• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna lekarstwem na korki?

Magdalena Raszewska
19 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 

Mieszkańcy Osowy prowadzą akcję poparcia dla budowy Kolei Metropolitalnej. Uważają, że realizacja tego projektu byłaby doskonałym lekarstwem na osowskie korki. W tej chwili z Osowej łatwiej jest dostać się do Gdyni, niż do centrum Gdańska.



Radny dzielnicy, Karol Ważny podkreśla, że problemy komunikacyjne mieszkańców Osowy są coraz większe.

Czy Kolej Metropolitalna zlikwidowałaby korki na dojazdach do osiedli tzw. górnego tarasu?

- Kolej Metropolitalna może być znakomitą alternatywą dla kosztownych inwestycji drogowych. Linia łączyłaby lotnisko w Babich Dołach z lotniskiem w Rębiechowie, a następnie z centrum Gdańska. Uruchomienie linii Szybkiej Kolei Miejskiej na tym odcinku mogłoby okazać się zbawienne dla gdańszczan i gdynian mieszkających na tzw. górnym tarasie - tłumaczy radny. - Tylko wspólna akcja osowian może skłonić władze Gdańska do poparcia tej - niezbędnej dla nas - inicjatywy - mówi Karol Ważny.

W rzeczywistości nowe połączenie nie byłoby tak zupełnie nowe. Kolej Metropolitalna powstałaby dzięki przywróceniu połączeń kolejowych, które istniały między Gdańskiem, a miejscowościami położonymi na zachód od miasta. Dobudowanoby natomiast odcinek do Babich Dołów, gdzie planowana jest rozbudowa lotniska wojskowego.

Poparcie dla pomysłu zadeklarowali już marszałek województwa Jan Kozłowski oraz władze Gdyni. Z kolei władze Gdańska podchodzą do tej idei z dystansem.

- Budowę kolei metropolitalnej oceniamy sceptycznie - mówił w styczniu zastępca prezydenta Gdańska Maciej Lisicki, dodając, że władze Gdańska nie będą angażować się w forsowanie planu kolei metropolitalnej, ale nie zamierzają też przeszkadzać w jego realizacji. - Uchwalimy na terenie Gdańska plany zagospodarowania przestrzennego, niezbędne dla tej inwestycji, skorygujemy też koncepcję rozwoju naszych tras tramwajowych - zapewniał wiceprezydent na łamach "Dziennika Bałtyckiego".

Dziś Maciej Lisicki zwraca uwagę, że projekt KM trzeba pogodzić z planami rozbudowy linii tramwajowych. - Szykujemy spotkanie, na którym fachowcy opowiedzą o plusach i minusach obu projektów, tzn. rozbudowy linii tramwajowej oraz budowy Kolei Metropolitalnej. Niezależnie od tego, który projekt wybierzemy, podróż na lotnisko będzie trwała 25 minut. Przy dobrej woli zainteresowanych stron, obie inwestycje można pogodzić. Podkreślam jednak, że nie jest sztuką samo wybudowanie linii kolejowej. Należy ją jeszcze utrzymać, a samo lotnisko nie generuje wystarczającego ruchu - mówi Lisicki.

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz dodaje, że projekt Kolei Metropolitalnej nie zyskał akceptacji poprzedniego rządu. - Nie wiemy na razie czy spodoba się nowemu rządowi. Od tego wszystko zależy, bowiem jest to projekt niezwykle kosztowny: zarówno w realizacji, jak i w późniejszej eksploatacji. Czekamy więc na decyzje rządu - deklaruje Paweł Adamowicz.

Warto dodać, że kolej w całej Europie generuje straty i nie jest to powód dla rezygnacji za połączeń kolejowych. Wręcz przeciwnie, Unia Europejska chętnie wspiera takie inwestycje.

Widząc w nich szansę na zmniejszenie zatłoczenia na drogach, zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, hałasu oraz wypadków z udziałem samochodów.

Podpisy na listach poparcia dla budowy KM można składać w najbliższą niedzielę po mszach świętych w dwóch parafiach na Osowie. Do listy będzie można się także dopisać w poświąteczny czwartek, w siedzibie Rady Osiedla przy ul. Balcerskiego.

Proponowana trasa Kolei Metropolitalnej

Autorami koncepcji przebiegu trasy KM są dr Marcin Wołek z Uniwersytetu Gdańskiego oraz doktorzy Andrzej Massel i Krzysztof Żółtowski z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa.

Zgodnie z ich koncepcją, od przystanku SKM Gdańsk Zaspa tory poprowadzonoby starym nasypem kolejowym. Istniejący już wał należałoby poszerzyć tak, aby biegły nim dwa tory kolejowe. W związku z biegiem linii tramwajowej, nasyp trzeba by także podwyższyć przy ulicy Wita Stwosza. Nieopodal powstałby przystanek przy ul. Abrahama, a kolejne na Niedźwiedniku i oraz za mostem przy ul. Rakoczego.

Następne przystanki mogłyby być usytuowane w okolicach Jasienia i dalej kolej kierowałaby się już w stronę lotniska. Dokładny przebieg linii w okolicach terminalu jest wciąż do ustalenia. Należałoby zmienić plany zagospodarowania przestrzennego, które nie przewidują inwestycji kolejowych w tym rejonie.

Dalej linia przebiegałaby przez stację Osowa PKP oraz pod wiaduktem przy ulicy Kielnieńskiej. I wreszcie pasażerowie dojeżdżaliby na Karwiny do stacji Wielki Kack i ulicy Wielkopolskiej.

Opinie (178) 6 zablokowanych

  • jaki jest związek kolei z budową mieszkań???

    no ja dalej nie wiem skąd teza, że przy liniach kolejowych wyrastają osiedla. czy na linii gdańsk- tczew jest pełno osiedli mieszkaniowych? czy wzdłuż linii do nowego portu, która podkreślmy przez lata była czynna wyrosły jakieś nowe osiedla? moim zdaniem nie. osiedla powstają i powstawać będą niezależnie od budowy kolei.

    uściślijmy jedną rzecz: kolej jest dobry rozwiązaniem, jeśli mamy na to pieniądze. wydaje mi się, że władze miasta gdańska (choć osobiście nie jestem ich zwolennikiem) robią rozsądnie mówiąc, że są rzeczy ważniejsze niż ta kolejka.

    odrobina historii: kiedy w latach 70-tych kolej ta miała być odbudowana to władze wybrały jednak budowę obwodnicy. czy ktoś sobie wyobraża jak by wyglądało trójmiasto bez niej?

    w tej chwili stajemy wobec wyboru: dużo mniejszych inwestycji czy też jedna kolej metropolitarna (która "zeżre" 70-80 % środków inwestycyjnych). ja wolałbym kilka mniejszych inwestycji, nawet jedną- bardziej przydatną.

    • 0 0

  • Gierek bis (1)

    mnie się przypominają lata 70te i inwestycje na kredyt , obecnie jest tylko to dobre że kasy z UE nie trzeba będzie zwracać :((

    • 1 0

    • Dzięki takiej

      "kredytowej inwestycji" z lat 70-tych mamy teraz obwodnicę bez której z Gdyni do Gdańśka jechał byś do 3 godzin geniuszku!! Pozatym niektórym Polakom trudno pojąć co to jest inwestycja długofalowa i ,że drgowa infrastruktura zwraca się poprzez inne inwestycje i rozwój regionu który ona obsługuje. Niemcy jak budowali w latach 30-tych autostradę to pomimo 2 pasów zawsze zostawiali miejsce na 3-ci i 4 ty pas, który napewno kiedyś będzie potrzebny, a Polacy robią 2 pasy a przy krawędzi jezdni zbudowali by pewnie bloki bo po co inwestować w drogi??

      • 0 0

  • Plany nad rozsądek

    Zdecydowanie negatywnie odbieram "pseudokonsekwetne" upieranie się Władz Miasta przy rozbudowie linii tramwajowych, przy zdecydowanie sceptycznym nastawieniu do kolei miejskiej.

    Plany są nie same dla siebie ale po COŚ. Jeżeli rozsądek i mieszańcy podpowiadają, że zdecydowanie bardziej odpowiada im (przynajmniej na konkretnych odcinkach) budowa kolei to skąd ten upór Władz.

    Przecież żaden kawałek papieru nie zwalnia z myślenia a plany należy aktualizować po to by komuś i czemuś służyły. W tym wypadku konsekwencja Władz wydaje się przeczyć rozsądkowi tzn. że zamienia się niestety w bezmyślne działanie i głupotę.

    • 0 0

  • lepsze byłoby Metropolitalne Metro

    MM

    • 0 0

  • Komunikacja

    Trudny dojazd do Osowej? W czym problem zastosować metodę Pana Lisickiego tj. zwężyć ul. Spacerową. Tak jak została zwężona ul. Kartuska.!!!!!

    • 0 0

  • Kolej przez Kolbudy należy TAKŻE reaktywować. Na ile to możliwe należy umożliwiać ludziom dojazd koleją, a nie samochodem. Przecież nawet jeśli obecnie nie ma tam wielu mieszkańców, to przecież przy linii kolejowej osiedla zaczną natychmiast wyrastać.

    • 0 0

  • Zdecydowanie przeciw stacje są za dalego od dużych skupisk ludzkich (1)

    morena jakiś kilometr wiszące ogrody podobnie jedynie w okolicach wrzeszcz jest blisko ale tam nikt nie bedzie korzystał tylko protestował i słusznie Ogólnie pomysł bezsensu lepiej kase wydac na coś ważniejszego

    • 0 0

    • a ten znów swoje

      Skoro jednak nic nie widzisz, to może użyj wyobraźni i zobacz jak tamte tereny za obwodnicą będą wyglądały za 5-10 lat. Nie ma znaczenia którędy dokładnie będzie przebiegać linia kolei, bo wszędzie będą mieszkać ludzi, a reszta dojedzie do niej np. busem.
      I nie ma co gadać o tramwaju, bo jest dobry na krótkie trasy. Kto jadąc z Gd.Główny do Oliwy pojedzie tramwajem zamiast SKM ?? Chyba tylko ewentualnie posiadacz biletu miesięcznego ZKM.
      Kolej to trzon komunikacji w aglomeracji, reszta to wypełnienie.

      • 0 0

  • Kolej dla Osowy ale tylko pod warunkiem (1)

    zgody na wybudowanie Drogi Kaszubskiej, która tak ochoczo oportestowują. Jak nie chca drogi to im fige z makiem a nie kolej. Mieszkańcy tej peryferyjnej dzielnicy, kupiwszy znacnzie taniej mieszkania oczejkują teraz połaczeń i komunikacji jak w centrum albo w dobrych dzielnicach. Wara!! Najpier droga średnicowa, potem i owszem kolej, nowoczesna, cicha.

    • 0 0

    • O jakiej Drodze Kaszubskiej mówisz? Chyba nie o S-20, której przebieg GDKKiA zaprojektowała jakby pijany ślepiec kreślił po mapie?

      • 0 0

  • antyKM

    Ta kolej to szansa, nowe osiedla domkow i mieszkan powstaja poza scislym obszarem centrum (to jest normalny proces rozwoju miast) i trzeba zadbac by proces ten byl zrownowazony. Jest tez w interesie miasta podnoszenie atrakcyjnosci wlasnych obszarow. Musimy tez myslec o tym by zapewnic dojazd do miasta tysiacom pracownikow calej aglomeracji. Dodatkowo lotnisko bez sprawnego skomunikowania z centrum i glowna siecia kolejowa to absurd.

    To czy trasa bedzie wytyczona przez Matarnie czy obok nie ma znaczenia. Osiedla powstaja z obu stron.
    Wiadomo ze do glownych wezlow - przystankow bedzie trzeba dojechac busem lub tramwajem- tak jak ma to miejsce teraz z SKM-ka.
    Lata cale korzystalem z jej uslug dojezdzajac na uczelnie chociaz geograficznie rzecz biorac by dojechac to przystanku Gdansk - Wrzeszcz musialem sie cofac.

    Nie ma to jednak znaczenia biorac pod uwage oszczednosc czasu i pieniadzy.

    • 0 0

  • Kolej olana (1)

    Panu prezydentowi i jego ludziom warto przypomnieć,że są zobowiązani jako administracja do zapewnieniania obywatelom transportu zbiorowego na terenie miasta - a taki transport miedzu osiedlami położonymi na gornym tarasie GDAŃSKA NIE ISTNIEJE.O lotnisku nie wspominam.
    Powiedzieć,że wypowiedż Prezydenta jest prymitywna to jeszcze bedzie dla niego komplement .
    Czekać na opinię rządu w sprawie lokalnej kolejki ??
    A może czas na opinię lekarzy ?

    • 0 0

    • na co czekają

      Na decyzję rządu w sprawie finasowania kolejnego z metropol. projektów, którymi Gdańsk sypie jak z rękawa, a jak skończy remont Podwala czy wymiana torów tramwajowych, to mamy lokalne święto i prawie cud.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane