• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan

Katarzyna Moritz
31 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pomysł na budowę kolejki linowej na Górę Gradową powstał już 2005 roku. Pomysł na budowę kolejki linowej na Górę Gradową powstał już 2005 roku.

Centrum Hewelianum nie zapomina o dawnym pomyśle utworzenia kolejki linowej na Górę Gradową zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Stacja początkowa nie byłaby jednak przy Dworcu Głównym PKP, jak planowano pierwotnie, a przy Bramie Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska.



Czy podoba ci się pomysł budowy kolejki linowej na Grodzisko?

Pomysł budowy kolejki linowej pojawił się już w 2005 roku. Miała ona być najlepszym środkiem dla połączenia Grodziska ze Śródmieściem Gdańska ze względu na brak dogodnej drogi dla pieszych. Koszt wybudowania szacowano wówczas na ok. 5 mln zł, a sześcioosobowe wagoniki pokonujące około 50 m różnicy poziomów miałyby w ciągu godziny przewozić ok. 600 osób.

Czytaj też: Kolej na Forty

W ramach przygotowań przedprojektowych przeprowadzono wówczas prace studialne w postaci studium krajobrazowego przebiegu kolei linowej. Zakładało ono dwie ewentualne lokalizacje dolnych stacji: w okolicach Dworca Głównego PKP lub przy Bastionie św. Elżbiety.

Centrum Hewelianum nie zapomniało o pomyśle

Od tamtego czasu jednak nic się w tej sprawie nie działo. Niemniej rozwijające się sukcesywnie na Grodzisku Centrum Hewelianum nie zapomniało o pomyśle. W związku z tym na najbliższą sesję Rady Miasta Gdańska (31 marca) wpłynie uchwała o przystąpieniu do sporządzenia nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru.

Plan ma dotyczyć w szczególności dopuszczenia rekonstrukcji nieistniejących obiektów historycznych, a także zgody na wprowadzenie funkcji usługowych i zapisu umożliwiającego realizację kolejki linowej na Górę Gradową wraz z towarzyszącą infrastrukturą. Obowiązujący do tej pory plan miejscowy powstał w 2001 roku.

- Obecnie próbujemy robić badania krajobrazowe dla tej inwestycji, którą w przyszłości chcielibyśmy zrealizować. Istnieje też potrzeba dostosowania nowego planu do tego, co już mamy i naszych dalszych potrzeb rozwojowych. Dopuszczenie zapisu w planie dotyczącego kolejki będzie otwarciem dla szerszych możliwości i zwiększeniem naszej atrakcyjności - podkreśla Małgorzata Maroszek, kierownik działu inwestycji i zieleni w Centrum Hewelianum. - To, czy dana inwestycja będzie realizowana, zależy też od wielu instytucji, z którymi musimy ją uzgodnić. Na pewno w grę nie będzie wchodzić poprzednia lokalizacja, która budziła wiele kontrowersji. Robiliśmy badania usytuowania kolejki raczej w stronę Bramy Oliwskiej. Jesteśmy też na etapie rozmów z konserwatorem zabytków, który musiałby to zaakceptować.

Projekt z 2005 roku kolejki linowej na fort Grodzisko na Górze Gradowej.


Centrum Hewelianum chce, żeby nowa lokalizacja kolejki nie przechodziła przez tereny zabudowane, a znajdowała się na obszarach będących własnością miasta czy Skarbu Państwa i by w jak najmniejszym stopniu zasłaniała panoramę miasta. W ramach współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie i na podstawie koncepcji, które powstały w 2005 r., obecnie brany jest pod uwagę inny typ kolejki, czyli pojedynczy wózek.

Ponadto górna stacja miałaby być schowana i nie byłaby odrębną budowlą, żeby, zgodnie z zaleceniami konserwatora, zbytnio nie ingerować i zachować historyczny charakter dawnego fortu.

Na początku XVII w., w dobie wojen szwedzkich, gdańszczanie, by umocnić fortyfikacje Biskupiej Górki, zbudowali do przewozu ziemi pierwszą i jak do tej pory jedyną kolejkę linową w Gdańsku. Na początku XVII w., w dobie wojen szwedzkich, gdańszczanie, by umocnić fortyfikacje Biskupiej Górki, zbudowali do przewozu ziemi pierwszą i jak do tej pory jedyną kolejkę linową w Gdańsku.
Kiedy kolejka miałaby powstać? Centrum nie chce podawać konkretnych terminów, samo procedowanie nowego planu miejscowego może bowiem potrwać półtora roku.

Nie byłaby to pierwsza kolejka linowa w dziejach miasta. Już w pierwszej połowie XVII wieku zaprojektowano i zbudowano pierwszą kolej linową w Gdańsku do celów transportowych podczas budowy umocnień Biskupiej Górki. Jej projektantem był znany gdański architekt Adam Wijbe.

Kultura zawita do Redity Napoleońskiej

To nie jedyne plany rozwojowe Hewelianum. Trwa bowiem konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej rewaloryzacji i adaptacji obiektów zespołu Redity Napoleońskiej zobacz na mapie Gdańska wraz z budową współczesnych obiektów kubaturowych i rekonstrukcją Bramy Południowej, której obecnie w ogóle nie ma, a pierwotnie była podobna do Bramy Północnej, która w zeszłym roku została odrestaurowana.

Konkurs ma doprowadzić do wyłonienia autora lub autorów dokumentacji projektowej na bazie zwycięskiej koncepcji architektonicznej.

  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
Redita Napoleońska to jeden z najcenniejszych obiektów zespołu fortu i jednocześnie potężna (z kazamatami artyleryjskimi ze strzelnicami), pięcioboczna budowla. Powstała w latach 1811-1812. Do jej zespołu należy m.in. przeciwskarpa Redity Napoleońskiej czy wartownia Bramy Północnej.

Założenia konkursu zakładają, że miałyby tam być realizowane w przyszłości szeroko rozumiane funkcje kulturalne.

- W Redicie jest dobra akustyka, obiekt jest otwarty na miasto, można ciekawie zagospodarować także jej dziedziniec. Konieczna byłaby budowa przy niej nowych obiektów, które przejęłyby np. funkcje techniczne. Zostawiliśmy sporą dowolność projektantom i liczymy na interesujące prace - podkreśla Maroszek.
Koncepcje architektoniczne mają być złożone przez uczestników konkursu do połowy maja. Ewentualny termin realizacji zależeć będzie od ostatecznego projektu i od kosztorysu.

Miejsca

Opinie (226)

  • Skoro Gdynia zafundowała sobie kolejkę na Kamienną Górę to tylko kwestią czasu (6)

    było kiedy coś podobnego powstanie w Gdańsku. Tak było z Centrum Nauki, bazą kontenerową i wieloma innymi inwestycjami. Gdy cokolwiek zrobiono w Gdyni za parę lat Gdańsk budował to samo tyle że większe.

    • 9 7

    • Bajdurzysz. (3)

      Jak 70- tysięczny Gdańsk był największym miastem Polski z XVI wieku - światowego mocarstwa, to w Gdyni mieszkał / może!/ jeden człowiek w leśnym szałasie.
      Drogi domy place - wszystko powstało w Gdyni po Gdańsku.
      i
      Port
      Dźwigi portowe, magazyny portowe
      Lotnisko
      stocznie
      PKP
      PKM
      itd
      itd
      itd

      Ilu Noblistów pochodzi z Gdyni?
      wiesz ilu z Gdańska?
      Ile koronowanych głów, prezydentów itp. Odwiedziło Gdynię?
      Wiesz ilu Gdańsk?
      itd
      itd
      itd

      Mogę tak pisać b. długo, przestań więc bredzić.
      I- znajdźcie swoje miejsce w szeregu, najwyższa pora.

      • 3 2

      • Panie szanowny. (1)

        Ja mam na myśli czasy po uzyskaniu niepodległości. Gdańsk ma 1000 albo i więcej lat, przez większa część tego czasu był największym miastem Rzeczypospolitej (tak z 2x Kraków + Warszawa na dodatek) Przyzna Pan chyba ze Gdynia mająca niespełna 100 lat nie może się mierzyć z taką potęgą. Ja rozpatruje czasy od 1989 roku bo od tego momentu samorządy mają w ogóle cokolwiek do powiedzenia. I wychodzi mi ze w tej materii Gdynia lepiej sobie radzi. Może dlatego że małym rządzić łatwiej ?

        • 1 1

        • Gdynia lepiej soibie radzi? Gdynia to jeden wielki inwestycyjny marazm + kilka głupot by zwócić na siebie uwagę

          Pod względem inwestycji nie ma nawet co porównywać do Gdańska bo to nie ta liga. Gdynia to się może porównywać z Radomiem czy Kielcami

          • 0 0

      • mamy swoje miejsce

        I jesteśmy w tym szeregu dużo bardziej z przodu....W na końcu....Wstdz się lepiej za bolka i tusska....Dobrze że w gdyni nie mieszkali bo bym się pochlastał..

        • 1 2

    • Oj tam (1)

      W wypadku lotniska było na odwrót ;)

      • 4 2

      • W Gdańsku wybudowano lotnisko jak był on osobnym państwem.

        A Oksywskie jest starsze od Rębiechowa.

        • 2 3

  • jeszcze zróbcie kolejkę na Pachołka, tunel pod Motławą, Muzeum Polskiej Kosmonautyki i zwodzony most na Strzyżą!! (14)

    Już się urzędasy chwytają absurdalnych pomysłów aby zdefraudować nasze ciężko zarobione podatki!!!!

    • 143 35

    • tunel pod Motławą akurat będzie w przedłużeniu Nowej Wałowej (7)

      Kolejka na Pachołek to też jest ciekawa myśl i po sukcesie tej na Gradową może doczekać się realizacji, ale tam to bym raczej wyciąg krzesełkowy zrobił.

      Muzeum polskiej kosmonautyki - dobry początek już jest - Agencja Kosmiczna

      Zwodzony most będzie, ale nie nad Strzyżą.

      • 7 2

      • (6)

        Szkólka drzewek im katastrofy smoleńskiej też będzie ??

        • 3 6

        • (5)

          nie ale będzie za to szkoła informacyjna im.T.W.Bolka

          • 6 3

          • heheh uśmiałem sie bo Śmieszne (3)

            ale i tak dostałeś minus za to ,że jesteś Pisiorem , Ale myśl fajna

            • 2 6

            • nie jestem pisiorem. (2)

              Drażni mnie już poprostu wsadzanie polityki w tematy z nią nie związane a najbardziej dzielenie nas polaków na pisiorów lub lemingów.Co do smoleńska-zgineli tam ludzie o różnych poglądach i szacunek im jak i ich rodzinom się należy.Co do Wałęsy-jakie to ma teraz znaczenie co kiedyś robił i kim był? dla mnie bez różnicy.Skończmy z tym pitoleniem pseudopolitycznym i zajmijmy się tematem kolejki.

              • 2 1

              • Wałęsa nie jest z PO kolego (1)

                a Pisiory na niego naskakują

                • 0 3

              • personalnie nie jest.Nie mniej jednak

                to PO uważa go za swojego guru.Kukiz też nie jest z pisu a traktowany jest jak koalicjant a nie jak opozycja.

                • 1 0

          • Lepsza szkoła widzenia innej rzeczywistości im. Macierewicza oraz manipulacji kłamstwem medialnym im Kurskiego

            • 1 1

    • (3)

      Bujaj się!Fr...

      • 3 7

      • (2)

        Kultury trochę !! Chociaż urzędnik i kultura osobista ... jakoś mi się to razem nie łączy.

        • 6 2

        • (1)

          To niech ci się łączą te budowle o których piszesz Mitomanie!!

          • 1 6

          • "napisałeś" niedouczony szeregoqwy urzędasku

            • 1 1

    • zwodzony most nad Strzyżą, genialny pomysł, na miarę budyniogrodu

      hahahahaaaa .... :)

      • 3 1

    • Jacy pracownicy takie pomysły :) Co oni tam palą ???

      • 10 4

  • Dobry pomysł (2)

    Uważam to za dobry pomysł. W wielu miastach zachodnioeuropejskich takie kolejki funkcjonują, przynosząc miastu zyski, a turystom dodatkowe atrakcje. Start kolejki powinien znajdować się przy Dworcu Głównym. Dojście do Bramy Oliwskiej z centrum miasta, będzie niewątpliwym utrudnieniem, zniechęcającym ewentualnych użytkowników. Przecież to Dworzec Główny jest "centrum" turystycznym, od którego zwiedzanie Gdańska rozpoczynają przybywający pociągami i innymi środkami komunikacji, turyści. Jakby nie było, jest to swego rodzaju główny węzeł komunikacyjny miasta.

    • 9 22

    • ja proponuję jedną spod UM a drugą spod ECS

      i podnieśc ceny za prywatne siłownie i operacje bariatryczne

      • 0 0

    • W wielu zachodnich miastach są również terroryści, lepiej nie bierzmy przykladu z zachodu

      • 3 0

  • Chyba najbardziej chory pomysł. (3)

    • 154 58

    • Z tego co wiem nikt nie chcę tego budować a przynajmniej nie w najbliższych latach (1)

      Chcą za to postawić tam planetarium. Jak na moje Pani Moritz specjalnie o tym pisze by wywołać zamieszanie

      • 4 6

      • Gdynia ma kolejkę na Kamienną Górę, to Gdańsk chce mieć linową na Górę Gradową - wszystko w imię rozwoju turystyki.
        A czemu nie tunel przeszklony w Motławie na Ołowiankę? Tego Gdynia by nie miała gdzie skopiować

        • 1 2

    • z publicznych pieniędzy nie, ale jeśli znalazłby się jakiś prywatny inwestor, to niech ryzykuje własne pieniądze

      • 3 0

  • (4)

    No błagam, chyba nie chcemy się upodobnić do Gdyni..ta kolejka będzie strasznie szpecić krajobraz tego miasta!

    • 7 5

    • zeszpecić krajobraz Bolkowa? (1)

      ależ już nic go nie zeszpeci...jest samo w sobie tak szpetne że nie da się nic bardziej zeszpecić.

      • 1 3

      • Zawsze będzie mniej szpetne od gdyńskiego krajobrazu ;*

        • 1 1

    • Przecież nikt nie ma tego zamiaru budować. Pani redaktor nie miała o czym pisać to odgrzebała zaniechany pomysł z 2005 (1)

      • 1 2

      • No mam nadzieje

        • 2 2

  • Kolejny miś za setki milionów (3)

    A dzieciaki chodzą do szkoły na 2 zmiany w przepełnionych klasach bo na nic nie ma kasy. Potem się dziwią ze ludzie sa wkurzeni i dają się omamić ułudą "dobrej zmiany"

    • 29 7

    • W Gdańsku ciągle powstają nowe szkoły w Gdyni właśnie 15 zamknięto (2)

      • 1 2

      • Nie pitol, wiem do jak przepełnionej szkoły chodzi mój syn na dwie zmiany

        w-f na korytarzu, te sprawy. Nikt nie twierdzi że szkoły się nie budują, ale co z tego jak powstało 5 nowych szkół przez 20 lat a w międzyczasie zamknięto 20 ?

        • 0 0

      • dodaj szkoły prywatne

        • 0 0

  • Aha (1)

    Czyli Gdańsk idzie w kierunku Gdyni.
    To gratuluje kolejna kolejka w trojmiescie

    • 3 5

    • Czekajmy na projekt kolejki linowej na koniec molo w Sopocie:)

      • 2 0

  • ciekawy pomysł

    Mi się podoba, tylko ile będzie kosztowała obsługa tego? CZy tyle ile w Gdyni?

    • 2 2

  • Te brednie słyszałem już pod koniec lat 90 ubiegłego wieku (11)

    nadal plany plany a w Gdyni kolejka jeździ bez planów i ściemniania na portalach i w gazetkach miejskich.
    Centrum hevelianum dla turystów jest atrakcyjne tylko z powodu panoramy miasta którą można zobaczyć wspinając się tam. Jako muzeum z tymi zniszczonymi i niesprawnymi ekspozycjami jest porażką. A nawet sprawne ekspozycje wydają się nudnawe i zrealizowane według wzorców z ubiegłego wieku. To co było ciekawe dla dzieciaków urodzonych w latach 90 jest nudne i wtórne dla współczesnych dzieci. Moze pora przewietrzyć etaty muzealne tylu mamy młodych sprawnych historyków przy tym bezrobotnych?

    • 29 15

    • Czy aby na pewno (8)

      Byłeś tam i widziałeś czy tak ci się wydaje. Moim zdaniem to jedna z najciekawszych propozycji spędzenia wolnego czasu a dzieciaki zawsze chętnie tam jadą. Może nie zauważyłeś że wystawa przy krzyżu to są manekiny i mają prawo się nie ruszać.

      • 8 6

      • Jesteś lewakiem czy nie potrafisz liczyć? (7)

        Najciekawsza? W czym ta ciekawość się objawia bo wybacz ale pomysł nie ma racji bytu z powodów ekonomicznych. nawet rozrzutny biznesmen nie zainwestuje w to grosza. Za to ludzie ciekawi chętnie za cudze pieniądze zbudują wiele absurdów.
        Zauważyłem że wystawa w centrum Hevelianum która ma się ruszać i nie tylko jest uszkodzona w jakimś stopniu. Dotyczy to całej ekspozycji ! Każdego eksponatu z osobna.
        A to o czym piszesz akurat było ciekawe ale już jest nudne. Muzeum ma zarabiać minimum na media i sprzątanie a hevelianum nawet na to nie zarabia. A mieszkańcy nie muszą utrzymywać trupa bo ktoś jest ciekawy. Za dużo tych trupów z bezproduktywnymi pracownikami do utrzymania w Gdańsku.
        Kolejne są zbędne.
        W centryum Gdańska brud smród dziury takie że nawet w sportowym obuwiu można się potknąć ale my kolejkę będziemy budować :-).

        • 7 5

        • (5)

          Nie cierpię takich ludzi jak ty!
          Weź się i coś zrób jak jest Ci tak źle.
          Nie widzisz pozytywnych zmian w Gdańsku, to się przeprowadź, proponuję Warszawę, tam jest PIĘKNIE!
          PS. Współczuję Twojej rodzinie życia z takim pesymistą.

          • 2 5

          • Bez przesady z tym pesymistą;) (4)

            Pozytywne zmiany w mieście widać, to prawda. Problemem jest zachowanie równowagi pomiędzy inwestowaniem w kolejne tzw. wizytówki i atrakcje turystyczne (tak aby nie przeobrazily się w wydmuszki) a doinwestowaniem wreszcie miejsc, które od lat popadają w zapomnienie... A konrast pomiędzy jednym a drugim rzuca się woczy:/
            Odnośnie kolejki: za prywatną forsę - bardzo chętnie. Za naszą - bez entuzajazmu...

            • 6 0

            • (3)

              Za naszą, jeśli później miałaby zarabiać? Czemu nie? Myślę, że to będzie trafiona inwestycja, która bardzo szybko się zwróci, jeśli bilety będą w przystępnej cenie.

              • 1 3

              • koszty jakie ponosi Gdańsk przy jakiejkolwiek inwestycji są (2)

                zawsze tak duże,że taka kolejka budowana dla miasta począwszy od projektu a skończywszy na uruchomieniu to byłyby krocie.Trzeba dodać do tego obsługę,przeglądy i ogólne koszty utrzymania to ceny byłyby zaporowe no chyba,że na gòrze zamiast Hevelianum były McDonald z mini galerią bałtycką.

                • 5 1

              • (1)

                Bez przesady.

                • 1 2

              • ech Ty moja gdańszczanko :)

                od 1976 :*

                • 2 2

        • - No dzięki Ci... orzeszku łuskany - warknęła wiewiórka - kawa zbędna...

          Jeśli jeszcze tego nie wiesz albo Ci umyka: sympatie polityczne nie zwalniają z logicznego myślenia ani tym bardziej - trzeźwej oceny. A przynajmniej nie powinny.
          Jasne? No, żeby mi to było po raz (przed)ostatni...

          • 4 3

    • Młodzi sprawni i dyspozycyjni historycy czekają na propozycje z IPN.

      • 2 4

    • ta w Gdyni mi się podoba - tylko trzeba postać w kolejce

      • 1 3

  • Drogi wreszcie porządne zróbcie (2)

    a nie konkurencje dla Kasprowego

    • 11 5

    • Pokaż mi w ilu miastach w polsce w ciągu ostatnich lat powstało tyle dróg co w Gdańsku (1)

      ..i dalej powstaje

      • 2 4

      • popowstało 10 a w tym czasie 100 jest ruinąprowadza się

        Apartamentów powstało 1000 a w te miejsce 10 najcenniejszych zabytkòw Gdańska ledwo stoi do tego kolejne 20 zaorano pod apartamenty i biura,które i tak w większości świecą pustkami.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane