• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna lekarstwem na korki?

Magdalena Raszewska
19 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 

Mieszkańcy Osowy prowadzą akcję poparcia dla budowy Kolei Metropolitalnej. Uważają, że realizacja tego projektu byłaby doskonałym lekarstwem na osowskie korki. W tej chwili z Osowej łatwiej jest dostać się do Gdyni, niż do centrum Gdańska.



Radny dzielnicy, Karol Ważny podkreśla, że problemy komunikacyjne mieszkańców Osowy są coraz większe.

Czy Kolej Metropolitalna zlikwidowałaby korki na dojazdach do osiedli tzw. górnego tarasu?

- Kolej Metropolitalna może być znakomitą alternatywą dla kosztownych inwestycji drogowych. Linia łączyłaby lotnisko w Babich Dołach z lotniskiem w Rębiechowie, a następnie z centrum Gdańska. Uruchomienie linii Szybkiej Kolei Miejskiej na tym odcinku mogłoby okazać się zbawienne dla gdańszczan i gdynian mieszkających na tzw. górnym tarasie - tłumaczy radny. - Tylko wspólna akcja osowian może skłonić władze Gdańska do poparcia tej - niezbędnej dla nas - inicjatywy - mówi Karol Ważny.

W rzeczywistości nowe połączenie nie byłoby tak zupełnie nowe. Kolej Metropolitalna powstałaby dzięki przywróceniu połączeń kolejowych, które istniały między Gdańskiem, a miejscowościami położonymi na zachód od miasta. Dobudowanoby natomiast odcinek do Babich Dołów, gdzie planowana jest rozbudowa lotniska wojskowego.

Poparcie dla pomysłu zadeklarowali już marszałek województwa Jan Kozłowski oraz władze Gdyni. Z kolei władze Gdańska podchodzą do tej idei z dystansem.

- Budowę kolei metropolitalnej oceniamy sceptycznie - mówił w styczniu zastępca prezydenta Gdańska Maciej Lisicki, dodając, że władze Gdańska nie będą angażować się w forsowanie planu kolei metropolitalnej, ale nie zamierzają też przeszkadzać w jego realizacji. - Uchwalimy na terenie Gdańska plany zagospodarowania przestrzennego, niezbędne dla tej inwestycji, skorygujemy też koncepcję rozwoju naszych tras tramwajowych - zapewniał wiceprezydent na łamach "Dziennika Bałtyckiego".

Dziś Maciej Lisicki zwraca uwagę, że projekt KM trzeba pogodzić z planami rozbudowy linii tramwajowych. - Szykujemy spotkanie, na którym fachowcy opowiedzą o plusach i minusach obu projektów, tzn. rozbudowy linii tramwajowej oraz budowy Kolei Metropolitalnej. Niezależnie od tego, który projekt wybierzemy, podróż na lotnisko będzie trwała 25 minut. Przy dobrej woli zainteresowanych stron, obie inwestycje można pogodzić. Podkreślam jednak, że nie jest sztuką samo wybudowanie linii kolejowej. Należy ją jeszcze utrzymać, a samo lotnisko nie generuje wystarczającego ruchu - mówi Lisicki.

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz dodaje, że projekt Kolei Metropolitalnej nie zyskał akceptacji poprzedniego rządu. - Nie wiemy na razie czy spodoba się nowemu rządowi. Od tego wszystko zależy, bowiem jest to projekt niezwykle kosztowny: zarówno w realizacji, jak i w późniejszej eksploatacji. Czekamy więc na decyzje rządu - deklaruje Paweł Adamowicz.

Warto dodać, że kolej w całej Europie generuje straty i nie jest to powód dla rezygnacji za połączeń kolejowych. Wręcz przeciwnie, Unia Europejska chętnie wspiera takie inwestycje.

Widząc w nich szansę na zmniejszenie zatłoczenia na drogach, zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, hałasu oraz wypadków z udziałem samochodów.

Podpisy na listach poparcia dla budowy KM można składać w najbliższą niedzielę po mszach świętych w dwóch parafiach na Osowie. Do listy będzie można się także dopisać w poświąteczny czwartek, w siedzibie Rady Osiedla przy ul. Balcerskiego.

Proponowana trasa Kolei Metropolitalnej

Autorami koncepcji przebiegu trasy KM są dr Marcin Wołek z Uniwersytetu Gdańskiego oraz doktorzy Andrzej Massel i Krzysztof Żółtowski z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa.

Zgodnie z ich koncepcją, od przystanku SKM Gdańsk Zaspa tory poprowadzonoby starym nasypem kolejowym. Istniejący już wał należałoby poszerzyć tak, aby biegły nim dwa tory kolejowe. W związku z biegiem linii tramwajowej, nasyp trzeba by także podwyższyć przy ulicy Wita Stwosza. Nieopodal powstałby przystanek przy ul. Abrahama, a kolejne na Niedźwiedniku i oraz za mostem przy ul. Rakoczego.

Następne przystanki mogłyby być usytuowane w okolicach Jasienia i dalej kolej kierowałaby się już w stronę lotniska. Dokładny przebieg linii w okolicach terminalu jest wciąż do ustalenia. Należałoby zmienić plany zagospodarowania przestrzennego, które nie przewidują inwestycji kolejowych w tym rejonie.

Dalej linia przebiegałaby przez stację Osowa PKP oraz pod wiaduktem przy ulicy Kielnieńskiej. I wreszcie pasażerowie dojeżdżaliby na Karwiny do stacji Wielki Kack i ulicy Wielkopolskiej.

Opinie (178) 6 zablokowanych

  • nie liczyć na Gdańsk

    Pan Szczurek powinien zbudować gdyńskie lotnisko, zwłaszcza że gdańskie i tak nie wyrabia.
    A o ta kolej podobno upominają sie mieszkańcy Gdańska, nie Gdyni.

    • 0 0

  • Kolej Metropolitalna

    To mieszkańcy Gdańska potrzebują odbudowy tej linii kolejowej. W Gdyni linia jest zbudowana w 99%!!!

    • 0 0

  • punktualność autobusu B (1)

    zostawia wiele do życzenia i jeździ raz na jakiś czas wejdź do takiego autobusu z wózkiem na wysokości Galerii Bałtyckiej po przylocie jakiegoś samolotu. Powodzenia
    Lepiej by było stworzyć tą kolej może odkorkowałoby to Słowackiego bo w godzinach szczytu przejechać tam to nie lada sztuka. Ewentualnie stworzyć przelot przez Nową Abrahama

    • 0 0

    • Z lotniska prosciej uruchomic nowe linie autobusowe: w kierunku Gdyni, w kierunku Gdańska przez Potokową...

      • 0 0

  • gdansek

    Szkoda, że nie oglądałeś komentarza pana profesora. To właśnie ja na tym forum(możesz sprawdzić) podniosłem ten temat dużo wcześniej

    • 0 0

  • Prościej autobusem? (3)

    Taaa, a jeszcze prościej jest kazać pójść pieszo.

    • 0 0

    • (2)

      Czy ktos jeszcze poza mieszkańcami Osowej potrzebuje tej kolei?

      • 0 0

      • (1)

        Miliony pasażerów z lotniska, i mieszkańcy pozostałych terenów górnego tarasu.
        Jednych i drugich szybko przybywa i za parę lat korki będą stały już również na obwodnicy, jak to się zaczyna już rano na przeciwko Reala na zjeździe do Spacerowej.

        • 0 0

        • Spacerowa

          rozumiem, zamiast planowanej "drugiej nitki" łatwiej wybudowac kolej??

          • 0 0

  • antyKM

    pisząc, że przeciwnicy KM nie mają arumentów szanowni forumowicze dają moim zdaniem przykład dość niskich umiejętności w zakresie czytania ze zrozumieniem.

    to bardzo chojne wywalić 500 mln zł na połączenie osowy z centrum przez auchan, morenę i VII dwór, którym niewiele osób będzie jeździć. ciekawe co będzie jeżeli nie starczy pieniędzy z UE czy też wkład własny na takie budowy jak obwodnica północna, trasa sucharskiego czy też tramwaj z siedlc na morenę albo wzdłuż ul. Nowej Łódzkiej. co wtedy napiszą orędownicy KM?

    Jeszcze raz powtórzę nt. sytuacji przyszłych sąsiadów KM: są tylko zdawkowe artykuły nt. budowy i jakieś mapki, zaś brak spotkań z mieszkańcami lub jakiejkolwiek informacji dla najbardziej zainteresowanych. Kiedy zacznie się ew. budowa zaczną się protesty, bo nikt, kto ma dzis widok na las czy inne tereny zielone nie chce mieć super nowoczesnego ekranu dźwiękowego. Równie dobrze można zrobić linię tramwajową na osowę wzdłuż ul. Spacerowej orając przy okazji zoo i park oliwski :)

    Wtedy też zacznie się nagonka na warcholstwo, pieniactwo. zaczynajmy inwestycje od konsultacji a nie od D$@y strony...

    • 0 0

  • rr

    TAK Dla kolei, jak bez tego ma się rozwijać aglomeracja ????

    • 0 0

  • gdansek nie rób tego waszce gryzoniowemu

    przydupasowi.
    Cała jego propagandowy bełkot bł oparty na tym raporcie a tu zong DB rozpracowało gdyzoniowe kłamstwa.
    Gdynia to bezinwestycyjna dziura nawet stocznia im zdycha.

    • 0 0

  • wolny Gdańsk, Szbka i Dynamiczna Gdynia

    DB.(powinien nazywać się Dz.Gdański) pisze takie art. "po konsultacjach" gdy sie zdeaktualizuja.
    A RAPorT czytałem wcześniej od Ciebie. I nie mam zamiaru z toba polemizować bo nie masz żadnych argumentów, ale to żadnej wiedzy w tym zakresie.
    Tematem jest KM, a nie "gdzie żyje sie lepiej"?
    Nie budujcie urzędasy kolei, a społeczeństwo wam podziękuje w swoim czasie za "takie życie lepiej" w waszym mniemamiu:-(((

    • 0 0

  • wASZKA

    nie denerwuj się przyzwyczajaj się do gdyńskiego zastoju.
    Będzie jeszcze gorzej he he.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane