• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna lekarstwem na korki?

Magdalena Raszewska
19 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 

Mieszkańcy Osowy prowadzą akcję poparcia dla budowy Kolei Metropolitalnej. Uważają, że realizacja tego projektu byłaby doskonałym lekarstwem na osowskie korki. W tej chwili z Osowej łatwiej jest dostać się do Gdyni, niż do centrum Gdańska.



Radny dzielnicy, Karol Ważny podkreśla, że problemy komunikacyjne mieszkańców Osowy są coraz większe.

Czy Kolej Metropolitalna zlikwidowałaby korki na dojazdach do osiedli tzw. górnego tarasu?

- Kolej Metropolitalna może być znakomitą alternatywą dla kosztownych inwestycji drogowych. Linia łączyłaby lotnisko w Babich Dołach z lotniskiem w Rębiechowie, a następnie z centrum Gdańska. Uruchomienie linii Szybkiej Kolei Miejskiej na tym odcinku mogłoby okazać się zbawienne dla gdańszczan i gdynian mieszkających na tzw. górnym tarasie - tłumaczy radny. - Tylko wspólna akcja osowian może skłonić władze Gdańska do poparcia tej - niezbędnej dla nas - inicjatywy - mówi Karol Ważny.

W rzeczywistości nowe połączenie nie byłoby tak zupełnie nowe. Kolej Metropolitalna powstałaby dzięki przywróceniu połączeń kolejowych, które istniały między Gdańskiem, a miejscowościami położonymi na zachód od miasta. Dobudowanoby natomiast odcinek do Babich Dołów, gdzie planowana jest rozbudowa lotniska wojskowego.

Poparcie dla pomysłu zadeklarowali już marszałek województwa Jan Kozłowski oraz władze Gdyni. Z kolei władze Gdańska podchodzą do tej idei z dystansem.

- Budowę kolei metropolitalnej oceniamy sceptycznie - mówił w styczniu zastępca prezydenta Gdańska Maciej Lisicki, dodając, że władze Gdańska nie będą angażować się w forsowanie planu kolei metropolitalnej, ale nie zamierzają też przeszkadzać w jego realizacji. - Uchwalimy na terenie Gdańska plany zagospodarowania przestrzennego, niezbędne dla tej inwestycji, skorygujemy też koncepcję rozwoju naszych tras tramwajowych - zapewniał wiceprezydent na łamach "Dziennika Bałtyckiego".

Dziś Maciej Lisicki zwraca uwagę, że projekt KM trzeba pogodzić z planami rozbudowy linii tramwajowych. - Szykujemy spotkanie, na którym fachowcy opowiedzą o plusach i minusach obu projektów, tzn. rozbudowy linii tramwajowej oraz budowy Kolei Metropolitalnej. Niezależnie od tego, który projekt wybierzemy, podróż na lotnisko będzie trwała 25 minut. Przy dobrej woli zainteresowanych stron, obie inwestycje można pogodzić. Podkreślam jednak, że nie jest sztuką samo wybudowanie linii kolejowej. Należy ją jeszcze utrzymać, a samo lotnisko nie generuje wystarczającego ruchu - mówi Lisicki.

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz dodaje, że projekt Kolei Metropolitalnej nie zyskał akceptacji poprzedniego rządu. - Nie wiemy na razie czy spodoba się nowemu rządowi. Od tego wszystko zależy, bowiem jest to projekt niezwykle kosztowny: zarówno w realizacji, jak i w późniejszej eksploatacji. Czekamy więc na decyzje rządu - deklaruje Paweł Adamowicz.

Warto dodać, że kolej w całej Europie generuje straty i nie jest to powód dla rezygnacji za połączeń kolejowych. Wręcz przeciwnie, Unia Europejska chętnie wspiera takie inwestycje.

Widząc w nich szansę na zmniejszenie zatłoczenia na drogach, zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, hałasu oraz wypadków z udziałem samochodów.

Podpisy na listach poparcia dla budowy KM można składać w najbliższą niedzielę po mszach świętych w dwóch parafiach na Osowie. Do listy będzie można się także dopisać w poświąteczny czwartek, w siedzibie Rady Osiedla przy ul. Balcerskiego.

Proponowana trasa Kolei Metropolitalnej

Autorami koncepcji przebiegu trasy KM są dr Marcin Wołek z Uniwersytetu Gdańskiego oraz doktorzy Andrzej Massel i Krzysztof Żółtowski z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa.

Zgodnie z ich koncepcją, od przystanku SKM Gdańsk Zaspa tory poprowadzonoby starym nasypem kolejowym. Istniejący już wał należałoby poszerzyć tak, aby biegły nim dwa tory kolejowe. W związku z biegiem linii tramwajowej, nasyp trzeba by także podwyższyć przy ulicy Wita Stwosza. Nieopodal powstałby przystanek przy ul. Abrahama, a kolejne na Niedźwiedniku i oraz za mostem przy ul. Rakoczego.

Następne przystanki mogłyby być usytuowane w okolicach Jasienia i dalej kolej kierowałaby się już w stronę lotniska. Dokładny przebieg linii w okolicach terminalu jest wciąż do ustalenia. Należałoby zmienić plany zagospodarowania przestrzennego, które nie przewidują inwestycji kolejowych w tym rejonie.

Dalej linia przebiegałaby przez stację Osowa PKP oraz pod wiaduktem przy ulicy Kielnieńskiej. I wreszcie pasażerowie dojeżdżaliby na Karwiny do stacji Wielki Kack i ulicy Wielkopolskiej.

Opinie (178) 6 zablokowanych

  • Czyżby poszła cicha dotacja dla dziennikarzyny

    wypisującej te głupoty od Szczurowatego.
    Ta kolejka z ną nadętą nazwą Gdańskowi wiele nie pomoże.
    Największy problem to Gdansk pd a nie kawałeczek Moreny i Jasienia.
    Szybki tramwaj na lotnisko i koniec a nie kilka gdyńskich zadupi i lotniska którego nie będzie przez najbliższe 20 lat.

    • 0 0

  • Opinia - władze Gdańska i KM (SKM)

    Tak, jak byłem cicho, co do poczynań przeróżnych władz Gdańska, tak nie potrafię, naprawdę, zrozumieć działań dotyczących drugiej linii SKMki. Nie trzeba chyba zbyt wiele myśleć, żeby zgodzić się, że pomysł jest świetny. O co więc idzie? Czy faktycznie chodzi o pieniądze? Smutne to...

    • 0 0

  • Gdańsk - bez wyobraźni

    Chyba to widać gołym okiem, że Adamowicz i jego ekipa nie ma żadnego rzeczywistego pomysłu na metropolię poza wysysaniem soków z ościennych miast!
    I żadnej wyobraźni, żadnej perspektywy.
    Tramwajami chcą przepychać ludzi - te podobno za kilka lat 10 milionów pasazerów lotniska w Rebiechowie ( całym we mgle buhahahahaha). Tramwajami!!!. Koń by sie uśmiał .
    Prowincjonalne i zazdrosne, oraz zawistne gryzipiórki planują rozwój Gdańska. I to jest problem. Porównajcie sobie Gdynie i jej nowoczesne, świetne władze.

    • 0 0

  • Jestem przeciw

    Ludzie, pomyśleliście o przebiegu tej kolei? "przebieg w okolicach lotniska trzeba jeszcze ustalić", no to bomba. Czy ktoś pomyślał, że ta kolej będzie jechać jedynie przez krzaki i lasy, względnie przez dzielnice domkowe, gdzie ludzie średnio życzą sobie zaglądania przez pasażerów do lodówki? zapraszam na wycieczkę szlakiem tej kolei to zrozumiecie, że nawet na samej Osowie znajdzie się sporo przeciwników tej kolei. O Kacku, Klukowie, Jasieniu, Dolnej Morenie i Górny Wrzeszczu, czyli wszystkimi dzielnicami, które będą uszczęśliwiane na siłę nowym połczeniem.

    I najlepszy argument: miasto rozwinęło się dzięki połączeniu kolejowemu wzdłuż starej SKM. tylko jak podciągnąć pod te tezę obłuże, morenę, suchanino, chełm, cały pas południowych osiedli.

    KM to rzeczywiście połączenie z lotniskiem (którego same lotnisko nie chce), ale też pełno protestów i totalny brak jakiejkolwiek informacji dla osób, których okolica zostanie zdegradowana do terenów przykolejowych... zanim będziecie wypisywać wyrazy poparcia pomyślcie o paru ujemnych skutkach KM.

    pozdrawiam :)

    • 0 0

  • Kolej nigdy nie była Polsce lubiana, ponieważ w naszym kraju jest potężne lobby motoryzacyjne do którego należy większość polskich polityków, którzy mają z tego profity, stąd też totalne olewanie spraw kolei.

    • 0 0

  • o kolei mozna było pomyśleć podczas budowy lini na chełm

    i pociągnąć inwestycje przez nowe osiedla gdzie mieszka więcej ludzi w blokach a nie przez osiedla willowe a ekrany to sobie sami postawcie przed oknami W TEJ FORMIE KOLEJ JEST NIE DO PRZYJĘCIA MIESZKAŃCY BEDĄ BLOKOWAC BUDOWĘ NAWET W STRASBURGU

    • 0 0

  • Tym wszystkim "anty" zadaję pytanie:

    jak mają zjechać do pracy w sensownych warunkach mieszkańcy Osowy?

    I czy naprawdę myślicie, ze jak nie będzie SKM, to będzie mieli ciszę i skowronki?

    xxx prawda! Na planach zagospodarowania przestrzennego w miejsce kolei metropolitalnej jest przewidziana dwupasmowa trasa szybkiego ruchu. No, ale samochód co chwilę jest lepszy niz pociąg co 10 minut, nie?

    No i dziękujemy P. Stanisławowi za merytoryczne wypowiedzi. "Kolejka wzdłuż Słowackiego" - no chyba zębata, bo o dopuszczalnych pochyleniach to chyba ten gościu w życiu ni słyszał...

    • 0 0

  • kolejka ma być z Osowy przez lotnisko do centrum gdańska?

    • 0 0

  • szkoda terenów zielonych które i tak są zdewastowane

    lepiej ta kse przeznaczyc na ścieszkę rowerową po starym nasypie wraz z małą gastronomią placami zabaw dla dzieci i miejscami rekracyjnymi

    • 0 0

  • A co to osowa jest pępkiem trójmiasta ?

    jest dużo innych ważniejszych inwestycji do wykonania a nie robić dobrze grupce ludzi którym nie chce sie stac w korkach na ul spacerowej i kombinują a potem i tak nikt nie bedzie tym jeżdzic

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane