• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna o krok bliżej

Michał Jamroż
11 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowa linia SKM będzie najszybszym środkiem transportu łączącym trójmiejskie osiedla przy obwodnicy z centrami Gdyni i Gdańska. Nowa linia SKM będzie najszybszym środkiem transportu łączącym trójmiejskie osiedla przy obwodnicy z centrami Gdyni i Gdańska.

Niemiecka firma IVV Gmbh ustali trasę Kolei Metropolitalnej. Wczoraj marszałek województwa podpisał z nią umowę na studium wykonalności. Raport będzie gotowy za pół roku, a budowa tej drugiej linii SKM ma ruszyć w 2010 r.



Kolej Metropolitalna, która ma połączyć Gdańsk z Gdynią przez lotnisko, przestała być tylko marzeniem, gdy pod koniec lipca została wpisana na listę indykatywną Programu Infrastruktura i Środowisko. Dzięki temu jest możliwość sfinansowania połowy jej kosztów, czyli 306 mln zł, z funduszy unijnych. Kluczowym dokumentem, który sprawi, że szansa na utratę dofinansowania będzie minimalna, jest Studium Wykonalności Projektu. Określi on szczegółowo, jak będzie wyglądał przebieg nowej linii SKM, gdzie najlepiej zlokalizować przystanki, czy też jaka powinna być częstotliwość kursowania pociągu. Odpowie też na pytanie, jaki przebieg będzie miała trasa w okolicach lotniska Rębiechowo. Jednak przede wszystkim odpowie na pytanie, ile tak naprawdę kosztować będzie kolej metropolitalna.

- Porówna też warianty kolejowe do hipotetycznej linii tramwajowej na lotnisko - tłumaczy Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Przetarg na przygotowanie studium wygrała niemiecka firma IVV Gmbh. Za przygotowanie dokumentacji dostanie ponad 1,3 mln zł. Blisko 30 proc. tej kwoty pochodzi z budżetu samorządu województwa, natomiast pozostałą część pokryje Gdańsk i Gdynia (również po blisko 30 proc.) oraz spółka PKP Polskie Linie Kolejowe w wysokości 15 proc. Studium Wykonalności ma być gotowe do odbioru 10 kwietnia 2009 r. Do 10 sierpnia ma być gotowa ekspertyza o oddziaływaniu na środowisko (również niezbędna przy projektach dofinansowywanych z unijnych pieniędzy) oraz decyzja lokalizacyjna.

- Rozpoczniemy też konsultacje społeczne z mieszkańcami, tak aby przekonać wszystkich do tego projektu - mówi Struk.

Głównym założeniem projektu jest połączenie koleją centrów Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu Gdańska i Gdyni. Głównym jej efektem ma być znaczące skrócenie czas dojazdu do i z lotniska oraz miejsc zamieszkania. Dzięki powstaniu Kolei Metropolitalnej usprawnione zostanie również połączenie kolejowe Trójmiasta z najważniejszymi ośrodkami Kaszub - Kościerzyną, Kartuzami oraz Żukowem. Dzięki niej ich mieszkańcy będą mogli bezpośrednio dojechać pociągiem do Gdańska. Teraz muszą przesiadać się w Gdyni lub zamiast kolei wybierać autobus.

- To inwestycja na którą mieszkańcy Trójmiasta i regionu czekali od kilkudziesięciu lat - uważa Struk.

Według planów urzędników budowa powinna ruszyć w 2010 r. i w zależności od możliwości finansowych samorządu województwa, jak i Gdańska i Gdyni, zakończyć się najpóźniej w 2015 r.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (178) ponad 10 zablokowanych

  • Żałosne, mamy tak słabo ludzi wykształconych, że

    musiimy korzystać z pomocy obcych. Jak ta kolej powstaniie to mi tutaj kaktus... Już na "przedstarcie "pieniądze idą nie tam gdzie trzeba.

    • 0 0

  • właśnie, dlaczego Niemcy?

    ogólnie do nich nic nie mam, ale to przecież 1,3mln kasy wyparuje z kraju.
    Inna sprawa, że podobno (ale podobno) już wielokrotnie takie studium było robione więc jest to niejako copy-paste.
    Czyżby nasi urzędnicy opanowali już sztukę globalizacji czyli wyprowadzanie kasy ponad granicami?

    • 0 0

  • Czy naprawdę tylko Niemcy (2)

    potrafią to zrobić?

    • 0 0

    • nie ale umia przekonywac. (1)

      • 0 0

      • budujac cos maja zawsze taki mega plan
        co prawda nie wiedza po co ale sie ciesza - to taki
        przedstaligradzki humor

        • 0 0

  • O tak- konsultacje społeczne są potrzebne,

    bo jak na razie wiecej jest przeciw niż za.

    • 0 0

  • nie,nie,nie

    nie popieram

    • 0 0

  • Koleją do Kartuz jechać się nie da - bo pociągi tam nie jeżdżą :)

    • 0 0

  • o krok bliżej i bliżej i bliżej znów! (1)

    Mieszkanko, Ty się nie martw. Prędzej pieszo dojdziemy do Chin. To dobrze, bo przez następne dziesięciolecia do Gdańska może zawitać nowa technologia: jakiś pociąg magnetyczny unoszący się nad torami? Albo w ogóle torów nie potrzebujący?

    • 0 0

    • bujaj w obłokach

      • 0 0

  • ZABIOROM EURO

    • 0 0

  • szkoda (1)

    wczoraj w Panoramie mówili, że możemy sobie pomarzyć o Kolei Metropolitalnej na Euro 2012

    • 0 0

    • ALE LOTNISKO BĘDZIE NA SKWERZE NO I TUNEL POD SOPOTEM

      • 0 0

  • No no ale pędzą ! to juz w 2010 ! A bilety juz sprzedają ? (3)

    To jeszcze niech postarają sie przesunac euro 2012 na 2015 wtedy bedzie wszystko według planu kolej na euro.

    Polak potrafi :) damy rade

    Pomożecie !????!!!!

    • 0 0

    • biletów nie sprzedają (chyba nie?) ale juz mają rozkład jazdy przyszłej kolei.

      • 0 0

    • POMOŻEMY! (1)

      • 0 0

      • JEDNAK NIE DAMY RADY !!! :(

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane