle pisze już mnie dyskryminuje i ośmiesza, że piszę coś takiego.

        • 2 7

        • Bezstronny (1)

          Nienawidzę wycinek krzewów i drzew, nawet pod ścieżki rowerowe.
          A polskie ścieżki rowerowe są głupio projektowane i prowadzone, gdyż projektują i budują je ludzie, którzy nigdy na rowerach nie siedzieli. Wierzę, że w Chinach infrastruktura rowerowa jest bez porównania lepsza, podobnie z koleją. W Polsce lobby motoryzacyjne chce kolej zniszczyć. To jest fakt.
          Chodzi mi o to, że wolę Gdańsk z jego bałaganem, bo w Chinach niszczy się przyrodę zdecydowanie bardziej niż w Polsce. Wynika to ze skali kraju i stopnia rabunkowego rozwoju gospodarczego. W Chinach już by lasy trójmiejskie wycięli, a icj obrońców powsadzano by do więzie, ńa w Polsce póki co nie, a to dlatego, że jeszcze się tak nie rozwijamy. I to ratuje lasy trójmiejskie.

          • 4 1

          • Napisałem Ci,

            więc Antypolityku -> pisanie o czymś takim "ośmiesza, że piszę coś takiego".
            Bo i temat nie ten i miejsce nie to, i nna kultura, inne uwarunkowania itd, itp.

            Pozdrawiam
            Dobranoc

            • 1 2

    • (1)

      a wiesz w jakich uwarunkowaniach powstała ta kolej?

      • 0 0

      • nie

        natomiast wiem w jakich powstawała ta w Mandżurii i północnych Chinach.

        • 0 0

  • Adamowicz może jeszcze jeden projekt ze świecącej głowy

    Niech na lotnisko z Wrzeszcza jeżdzą drenzyny, albo zróbmy przekop i puścimy statki białej floty, które gniją przy nabrzeżu. PO-prostu włodarze Gdańska są nie z 3 miasta ale z 3 Świata gdzie marnotrawią kasę i rządzą samowolnie jak chcą

    • 27 1

  • 2012 (2)

    pewnie jak wszystko będzie gotowe do 2012

    • 10 1

    • (1)

      Na makiecie

      • 5 0

      • Makiety do 2102 raczej nie ulepią. Mazakiem na kartce narysuja parę kresek jak już.

        • 1 0

  • wspaniałe plany tylko,że .. (1)

    Ja chcę zobaczyć poszerzanie wału w okolicach osiedla VII Dwór,jak również budowę kolejki koło Willi Polanka, paru innych domów,w które ich mieszkańcy włożyli pieniadze, chcę zobaczyć jak odbudowują wiadukty ,hehe. I wszystko po to,aby przewieźć ludzi w okresie Euro 2012. A miało być tak pięknie i zamiast kolejki miała powstać długa droga rowerowo spacerowa. Ale po co skoro zamiast spaceru urokliwym rejonem będzie można zasłuchać się w ten jakże odprężający stukot pociągu. ach.... nie mogę się doczekać

    • 10 13

    • Właśnie, właśnie elementarne przeszkody dla władz Gdańska nie istnieją, bo całe POłączenie albo jest nastawione na kasę, albo na niepowodzenie przecież tego nikt nie kontroluje ciągnie się to w nieskończoność Gdańsk zadłużony po uszy a jeszcze miasto jak co to wypłaci zadość uczynienia nagłe POprawki i nieoczekiwane modernizację (jak okazyjnych Dortmundów) ciekawe jakie złomy Adamowicz ściągnie na kombinowane POłączenia

      • 6 2

  • Eksperci z zachodu...

    nie mogę się doczekać na studium wykonalności. Ja bym poprosił Chiny o pomoc...
    zrobiliby za free... to najlepsza reklama, najpierw najwyżej położna linia kolejowa na świecie, później najszybszy pociąg, a teraz kolej metropolitalna

    • 11 1

  • A ja się pytam gdzie trasa dla Ubotów? (1)

    • 9 1

    • W tunelu pdo Martwą Wisła hehe. Tak Nietupski powiedział.

      • 0 0

  • o niczym ten artykuł

    człowiek się nudzi w pracy, wchodzi na portal i liczy na konkrety, a tu nic:) Niedopsz.

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane