• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne wizje zmian na ul. Starowiejskiej

Michał Sielski
8 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
  • Jedna z opcji zmian na ul. Starowiejskiej to tzw. strefa współdzielona, na którą samochodem można wjechać i w określonym miejscu zaparkować, ale pierwszeństwo mają piesi.

Pojawiła się kolejna szansa na przebudowę ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, która mogłaby być deptakiem lub strefą współdzieloną. - To najbardziej przebadana ulica w Gdyni, na której nie zaszły żadne zmiany. Badano już ruch, sposoby dostaw, liczono pieszych, a w tym roku odbędą się jeszcze konsultacje społeczne - wylicza Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, który pierwszy zaczął mówić o konieczności wykorzystania potencjału Starowiejskiej.



Jakie zmiany powinny zostać wprowadzone na Starowiejskiej?

Ul. Starowiejska to trakt łączący dworzec Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyniplacem Kaszubskim zobacz na mapie Gdyni, czyli miejscem, w które po zakończeniu inwestycji m.in. na Międzytorzu przesunie się centrum Gdyni. Pieszych na niej nie brakuje, ale dominują samochody, przede wszystkim zaparkowane po obu stronach, zazwyczaj gdzie tylko się da. I to chcieli już kilka lat temu zmienić społecznicy, którzy założyli stowarzyszenie Starowiejska, mające na celu ożywienie ulicy poprzez stworzenie bardziej przyjaznych warunków dla pieszych. Opór części kupców i mieszkańców, którzy nie zgodzili się na likwidację choćby części miejsc parkingowych, sprawił jednak, że rozmowy na temat zmian umilkły.

Strefo Tempo 30 to żadna zmiana

Obecnie ul. Starowiejska pełna jest samochodów, a nie pieszych. Obecnie ul. Starowiejska pełna jest samochodów, a nie pieszych.
W tym czasie przeprowadzono jednak szereg badań i projektów unijnych. Jedynym ich efektem było wprowadzenie na ul. Starowiejskiej strefy Tempo 30, która de facto i tak tam istniała, bo ze względu na warunki ruchu i nierówną nawierzchnię z kostki brukowej, mało kto jeździł tam szybciej.

Zobacz także: Pod karetką zapadła się jezdnia ul. Starowiejskiej.

Fatalny stan chodników ul. Starowiejskiej i jej wciąż niewykorzystany potencjał cały czas przeszkadza części mieszkańców Gdyni, którzy domagają się zmian. I miasto - powoli, ale jednak - chce zacząć o tych zmianach rozmawiać. Punktem wyjścia mają być konsultacje społeczne.

  • Jak na razie mniej prawdopodobną opcją jest stworzenie na ul. Starowiejskiej deptaka, na którym mogłaby się znaleźć jedynie ścieżka rowerowa.
- Prace związane z przygotowaniem konsultacji są nadal w toku, a dokładny harmonogram nie jest jeszcze znany. Zostanie podany do publicznej wiadomości przez prezydenta Gdyni po przyjęciu zarządzenia, które szczegółowo określi sposób przeprowadzenia konsultacji społecznych. Stanie się to w pierwszym kwartale 2018 roku - informuje dyrektor Laboratorium Innowacji Społecznych, Aleksandra Markowska.
Tymczasem Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni przedstawił nowe koncepcje zmian na ul. Starowiejskiej. To dwa warianty: tzw. strefa współdzielona, na której pierwszeństwo mają piesi, ale samochody też mogą wjeżdżać i parkować w ściśle wyznaczonych i ograniczonych miejscach oraz deptak, na którym mogłaby pojawić się ścieżka rowerowa.

Realne zmiany czy gra na czas?

Symulacje powstaną w ramach kolejnego unijnego projektu - FLOW. Urzędnicy zastrzegają, że przygotowane plansze to dopiero punkt wyjścia do konsultacji, a nie proponowane już zmiany. Wnioski z symulacji poznamy w kwietniu tego roku. Społecznicy nie mają jednak wątpliwości, że to gra na czas, która pozwoli nie podejmować decyzji przed wyborami. A każda decyzja będzie w tym przypadku miała swoich zwolenników i przeciwników.

- Nie ma w naszym mieście lepiej zbadanej ulicy niż Starowiejska. W ramach Civitas Dynamo analizowano ruch i sposób parkowania. W ramach Freight Tails - sposób dostaw. W zeszłym roku liczono pieszych. Nie wiem, jakich danych jeszcze potrzebuje prezydent, by podjąć decyzję o przyszłości najstarszej ulicy w mieście, bo jej stan obecnie jest tragiczny. Po naszej interwencji miasto ma zamiar przeprowadzić kolejne konsultacje społeczne. Mam wątpliwości co do ich sensu, bo po konsultacjach Parku Centralnego wiem, że i tak to urzędnicy podejmują decyzję, ale pilnujemy sprawy i zapewniam, że jej nie odpuścimy - podkreśla Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.

Opinie (196)

  • "Mieszkańcy domagają się zmian"

    Czytaj: rajstopkowcy z Miasto Wspólne próbują realizować swoje urojenia. Mieszkańcy z takimi pomysłami to im raczej każą wyp.ten tego.

    • 13 8

  • Starowiejska (1)

    Wybudować obok Batorego kilkupiętrowy parking dla samochodów .drugi parking powinien być obok dworca pkp

    • 10 3

    • fgf

      zgłupiałeś? jak taki parking to na obrzeżach ścisłego centrum by nie zachęcać to wjazdu....po centrum można spokojnie spacerkiem się przejść. Jak zapewne zauważyłeś coraz więcej miast na zachodzie zakazuje wjazdu autem do centrum. Liczy się człowiek i czyste powietrze a nie tłusta d*pa egoisty który musi podjechać pod same biurko w pracy albo pod kasę w sklepie....

      • 6 4

  • Gdynia to niestety pod względem urbanistyczny

    jest beznadziejnie rozplanowana od samego początku, a jeszcze pogłębiają tą patologie kolejnymi pomysłami. Jak np. deptaki na starowiejskiej czy Abrahama. jak ktoś wspomniał rusza niedługo budowa (tez słabego pomysłu) mariny. co się z tym wiąże większy znów ruch aut.

    • 11 2

  • a co na to

    stępa i jego park pod domem za 2 miliony złotych podatników ?

    • 6 2

  • MIŚ (2)

    To jest Miś na miarę naszego sukcesu.
    Trzeba wydać kasę na przynajmniej 10 konsultacji aby w portfelu musiało zgadzać się.
    Później coś przejdzie a za 2 kadencje zrobi się znowu ulicę i tak wkoło.
    HAJS musi być!

    • 62 6

    • Najlepiej o angielsko brzmiącej nazwie. To wtedy jest takie poważne i profesjonalne.

      • 2 2

    • co na to CBA???

      • 1 4

  • pamiętajcie (2)

    Jeśli Piesiewicz o coś zażarcie walczy, to tylko dlatego by było lepiej facetom w rajtuzach. Zwykła demagogia i nikomu niepotrzebne. Vide kontrapas na 3-ego Maja

    • 11 6

    • A co ma Piesiewicz wspólnego z rowerzystami? (1)

      • 2 6

      • hahaha

        Jeśli nie wiesz kim jest Piesiewicz, to się lepiej nie wypowiadaj. Piesiewicz, to nie tylko Miasto Wspólne

        • 4 4

  • (1)

    Co za samowolka u nas w mieście decyduje tylko 1 osoba?
    Paranoja.
    To co wyprawia Pan Piesiewicz jest chore i absurdalne czy nikogo kto racjonalnie mysli tam nie ma????
    Moze w koncu ktoś sie za niego weie bo najlepiej wydaje sie czyjes pieniadze

    • 8 9

    • Czy pan Piesiewicz o czymkolwiek w tym mieście do tej pory zadecydował? Aktywnie promuje swoje pomysły, to mu trzeba przyznać. Wprowadzono chyba jeden, średnio udany parklet koło pubu i pizzerii. Reszta to jest tylko dyskusja. Piesiewicz nikogo do niczego jeszcze nie zmusił, bo chyba nie ma stanowiska urzędowego?

      • 8 3

  • W Gdyni o wszystkim decyduje jedyna osoba z mandatem społecznym - Wojciech Szczurek

    Ma 80 procent poparcia, niech zdecyduje, co ma się dziać z tą ulicą. I zakończy te kilkuletnie, idiotyczne przepychanki.

    • 7 5

  • Konsekwencje deptaka na Starowiejskiej (2)

    Budujemy Nowy Dalmor , Nową Węglową , cały Waterfront - świetnie . Zamkniemy Starowiejską i cały transport będzie odbywał się 10-go Lutego i przez skrzyżowanie ze Świętojańską . A Samochody nie znikną - staną na Abrahama , Mściwoja i innych małych uliczkach paraliżując życie mieszkańców .

    • 13 7

    • Budujemy Nowy Dalmor.... itd. itp. Kto buduje? Czy jest zgoda mieszkańców na to?

      Czy decydenci działający w interesie deweloperów mają świadomość że sprowadzają do centrum miasta setki kolejnych samochodów?
      To miasto niedługo będzie ze spalin a nie z morza i marzeń.

      • 7 1

    • To lepiej nic nie robić czy robić też na Abrahama, Mściwoja i innych uliczkach?

      • 4 1

  • wyłączyć w diabły z ruchu (3)

    i Starowiejską i Plac Kaszubski i Świętojańską i Skwer Kościuszki. Powstałby tam całkiem fajny kwartał miasta, który można byłoby przejść szybko pieszo. Teraz centrum Gdyni to taki ni pies ni wydra. Jeden warunek. Sensownie kursujące autobusy i duże parkingi (nadziemne, podziemne, czy jakiekolwiek). Zmieniłaby się wtedy struktura handlu/usług w tym rejonie.

    • 14 7

    • O kims zapomniano

      A co z osobami niepelnosprawnymi ktore maja problem z poruszaniem sie zatloczonymi autobusami a teraz do pracy przemieszczaja sie wlasnym dostosowanym samochodem? Czy maja zostac w domu i nie pracowac czu raptem juz zaczac szukac nowej pracy?

      • 3 2

    • i co jeszcze? (1)

      • 1 3

      • zaorać i posadzić kartofle

        • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane