• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne podejście do planu zabudowy centrum Gdyni

Patryk Szczerba
24 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Według koncepcji biura Jacka Droszcza zabudowa terenów po Naucie ma być komplementarna z już istniejącą nadmorską zabudową. Plany mają szansę na realizację, o ile projektowany plan zostanie uchwalony i znajdzie się inwestor. Według koncepcji biura Jacka Droszcza zabudowa terenów po Naucie ma być komplementarna z już istniejącą nadmorską zabudową. Plany mają szansę na realizację, o ile projektowany plan zostanie uchwalony i znajdzie się inwestor.

Dwa lata temu Wojewódzki Sąd Administracyjny unieważnił plan miejscowy pozwalający na zabudowę prestiżowej działki należącej w większości do gdyńskiej Nauty zobacz na mapie Gdyni. Władze miasta zdecydowały o złożeniu kasacji do NSA, który kilka dni temu decyzję WSA podtrzymał. Nowa wersja planu, która nie różni się znacząco od poprzedniej, będzie prawdopodobnie przyjęta przez radnych jeszcze w tym roku.



Czekasz na kolejne inwestycje w nadmorskiej części Gdyni?

Przypomnijmy, że projekt planu obejmuje obszar o powierzchni blisko 10,5 ha. Jego południowa część, położona w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej zabudowy śródmiejskiej, ma zostać przeznaczona na cele mieszkaniowo-usługowe. Na pozostałym terenie realizowane będą funkcje usługowo-biurowe związane z działalnością portu.

Nowe szerokie ulice

Zmieni się także infrastruktura drogowa. Zaplanowano m.in. rozbudowę i przedłużenie ul. Waszyngtona oraz włączenie do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej, która ma stać się główną arterią komunikacyjną miasta. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdów zostaną wybudowane drogi rowerowe. Sama budowa tej ulicy to koszt ok. 100 mln zł.

Przebudowie ulegnie też linia kolejowa na terenie Portu Gdynia.

Zobacz też: Coraz bliżej nadmorskiej zabudowy Gdyni

Plany dla nadmorskiej części Gdyni. Plany dla nadmorskiej części Gdyni.
- Budowa nowych arterii ma przyspieszyć rozwój północnej części gdyńskiego śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni - podkreślał wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Sąd unieważnił plan

Z budową Nowej Węglowej miasto było gotowe ruszać już w 2016 roku, zwłaszcza, że mogło liczyć na wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Trzy lata wcześniej zlecono przygotowanie dokumentacji projektowej. Nie było jednak szans na rozpoczęcie prac, bowiem plan zagospodarowania został zaskarżony do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i to przez trzy różne podmioty.

Pierwszym była zatrudniająca 80 osób firma Sword, której siedziba znajduje się na trasie przebudowywanej drogi, więc musiałaby się przenieść; drugim hotel Hotton, którego właściciele argumentowali, że przez inwestycje drogowe stracą miejsca parkingowe dla klientów, a dojazd do obiektu będzie utrudniony. Zastrzeżenia miał też wojewoda pomorski, uznając część z nich za sprzeczne m.in. z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz konstytucją.

Po wyroku NSA, kolejny projekt planu

Sąd przychylił się do wniosków wojewody, stwierdzając w 2015 roku nieważność uchwały. Pozostałe dwie zawiesił, czekając na ruch miasta. Gdyni przysługiwała bowiem kasacja do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Władze miasta twierdziły, że szybciej będzie uchwalić plan raz jeszcze niż czekać na rozstrzygnięcia sądowe, ale wniosek kasacyjny i tak ostatecznie został złożony. NSA w październiku podtrzymał decyzję wojewody i okazało się, że tak czy owak trzeba uchwalić dokument raz jeszcze.

Czytaj też: Marina przy apartamentach z pozwoleniem na budowę

Granice obszaru, którego dotyczy projekt planu miejscowego. Granice obszaru, którego dotyczy projekt planu miejscowego.
W zaprezentowanej przez urzędników wersji praktycznie nic się nie zmieniło. Była gotowa od czerwca.

- W sporządzonym w czerwcu projekcie planu położono nacisk na poprawę zapisów, które wcześniej zostały podważone. Korekty części zapisów projektu planu uwzględniają ostatnie rozstrzygnięcia wojewody pomorskiego dotyczące planów miejscowych - tłumaczy Marta Jaszczerska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Podczas poniedziałkowej dyskusji nad projektem planu urzędnicy przekonywali raz jeszcze, że proponowane zamierzenia są z korzyścią zarówno dla potencjalnych inwestorów, jak i mieszkańców.

- Usunięto m.in. zapisy związane z umowami drogowymi, doprecyzowano parametry dotyczące wycofania parterów budynków i usunięto zapisy dotyczące sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych na budynkach objętych ochroną konserwatorską - tłumaczy Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Gdyni.
Projekt planu nadal dopuszcza wyburzenie siedziby Swordu. Urzędnicy zastrzegają, że gdyby nie udało się porozumieć z przedstawicielami firmy, po przyjęciu dokumentu będą chcieli wdrożyć procedurę wywłaszczenia.

Radni miasta zajmą się dokumentem przygotowanym przez planistów prawdopodobnie podczas grudniowej sesji.

Vastint i PHN czekają

W najbliższych dniach powinno się rozstrzygnąć, jaka firma zajmie się wykonaniem budynków mieszkalnych oraz mariny jachtowej na terenach po Dalmorze zobacz na mapie Gdyni należących do Polskiego Holdingu Nieruchomości. Na razie wiadomo jedynie, że na początku października wpłynęły oferty od potencjalnych firm, ale PHN nie chce zdradzać żadnych konkretów.

Proponowana przez architektów zabudowa na terenie, gdzie obecnie stoi Centrum Waterfront. Proponowana przez architektów zabudowa na terenie, gdzie obecnie stoi Centrum Waterfront.
- Spółka podtrzymuje, że prace budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku - informowali na początku października przedstawiciele dewelopera.
Czytaj również: Przygotowania do zabudowy nadmorskiej części Gdyni

Z kolei firma Vastint coraz poważniej szykuje się do rozbudowy tzw. Waterfrontu o budynki mieszkalne i biurowce, które mają powstać u zbiegu ulic Waszyngtona i Hryniewickiego zobacz na mapie Gdyni. Prace mają ruszyć latem przyszłego roku i potrwać dwa lata.

Miejsca

Opinie (160) 4 zablokowane

  • Jaki jest status Polskich Linii Oceanicznych na dzień dzisiejszy - kto wie ?

    • 14 2

  • Gdynia - Gospodarka Morska tu Umarła

    • 23 4

  • Rządzące Władze wszelakiej maści oraz mieszkańcy (bo cicho siedzieli) doprowadzili Gdynię do upadku

    • 21 2

  • Gdynia planami stoi. Plan goni plan a rzeczywistość to malowanie sciezek rowerowych (na czerwono) na ulicach w centrum miasta gdzie nikt normalny nie jezdzi rowerem.

    • 22 2

  • Szkło, beton, prostokąty...

    Ale pieniądz się zgadza, tak? :-/

    • 21 1

  • Koncepcja wygląda bardzo ciekawie, do dzieła zatem! (14)

    A trolle do pisania, że w Gdyni to plany, że Szczurek odejdź, że woda mokra...

    • 20 81

    • Tu akurat dobrze by było, gdyby okazało się, że to tylko plany (7)

      Kwiatkowski i Wenda przewracają się w grobie.

      • 26 8

      • (6)

        A co Kwiatkowski i Wenda widzieli w tym miejscu? Wieczny jarmark?

        • 9 12

        • PORT. W magistracie już nawet nie znają tego słowa. (5)

          • 28 6

          • Oj, znają, znają

            Przecież sami musieli swego czasu wychodzić w ministerialnych korytarzach obcięcie granic portu handlowego.

            • 5 0

          • PORD - przecież jest, ludzie tam chodzą zdawać prawko.

            • 0 7

          • (2)

            Jaki dokładnie port? Port w Gdyni z tego co wiem działa. Nawet wycieczkowce mają być przeniesione bliżej Skweru. W czym rzecz zatem? Jaki port miałby się tu rozwijać, jeśli nie obsługujący komercyjne jednostki prywatne? Przeładunek ropy?

            • 8 16

            • poglębienie i poszerzenia wejścia (1)

              oraz większej obrotnicy dla większych jednostek....smoleński znawco tematu heheh, załóż kalesonki, żółty kask i na rowerek, najlepiej obwodową heheh

              • 5 5

              • A w jaki sposób ta koncepcja przeszkadza ewentualnemu pogłębieniu wejścia do portu?
                I co tu na do rzeczy kask rowerowy? Jakaś paranoja Cię dopadła?

                • 2 8

    • Ale to jest debilna koncepcja. (3)

      • 10 4

      • (1)

        bo?

        • 3 4

        • Bo w odróżnieniu od deweloperki

          Tereny portowe się nie wezmą i nie zawiną na Gdynię Zachód. Brakuje drobnego detalu w tamtej okolicy.

          • 9 1

      • Słuszna merytoryczna uwaga.

        • 2 1

    • No ale to są przecież zaledwie plany właśnie

      podobnie jak wszystko w gdyni i nie trzeba być trollem żeby to pisać. W gdyni buduje się tylko plany.

      • 7 3

    • szczur to ty?

      • 6 2

  • Miasto z morza i marzeń (2)

    Miasto z morza i marzeń. Niestety pod obecną władzą jest tylko jednym wielkim marzeniem.
    Narazie są to tylko senne koszmary.

    • 86 12

    • Najpierw sprzedaż terenów portowych pod deweloperkę, potem wydawanie miliardów złotych na budowę portu zewnętrznego. Interes jak cholera. Brawo Gdynia.

      • 13 3

    • szczur, stepa,gruszecka, marek CBA ł, guc wypad z miasta!!! dość złego zrobiliscie!

      • 10 4

  • szczur gdzie jesteś? gdzie się ukrywasz?? dlaczego niszczysz miasto i port??? (3)

    • 26 6

    • haha, Copy and paste, co artykuł o Gdyni.

      • 2 5

    • Pokaż co potrafisz! (1)

      Widać, żeś inteligentny, mądry i kulturalny człowiek. Dość klepania po klawiaturze. Czas na czyny. Masz lepsze pomysły to dawaj. Jak wystartujesz w wyborach na prezydenta miasta to wygrasz. Zmienisz miasto na lepsze, a my, mieszkańcy będziemy ci wdzięczni.

      • 4 9

      • Wystarczy, zeby koleś nic nie robił i już będzie lpeiej niż za szczura.

        • 9 1

  • firmy projektowe

    mają hossę przy Szczurku. Tydzień bez projektu i wizualizacji to tydzień stracony

    • 24 0

  • Czyli jak mojej Andżeli będę chciał pokazać morze, to Nową Węglową, Nową Waszyngtona i już na Skwerze? (3)

    I to nie schodząc poniżej 70 km/h. Piękna wizja pana Stępy i Karzyńskiego. Rozumiem, że Węglowa jest potrzebna,ale poszerzanie Waszyngtona to jest zbędny wydatek. Co to będzie obsługiwać? Te biurowce i Sea Towers? Niech jeżdżą ZKM jak im ciasno.

    • 69 11

    • (1)

      To Brajankowi pokazesz kino wtedy.

      • 1 1

      • Jakie kino?

        Przecież Gemini idzie do likwidacji, już się najemcy zwijają na potęgę.

        • 7 0

    • sprzedali wszystko, teraz realizują chore pomysły!

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane