• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan

Katarzyna Moritz
31 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pomysł na budowę kolejki linowej na Górę Gradową powstał już 2005 roku. Pomysł na budowę kolejki linowej na Górę Gradową powstał już 2005 roku.

Centrum Hewelianum nie zapomina o dawnym pomyśle utworzenia kolejki linowej na Górę Gradową zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Stacja początkowa nie byłaby jednak przy Dworcu Głównym PKP, jak planowano pierwotnie, a przy Bramie Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska.



Czy podoba ci się pomysł budowy kolejki linowej na Grodzisko?

Pomysł budowy kolejki linowej pojawił się już w 2005 roku. Miała ona być najlepszym środkiem dla połączenia Grodziska ze Śródmieściem Gdańska ze względu na brak dogodnej drogi dla pieszych. Koszt wybudowania szacowano wówczas na ok. 5 mln zł, a sześcioosobowe wagoniki pokonujące około 50 m różnicy poziomów miałyby w ciągu godziny przewozić ok. 600 osób.

Czytaj też: Kolej na Forty

W ramach przygotowań przedprojektowych przeprowadzono wówczas prace studialne w postaci studium krajobrazowego przebiegu kolei linowej. Zakładało ono dwie ewentualne lokalizacje dolnych stacji: w okolicach Dworca Głównego PKP lub przy Bastionie św. Elżbiety.

Centrum Hewelianum nie zapomniało o pomyśle

Od tamtego czasu jednak nic się w tej sprawie nie działo. Niemniej rozwijające się sukcesywnie na Grodzisku Centrum Hewelianum nie zapomniało o pomyśle. W związku z tym na najbliższą sesję Rady Miasta Gdańska (31 marca) wpłynie uchwała o przystąpieniu do sporządzenia nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru.

Plan ma dotyczyć w szczególności dopuszczenia rekonstrukcji nieistniejących obiektów historycznych, a także zgody na wprowadzenie funkcji usługowych i zapisu umożliwiającego realizację kolejki linowej na Górę Gradową wraz z towarzyszącą infrastrukturą. Obowiązujący do tej pory plan miejscowy powstał w 2001 roku.

- Obecnie próbujemy robić badania krajobrazowe dla tej inwestycji, którą w przyszłości chcielibyśmy zrealizować. Istnieje też potrzeba dostosowania nowego planu do tego, co już mamy i naszych dalszych potrzeb rozwojowych. Dopuszczenie zapisu w planie dotyczącego kolejki będzie otwarciem dla szerszych możliwości i zwiększeniem naszej atrakcyjności - podkreśla Małgorzata Maroszek, kierownik działu inwestycji i zieleni w Centrum Hewelianum. - To, czy dana inwestycja będzie realizowana, zależy też od wielu instytucji, z którymi musimy ją uzgodnić. Na pewno w grę nie będzie wchodzić poprzednia lokalizacja, która budziła wiele kontrowersji. Robiliśmy badania usytuowania kolejki raczej w stronę Bramy Oliwskiej. Jesteśmy też na etapie rozmów z konserwatorem zabytków, który musiałby to zaakceptować.

Projekt z 2005 roku kolejki linowej na fort Grodzisko na Górze Gradowej.


Centrum Hewelianum chce, żeby nowa lokalizacja kolejki nie przechodziła przez tereny zabudowane, a znajdowała się na obszarach będących własnością miasta czy Skarbu Państwa i by w jak najmniejszym stopniu zasłaniała panoramę miasta. W ramach współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie i na podstawie koncepcji, które powstały w 2005 r., obecnie brany jest pod uwagę inny typ kolejki, czyli pojedynczy wózek.

Ponadto górna stacja miałaby być schowana i nie byłaby odrębną budowlą, żeby, zgodnie z zaleceniami konserwatora, zbytnio nie ingerować i zachować historyczny charakter dawnego fortu.

Na początku XVII w., w dobie wojen szwedzkich, gdańszczanie, by umocnić fortyfikacje Biskupiej Górki, zbudowali do przewozu ziemi pierwszą i jak do tej pory jedyną kolejkę linową w Gdańsku. Na początku XVII w., w dobie wojen szwedzkich, gdańszczanie, by umocnić fortyfikacje Biskupiej Górki, zbudowali do przewozu ziemi pierwszą i jak do tej pory jedyną kolejkę linową w Gdańsku.
Kiedy kolejka miałaby powstać? Centrum nie chce podawać konkretnych terminów, samo procedowanie nowego planu miejscowego może bowiem potrwać półtora roku.

Nie byłaby to pierwsza kolejka linowa w dziejach miasta. Już w pierwszej połowie XVII wieku zaprojektowano i zbudowano pierwszą kolej linową w Gdańsku do celów transportowych podczas budowy umocnień Biskupiej Górki. Jej projektantem był znany gdański architekt Adam Wijbe.

Kultura zawita do Redity Napoleońskiej

To nie jedyne plany rozwojowe Hewelianum. Trwa bowiem konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej rewaloryzacji i adaptacji obiektów zespołu Redity Napoleońskiej zobacz na mapie Gdańska wraz z budową współczesnych obiektów kubaturowych i rekonstrukcją Bramy Południowej, której obecnie w ogóle nie ma, a pierwotnie była podobna do Bramy Północnej, która w zeszłym roku została odrestaurowana.

Konkurs ma doprowadzić do wyłonienia autora lub autorów dokumentacji projektowej na bazie zwycięskiej koncepcji architektonicznej.

  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
Redita Napoleońska to jeden z najcenniejszych obiektów zespołu fortu i jednocześnie potężna (z kazamatami artyleryjskimi ze strzelnicami), pięcioboczna budowla. Powstała w latach 1811-1812. Do jej zespołu należy m.in. przeciwskarpa Redity Napoleońskiej czy wartownia Bramy Północnej.

Założenia konkursu zakładają, że miałyby tam być realizowane w przyszłości szeroko rozumiane funkcje kulturalne.

- W Redicie jest dobra akustyka, obiekt jest otwarty na miasto, można ciekawie zagospodarować także jej dziedziniec. Konieczna byłaby budowa przy niej nowych obiektów, które przejęłyby np. funkcje techniczne. Zostawiliśmy sporą dowolność projektantom i liczymy na interesujące prace - podkreśla Maroszek.
Koncepcje architektoniczne mają być złożone przez uczestników konkursu do połowy maja. Ewentualny termin realizacji zależeć będzie od ostatecznego projektu i od kosztorysu.

Miejsca

Opinie (226)

  • Gdynia ma - Gdańsk też chce (12)

    a tak się śmiali z Gdyńskiej kolejki :)
    Teraz będą tłumaczyć, ze to nie to samo, bo ta w Gdańsku to zupełnie co innego heheh

    • 117 50

    • cebula z wioski rybackiej nie ma głosu !

      • 2 0

    • I dalej się wszyscy śmieją z gdyńskiej kolejki (5)

      Pomysł prawie tak głupi jak gdyńskie lotnisko i muzeum emigracji

      • 11 14

      • (4)

        a dlaczego, nie znam nikogo kto się z tego śmieje lub to neguje, oczywiście poza tym forum

        • 7 10

        • bo jesteś płatnym gdyńskim trolem który wiadomo gdzie pracuje (3)

          Zapytaj normalnych ludzi a nie urzędników bo oni się boją, że robotę stracą za krytykę czegokolwiek

          • 8 7

          • Tylko ciekawe, że zawsze (1)

            czeka odczekać swoje, aby wjechać tą kolejką bo chętnych dziwnie nie brakuje...

            • 3 3

            • Gdyby trzeba było cokolwiek płacić za wjazd stała by pusta

              Tak naprawdę to kolejka dowozowa dla zaprzyjaźnionego restauratora

              • 3 4

          • jasne jasne, smieja, a sami by chcieli wybudowac

            gdzie "chcieli" to slowo klucz, bo od 10 lat planuja i poki co tyle z tego jest

            • 3 4

    • jak pomysł kolejki na grodzisko (3)

      jest dużo starszy niż gdyński...

      • 21 9

      • duzo starszy niz gdyni, a ciagle niewybudowany (1)

        • 7 3

        • Bo to pomysł z gatunku mało istotne na później

          Czyli taki jaki w Gdyni buduje się w pierwszej kolejniości

          • 6 6

      • A skąd wiesz jak stary był pomysł gdyński?

        Ciebie na świecie nie było...

        • 12 12

    • Ja się nie śmiałam - mnie się ta kolejka w Gdyni podoba

      • 16 10

  • Fajna byłaby kolejka z ECS na Górę Gradową.

    • 3 0

  • Kolejka na zieleniak to była by atrakcja

    a nie na jakąś górkę, ktorą ledwie widać, a moze i nie widać nawet

    • 3 3

  • Nie w tej lokalizacji. Kolejka albo wyciąg krzesełkowy na Gradową miałyby sens gdyby były spod City Forum,

    a nie z zad....., gdzie nikt nie chodzi. Ekonomicznie tamta lokalizacja to tragedia. Widokowo też, bo jazda kolejką nad cmentarzem to średni pomysł turystyczny ;-/

    • 3 0

  • kto i po co?

    Ciekawe, kto bedzie miał jeździć tą kolejką i po co?

    • 1 5

  • co oni tam palą? (1)

    też chętnie zapalę.

    • 9 5

    • lepiej niech oni przestaną jarać ...

      lub niech choćby zmniejszą dawkę !!!

      • 0 1

  • Najlepszą oceną pomysłu jest brak (2)

    chęci wybudowania takiego czegoś przez prywatnych inwestorów.
    Myślę że najlepiej będzie jeśli przyjdzie bogaty Kowalski i powie tak " wybuduję atrakcję, zrobię bilety po 2 zł, ja zarobię, ludzie będą mieli uciechę..."
    Ogłoście ,, nagłośnijcie taki pomysł kolejki, i zobaczymy ilu przyjdzie chętnych inwestorów. A pieniążki publiczne można wydać o wiele pożyteczniej .

    • 26 4

    • uważaj bo zaraz urzędas jakiś wyskoczy ...

      że nie samym chlebem i winem człek żyje!

      i że są inwestycje, którymi otwiera się oczy niedowiarkom ... resztę pewnie znacie.

      • 1 0

    • w tym przypadku to bogaty Górski lub Günter

      • 1 0

  • W Gdańsku istniała najstarsza kolejka linowa w Europie a może i na świecie, na Biskupią Górę. (1)

    Przestańcie wiec pisać bzdury, że Gdynia wyprzedziła Gdańsk, to tak jakbyście napisali, że w Gdyni był prędzej dźwig portowy aniżeli w Gdańsku.

    albo, że Gdynia miała pierwsza wodociągi miejskie - Gdańsk miał jako pierwsze miasto w Europie - poczytajcie o Burmistrzu Winterze.

    I na koniec: Gdańsk był miastem, które posiadało najwięcej zieleni w swoich granicach miejskich - No 1 w Europie. Ta zieleń nadal istniej nawiasem mówiąc.

    = Najczystsze powietrze z wszystkich miast Polski , mimo Szadółek.
    i najmniej zakorkowane miasto w Polsce - obok Katowic.

    Wystarczy?

    Więc nie piszcie bajek bo zabronimy pracować w Gdańsku :-)

    • 11 5

    • bez przesady

      pierwsze wodociągi w Europie? Rzym. Działają do dziś. Najwięcej zieleni? W stosunku do architektury i w ogóle urbanistyki czy jak? Heidelberg. A co do korków - niedawno media podawały jakie straty - w milionach zł - ma Trójmiasto, w czołówce kraju. Powietrze - może racja. Chociaż biorąc pod uwagę zachorowalność kobiet na nowotwór tarczycy w tym rejonie kraju... powiedzmy Czarnobyl.

      • 2 1

  • co z kolejką wzdłuż trójmiejskiej plaży? to byłaby atrakcja. (18)

    to coś w Gdyni do zamknięcia, wszywscy się z tego śmieją.

    • 98 76

    • mylisz się (3)

      nie ma szans, żebyś przejechał się kolejką w Gdyni bez stania w kolejce. Ilekroć chce pojechać, zawsze stoi tyle osób, ze na pierwszy kurs się nie załapie, a nie chce mi się czekać aż to dojedzie do góry i wróci... więc ja jeszcze nie jechałem, ale pokazuje to że frekwencja tam jest niezła.

      Czy to potrzebna zabawka - to już inny temat

      • 36 12

      • Zróbcie bilet za złotówkę i będzie non stop pusta (2)

        Btw restaurator na górze z pewnością się cieszy, że kolega Szczurek dowozi mu "za darmo" klientów

        • 18 7

        • ej ej jakie darmo (1)

          od każdego klienta płace haracz dla Szczurka, a w niedziele jego koledzy jedza za darmo

          • 9 5

          • też jestem jego kolegą, moge zjeść ? głodny jestem

            • 1 0

    • (2)

      Gdańsk nie ma to musi obrazić tych, którzy mają (czyt. Gdynian)

      • 15 12

      • a co cie obraża ? (1)

        • 8 3

        • tępota sąsiadów

          • 1 0

    • Mylisz śmiech z uśmiechem. (1)

      Ci, którzy korzystają (kolejka jest po południu i w weekendy w ciągłym ruchu) są z niej zadowoleni, a niektórzy, jeśli nie stać ich na taksówką lub własnego szofera, nigdy by bez niej nie dotarli na szczyt.

      Najbardziej śmieli się z tej kolejki "dobrzy sąsiedzi zza miedzy", ale jak widać sami też budują kolejkę na swój 50-metrowy szczyt.
      Nie pierwsza to gdyńska inwestycja, która najpierw usilnie kreowana jest za miedzą za symbol absurdu i megalomaństwa Szczurka, a rok-dwa później kopiowana.

      • 3 8

      • Uważny

        Czytelnik dostrzeże że temat w Gdańsku wywołany był 10 lat temu. Jako element centrum Hewelianum. Zwyczajnie doszli już do momentu realizacji.

        • 4 2

    • a kto się smieje? na pewno nie turysci, osoby starsze i matki z dziecmi ktore tlumnie korzystaja:) ale pewnie, najlepiej narzekac :p

      • 4 3

    • (6)

      wszyscy są raczej zadowoleni - przynajmniej ja nie znam narzekających (poza pisowskimi anonimowymi internetowymi trollami)

      • 23 29

      • To zapytaj kogoś innego niż kolegów z urzędu (4)

        • 10 6

        • zrób to samo, pomijając podobnych tobie płatnych trolli (2)

          • 4 10

          • No proszę, jaka szybka reakcja oburzonego śledzia (1)

            • 8 5

            • widzę ciągle na posterunku

              • 4 3

        • Przejdz sie tam raz i popatrz kto jeździ. Emeryci to poza sezonem glowni pasażerowie. Dla nich to jest jednak duże komunikacyjne ułatwienie.

          • 7 0

      • Niech zrobią taką kolejkę

        jedyne zastrzeżenie z mojej strony to udział środków finansowych miasta w tą budowlę.Uważam,że maksymalnie powinno być to 25% bez doklejania do tego kolejnych urzędniczych etatów,których jest i tak ogromna ilość a do tego bezproduktywność.Osobiście wolałbym pieniążki miejskie przeznaczyć na ratowanie bramy nizinnej,kamiennej grodzy czy choćby szańca jezuickiego na anielinkach.No ale jak to niektórzy mawiają"trzeba iść z postępem",więc zginie zapewne to co jest unikatowe w Gdańsku a zostanie to co inne miasta w europie mają lub będą mieć "za chwilę".

        • 11 5

    • Smieja, ale jezdza...

      • 40 21

  • super atrakcja

    na pewno lepsza niż kładka na ołowiankę

    • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane