• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejna modernizacja tramwajów z Niemiec

Krzysztof Koprowski
20 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najstarsze eksploatowane w Gdańsku tramwaje Duewag N8C zostały wyprodukowane w 1978 r. Najstarsze eksploatowane w Gdańsku tramwaje Duewag N8C zostały wyprodukowane w 1978 r.

11 sprowadzonych z Niemiec tramwajów typu N8C ponownie zostanie poddanych modernizacji. Dodatkowo w planach są remonty tramwajów NGd99, Bombardierów, a nawet Pes. Zdaniem ZKM-u to niezbędne, by pojazdy mogły służyć przez kolejne lata.



Czy Gdańsk powinien ponownie modernizować tramwaje z Niemiec?

62 tramwaje Duewag N8C, sprowadzone do Gdańska z niemieckiego Dortmundu i Kassel, zostały wyprodukowane w latach 1978-1982. Wszystkie wprawdzie przeszły modernizację w wielkopolskim Modertransie, ale by je eksploatować przez kolejne lata, potrzebny jest ponowny gruntowny remont.

Obecnie wytypowano do niego 11 pojazdów: w tym dwa, które ucierpiały podczas lipcowej powodzi.

Czytaj też: ZKM sam naprawi podtopione tramwaje

- Modernizacja 11 pojazdów typu N8C będzie miała większy zakres niż ta wykonana w Modertransie. Na początek planujemy wymianę napędów - mówi Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku - Tramwaje będą dalej eksploatowane, ponieważ spółki nie stać na całkowitą wymianę floty tramwajowej na nową. Szacujemy, że N8C będą jeździły jeszcze przez 15 lat.
Duewag N8C przed modernizacją, po której zyskał m.in. niskopodłogowy człon z drzwiami, nowe wyposażenie wnętrza oraz wygląd zewnętrzny. Duewag N8C przed modernizacją, po której zyskał m.in. niskopodłogowy człon z drzwiami, nowe wyposażenie wnętrza oraz wygląd zewnętrzny.
Co ciekawe, do kolejnej modernizacji skierowany zostanie też jeden tramwaj z Kassel (o numerze taborowym 1166), który, mimo wykonanych prac w Modertransie, wciąż nie wyjechał na gdańskie tory.

- Tramwaj ten wymaga modernizacji napędu. Został odebrany z Modertransu po remoncie, ale ten nie obejmował części napędowej - tłumaczy Mongird.
Oprócz N8C, ZKM Gdańsk będzie modernizował jeszcze w tym roku tramwaje Konstal Alstom NGd99 z 1999 r., zaś w przyszłym Bombardiery wyprodukowane w 2007 r. Na 2019 r. zaplanowano przeprowadzenie podobnych prac w Pesach Swing, zbudowanych w latach 2010 - 2011.

- Dokumentacja techniczo-ruchowa każdego tramwaju określi dokładny zakres prac i remontów, jakie należy wykonać w zależności od przebiegu oraz wieku taboru - dodaje rzecznik ZKM Gdańsk.
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Czytaj też: Czym jeździmy po Trójmieście?

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (201) 5 zablokowanych

  • W tych niemieckich złomach nie ma nawet poręczy (5)

    w wystarczającej ilości. Ekonomika wykorzystania miejsc również tragiczna

    • 113 34

    • Nie jest źle. Chyba mylisz wręcz z polską Pesą. Tam jest gorzej, ale tylko w Swingach, szczególnie w okolicach wejść.

      Tam to w ogóle nie ma się czego trzymać. Poręcze u góry są zbyt wysoko dla niskiej osoby lub dziecka, do tego ta pochyła podłoga na sprzęgach. I rozmieszczenie siedzeń również fatalne. Właściwie przy Jazzach Duo tego samego producenta Swingi wyglądają jak jakiś niedopracowany prototyp.

      • 1 0

    • W niemieckich można sobie za to posiedzieć (1)

      Znajduje się tam wystarczająca ilość miejsc siedzących. Poza tym nie pada w nich elektronika tak często jak w przebajerowanych Pesach, w których to mamy zaledwie kilka miejsc siedzących. I mnóstwo światełek.

      • 14 1

      • oraz prawie nie ma okien, zastawionych panelami producenta i ogłoszeniami ZTM

        • 4 1

    • Z prostej przyczyny (1)

      Projektanci zakładali że pasażerowie będą podróżować na miejscach siedzących. M.in. dlatego w Dortmundach są siedzenia w układzie 2+1. Tylko w Gdańsku zamawia się nowe pojazdy w standardzie bydłowozów. Jakby mogli, to wszystkie krzesełka by wywalili...

      • 22 3

      • wolą zamówić krótsze i wtedy mniej siedzeń, bo taniej

        niż dłuższe i wygodniejsze - ale droższe

        • 7 2

  • ZKM to teraz GAiT

    • 0 0

  • Ciekawe kiedy ZKM wyremontuje całe stado tramwajów, których raczej nie widujemy na torach - zarastających trawą na zajezdni ;).

    Z tego co wiem są tam pojazdy, których numerów raczej nie słyszano w radiotelefonie od ho ho ho i jeszcze trochę

    • 3 0

  • Gdyby tak zmodernizowali na napęd TDI...

    to bym nawet się przesiadł z mojego wygodnego i niezawodnego sedana b5 1.9 na komunikację miejską
    ...a tak to wsadźcie sobie w 4 litery te awaryjne elektryczne karety

    • 0 3

  • (1)

    Naprawa 105ki to grosze, większość części ęożna bez problemu kupić używanych, do tego ZKM ma pełne magazyny zapasowych części do 105tek i można je naprawiać na miejscu w zajezdni

    • 4 4

    • taaaaa

      kazdy kowal je naprawi

      • 0 0

  • przecież podobno już nie ma ZKM (1)

    a jest GTiA

    • 7 1

    • GAiT

      • 1 0

  • Modernizacja

    Dóbrze było by,żeby przy okazji modernizacji zwrócono uwagę na długość uchwytów dla pasażerów,są one zbyt krótkie i dla osób niskich bardzo niewygodne,co prowadzi do powstawania nierównomiernego zatłoczenia.Ludzie gromadzą się przy uchwytach pionowych tarasując dojście do wnętrza tramwaju.

    • 0 0

  • (1)

    Tylko 105ki, naprawiać i nie kupować Niemieckich złomów. Mamy nasze Polski 105ki, które uwielbiają pasażerowie i motorniczy, nawet jak się w niej wszystko ulegnie awarii to jedzie dalej i nie blokukr ruchu

    • 4 4

    • Powiedz to cwaniaczku ludziom na wózkach .Mozcny jestes bo masz dwie nogi zdrowe.

      • 3 1

  • jak długo można używać w tych czasach tak stary sprzęt.tym poruszają się ludzie (1)

    jak kiedyś ktoś tupnie nogą i się to wszystko rozsypie.

    • 1 4

    • To kup nowy cwaniaczku.Mocny jestem przed kompem jak widać

      • 1 0

  • Modernizacja.

    Kapitalny remont, teraz nazywa się modernizacją.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane