• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna ma pozwolenie na budowę

Maciej Naskręt
18 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 12:58 (18 grudnia 2012)
Tak będzie wyglądać stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Jasieniu. Tak będzie wyglądać stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Jasieniu.

Pozwolenie na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej wydał dziś wojewoda pomorski. Prace przy budowie ok. 20-kilometrowej trasy rozpoczną się w styczniu od wyburzeń.



Aktualizacja: We wtorek o godz. 11 odbyła się uroczystość wręczenia pozwoleń na budowę dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wojewoda pomorski, Ryszard Stachurski, przekazał decyzję na ręce marszałka województwa pomorskiego, Mieczysława Struka, w obecności prezesa spółki PKM, Krzysztofa Rudzińskiego.

- Tych pozwoleń jest w sumie siedem. Dwa z nich dotyczą bezpośrednio budowy linii kolejowej, kolejne cztery pozwolenia dotyczą tzw. infrastruktury towarzyszącej dla przystanków Brętowo, Jasień, Kiełpinek i Banino. Jej wykonawcą będzie miasto Gdańsk, które otrzyma od PKM gotowy projekt budowlany wraz z pozwoleniami - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki samorządu województwa pomorskiego PKM.

Ostatnie z pozwoleń dotyczy odcinka, który będzie połączeniem nowej trasy kolejowej z istniejącą już linią z Gdyni do Kościerzyny. Dokument wraz z projektem budowlanym zostanie przekazany właścicielowi tej linii, czyli firmie PKP PLK. Tak samo będzie zresztą z uzyskanym przez PKM SA już w lipcu pozwoleniem na przebudowę stacji Wrzeszcz w zakresie umożliwiającym połączenie linii kolejowej E 65 (relacji Gdańsk - Gdynia) z linią PKM. Sprawę opisywaliśmy szerzej w osobnym artykule.

Wszystkie te dokumenty pozwolą inwestorowi Kolei Metropolitalnej, czyli należącej do samorządu województwa pomorskiego spółce PKM, drogę do wyburzeń obiektów, które stoją w świetle nowej linii kolejowej. Prawdopodobnie już w styczniu, za ok. 440 tys. zł wykona je firma z Gdańska.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie pobiegnie przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Oba tory połączą się z linią kolejową relacji Kościerzyna - Gdynia, która od początku 2012 r. jest rewitalizowana. Trwa wymiana podbudowy, podkładów, a także naprawa szyn i infrastruktury towarzyszącej. Kolejarze ze spółki PKP PLK chcą w ten sposób podnieść dopuszczalną tu prędkość pociągów nawet do 120 km/h. Inwestycja pochłonie 86 mln zł.

Inwestycja spółki PKP PLK na linii z Gdyni do Kościerzyny nie zakłada jej elektryfikacji. Z tego też powodu spółka PKM, zlecając budowę 18-kilometrowej linii przecinającej dzielnice Gdańska, odstąpiła od wykonania sieci trakcyjnej, choć projekt budowlany opracowany przez firmę Transprojekt Gdański przewiduje jej wykonanie. Władze PKM podkreślają, że jeśli PKP PLK dociągnie elektryfikację z Gdyni do Osowej, podobne prace przeprowadzą na swojej linii.

Kto najbardziej skorzysta na otwarciu PKM?

Stąd przesądzone jest, że na początku na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wjedzie 10 nowych szynobusów. Na początku przyszłego roku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ogłosi przetarg na tabor, którym pojedziemy z centrum Gdańska na lotnisko. Ma on mieć niespotykane dotąd w Polsce parametry, bowiem będzie musiał na 18-kilometrowej linii wjechać ok. 130 metrów pod górę.

Możliwe, że w tym tygodniu rozpocznie się drugi etap przetargu ograniczonego na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przypomnijmy, że w listopadzie władze PKM odrzuciły cztery z 19 firm gotowych budować nową linię. Wyeliminowane firmy budziły wątpliwości co do pomyślności realizacji zadania. Dwie z nich odwołały się od decyzji władz PKM do Krajowej Izby Odwoławczej przy Urzędzie Zamówień Publicznych.

Właśnie we wtorek, gdy wojewoda i marszałek będą wymieniać dokumenty ma zapaść decyzja w KIO, czy obie spółki mogą być dopuszczone do drugiego etapu przetargu. Jeśli tak by się stało, to jeszcze w tym tygodniu PKM roześle do 17 firm zaproszenia do składania ofert. Wtedy miałyby one 40 dni na złożenie najkorzystniejszej cenowo propozycji.

Tymczasem w listopadzie zakończyła się procedura obejmowania przez samorządową spółkę gruntów i budynków, stojących na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W poniedziałek podpisano ostatnie umowy o przeniesieniu prawa własności tych nieruchomości na samorząd województwa. Wykupy 251 nieruchomości pochłoną prawie 85 mln zł. Zgodnie z prawem wywłaszczeń mieszkańcy będą czekać do końca grudnia na wypłatę rekompensaty za zajęte nieruchomości.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Miejsca

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • No zobaczymy (1)

    Jak nie będzie kasy z UE to d*pa blada, samorząd i państwo są tak zadłużone, że nawet chodnika same nie wybudują

    • 17 7

    • ark

      Optymizm nie jest Twoją silną stroną

      • 3 2

  • mapy (2)

    widoczne jak zwykle....

    • 24 1

    • Co chcesz, comodore64 się przegrzewał a redakcja uwagi o nieczytelnosci mapek ma w rzyci... pewnie jeszcze ten wpis ocenzurują bo im nie na reke.

      • 3 0

    • Dokładnnie!!!

      Panowie wstawiajcie mapy w innej rozdzielczości bo nic w nich nie widać. Tyczy to się również innych artykułów

      • 3 0

  • super, nie moge sie doczekac:-]

    mam nadzieje, ze beda ladne widoki bez szpetnych ekranow akustycznych jak w redlowie:|

    • 15 4

  • no to Rada Nadzorcza będzie miała robotę. Ale co ja mówię. Rada obsdzona

    no to Rada nadzorcza będzie miała robotę. ale co ja mówię. Rada N. obsdzona przez ludzi Budynia i jego lokalna sitwę. Kruk krukowi oka nie wydłubie. Patrzcie co sie dzieje z Amber Gold. Amber Gold nie było, a 600 mln PLN znikneło

    • 10 6

  • JAK ZAWSZE OD DU... STRONY! (3)

    Jaki sens będzie miało utrzymywanie dwóch osobnych podmiotów - SKM i Kolei Metropolitarnej? - są to raptem dwie linie - które będą miały po 2 zarządy, po 2 rady nadzorcze, po 2 księgowości, etc - DLACZEGO NIE JEST TO W JEDNEJ FIRMIE?

    Jaki sens ma budowanie ultranowoczesnej Kolei Metropolitarnej bez modernizacji SKM, która jeszcze długo będzie miała większe przewozy jak KM - DLACZEGO NIE JEST TO ROBIONE RÓWNOLEGLE I RAZEM? - Czyli modernizacja całości połączeń kolejowych o charakterze miejskim i podmiejskim.

    • 41 4

    • ... (2)

      SKM należy do PKP i Skarbu Państwa, PKM do samorządu, do Marszałka.
      Nie utrzymuje tego jeden podmiot.
      Najpierw Marszałek musiałby wyłożyć kasę na kupno SKMki.

      • 4 1

      • ... (1)

        Nie do końca. Samorząd ma 40% udziałów w SKM. Nic nie stoi na przeszkodzie, by Kolej Metropolitarną realizować w oparciu o podniesienie kapitału w SKM i objęcie nowych udziałów w zamian za inwestycje.

        • 3 0

        • stoi na przeszkodzie

          talent SKM do przepierdzielania pieniędzy. Trochę jak historia SMW z "Gawronem".

          • 3 0

  • przystanek na Zaspie jest koniecznie potrzebny (6)

    inaczej żeby dojechać np. do Sopotu, trzeba się cofać do Wrzeszcza - po co?

    • 27 2

    • zaspa została

      wy-strzyżona

      • 6 0

    • (3)

      najazd na wiadukt zaczyna się w połowie obecnego przystanku, dodaj do tego przejścia między torami. Trzebaby przesunąć przystanek o 150-200 metrów w kierunku Wrzeszcza.

      • 3 0

      • co to jest 150 metrów (2)

        Do przystanku Strzyża trzeba iść piechotą 10 minut, to prawie 10 razy dalej, dlatego podany przez Ciebie argument jest chybiony. Ile osób mieszka w pobliżu przystanku Strzyża, a ile na Zaspie? Odpowiedź nasuwa się sama, przystanek Zaspa dwuperonowy to dla każdego oczywistość, tylko nie dla projektantów, ale jeżeli chcą by ludzie z Zaspy nie kupowali biletów na PKM to proszę bardzo, właśnie to załatwiono

        • 4 1

        • mój argument wcale nie jest chybiony

          na południe od obecnego peronu znajdują się przejścia międzytorowe. Do tego zauważ, że przesunięcie przystanku o 200 metrów zmniejsza atrakcyjność przystanku SKM dla osób mieszkających na północ od niego, a dla osób mieszkających na południe nie zmienia nic - bo mają blisko do stacji początkowej (Wrzeszcz). Kompletna analiza, w oparciu o obowiązujące przepisy kolejowe, mogłaby być jeszcze mniej korzystna.

          • 2 0

        • "nie o to chodzi by złapać króliczka, ale by gonić go, go, go"

          bo celem jest
          zdobycie forsy
          wyprawienie licznych końkursów
          jury-dudy i inne mecyje
          wydanie forsy

          a budowanie jakimś tam torów jest tylko celem ubocznym, trzeciorzędnym

          • 2 0

    • Nie i jeszcze raz nie. SKM już teraz ma za dużo przystanków. Dosłownie co podwórko.

      Niech PKM nie powtarza tego błędu. Kolej miejska to nie to samo co tramwaj zeby zatrzymywać się co płytę chodnikową.

      • 2 1

  • Tak, niech budują

    a jak zrobią to wszystko, to wówczas wszyscy się zdziwimy jak zobaczymy ceny biletów. W miedzyczasie, tak raz do roku, kolejarze zastrajkują, itd. A my nadal bedziemy jeździć w takich warunkach jak dotychczas, w towarzystwie panów w piwskiem z przedziału wiadomo którego.

    • 10 5

  • no to se tera zarobimy

    na zleconkach od kolesi. a frajerzy niech myslą ze to chodzi o ułatwienie im zycia. Kasa misiu Kasa

    • 9 5

  • Kto tę kolej wybuduje? Kto? Jak patrzeć na tempo prac przy modernizacji torów od Pruszcza do Gdyni - scyzoryk w kieszeni sam się otwiera, paru facetów coś dłubie między 8 a 14, potem cisza jak makiem zasiał,
    a tu nowa linia i to do 2015 roku?
    nie bądźmy śmieszni,
    ale ważne że zarząd jest, prezes, rzecznik i inne śmieszne ludki, ciepłe posadki od paru lat, nic się oczywiście nie dzieje ale kaska leci, teraz premie na koniec roku i dalej można ściemniać,
    potem jakieś spektakularne wbicie łopaty, pokropek od Flaszki,
    ale jeja jak beretki

    • 19 4

  • !!! (4)

    Nie łudźmy si e, że kolej zostanie zbudowana do 2015 roku. Spójrzcie jakie inwestycje były obiecywane do Euro 2012 a do dzisiaj nie są skończone - i w większości są to inwestycje kolejowe, reszta jakoś nam wyszła.

    Co do zasadności budowy KM to jest potrzebna - na pewno.
    Ale czy na pewno za takie pieniądze?, czy na pewno teraz? Zbudować nie sztuka ( chociaż w Polsce można by na ten temat dyskutować ), ale kto to utrzyma?

    Czy nie rozsądniej byłoby te pieniądze zainwestować w rewitalizację obecnych tras SKM i nowy tabor?
    DLaczego budować coś, co będzie służyło 10 % mieszkańców aglomeracji, a te pozostałe 90 % dalej będzie podróżować złomem na kółkach? w warunkach syfu, brudu i ubóstwa?

    Poza tym, co mi z nowej linii tzw. SKM, bo tak ją można określić, skoro chcąc do niej dojechać będę musiał skorzysta c z obecnej linii, która napewno się spóźni, albo nie dojedzie, albo zepsuje sie po drodze. Nic mi po nowym odcinku ponieważ jest on peryferyjny a nie metropolitalny.

    Znowu zaczynamy wszystko od końća...
    Nie mamy dobrego systemu transportu miejskiego a zabieramy się za metropolie... hehhh dlugo to nie podział, o ile wogóle powstanie.
    Albo inaczej, może i powstanie, ale zostanie szybko okrojone i zamknięte, bo nikt tym nie będzie jeździł.
    A pozostały 1 000 000 ludzi korzystający z obecnej SKM, też utknie w martwym punkcie, bo ten złom dłużej nie pociągnie...
    NIE BĘDZIE ANI JEDNEGO - bo nie zbudują, ANI DRUGIEGO - bo zdąży się rozlecieć nawet jeśli zbudują to pierwsze....

    Tyle w temacie...

    • 20 18

    • malkontent (1)

      • 3 3

      • realista - w tym kraju nie da się inaczej.

        • 2 1

    • No i ma rację ale liczy się wydzwiek inwestycji oraz wzajemna adoracja.

      • 1 0

    • Taborowi SKM daleko do limuzyn. Ale grunt, że jest. Ględzisz jakby to były drewniane budy na kołach.

      Pewne jest to, że kolei miejskiej i taboru do niej jest za mało. Lepiej mieć dużo wagonów takich sobie, niż jeden wzorowany na Orient Ekspresie. Więc stawiać na liczbę.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane