• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne podejście do planu zabudowy centrum Gdyni

Patryk Szczerba
24 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Według koncepcji biura Jacka Droszcza zabudowa terenów po Naucie ma być komplementarna z już istniejącą nadmorską zabudową. Plany mają szansę na realizację, o ile projektowany plan zostanie uchwalony i znajdzie się inwestor. Według koncepcji biura Jacka Droszcza zabudowa terenów po Naucie ma być komplementarna z już istniejącą nadmorską zabudową. Plany mają szansę na realizację, o ile projektowany plan zostanie uchwalony i znajdzie się inwestor.

Dwa lata temu Wojewódzki Sąd Administracyjny unieważnił plan miejscowy pozwalający na zabudowę prestiżowej działki należącej w większości do gdyńskiej Nauty zobacz na mapie Gdyni. Władze miasta zdecydowały o złożeniu kasacji do NSA, który kilka dni temu decyzję WSA podtrzymał. Nowa wersja planu, która nie różni się znacząco od poprzedniej, będzie prawdopodobnie przyjęta przez radnych jeszcze w tym roku.



Czekasz na kolejne inwestycje w nadmorskiej części Gdyni?

Przypomnijmy, że projekt planu obejmuje obszar o powierzchni blisko 10,5 ha. Jego południowa część, położona w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej zabudowy śródmiejskiej, ma zostać przeznaczona na cele mieszkaniowo-usługowe. Na pozostałym terenie realizowane będą funkcje usługowo-biurowe związane z działalnością portu.

Nowe szerokie ulice

Zmieni się także infrastruktura drogowa. Zaplanowano m.in. rozbudowę i przedłużenie ul. Waszyngtona oraz włączenie do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej, która ma stać się główną arterią komunikacyjną miasta. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdów zostaną wybudowane drogi rowerowe. Sama budowa tej ulicy to koszt ok. 100 mln zł.

Przebudowie ulegnie też linia kolejowa na terenie Portu Gdynia.

Zobacz też: Coraz bliżej nadmorskiej zabudowy Gdyni

Plany dla nadmorskiej części Gdyni. Plany dla nadmorskiej części Gdyni.
- Budowa nowych arterii ma przyspieszyć rozwój północnej części gdyńskiego śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni - podkreślał wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Sąd unieważnił plan

Z budową Nowej Węglowej miasto było gotowe ruszać już w 2016 roku, zwłaszcza, że mogło liczyć na wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Trzy lata wcześniej zlecono przygotowanie dokumentacji projektowej. Nie było jednak szans na rozpoczęcie prac, bowiem plan zagospodarowania został zaskarżony do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i to przez trzy różne podmioty.

Pierwszym była zatrudniająca 80 osób firma Sword, której siedziba znajduje się na trasie przebudowywanej drogi, więc musiałaby się przenieść; drugim hotel Hotton, którego właściciele argumentowali, że przez inwestycje drogowe stracą miejsca parkingowe dla klientów, a dojazd do obiektu będzie utrudniony. Zastrzeżenia miał też wojewoda pomorski, uznając część z nich za sprzeczne m.in. z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz konstytucją.

Po wyroku NSA, kolejny projekt planu

Sąd przychylił się do wniosków wojewody, stwierdzając w 2015 roku nieważność uchwały. Pozostałe dwie zawiesił, czekając na ruch miasta. Gdyni przysługiwała bowiem kasacja do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Władze miasta twierdziły, że szybciej będzie uchwalić plan raz jeszcze niż czekać na rozstrzygnięcia sądowe, ale wniosek kasacyjny i tak ostatecznie został złożony. NSA w październiku podtrzymał decyzję wojewody i okazało się, że tak czy owak trzeba uchwalić dokument raz jeszcze.

Czytaj też: Marina przy apartamentach z pozwoleniem na budowę

Granice obszaru, którego dotyczy projekt planu miejscowego. Granice obszaru, którego dotyczy projekt planu miejscowego.
W zaprezentowanej przez urzędników wersji praktycznie nic się nie zmieniło. Była gotowa od czerwca.

- W sporządzonym w czerwcu projekcie planu położono nacisk na poprawę zapisów, które wcześniej zostały podważone. Korekty części zapisów projektu planu uwzględniają ostatnie rozstrzygnięcia wojewody pomorskiego dotyczące planów miejscowych - tłumaczy Marta Jaszczerska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Podczas poniedziałkowej dyskusji nad projektem planu urzędnicy przekonywali raz jeszcze, że proponowane zamierzenia są z korzyścią zarówno dla potencjalnych inwestorów, jak i mieszkańców.

- Usunięto m.in. zapisy związane z umowami drogowymi, doprecyzowano parametry dotyczące wycofania parterów budynków i usunięto zapisy dotyczące sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych na budynkach objętych ochroną konserwatorską - tłumaczy Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Gdyni.
Projekt planu nadal dopuszcza wyburzenie siedziby Swordu. Urzędnicy zastrzegają, że gdyby nie udało się porozumieć z przedstawicielami firmy, po przyjęciu dokumentu będą chcieli wdrożyć procedurę wywłaszczenia.

Radni miasta zajmą się dokumentem przygotowanym przez planistów prawdopodobnie podczas grudniowej sesji.

Vastint i PHN czekają

W najbliższych dniach powinno się rozstrzygnąć, jaka firma zajmie się wykonaniem budynków mieszkalnych oraz mariny jachtowej na terenach po Dalmorze zobacz na mapie Gdyni należących do Polskiego Holdingu Nieruchomości. Na razie wiadomo jedynie, że na początku października wpłynęły oferty od potencjalnych firm, ale PHN nie chce zdradzać żadnych konkretów.

Proponowana przez architektów zabudowa na terenie, gdzie obecnie stoi Centrum Waterfront. Proponowana przez architektów zabudowa na terenie, gdzie obecnie stoi Centrum Waterfront.
- Spółka podtrzymuje, że prace budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku - informowali na początku października przedstawiciele dewelopera.
Czytaj również: Przygotowania do zabudowy nadmorskiej części Gdyni

Z kolei firma Vastint coraz poważniej szykuje się do rozbudowy tzw. Waterfrontu o budynki mieszkalne i biurowce, które mają powstać u zbiegu ulic Waszyngtona i Hryniewickiego zobacz na mapie Gdyni. Prace mają ruszyć latem przyszłego roku i potrwać dwa lata.

Miejsca

Opinie (160) 4 zablokowane

  • (2)

    Co ze starymi budami i pożal się Boże Yacht Klubami na Skwerze? Niby reprezentacyjne miejsce a gorszy syf jedynie na Jana z Kolna.

    • 23 7

    • Marina to teraz dziki parking samochodowy (1)

      • 6 0

      • tak jak cały skwer którego reprezentacyjność polega na podziwianiu aut które stoją na każdym wolnym miejscu
        swoją drogą to racja w marinie parkingi są na samych nabrzeżach

        • 5 0

  • Znowu banda odwiecznie niezadowolonych malkontentow (1)

    produkuje sie na forum. Za Tuska bylo zle a teraz jest zle za Jarka. To kiedy wedlug was bedzie dobrze? Szczurek tylko sie smieje i olewa wasze posty...

    • 3 29

    • Szczurek się śmieje i olewa mieszkańców. Cała prawda.

      • 4 2

  • GDYNIA... (1)

    ...miasto z makiet i wizualizacji.

    • 33 4

    • Gdańsk, Wejherowo tam się buduję. Gdynia wiecznie planuje

      • 8 2

  • buahahahaha

    • 8 1

  • Gdynia to syf. W metropolii liczby się Gdańsk czy Wejherowo, a nie wiecznie planująca i zacofana Gdynia

    • 17 5

  • Dość tej propagandy. Zacznijcie budować

    • 10 1

  • Dziwne (1)

    Gdynia nie ma na nic pieniędzy ? Tylko prywatni inwestorzy mają coś budować ? Dlaczego? Dlaczego nie ma dróg, ulic, wszyscy stoją w korkach, dziurawe ulice, chodniki sprzed 80 lat i budynki szaro-bure z brudu , zaniedbania okropne. Są dzielnice po prostu obrzydliwe. Miasto nic nie musi ? Na nic nie ma? Od lat nic. Tylko korki coraz większe. Żeby miasto było piękne to trzeba zacząć od podstaw. Co z tego ,że ktoś wybuduje prześliczne osiedle jak dojechać się tam nie da. Albo jedziesz tam i patrzysz na dzielnice z głębokiego PRL-u, rodem z zaniedbanej Rosji. Jesteśmy wszyscy oszukiwani, że jest lepiej, dalej żyjemy jak w komunizmie, tylko granice nam otworzyli po wejściu do Unii..

    • 19 1

    • chodniki urzędnikom też przeszkadzają wystarczy spojrzeć ile kilometrów przedzielono pasem białej farby spychając pieszych na latarnie (wide morska)

      • 7 0

  • Za te plany Prezes Rady Ministrów powinien wywalać szczurka na zbity ryj. To sztuczne nabrzeże nie po to Państwo Polskie zbudowało jeszcze przed wojna żeby teraz ten z**b sprzedawał to deweloperom. Gdyby cena miała być fer to raczej zaden z tych szczurowych przydupasow nie byłby w stanie zapłacić...Jeśli dojdzie do transakcji to kwota powinna trafić do budżetu państwa a nie latać dziury jakie powstały z tytułu chorych rojeń szczurka typu szczurodrom Kosakowo...

    • 15 1

  • dla mnie to symbol jakiegoś totalitaryzmu by miejska władza projektowała (ciekawe za czyje pieniądze) zabudowę prywatnemu inwestorowi
    swoją drogą to ciekawostka czemu najwyraźniej tylko jedna osoba dostała pozwolenie na budowę drapacza chmur...

    • 14 2

  • Rozbudowa Oksywia

    Proponuje zająć się rozbudowa linii kolejowej do Oksywia.

    • 16 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane