Fakty i opinie

Kolejne modernizacje tramwajów z Niemiec wydłużą ich życie o 20-30 lat

GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat.
GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierza wciąż modernizować tramwaje typu N8C sprowadzone z Niemiec. W ramach ogłoszonych przetargów przewiduje się m.in. wymianę elementów systemu hamowania, wymianę instalacji elektrycznej oraz układów napędowych. Jak wylicza spółka, zastąpienie poniemieckiego taboru nowymi tramwajami kosztowałoby więcej niż roczny budżet na całą komunikację miejską w Gdańsku.



Czy należy jeszcze modernizować tramwaje sprowadzone z Niemiec?

tak, to znacznie tańsze rozwiązanie niż zakup nowych tramwajów 27%
tak, ale wyłącznie te w najlepszym stanie technicznym 27%
nie, to zbyt stare konstrukcje, by wydawać pieniądze na kolejne prace 46%
zakończona Łącznie głosów: 1855
Tramwaje Duewag N8C sprowadzone z niemieckich miast Dortmund (46 pojazdów) i Kassel (16 pojazdów) zostały wyprodukowane w latach 1978-1986.

Po sprowadzeniu do Gdańska wszystkie tramwaje przeszły wprawdzie gruntowne przebudowy (w tym wstawienie członu niskopodłogowego), lecz ich zużycie eksploatacyjne wciąż wymaga kolejnych prac.

W ostatnich miesiącach GAiT ogłosił przetargi na:
  1. wymianę 15 kompletów aparatów hamulcowych - przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty,
  2. dostawę i montaż siedmiu aparatów i urządzeń elektrycznych do modernizacji układów napędowych oraz montaż wcześniej zakupionych elementów tego typu - prace zostały powierzone firmie Enika z Łodzi (ok. 6 mln zł),
  3. wymianę w siedmiu tramwajach: zadanie I - instalacji elektrycznej, piasecznic i luster na sterowane elektrycznie; zadanie II - części mechanicznych (w tym czyszczenie i konserwacja podwozia), uszkodzonych i skorodowanych części poszycia - przetarg w całości unieważniono.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd.
W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Modernizacją zainteresowani wykonawcy wcześniejszych prac



W przypadku ostatniego przetargu należy odnotować, że wpłynęły oferty od dwóch wykonawców, którzy wcześniej dokonywali już modernizacji tramwajów sprowadzonych do Gdańska z Niemiec:
  1. spółka Modertrans z Poznania, która zadanie I wyceniła na kwotę ok. 9,47 mln zł, zaś zadanie II - 3,36 mln zł
  2. spółka 4iB z Gdańska zaproponowała za zadanie I kwotę ok. 4,94 mln zł, zaś za zadanie II - ok. 1,28 mln zł

Oferty gdańskiej firmy wprawdzie mieściły się w budżecie GAiT (odpowiednio ok. 5,25 mln zł oraz ok. 2,15 mln zł), lecz zostały odrzucone ze względu na niespełnienie warunków formalnych. Oferta Modertransu natomiast okazała się zbyt droga dla miejskiej spółki.

- Zamierzamy powtórzyć ten przetarg w najbliższym czasie, po przygotowaniu i publikacji nowej dokumentacji przetargowej - zapowiada Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. marketingu w GAiT.

Tramwaje po modernizacji prawie jak nowe



Czy jednak ciągłe naprawy i wymiany podzespołów w poniemieckich tramwajach mają uzasadnienie? Po ponad 30-40 latach eksploatacji kolejne usterki i awarie są przecież tylko kwestią czasu.

- Modernizacja tych tramwajów przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych zbliża pojazd do współczesnych standardów. Pasażerowie otrzymują komfort podróży porównywalny do tego, co oferują najnowsze tramwaje: siedzenia, wyświetlacze informacji pasażerskiej, monitoring i ładowarki USB, oświetlenie LED, klimatyzacja, system łagodnego rozruchu i hamowania, defibrylator. Motorniczy będzie korzystał z ergonomicznego fotela, takiego jak montowane są w Pesach i nowego pulpitu sterowania pojazdem opartego o ekrany dotykowe. Wymiana napędów i instalacji elektrycznej zapewni wysoką niezawodność tramwaju - przekonuje Wojtkiewicz.
Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C.
Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Eksploatacja taboru z Niemiec przez kolejne 20-30 lat



Jak wynika z wyliczeń miejskiej spółki, za kwotę ok. 10-krotnie niższą niż nowy tramwaj (ok. 9-12 mln zł) pasażerowie otrzymują pojazd spełniający większość współczesnych wymagań i gwarantujący dalszą eksploatację przez 20-30 kolejnych lat.

- Całkowite wycofanie z ruchu 62 tramwajów typu N8C i zastąpienie ich nowymi pojazdami oznacza wydatek na poziomie 600 mln zł. Kwota ta przekracza roczne koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej w Gdańsku [w budżecie na 2020 r. planowano przed epidemią koronawirusa na ten cel ok. 425 mln zł - dop. red.] - wylicza przedstawiciel GAiT.
Czytaj też:

Jak wygląda modernizacja tramwaju typu N8C?



Materiał archiwalny z 2018 r.

Opinie (354) ponad 20 zablokowanych

  • (56)

    A dlaczego nie z Polski?My też potrafimy budować autobusy i tramwaje.A tak jak zwykle zarobi zagranica.

    • 225 110

    • konstale chcesz remotowac? (1)

      • 40 1

      • Tak przerobić na tramwaje magnetyczne. Niech kursują na Stogach

        • 1 0

    • Dlatego ze .....

      w Polsce nie ma używanych tramwajów w tym wieku i w takim stanie , albo nowe polskie albo używane z Niemiec .

      • 45 2

    • Bo mamy słupy z niemiec w miesci cudów i dewelop. (1)

      • 35 36

      • Jeden tramwaj , jedna Du jeden Gdańsk

        • 5 11

    • Polacy jak widac na przykladzie Pesy nie potrafia

      • 34 18

    • to ci odpowiem (3)

      kolega mechanik zatrudnił się w firmie kolejowej. Naprawa maszyn torowych. Opowiadał jacy tam sami znajomi pracują. Nie potrafią przestawić klucza by kręcił w drugą stronę. Złodziejstwo i kombinatorstwo. Jeżeli we wszystkich spółkach jest podobnie to niestety to musi upaść.

      • 17 9

      • Ale na państwowym to normalne (2)

        • 14 3

        • ale nienormalne jest wsadzanie nieoPiSanej liczby sadzeniaczków na wysokie stołeczki (1)

          bez praktyki bez doświadczenia bez Wykształcenia! ... bez patrzenia się na przepisy i regulaminy... byle SWóJ!
          i potem są efekty - im nawet zdrowe jak koń klacze padają...

          • 14 6

          • W Gdańsku?

            Sadzeniaczki? Chyba jednak krewni i POwinowaci.

            • 8 9

    • A ty czytać ze zrozumieniem chyba nie potrafisz skoro piszesz to co własnie napisałeś.

      • 5 4

    • (3)

      Taaak, można kupić tramwaje z Olsztyna, albo może Krakowskie? :D

      • 12 1

      • Jeden krakowski mamy (1)

        • 3 1

        • Jeśli masz na mysli

          Ringa to nie jest on krakowski ale jak najbardziej rodowity gdanski doprowadzony do tego wspanialego stanu przez złote raczki z Krakowa
          Jeden taki egzemplarz zachowali jednak sobie...

          • 4 0

      • Chcesz kupić tramwaje z Olsztyna?

        miasta które stworzyło sieć tramwajową od zera zaledwie 5 lat temu? Kto wymienia tabor po 5 latach?

        • 3 0

    • (14)

      Całkowite wycofanie z ruchu 62 tramwajów typu N8C i zastąpienie ich nowymi pojazdami oznacza wydatek na poziomie 600 mln zł. Kwota ta przekracza roczne koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej w Gdańsku

      • 13 1

      • Gdańsk stać na nowe tramwaje. (12)

        Zamiast rozbudowy Kartuskiej można kupić 5 nowych tramwajów.

        Droga zielona to zakup 260 tramwajów.

        Gdańsk inwestuje w drogi dla samochodów, dlatego nie ma pieniędzy na transport zbiorowy. Ot cała zagadka.

        • 11 13

        • Inwestują w drogi które i tak są ciągle zakorkowane (10)

          Kwadratura koła

          • 3 11

          • w nocy niekoniecznie (4)

            warto wiedzieć, że próby rozładowania korków jedynie przez rozbudowę sieci ulicznej miast nigdy nie przyniosło rezultatów, tak jak popuszczanie pasa nie przyczyniło się do przezwyciężania objawów nadwagi i otyłości. Sama "poprawa" jakości funkcjonowania transportu zbiorowego (modernizacja taboru, rozbudowa linii i wzrost częstotliwości) nie przyczyniła się do sensownych zmian nawyków komunikacyjnych mieszkańców. Tylko położenie nacisku na poprawę komfortu i bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów chcących docierać do stacji SKM i PKM może tutaj coś zmienić na lepsze.

            • 5 5

            • Problem leży gdzie indziej. (3)

              W Gdańsku tramwaje są wzdłuż dróg o ruchu przyspieszonym. Nigdy tramwaj nie będzie atrakcyjniejszy od samochodu, przy takim układzie.

              Sensownie rozbudowywany system transportowy, to szybkie drogi dla samochodów jako obwodnice, a szybkie trasy zbiorkomu jako promieniste.
              Tramwaj musi być szybszy od samochodu, a nie będzie szybszy jeśli sam czas dojścia na przystanek jest dłuższy niż przejechanie 2 km samochodem.

              • 6 2

              • genialne

                co zlego w tym że samochód będzie szybszy albo wygodniejszy? To środki transportu dla zupełnie innych grup.

                • 3 3

              • wszystko fajnie oprócz faktu (1)

                że nie da sie tego zastosować w gdańsku położonym między moem a lasem i wzgórzami:)))

                choć nadal uważam, że po trasie pkm od moreny/jasienia do zajezdni powinien kursować tramwaj.

                • 2 0

              • Oczywiście, że się da

                Gdańsk ma (miał) bardzo sprzyjający układ urbanistyczny pod szybki transport zbiorowy. Jednak z czasem dzika zabudowa doprowadziła miasto na skraj ruiny, co widać w rankingach miast w kraju, gdzie Gdańsk regularnie traci względem innych dużych miast w kraju.

                Krok pierwszy - wykorzystać co już jest. Obecnie czas przejazdy Mickiewicza-Opera to 6 minut, z czego 1:30 min to oczekiwanie na zielone. Tak się nie zbuduje atrakcyjnego środka transportu.

                • 1 2

          • (4)

            Prawo Lewisa-Mogridgea - po rozbudowie systemu drogowego dąży on do zapełnienia swojej przepustowości. (Budowanie nowych dróg powoduje, że więcej osób jeździ samochodem)
            Paradoks Downsa-Thompsona - czas jazdy samochodem jest zależny od czasu jazdy "od drzwi do drzwi" transportem zbiorowym. (Słaby system TZ prowadzi do większej liczby samochodów na ulicach).

            Zweryfikowane milion razy, zawsze się sprawdza. Budowa dróg (a zwłaszcza kosztem TZ) to działanie prowadzące jedynie do wzrostu korków, nic więcej.

            • 6 3

            • No i dobrze że jeździ samochodami (1)

              to oznacza poprawę jakości życia.

              • 3 1

              • Mniej więcej od 15 lat posiadanie samochodu

                nie oznacza statusu życiowego. Dzisiaj samochód to zwykła rzecz codziennego użytku, jak telefon komórkowy czy zmywarka. Tylko część osób nadal wierzy w swojego blachosmroda jako wyznacznik statusu.

                • 1 3

            • u nas nigdy nie wyjdzie (1)

              choćby ze względu na brak synchronizacji, ilość kursów ograniczana do minimum (a potem tłumaczą, ze mało ludzi korzysta w tych godzinach- mało korzysta, bo mało kursów). Do tego komunikacja szybkobieżna (skm) należy do pkp nie do miasta, więc nigdy nie będzie dobrze. choć dużym krokiem naprzód jest bilet na skm w cenie miesięcznego na terenie gdańska...
              inna sprawa, że w przypadku ruchu samochodowego u nas ze względu na geografię nie ma sensownej alternatywy dla grunwaldzkiej na większości odcinków- w większości miast większych niż 200k mamy kilka ulic dwupasmowych ułożonych równolegle i ruch się rozkłada. my mamy trójpasmówkę, ale każda równoległa ma max kilometr ( z wyjątkiem może wita stwosza/wojska polskiego)
              tak wiec inwestycje w ruch samochodowy nie służą za bardzo zwiększeniu przepustowości...

              • 1 2

              • Oprócz Grunwaldzkiej mamy jeszcze trzy równoległe ciągi dla samochodów

                A i tak wszystko stoi w korku. Problemem nie jest brak pasów dla samochodów, ale za dużo samochodów. Każdy kolejny pas ruchu to więcej samochodów.
                Rozwiązanie jest proste. Zlikwidować połowę przepustowości dla samochodów i zorganizować w to miejsce sensowny transport zbiorowy. I nagle się okaże, że korków nie widać (tą drogą poszedł Paryż, korki owszem są, ale stoi w nich 10% mieszkańców miasta, a nie 60% jak w Gd).

                • 1 1

        • i dobrze ze budują drogi

          samochody sa szybkie i wygodne

          • 5 2

      • Poza tym i to weźcie pod uwagę

        po modernizacji do klasy N8C-AC1 z tego jak niektorzy pisza zostaje tylko i wylacznie skorupa i wozki !

        • 2 0

    • tak, Pesa świetnie buduje

      tylko że z opóźnieniem i wadliwie

      • 13 10

    • prawie jak nowe w prawie metropolii

      • 9 7

    • widocznie w innych miastach sie nie znają (7)

      i niepotrzebnie kupują nowe

      • 4 6

      • Gdańsk też kupuje nowe. Udział nowych w Gdańsku jest bardzo wysoki na tle innych polskich miast. (6)

        • 8 2

        • byłeś kiedyś w innym miescie? (5)

          zobacz jak tam wyglądają nowe tramwaje i pociągi - jestesmy za nimi ze 20 lat

          • 4 11

          • Wiesz ile 105tek jeździ w Stolicy?

            • 6 1

          • byłem w wielu innych miastach (1)

            w wielu z nich kursują tramwaje jeszcze starsze niż w Gdańsku. Wiele miast zazdrości nam SKM, którego tabor powinien być faktycznie szybciej sukcesywnie wymieniany. Częstotliwość serwisu SKM powinna zostać podniesiona do nie więcej niż 5 minut w godzinach szczytu. Poprawa dostępu pieszych i rowerzystów do stacji SKM mogłaby być kolejnym działaniem skutecznie wpływającym na zachowania komunikacyjne mieszkańców. Czekam na elektryfikację PKM i bajpas kartuski - bez tego nadal będziemy mieli coraz gorsze warunki poruszania się po Trójmieście.

            • 5 1

            • Skm zazdroszczą ? Tego jeszcze nie słyszałem, metra w Warszawie z jego częstotliwością to owszem ale naszej skm !?

              • 1 2

          • (1)

            a ty byłeś? Gdzie? Kraków, Warszawa, Wrocław, Poznań - same nówki niebiegane. Jak twój mózg

            • 2 2

            • Wrocław same nówki ? Nie kłam .byłem widziałem

              Tam to nawet te nowe są niskopodłogowe tylko w środku jak dortmundy po remoncie.Takie ciekawe wynalazki.

              • 6 1

    • W czasie gdy były kupowane pierwsze "Drotmundy" to w Gdańsku królowały 105ki, a Pesa dopiero raczkowała w zakresie produkcji tramwajów. A u nas nie ma rynku wtórnego na tramwaje, bo we wszystkich miastach jeździły 105N lub jeszcze większe zabytki.

      • 9 0

    • Tak, zwłaszcza PESA

      Gigantyczne opóźnienia, a wyroby takie sobie.

      • 8 1

    • Ale nie kupujemy dodatkowych starych (5)

      tylko remontujemy te co mamy.
      Tym niemniej, niech miasto nie ściemnia.
      Te tramwaje są za krótkie i powinny jeździć w dwuskładach ale... dwuskłady nie mieszczą się na przystankach, które kiedyś postanowiliśmy skrócić.

      • 7 3

      • Nie tylko to (3)

        Przy "remoncie" polegającym na wiejskim tuningu wymontowano gniazda i oryginalne sprzęgi. Dzisiaj nie ma możluwosci ukrotnienia składów poza konstalami.
        Niemcy nawet w nowych wagonach mają taką mozliwosc.
        My zamawiamy za to dwukierunki nie wiadomo po co

        • 1 3

        • po to by oszczędzać na budowaniu pętli (1)

          • 2 0

          • nie tylko dlatego

            oszczędność jest głównie "terenowa". krańcówka jak w Migowie czy na Sucharskiego jest mniej inwazyjna.

            • 2 0

        • nie wiesz po co ale się wypowiesz?

          • 1 0

      • w Gdańsku nigdy nie było 65 metrowych przystanków.

        Przebudowy wymagałyby wszystkie.

        • 3 0

    • Bo tak

      • 0 0

    • Jedyne na co Gdańsk stać to złom z Niemiec...masakra (2)

      • 4 7

      • Kieszonkowa Metropolia z kieszonkowymi ambicjami (1)

        • 3 4

        • no to spadaj na Podkarpacie, stolicę mądrych inaczej Polaków

          • 3 3

    • Tak rządzi dobra gospodyni. Niech Niemiec się uczy.

      • 0 2

    • Wy z Polski sobie budujcie. My w Gdańsku urządzamy się po swojemu.

      • 1 2

    • Jak to dlaczego bo wspaniała pani dulkiewicz robi dobrze ale tylko Niemcą czego wy się spodziewacie od rządzących platfusów.

      • 1 1

    • PESA jest z Polski i mamy ich też dużo, ale są drogie.

      • 1 0

  • 100 lat!!! (7)

    100 lat!!!
    A Niemiec patrzy i nie wierzy:D

    • 222 16

    • Te tramwaje sa lepsze od Pes (2)

      • 15 18

      • może tak, a może nie (1)

        nawej jeśli to prawda, że pesy są jakościowo gorsze i droższe w utrzymaniu, to jednak nam Polakom i tak bardziej się opłaca kupić polskie tramwaje

        • 8 4

        • NIE, nie warto kupować k*opra tylko dlatego że jest "polskie"

          • 3 4

    • Panie niemiec płakał jak sprzedawał (1)

      co niedzielę dzwoni by posłuchać dzyń dzyń

      • 24 6

      • Po remoncie zrozumie jaki blad zrobil.

        • 0 2

    • Niemiec płakał jak sprzedawał

      Hahahahaha

      • 3 2

    • Abyś wiedział!

      Wymiana tramwajów N8C na nowe Bombardier Flexity Classic NGT8 w Dortmundzie nie była projektem sukcesu. Po ośmiu latach stwierdzono, że na wózkach nowych tramwajów jest pełno rdzy a podłogi są uszkodzone. Czasowo z 41 potrzebnych do obsługi linii U43 i U44 pojazdow, tylko 28 można było używać. To oznaczało zastąpienie niektórych odcinków trasy autobusami i redukcję długości pojazdów. Na linii U43 dwa tramwaje są strzępione, aby udostępnić pasażerom wystarczającą liczbę miejsc. Po skróceniu składów dochodziło do opóźnień i tłoku. Również N8C kursowały do 2011 r. w Dortmundzie przeważnie w parę.

      • 7 0

  • stajecie sie lepsi niz skm (1)

    Skmka ma mlodszy tabor

    • 141 25

    • Nie ma młodszego taboru, poza tym w skm wszystkie poza 1 skladem sa stare a tu tylko czesc

      • 10 5

  • kupili 40letnie tramwaje? i jeszcze je... " modernizują"? (11)

    nie nie to się nie dzieje....

    brawo lemingi!

    • 264 56

    • Sprzedali GPEC za 200 milionów spółce miejskiej z Lipska (byłe NRD) i wypłacają 40 milionów dywidendy rocznie. (4)

      A jednak. Wszystko to pod pozorem "prywatyzacji".

      • 37 12

      • (2)

        No i co z tego jak wy dalej na nich głosujecie. A te 40 mln mogłoby wpływać do kasy Gdańska.

        • 27 7

        • (1)

          Dokładnie wszyscy narzekają na władzę a przy wyborach ma 80% to do kogo pretensje

          • 24 2

          • Jak kiedyś pytałem się znajomych i rodziny (w różnym wieku) dlaczego głosują na Adamowicza to nikt nie potrafił sklecić nawet jednego sensownego argumentu. Nikt na dobrą sprawę nie wiedział jakie kompetencje ma prezydent miasta czy reszta samorządu.

            • 7 3

      • "Dzisiaj Paweł Adamowicz opublikował swoje oświadczenie majątkowe po 5 korektach. Wskazał w nim, że w radach nadzorczych, w których zasiada, zarobił tylko w 2017 roku ponad 140 tysięcy zł. Od momentu kiedy Prezydent powołał się do rady nadzorczej GPEC, zarobił niebagatelną sumę - prawie milion złotych"
        Janek, nie mieszajmy myślowo dwóch różnych systemów walutowych. Nie bądźmy Peweksami. Dostajemy za tego misia, jako konsultanci 20% ogólnej sumy kosztów i już. Więc im on jest droższy, ten miś tym... no? Koniaczek?

        • 0 1

    • (4)

      Jak jest dobra konstrukcja nadwozia i scian to po odpowiedniej modernizacji dany skład moe jeżdzic nawet ze 100 lat

      • 9 10

      • Nowy tabor ,planowane wydatki w budżecie na zakup nowych autobusów i tramwaji (2)

        A widziałeś w nich klimatyzację ? Nie zauważyłem aby było założenie klimatyzacji w ramach modernizacji. Niech podadzą ile kosztowało roczne utrzymanie tych zmodernizowanych wehikułów .Ile razy były ściągane i naprawiane .Roczny bilans utrzymania nowych - Pesy i tych złomów .Czy na początku roku nie było ,że po pochwaleniu się iż przyjechał pierwszy nowy skład ,mają przyjechać kolejne NOWE w tym roku ,podobnie miało być z autobusami. Dlatego miasto pisało o dużym zadłużeniu miasta bo ma zakupić NOWE składy autobusów jak i taboru .Niech podadzą ile było w planie ile zakupiono Nowych oraz pokażą jak wyglądają w tym roku wydatki i na co poszły ,jak i zadłużenie miasta

        • 13 2

        • po wprowadzeniu nowiutkich polskich pes (ok. 8 lat temu)

          bylo tak, że zajezdnia Wrzeszcz eksploatująca je miała więcej strat wozokilometrów niż zajezdnia Nowy Port ze swoimi 105kami

          • 6 4

        • dobrze by było aby pokazali

          PESY to złomy już od nowości
          W latach 80tych te zachodnie tramwaje były robione tak aby były trwałe, dziś wszystko delikatne ma wytrzymać tylko przez gwarancje

          • 4 1

      • my nie mowimy o bedzce do kiszenia ogorkow.

        • 0 2

    • ciekawe czy pani prezydentka jeździ 20 letnim służbowym golfem reperowanym na bieżąco

      czy też w miarę nowym samochodem wyższej klasy, z którego zakupem urzędnicy nie szczypią się zbytnio jak pojeździ parę lat po gdanskich jezdniach.

      • 6 6

  • A w tylewizji mówią że taki rozwój u nas. I w ogóle. (14)

    I że daganim piereganim Niemca lada moment. A stać nas tylko na używki od nich sprzed 30 lat...

    • 103 21

    • (7)

      Taa.. Nie ma to jak pisowska propaganda w telewizji. Według TVPis to "Niemcy zazdroszczą Polsce dobrobytu"
      A rzeczywistość jest trochę inna, tym bardziej, że obecny rząd centralizuje co się da i skutecznie obcina dochody samorządom.

      • 15 24

      • (5)

        Co ma rząd do taboru tramwajowego w Gdańsku? Myślałem, że nasze miasto rozwinie komunikację rydwanową, a tu kiszka.

        • 33 11

        • czy MAtoŁuszek przywrócił już te polikwidowane linie PKS? (1)

          to czemu kolejne likwiduje?

          • 14 14

          • POmieszał ci się

            GAiT z PKS. Nic dziwnego bo w ogóle ci się POmieszało.

            • 9 2

        • to że jak rzad pis-u zabiera pieniądze to ich w samorządzie nie ma na nowe tramwaje (2)

          pisz sobie na jakimś podkarpackim portalu a nie tu, tam ci wszyscy po pleckach klepac beda bo tacy sami jak ty.

          • 12 12

          • Rząd niczego nie zabiera tylko POwiaki więcej kradną. (1)

            • 9 3

            • Jasne. Szumowski, Sasin, Kępa, Obatel, poseł Kaczyński etc. Jeden wałek za drugim.

              • 3 2

      • Lepsza propaganda

        POwiaków! To oni tu rządzą dzięki takim trollom jak ty i kasę tłuką nawet na starych tramwajach bo to skarbonka bez dna.

        • 8 2

    • (4)

      Nas? Zapytaj dlaczego wspaniały gdański samorząd kupuje takie trupy z Niemiec.

      • 21 9

      • (1)

        Nie ma już głównego inicjatora, a ta Pani nic nie wie w tej sprawie. Tyle w temacie.

        • 17 9

        • Gupi ty

          Inicjator siedzi po cichu i kaskę w sreberka zawija ...

          • 1 2

      • A. Czyli Polskę stać.

        Tylko Gdańsk taki biedny.

        • 4 4

      • A ja się pytam czy w tym artykule jest napisane że kupuje czy modernizuje. Bo coś z tego artykułu wynika że były ładnych kilka la temu kupione .

        • 1 0

    • gdanski rząd to nie Polski Rząd, w gdńsku rządzi urząd miasta, PO , takich gdańsk ma gospodarzy.

      • 0 0

  • Pudrowanie trupa (7)

    Po co?

    • 158 37

    • Dokładnie tak (3)

      Do tego tramwaje te są bardzo niewygodne i są zdecydowanie negatywną wizytówką Gdańska.

      • 15 14

      • (1)

        Lepsze niz te pesy bez miejsc do siedzenia

        • 16 12

        • Przeciętny autobus Solarisa

          Jest wygodniejszy od tych tramwajów. To już jest poziom mułu.

          P.s. brak miejsc w Pesach to wymysł miasta, a nie producenta.

          • 11 14

      • pesy to porazak - tak niewygodnych i bezsensownie rozplanowanych tramwajów nikt inny nie robi

        • 7 10

    • Po to żeby było czym jeździć. (1)

      • 10 5

      • Chyba byle czym

        • 2 16

    • Przeczytaj uwaznie choc pierwszy akapit. Ten wytluszczony

      • 4 1

  • Taki dumny naród , taki bogaty kraj (23)

    Samochody używane , tramwaje używane , wstydu nie macie ? Hiszpania . Francja, Belgia jakoś nie kupują starych gratów z Niemiec , oprócz polski kupuje ten złom jeszcze Korea Północna .

    • 177 39

    • (8)

      Wstyd mamy, nie mamy za to pieniędzy na wydawanie na pokaz.

      • 23 9

      • Jakoś końca tego wstydu nie ma od 1949 (7)

        Nowoczesne tramwaje to nie pokaz a konieczność , tylko komfortem , niezawodnością i tym samym punktualnością można zachęcić ludzi aby przesiedli się z samochodu do np. tramwaju . Nowoczesne pojazdy to również oszczędność kosztów i prestiż dla miasta bo dzięki nowym pojazdom pokazujemy innym ze u nas jest cywilizacja , ze miasto jest dobrze zarządzane i po 31 latach od upadku komuny stać je na zakup nowego taboru .

        • 16 8

        • kup sobie nowy samochód i serwisuj u kowala. (4)

          to dowiesz się czemu nowe tez nie takie dobre bo drogie a za parę lat tez już będzie stary złom. Od lat 90 jeżdżę używanymi samochodami głównie do pracy nigdy mnie nie zawiodły.

          • 14 4

          • Jeżdżę od lat tylko nowymi i je serwisuje, chętnie płace rachunki bo (3)

            Komfort i bezpieczeństwo są dla mnie ważne , również dla miasta powinno być ważne aby mieszkańcy i turyści mieli komfortowy i bezpieczny transport ponadto podnosi to atrakcyjność miasta dla inwestorów , prestiż i świadczy o dobrym zarządzaniu i gospodarności czego nie można powiedzieć o kimś kto porusza się autem z lat 90- tych w roku 2020 trując ludzi spalinami , czy ten pojazd posiada katalizator ?

            • 5 9

            • jeździsz nowymi trollu, ale pojazdami ZKM (1)

              Jak akurat na przystanek podjedzie merc albo pesa jazz

              • 4 2

              • Bardzo chętnie mogę udowodnić

                • 2 3

            • Ale ja napisałem serwisuj u kowala

              Bo ZTM ma takich fachowców. Jak by tam pracowali ludzie z pojęciem to sprzęt też by się codziennie nie rozpadał. O wszystko trzeba dbać a to wtedy działa sprawnie. Nawet 20 letnie pojazdy

              • 1 0

        • Typowa mentalność (1)

          słoika. Dobry wykład wsiowej ciemnoty. Nie idź tą drogą. Państwo nic nie ma do samorządu ale zmarnowało kasę na twoją edukację bo nic nie dała.

          • 4 0

          • Samorządy nie są w stanie same sfinansować wielu projektów wiec

            korzystają z pomocy państwa i UE. Zakup dużej ilości taboru, budowa infrastruktury są finansowane z funduszy UE lub banków europejskich .Tabor zakupiony za te pieniądze ma naklejki że został sfinansowany z takowych funduszy ( prawie wszystkie nowe pojazdy w PL maja takowe w tym tramwaje PESA w Gdańsku i dwa nowe pociągi NEWG dla SKM , jak widać nie da się bez przychylności władz we Warszawie i Brukseli nic załatwić i aż tyle ma ta władza do gadania. Jestem pewien że czujesz się teraz zakręcony jak słoik, to świadczy o rozwoju umysłowym . Serdecznie pozdrawiam :}

            • 0 0

    • a co ma kraj do " samorządowców z Gdańska"? (4)

      • 11 8

      • We wszystkich polskich miastach Które maja sieć tramwajowa jeżdżą lub jeździły (3)

        Używane tramwaje z Niemiec, jeździły również używane autobusy z Niemiec !

        • 17 1

        • a w Gdyni cały tabor nówka pewex (2)

          można? - no można!

          • 12 5

          • Autobusy mercedes przerabiane na trolejbusy

            Trolejbusy Jelcz które do niedawna jeździły po Gdyni , nie wspomnę o starych pociągach skm za które m.in tez miasto Gdynia jest odpowiedzialne .

            • 6 2

          • Tylko tam nie ma Tramwajów

            heheh

            • 4 0

    • W Korei Północnej to jeżdżą stare tramwaje Skody. (1)

      • 8 3

      • W Korei północnej jeżdżą tramwaje TATRA

        wycofane z Niemiec wschodnich

        • 12 0

    • Oni mają swoje porządne tramwaje którymi jeżdżą po 40 czy 50 lat (1)

      Nasze w tym wieku to ruina. Tak w PRL robiono i teraz są efekty.

      • 14 1

      • no tak robiono ze pomimo kowalskiego serwisu, ton soli na torowiskach i niemyslacej obslugi ten sprzet dalej jezdzi

        • 1 1

    • Dżizas, przeczytaj artykuł. Przecież nie chcą kupić używanych, tylko wyremontować te zabytki, co już mają (2)

      • 7 1

      • I to jest ten problem (1)

        Zostały kupione i wyremontowane , było to tańsze niż zakup nowych ale ogólnie tanie nie było , to miałoby rozwiązanie tymczasowe bo na nowe brakło , kolejna modernizacja tych pojazdów to koszt przekraczający zakup nowych pojazdów.

        • 8 3

        • nowe tramwaje też wymagają wydatków

          ca. 30%-50% za naprawę główną po 10 latach eksploatacji

          • 6 0

    • No właśnie sam napisałeś samochody używane..., ale to nie jest ważne, ważne, że już z kolan wstaliśmy. Droga na skróty jak widać się opłaca. Teraz skoro stoimy w głębokim socjalizmie i nie wiemy co dalej robić to zadeklarujmy, że na głowie staniemy... Będzie się działo i będzie weselej.

      • 0 0

    • to nie my kupujemy stary złom, ale decyzję taką podjął ówczesny zarząd GAiT wraz z Adamowiczem.
      Pamiętam jak Adamowicz się tą transakcją zachwycał, a ja się zastanawiam po co kupować złom, który trzeba ciągle naprawiać i modernizować. Jakby złożyć wszystkie pieniądze w ten super interes włożone, to pewnie taniej by było nowe pesy kupić.

      • 1 0

  • o wycofaniu konstali to ja już od 15 lat słysze (4)

    a jak jezdziły tak jeżdżą

    • 112 11

    • Taaak,cholernie jeżdżą. (1)

      W weekendy już tylko trójskłady jako atrakcja,a żeby się nie powykrzaczało trochę dortmundów, to by w ogóle poza trójskładami nie jieździły...

      • 6 3

      • ja konstala widzę codziennie rano

        ale co ja tam wiem

        • 4 3

    • I baedzo dobrze. Wole je od pesy

      • 12 4

    • kazdy lepszy od Pesy

      • 7 3

  • Teraz Niemcy na pewno żałują (1)

    może za 20 lat od nas odkupią

    • 153 10

    • GPEC mia 60 lat a Niemiec kupił.

      • 5 0

  • W Krakowie jeżdżą jeszcze starsze tramwaje i nikt nie narzeka. (12)

    Ostatnio wróciliśmy z rodzinką z Krakowa, tam to można prawie 60 letnie tramwaje spotkać oczywiście oprócz nowych tramwajów. Najważniejsze że nikt nie narzeka.

    • 94 78

    • A skąd wiesz ze nikt nie narzeka ? (1)

      Pytałeś wszystkich ? Narzekają i turyści i mieszkańcy .

      • 31 7

      • a jak to niby zrobiłeś ,ze pytałeś wszystkich , cienko manipulujesz

        • 1 1

    • Kraków po zrealizowaniu umowy na 110 nowych tramwajów (4)

      Nie będzie miał już taboru pamiętającego głębokie lata PRL. Porównywanie Lajkoników, Bombardierów czy Krakowiaków do gdańskiego taboru to dobry pomysł na ośmieszenie Gdańska.

      • 24 5

      • Oooo,widzę że ktoś zagląda na SSC i nie lubi jednego z kolegów ;) (3)

        Kraków nie będzie miał taboru pamiętającego czasy PRL? No coś mi z liczb nie bardzo to wynika (i to abstrahując od tego,że ostatnio pewność realizacji całej opcji z ostatniego przetargu zaczęła blednąć),bo do wymiany (oprócz niemal 60 SGP/Lohnerów , a lwia część z nich jeszcze z doczepami,czyli większa pojemność od Lajkonika) zostaje ponad 30 składów 105-ek i... no właśnie: tym pozostałym circa 90 wozom z demobilu niemieckiego i austriackiego,choć lwia część dostała niskie wstawki, modernizacja nie skasowała licznika; a powstały właśnie wtedy gdy u nas PRL miał się jeszcze bardzo dobrze ;)

        • 8 4

        • (2)

          W Krk jest koło 140 pojazdów pamiętających dawne czasy (licząc głębokie modernizacje to 180). Zamówienie dotyczy 110 lajkoników (wykonanie opcji dodatkowej nie blednie, jest oczywiste, co już ogłoszono).

          Natomiast co do staroci - chciałbym, żeby w Gdańsku standardem były NGT6. Tramwaje są długowieczne. Już pół biedy ile mają lat, ale ważne jaki standard oferują. Gdańskie Duewagi odpowiadają swoim poziomem rozjazdom przy Operze i jedynie stoją na czerwonym świetle (od Mickiewicza do Opery czas przejazdu to w 25% oczekiwanie na światło zielone) - w Krk nie do pomyślenia.

          Jak mam jechać 10 minut, to mogę jechać nawet 102N. Ale jak mam niemal godzinną podróż (co w Gd jest częste) to już standard pojazdu jest istotny. I tutaj Duewagi dają popalić.

          • 3 3

          • (1)

            Po pierwsze: samych EU8N jest 40 sztuk, do tego dochodzą zmodernizowane GT8S i (od biedy) N8-ki.
            Po drugie: z tych 180 (jak piszesz; rozumiem,że nie liczyłeś doczep biernych,bo wyszłoby więcej) wagonów praktycznie tylko 105-ki (w liczbie circa 60) da się zastąpić Stadlerami w stosunku 2:1 (czyli dwie 105-ki za Stadlera). Czyli nawet gdyby zrealizowali całą opcję,to i tak nie starczy. A nawet krakusy już mówią,że cała opcja może nie zostać zrealizowana,bo zabraknie kasy (tak na szybko licząc,to te 110 wagonów pozwoliłoby zastąpić wiedeńce, 105-ki i... tu już trzeba wybierać,co zastąpi ostatnie 20 sztuk: czy większość mocno wiekowych GT8S (z których część dostała niską wstawkę) czy mające już też niemały staż na krakowskich torach N8-ki. Do wymiany zostanie jeszcze 40 "EUNuchów i to co zostanie z N8 i GT8S (czyli kolejne dobre ćwierć setki wozów). Coś pominąłem?

            A wychwalanie NGT6 dowodzi jedynie,że nie masz pojęcia jak fatalny układ wnętrza mają jak na gdańskie warunki (mimo że to solidne wozy). To jest właśnie najzabawniejsze: z tramwaju niewiele krótszego niż dwuskład 105-ek zrobiono (przez napakowanie go siedzeniami iście po niemiecku) tramwaj o pojemności równoważnej ze 102-ką.

            • 2 0

            • Liczmy po składach w ruchu, a nie każdy wagon osobno. Jeden lajkonik zastąpi jeden skład, a nie tylko doczepkę. Oczywiście, że cała opcja będzie zrealizowana, już to ogłoszono.
              W Krakowie w 20 minut przejedziesz z centrum do większości pętli tramwajowych. To w Krakowie można wykorzystywać bydłowozy do przewozu masy pasażerskiej, jednak nikt tam nie robi z tramwaju pseudometra. W Gdańsku większość podróży to ponad pół godziny tułaczki po bardzo rozwleczonej sieci i tutaj fajnie by było czasami usiąść.
              Mickiewicza - Opera. czas przejazdu 6 minut. Oczekiwanie na zielone światło (pomijając dojazdy, wymianę pasażerską itd) 1:30 min. Jak w Gdańsku ma być dobrze, skoro 25% czasu jazdy tramwajem to oczekiwanie na zielone światło? I to na stojąco, w tramwaju przenoszącym absolutnie wszystkie drgania, hałasującym, bez klimatyzacji i brudnym.

              • 1 0

    • Pan z UM? (1)

      Pokażmy Gdańsk na tle czegoś jeszcze gorszego, żeby wyszło, że u nas jest wspaniale?

      • 17 6

      • tak u ciebie słoiku , wyborco Pisu na wsi jest po wyborach , ach cudownie

        • 1 0

    • Poproszę o przeprowadzone badania w sprawie nie narzekania.

      • 6 5

    • W Krakowie jeżdżą jeszcze starsze tramwaje i nikt nie narzeka.

      narzekaczy mnóstwo,to zwykły hejt, obudzili się z rana i mają temat do narzekania,ważne aby spełniały swoją rolę, dzień bez narzekania to stracony dzień.

      • 3 5

    • Nieprawda

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.