• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne podejście do planu zabudowy centrum Gdyni

Patryk Szczerba
24 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Według koncepcji biura Jacka Droszcza zabudowa terenów po Naucie ma być komplementarna z już istniejącą nadmorską zabudową. Plany mają szansę na realizację, o ile projektowany plan zostanie uchwalony i znajdzie się inwestor. Według koncepcji biura Jacka Droszcza zabudowa terenów po Naucie ma być komplementarna z już istniejącą nadmorską zabudową. Plany mają szansę na realizację, o ile projektowany plan zostanie uchwalony i znajdzie się inwestor.

Dwa lata temu Wojewódzki Sąd Administracyjny unieważnił plan miejscowy pozwalający na zabudowę prestiżowej działki należącej w większości do gdyńskiej Nauty zobacz na mapie Gdyni. Władze miasta zdecydowały o złożeniu kasacji do NSA, który kilka dni temu decyzję WSA podtrzymał. Nowa wersja planu, która nie różni się znacząco od poprzedniej, będzie prawdopodobnie przyjęta przez radnych jeszcze w tym roku.



Czekasz na kolejne inwestycje w nadmorskiej części Gdyni?

Przypomnijmy, że projekt planu obejmuje obszar o powierzchni blisko 10,5 ha. Jego południowa część, położona w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej zabudowy śródmiejskiej, ma zostać przeznaczona na cele mieszkaniowo-usługowe. Na pozostałym terenie realizowane będą funkcje usługowo-biurowe związane z działalnością portu.

Nowe szerokie ulice

Zmieni się także infrastruktura drogowa. Zaplanowano m.in. rozbudowę i przedłużenie ul. Waszyngtona oraz włączenie do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej, która ma stać się główną arterią komunikacyjną miasta. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdów zostaną wybudowane drogi rowerowe. Sama budowa tej ulicy to koszt ok. 100 mln zł.

Przebudowie ulegnie też linia kolejowa na terenie Portu Gdynia.

Zobacz też: Coraz bliżej nadmorskiej zabudowy Gdyni

Plany dla nadmorskiej części Gdyni. Plany dla nadmorskiej części Gdyni.
- Budowa nowych arterii ma przyspieszyć rozwój północnej części gdyńskiego śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni - podkreślał wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Sąd unieważnił plan

Z budową Nowej Węglowej miasto było gotowe ruszać już w 2016 roku, zwłaszcza, że mogło liczyć na wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Trzy lata wcześniej zlecono przygotowanie dokumentacji projektowej. Nie było jednak szans na rozpoczęcie prac, bowiem plan zagospodarowania został zaskarżony do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i to przez trzy różne podmioty.

Pierwszym była zatrudniająca 80 osób firma Sword, której siedziba znajduje się na trasie przebudowywanej drogi, więc musiałaby się przenieść; drugim hotel Hotton, którego właściciele argumentowali, że przez inwestycje drogowe stracą miejsca parkingowe dla klientów, a dojazd do obiektu będzie utrudniony. Zastrzeżenia miał też wojewoda pomorski, uznając część z nich za sprzeczne m.in. z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz konstytucją.

Po wyroku NSA, kolejny projekt planu

Sąd przychylił się do wniosków wojewody, stwierdzając w 2015 roku nieważność uchwały. Pozostałe dwie zawiesił, czekając na ruch miasta. Gdyni przysługiwała bowiem kasacja do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Władze miasta twierdziły, że szybciej będzie uchwalić plan raz jeszcze niż czekać na rozstrzygnięcia sądowe, ale wniosek kasacyjny i tak ostatecznie został złożony. NSA w październiku podtrzymał decyzję wojewody i okazało się, że tak czy owak trzeba uchwalić dokument raz jeszcze.

Czytaj też: Marina przy apartamentach z pozwoleniem na budowę

Granice obszaru, którego dotyczy projekt planu miejscowego. Granice obszaru, którego dotyczy projekt planu miejscowego.
W zaprezentowanej przez urzędników wersji praktycznie nic się nie zmieniło. Była gotowa od czerwca.

- W sporządzonym w czerwcu projekcie planu położono nacisk na poprawę zapisów, które wcześniej zostały podważone. Korekty części zapisów projektu planu uwzględniają ostatnie rozstrzygnięcia wojewody pomorskiego dotyczące planów miejscowych - tłumaczy Marta Jaszczerska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Podczas poniedziałkowej dyskusji nad projektem planu urzędnicy przekonywali raz jeszcze, że proponowane zamierzenia są z korzyścią zarówno dla potencjalnych inwestorów, jak i mieszkańców.

- Usunięto m.in. zapisy związane z umowami drogowymi, doprecyzowano parametry dotyczące wycofania parterów budynków i usunięto zapisy dotyczące sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych na budynkach objętych ochroną konserwatorską - tłumaczy Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Gdyni.
Projekt planu nadal dopuszcza wyburzenie siedziby Swordu. Urzędnicy zastrzegają, że gdyby nie udało się porozumieć z przedstawicielami firmy, po przyjęciu dokumentu będą chcieli wdrożyć procedurę wywłaszczenia.

Radni miasta zajmą się dokumentem przygotowanym przez planistów prawdopodobnie podczas grudniowej sesji.

Vastint i PHN czekają

W najbliższych dniach powinno się rozstrzygnąć, jaka firma zajmie się wykonaniem budynków mieszkalnych oraz mariny jachtowej na terenach po Dalmorze zobacz na mapie Gdyni należących do Polskiego Holdingu Nieruchomości. Na razie wiadomo jedynie, że na początku października wpłynęły oferty od potencjalnych firm, ale PHN nie chce zdradzać żadnych konkretów.

Proponowana przez architektów zabudowa na terenie, gdzie obecnie stoi Centrum Waterfront. Proponowana przez architektów zabudowa na terenie, gdzie obecnie stoi Centrum Waterfront.
- Spółka podtrzymuje, że prace budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku - informowali na początku października przedstawiciele dewelopera.
Czytaj również: Przygotowania do zabudowy nadmorskiej części Gdyni

Z kolei firma Vastint coraz poważniej szykuje się do rozbudowy tzw. Waterfrontu o budynki mieszkalne i biurowce, które mają powstać u zbiegu ulic Waszyngtona i Hryniewickiego zobacz na mapie Gdyni. Prace mają ruszyć latem przyszłego roku i potrwać dwa lata.

Miejsca

Opinie (160) 4 zablokowane

  • Pchanie się z mieszkaniówka na tereny portu uważam za błąd. Potem będą wrzaski że węgiel i koks pylą, śruta śmierdzi i trzeba z tym skończyć. I kto będzie płacić za utrzymanie nabrzeży miasto czy nowi mieszkańcy?

    • 32 0

  • firmy projektowe

    mają hossę przy Szczurku. Tydzień bez projektu i wizualizacji to tydzień stracony

    • 24 0

  • a jeszcze 30 lat temu to Miasto tętniło życiem 24h. na dobe i się rozwijało w zawrotnym tempie !!! (1)

    A dziś zastój marazm i , upadek i powolne umieranie . Ciekawe kiedy ogłoszenie bankructwa jak w Detroit ?...

    • 39 1

    • W którym miejscu tak tętniło? Wtedy (30 lat temu) po północy w Gdyni cisza i spokój Przecież "Maxim" juz wtedy nie działał

      • 2 0

  • Szkło, beton, prostokąty...

    Ale pieniądz się zgadza, tak? :-/

    • 21 1

  • Gdynia planami stoi. Plan goni plan a rzeczywistość to malowanie sciezek rowerowych (na czerwono) na ulicach w centrum miasta gdzie nikt normalny nie jezdzi rowerem.

    • 22 2

  • każdy port któremu brakuje terenów (3)

    wychodzi dalej w morze zasypując je niekiedy na kilometry w głąb, tak rozbudowuje się porty w Chinach ,Holandii USA i dosłownie na całym Świecie..tutaj w Gdyni gdy dojdzie do budowy tych wieżowców o których mowa to nastąpi odcięcie głębi portu od morza ! spowoduje to powolne naturalne wymieranie portu ! kto to wymyślił i próbuje zrealizować powinien trafić do kryminału ,gdyż jest to jawny sabotaż Gospodarki Morskiej a dodam tylko że w interesie Niemiec ! po co Nam port w Gdyni kiedy jest w HAMBURGU !! a potem do Nas towar dowiozą i tak niemieckie TIRY !

    • 41 6

    • (1)

      Gorzka prawda

      • 12 4

      • Ktoś na tych ludzi głosował tyle lat. Nie widzieliście, że to tylko układ rozkradający port?

        Teraz sie obudziliscie, jak jest już za późno?!

        • 9 2

    • Właśnie jeśli mamy budować port zewnętrzny...

      To transport trzeba jak najbardziej odsunąć od centrum. Czyli poprowadzić nie przez tereny, o których tu mowa.

      • 2 1

  • (1)

    Wladyslawa powinna byc przedluzona tunelem lub mostem ponad portem z oksywiem dlaczego nikt o tym nie dyskutuje

    • 22 2

    • Nie da się, ale zlecę kilka wizualizacji

      • 1 1

  • Rządzące Władze wszelakiej maści oraz mieszkańcy (bo cicho siedzieli) doprowadzili Gdynię do upadku

    • 21 2

  • Gdynia - Gospodarka Morska tu Umarła

    • 23 4

  • Jaki jest status Polskich Linii Oceanicznych na dzień dzisiejszy - kto wie ?

    • 14 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane