• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan

Katarzyna Moritz
31 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pomysł na budowę kolejki linowej na Górę Gradową powstał już 2005 roku. Pomysł na budowę kolejki linowej na Górę Gradową powstał już 2005 roku.

Centrum Hewelianum nie zapomina o dawnym pomyśle utworzenia kolejki linowej na Górę Gradową zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Stacja początkowa nie byłaby jednak przy Dworcu Głównym PKP, jak planowano pierwotnie, a przy Bramie Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska.



Czy podoba ci się pomysł budowy kolejki linowej na Grodzisko?

Pomysł budowy kolejki linowej pojawił się już w 2005 roku. Miała ona być najlepszym środkiem dla połączenia Grodziska ze Śródmieściem Gdańska ze względu na brak dogodnej drogi dla pieszych. Koszt wybudowania szacowano wówczas na ok. 5 mln zł, a sześcioosobowe wagoniki pokonujące około 50 m różnicy poziomów miałyby w ciągu godziny przewozić ok. 600 osób.

Czytaj też: Kolej na Forty

W ramach przygotowań przedprojektowych przeprowadzono wówczas prace studialne w postaci studium krajobrazowego przebiegu kolei linowej. Zakładało ono dwie ewentualne lokalizacje dolnych stacji: w okolicach Dworca Głównego PKP lub przy Bastionie św. Elżbiety.

Centrum Hewelianum nie zapomniało o pomyśle

Od tamtego czasu jednak nic się w tej sprawie nie działo. Niemniej rozwijające się sukcesywnie na Grodzisku Centrum Hewelianum nie zapomniało o pomyśle. W związku z tym na najbliższą sesję Rady Miasta Gdańska (31 marca) wpłynie uchwała o przystąpieniu do sporządzenia nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru.

Plan ma dotyczyć w szczególności dopuszczenia rekonstrukcji nieistniejących obiektów historycznych, a także zgody na wprowadzenie funkcji usługowych i zapisu umożliwiającego realizację kolejki linowej na Górę Gradową wraz z towarzyszącą infrastrukturą. Obowiązujący do tej pory plan miejscowy powstał w 2001 roku.

- Obecnie próbujemy robić badania krajobrazowe dla tej inwestycji, którą w przyszłości chcielibyśmy zrealizować. Istnieje też potrzeba dostosowania nowego planu do tego, co już mamy i naszych dalszych potrzeb rozwojowych. Dopuszczenie zapisu w planie dotyczącego kolejki będzie otwarciem dla szerszych możliwości i zwiększeniem naszej atrakcyjności - podkreśla Małgorzata Maroszek, kierownik działu inwestycji i zieleni w Centrum Hewelianum. - To, czy dana inwestycja będzie realizowana, zależy też od wielu instytucji, z którymi musimy ją uzgodnić. Na pewno w grę nie będzie wchodzić poprzednia lokalizacja, która budziła wiele kontrowersji. Robiliśmy badania usytuowania kolejki raczej w stronę Bramy Oliwskiej. Jesteśmy też na etapie rozmów z konserwatorem zabytków, który musiałby to zaakceptować.

Projekt z 2005 roku kolejki linowej na fort Grodzisko na Górze Gradowej.


Centrum Hewelianum chce, żeby nowa lokalizacja kolejki nie przechodziła przez tereny zabudowane, a znajdowała się na obszarach będących własnością miasta czy Skarbu Państwa i by w jak najmniejszym stopniu zasłaniała panoramę miasta. W ramach współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie i na podstawie koncepcji, które powstały w 2005 r., obecnie brany jest pod uwagę inny typ kolejki, czyli pojedynczy wózek.

Ponadto górna stacja miałaby być schowana i nie byłaby odrębną budowlą, żeby, zgodnie z zaleceniami konserwatora, zbytnio nie ingerować i zachować historyczny charakter dawnego fortu.

Na początku XVII w., w dobie wojen szwedzkich, gdańszczanie, by umocnić fortyfikacje Biskupiej Górki, zbudowali do przewozu ziemi pierwszą i jak do tej pory jedyną kolejkę linową w Gdańsku. Na początku XVII w., w dobie wojen szwedzkich, gdańszczanie, by umocnić fortyfikacje Biskupiej Górki, zbudowali do przewozu ziemi pierwszą i jak do tej pory jedyną kolejkę linową w Gdańsku.
Kiedy kolejka miałaby powstać? Centrum nie chce podawać konkretnych terminów, samo procedowanie nowego planu miejscowego może bowiem potrwać półtora roku.

Nie byłaby to pierwsza kolejka linowa w dziejach miasta. Już w pierwszej połowie XVII wieku zaprojektowano i zbudowano pierwszą kolej linową w Gdańsku do celów transportowych podczas budowy umocnień Biskupiej Górki. Jej projektantem był znany gdański architekt Adam Wijbe.

Kultura zawita do Redity Napoleońskiej

To nie jedyne plany rozwojowe Hewelianum. Trwa bowiem konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej rewaloryzacji i adaptacji obiektów zespołu Redity Napoleońskiej zobacz na mapie Gdańska wraz z budową współczesnych obiektów kubaturowych i rekonstrukcją Bramy Południowej, której obecnie w ogóle nie ma, a pierwotnie była podobna do Bramy Północnej, która w zeszłym roku została odrestaurowana.

Konkurs ma doprowadzić do wyłonienia autora lub autorów dokumentacji projektowej na bazie zwycięskiej koncepcji architektonicznej.

  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
Redita Napoleońska to jeden z najcenniejszych obiektów zespołu fortu i jednocześnie potężna (z kazamatami artyleryjskimi ze strzelnicami), pięcioboczna budowla. Powstała w latach 1811-1812. Do jej zespołu należy m.in. przeciwskarpa Redity Napoleońskiej czy wartownia Bramy Północnej.

Założenia konkursu zakładają, że miałyby tam być realizowane w przyszłości szeroko rozumiane funkcje kulturalne.

- W Redicie jest dobra akustyka, obiekt jest otwarty na miasto, można ciekawie zagospodarować także jej dziedziniec. Konieczna byłaby budowa przy niej nowych obiektów, które przejęłyby np. funkcje techniczne. Zostawiliśmy sporą dowolność projektantom i liczymy na interesujące prace - podkreśla Maroszek.
Koncepcje architektoniczne mają być złożone przez uczestników konkursu do połowy maja. Ewentualny termin realizacji zależeć będzie od ostatecznego projektu i od kosztorysu.

Miejsca

Opinie (226)

  • Kolejka linowa

    Parę lat temu próbowałem zainteresować dyrekcję HEVELIANUM stalową kratą forteczną z odrodzenia likwidowanej stoczni. Wtedy wyśmiano mnie. Koszty przeniesienia I zainstalowania np. w fosie były minimalne. Byłby oryginalny kolejny obiekt forteczny. Jak widać lepiej wydaje się duże pieniądze na zbędne upiększenia.

    • 9 2

  • Naćpani

    Ten pomysł powstał chyba po wypaleniu marychy lub mocniejszej trawki. Niezłe zwidy i cuda na kiju. Te ludziki z centrum Hevelianum niech lepiej zadbaja o rozpoznawalne i czytelne oznaczenie tras do góry Gradowej z dworca, z centrum miasta itp. Tam oprocz widoków nic nie ma ciekawego, nawet krzyż jest nijaki, jest za niski i jak patrzy sie na niego z oddali to jakby wyrastał z traw - koszmar. Już lepiej niechby skopiowali jeden krzyż sprzed stoczni.
    Do ludzików z centrum Hewelianóm-proszę zapytać internautów jak ma wygladać góra Gradowa, gwarantuje, że bedzie masa ciekawych pomysłów.

    • 5 9

  • Skoro Gdynia zafundowała sobie kolejkę na Kamienną Górę to tylko kwestią czasu (6)

    było kiedy coś podobnego powstanie w Gdańsku. Tak było z Centrum Nauki, bazą kontenerową i wieloma innymi inwestycjami. Gdy cokolwiek zrobiono w Gdyni za parę lat Gdańsk budował to samo tyle że większe.

    • 9 7

    • Oj tam (1)

      W wypadku lotniska było na odwrót ;)

      • 4 2

      • W Gdańsku wybudowano lotnisko jak był on osobnym państwem.

        A Oksywskie jest starsze od Rębiechowa.

        • 2 3

    • Bajdurzysz. (3)

      Jak 70- tysięczny Gdańsk był największym miastem Polski z XVI wieku - światowego mocarstwa, to w Gdyni mieszkał / może!/ jeden człowiek w leśnym szałasie.
      Drogi domy place - wszystko powstało w Gdyni po Gdańsku.
      i
      Port
      Dźwigi portowe, magazyny portowe
      Lotnisko
      stocznie
      PKP
      PKM
      itd
      itd
      itd

      Ilu Noblistów pochodzi z Gdyni?
      wiesz ilu z Gdańska?
      Ile koronowanych głów, prezydentów itp. Odwiedziło Gdynię?
      Wiesz ilu Gdańsk?
      itd
      itd
      itd

      Mogę tak pisać b. długo, przestań więc bredzić.
      I- znajdźcie swoje miejsce w szeregu, najwyższa pora.

      • 3 2

      • Panie szanowny. (1)

        Ja mam na myśli czasy po uzyskaniu niepodległości. Gdańsk ma 1000 albo i więcej lat, przez większa część tego czasu był największym miastem Rzeczypospolitej (tak z 2x Kraków + Warszawa na dodatek) Przyzna Pan chyba ze Gdynia mająca niespełna 100 lat nie może się mierzyć z taką potęgą. Ja rozpatruje czasy od 1989 roku bo od tego momentu samorządy mają w ogóle cokolwiek do powiedzenia. I wychodzi mi ze w tej materii Gdynia lepiej sobie radzi. Może dlatego że małym rządzić łatwiej ?

        • 1 1

        • Gdynia lepiej soibie radzi? Gdynia to jeden wielki inwestycyjny marazm + kilka głupot by zwócić na siebie uwagę

          Pod względem inwestycji nie ma nawet co porównywać do Gdańska bo to nie ta liga. Gdynia to się może porównywać z Radomiem czy Kielcami

          • 0 0

      • mamy swoje miejsce

        I jesteśmy w tym szeregu dużo bardziej z przodu....W na końcu....Wstdz się lepiej za bolka i tusska....Dobrze że w gdyni nie mieszkali bo bym się pochlastał..

        • 1 2

  • (1)

    Czy już tak strasznie wielu ludziom wali w dekiel? Kolejka w Gdyni i teraz w Gdańsku? Jakie są tam trudności z wejściem? Jest droga dla pieszych ie s dla samochodów i parking więc w czym problem.. Rozumiem że znajomi lub rodzinka musi zarobić i wydoić mieszkańców pieniądze? Chory kraj!!!!

    • 9 6

    • wiecej stoków dla narciarzy

      kolejki sa dla narciarzy a nie leniwych grubasów

      • 0 3

  • Pieniądze publiczne powinny w pierwszej kolejności być przeznaczane na infrastrukturę drogową i komunikację. Dopiero kiedy będzą one w stanie idealnym - na inne cuda.

    • 6 1

  • Ta kolejka powinna zaczynać się na Biskupiej. Tak Jak była PIERWSZA kolejka linowa w Europie!

    To byłaby atrakcja.

    Nie musi biec nad U.M i Kurkową, może biec via Pohulanka, mijać / nad skrzyżowanie na Kartuskiej/Powstańców Warszawy i dalej nad bastionami do Góry Gradowej.

    Wieki temu na Biskupią biegła kolejka linowa z rejonu Bastionu Gertrudy, może i w tamtą stronę zrobić kolejkę linową...!

    • 4 1

  • Projekt jest starszy

    Pierwszy pomysł kolejki z góry fradowej na brame oliwska był za czasów Cricolandu (początek lat 90).
    Kolejka miała połączyć lunapark z Kaponierą. Było też kilka innych pomysłów, niestety miasto miało to gdzieś. Gdańsk dziś miałby stacjonarne definarium, kolejkę linową i jeszcze prae innych projektów.

    • 1 0

  • sam pomysł z kolejką w tym miejscu nie jest zły,

    szkoda tylko że jednak odeszli od planów wsiadania przy PKP,
    choć rozumiem powody własnościowo -bezpieczne,
    to przy PKP najwięcej osób się przewija, zwłaszcza turystów, więc lepszy utarg by mieli

    • 1 1

  • W Gdańsku istniała najstarsza kolejka linowa w Europie a może i na świecie, na Biskupią Górę. (1)

    Przestańcie wiec pisać bzdury, że Gdynia wyprzedziła Gdańsk, to tak jakbyście napisali, że w Gdyni był prędzej dźwig portowy aniżeli w Gdańsku.

    albo, że Gdynia miała pierwsza wodociągi miejskie - Gdańsk miał jako pierwsze miasto w Europie - poczytajcie o Burmistrzu Winterze.

    I na koniec: Gdańsk był miastem, które posiadało najwięcej zieleni w swoich granicach miejskich - No 1 w Europie. Ta zieleń nadal istniej nawiasem mówiąc.

    = Najczystsze powietrze z wszystkich miast Polski , mimo Szadółek.
    i najmniej zakorkowane miasto w Polsce - obok Katowic.

    Wystarczy?

    Więc nie piszcie bajek bo zabronimy pracować w Gdańsku :-)

    • 11 5

    • bez przesady

      pierwsze wodociągi w Europie? Rzym. Działają do dziś. Najwięcej zieleni? W stosunku do architektury i w ogóle urbanistyki czy jak? Heidelberg. A co do korków - niedawno media podawały jakie straty - w milionach zł - ma Trójmiasto, w czołówce kraju. Powietrze - może racja. Chociaż biorąc pod uwagę zachorowalność kobiet na nowotwór tarczycy w tym rejonie kraju... powiedzmy Czarnobyl.

      • 2 1

  • Ten artykuł jest tylko po to by nikt nie zauważył że Szczurek znowu wywala kolejne miliony na muzea (1)

    • 5 5

    • Ktoś tu ma paranoję.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane