• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: więcej pasażerów zapowiada większą dotację do budowy

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe. Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe.

W roku otwarcia gdańskim odcinkiem Kolei Metropolitalnej będzie jeździło od 2,2 do 4,9 mln pasażerów - uznali unijni eksperci. To sporo więcej niż zakładano, dzięki czemu Komisja Europejska prawdopodobnie zwiększy dofinansowanie do tej najważniejszej inwestycji w infrastrukturę Trójmiasta.



Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje. Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje.
- Eksperci unijni JASPERS sami się zdziwili, gdy wyszło im, że już na samym początku istnienia KM, ruch pasażerów będzie tak duży. Aby trasa była opłacalna wystarczy nam 1,5 mln podróżnych rocznie - mówi Krzysztof Rudziński szef spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która prowadzi budowę KM. - Te szacunki pozawalają nam wierzyć, że komisja zwiększy dofinansowanie budowy kolei do 85 proc. kosztów.

Dziś pewne jest, że na budowę połączenia kolejowego z Wrzeszcza do lotniska w Rębiechowie i do linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna dostaniemy od komisji 306 mln zł. Jaką część budowy trasy pokryje ta kwota? Trudno powiedzieć, ponieważ w zależności od wariantu, inwestycja ma kosztować od 440 do 709 mln zł netto.

Wariantów jest w sumie osiem, ale są trzy podstawowe:

W jaki sposób przede wszystkim będziesz korzystał z Kolei Metropolitalnej?

Pierwszy wariant zakłada realizację szybkiego tramwaju, niezależnego od pozostałych środków lokomocji. Koszt budowy linii nie przekroczy wtedy kwoty ok. 440 mln zł.

Drugie rozwiązanie opiera się na realizacji taniej, jednotorowej kolei i połączenia z istniejącymi szlakami. Koszt budowy linii w tej formie pochłonie 448 mln zł, pod warunkiem, że pojechałyby tam pociągi wyposażone w lokomotywy spalinowe. Droższa o ok. 50 mln zł jest wersja uwzględniająca elektryfikację.

Trzeci wariant przewiduje połączenie kompatybilne z ruchem linii SKM i wykonanie dwutorowej trasy. Koszt budowy w tym wariancie jest najwyższy - sięgają 709 mln zł. Zawiera one dodatkowe podwarianty opisane w tabeli pod artykułem.

Wybór sposobów połączeń to nie jedyny problem, z którym zetkną się pracownicy PKM S.A. Muszą też znaleźć odpowiedź, na pytanie: dla jakich pociągów - elektrycznych, czy spalinowych - przygotować nową linię. Pociągi spalinowe nie wymagają dodatkowej infrastruktury, czyli tarkcji elektrycznej. Jednak na tego rodzaju trasie - z wieloma przystankami i niewielkim odległościami między nimi - przyspieszenie to kluczowy walor, wpływający na czas przejazdu. Spalinowe lokomotywy nie mają tu szans z pociągami napędzanymi energią elektryczną, bowiem te sprawniej ruszają.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Z pociągami elektrycznymi jest jednak pewien problem: Na razie nie można nimi jeździć z Osowy do Gdyni, bo ta trasa nie jest zelektryfikowana.

Pomysłodawcy jednak uspokajają. - Zaproponowaliśmy Polskim Liniom Kolejowym, które przygotowują się do przebudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny, by uzupełniły ten projekt o elektryfikacje torowiska. Moglibyśmy pomóc znaleźć dofinansowanie tej inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa Pomorskiego

Zanim jednak ruszy zaplanowana na lata 2011-2015 budowa kolei, projektanci sprawdzą, co o inwestycji sądzą mieszkańcy dzielnic, przez które będzie wiodła KM. Sprawdź zaplanowane na wrzesień terminy spotkań.

Dwa warianty współistnienia pociągów i tramwajów na trasie między Strzyżą a Moreną.

Wariant 3a - wspólny tor i dwusystemowe tramwaje

Na wysokości ul. Wita Stwosza tramwaj wjeżdżałby na tory KM, z których zjeżdżałby na wysokości ul. Rakoczego, gdzie wracałby na tory miejskiej sieci tramwajowej. Ten wariant wymaga jednak, by na tym odcinku poruszały się spalinowe lokomotywy - zabraknie bowiem miejsca na trakcję dla nich, gdy powstanie trakcja dla tramwajów.

Wariant 3b - osobne tory dla tramwajów i kolei

Wybudowanie na tym odcinku równoległych torów dla KM i dla tramwajów. Większy koszt budowy linii zostałby zrównoważony znacznie niższym kosztem zakupu taboru - wystarczyłyby zwykłe tramwaje i lokomotywy elektryczne dla kolei.

Miejsca

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • ulice

    katastrofalny stan i rozwiązanie techniczne ulic w mieście są na pierwszym miejscu!!!!!!!! Samochodów przybywa co roku, ulic niestety nie!!!!! To jest do rozwiązania na pierwszym miejscu, a nie tworzenie i to kosztem lasu nowej linii kolejowej, która nic nie da.

    • 0 1

  • Proponowana Kolej metropolitalna Gdańsk

    Obecnie wszyscy piszą tak, jak by sprawa była już zatwierdzona a zfinannsowasnie zapewnione.

    Tymczsem przedsięeziecie to jest przykładem polskiej megalomanii i budowania za wszelka cenę, bo znalazła się grupa entyzjastów no i "część "podobno" pokryją środki UE.

    2. Każdy kto choć nieco zna się na rzeczy, określi moszt budowy na co najmniej 5 miliardów złotych (200 mln- optymistycznie - UE , reszta pozyczki Gdańska, które bedą spłacać nasze wnuki)

    1. Każdy kto zna okolice starej kolei, Polanki Wita Stwosza,Polanki, Słowackiego, Rakoczego. DoLne Migowo, Stary Poligon, przejscie pod obwodnicą musi być bardzo wielkim naiwniakiem,by podawać,że wszystko będzie koosztowało poniżej 1 mlrd złotych.
    2. Bardzo się interesuję tym, jak fachowcy chcą poszerzyć jenotorową kolej do dwutorowej, przez wzgórza morenewe, gdzie róznice poziomów sięgają 30 m. i "dosypywać" niczego nie można, bo wszystkie zbiorniki retnencyjne Strzyży zostaną wypełnione po pierwszej burzy.
    3. Jak zamierzają wtym koszcie zmiescić koszt budowy 35 ! mostów i wiaduktów

    4. Jak sobie poradzą z warunkami hydrologicznymi, w powiązaniu z potokiem Strzyża, która w ostatnich latach spowodowała kilka katastrof.

    5, Jak mają zostać odtworzone systemy odwoddnienia , wykonane przez Gdańszczan w Roku 1903, gdy kolej zbudowano ale nie było osiedli Morena, Niedźwiednik, Górne Migowo, zabudowa okolicy Auchon i Karczemki itd. (lacznie z obniżeniem poziomu jeżiora Jasień)
    6. Jak niby mają ądojeżdżać do Gdańska, Oliwy, nawet Wrzeszcza mieszkańcy tylko takiej Mreny? Autobus do Rakoczego/ Dolne Migowo/ potem przesiadka na kolej i na drugi autobus we Wrzeszczu - do Noweg Portu, Przymorza, Oliwy? Zamiast obnecnej bezpośredniej linii z Moreny - dwie albo trzy przesiadki??

    7. Obrońcy przyrody - ruszczie się- nie w takich sprawach interweniowaliście- przez 65 lat na poboczach nasypów zamieszkały rzadkie zwierzęta, choćby dzięcioł zielony, i dziesiątki innych gatunków chronionych ptaków ( nie mówiąć o rzadkich i objętych ochroną gtunkową drzewach).

    8, Nie po to uchwalano i przez lata poprawiano ustawę o Ochronie Przyrody (rozsądną lub nie - ale obecnie obowiązujaca) by obecnie grupa entuzjastów z pożyczonych pieniędzy mogła nią gardzić.
    9.Warunki hydrologiczbne, które istniały w 1903 roku są nie do odtworzenia - nie tyko na skutek nowo zbudowanych osiedli- ale również przez działalność Wojska Polskiego w larach 1955- 1985 które miały tak swój poligon.

    A tak łatwo i niedrogo można była zbudować tramwaj z Gdańska na lotnisko al Armii Krajowej ( teren pomiędzy jezdniami przewidziano i jest).

    Obywatele Gdańska nie poddawajcie się grupie mewgalomanów z Gdańska i szczególnie z Gdyni (oba miasta już teraz toną w długach- te inwestycje są zaplanowane- z myślą o wyciągnieciu pieniędzy z naszej kieszeni)

    P.S. NIe jestem(jakby ktoś mógłby sobie pomyśleć) zwolennikiem PIS'u (gardzę nimi) .

    Entuzjaści i ci którzy zamierzają na tym zrobić interes życia- nie myślcie że sprawę zrealizujecie bezproblemowo. Wasze "Konsultacje" które organizujęcie ściągają ludzi którzy kłócą się głównie o nazwy przystanków.Nie ma tam miejsca na rzeczową dyskusję.

    Znając nasze internetowe "dyskusje", mimo chamstwa i obelg któych mogę się spodziewać, podaję swój podstawowy aders internetowy h. wojciechowski@wp.pl.

    Proszę o uwagi i argumenty - impertynencje i tak same się zjawią - więc o nie nie proszę

    Henryk Wojciechowski

    • 2 0

  • Kolej z gdańska do Koscierzyny otwarto 1903 roku a nie 1920!

    Kolej z Gdaańska- Wrzeszcza (Lanfur) otwartap w w 1903 rokun a nie 1920.

    Mój dziadek, po I Wojnie , w roku 1918 ostrzeliwał się (skutecznie) przed niemieckimi bojówkami ( by Gdańsk wogóle miał coś wspołnego z RP roku 1918 (miejsce- kanał odprowadzajacy wodę opadową z przelotu pod koleją odprowdzajaca wodę deszczowa z zamknietej doliny do mejscsowości Miggau (obecnieMiigowo Dolne Dolne Nr 16).

    Niech więc "eksperci "banialuków nie opowiadaja.

    Służę informacjami,

    Takimi samymi mądrościami w pozostałych sprawach posługuje Spółka mająca to przedsięwziecie realizować.

    Moja rada- dokształcie swoich ludzi, bo inaczej tylko wielka kompromitacja bedzie.

    Nie wszyscy Gdańszczanie zostali z Gdańska przegonieni.

    Henryk Wojciechowski (Germaniec pierwszej wody)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane