• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne ulice odsłaniają XIX-wieczny bruk

Rafał Borowski
18 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Odsłonięty właśnie historyczny bruk na ul. Pańskiej. Odsłonięty właśnie historyczny bruk na ul. Pańskiej.

Na ulicach PańskiejMapkaWęglarskiejMapka robotnicy zerwali właśnie asfalt, który przez ostatnie kilkadziesiąt lat przykrywał XIX-wieczny bruk. Zostanie on przełożony i wyeksponowany, a efekt końcowy poznamy w maju. Skąd w ogóle wziął się bruk na ulicach Głównego Miasta?



Podoba ci się przywracanie brukowanej nawierzchni ulic w centrum Gdańska?

Miłośnikom Gdańska nie trzeba tłumaczyć, że historyczna zabudowa centrum Gdańska została obrócona w perzynę wiosną 1945 r. Przytłaczająca większość kamienic, przy których fotografują się turyści, to odbudowane kilkadziesiąt lat temu budynki, "ubrane" w historyczny kostium.

Istnieje jednak element w przestrzeni Głównego czy Starego Miasta, który w znacznej mierze przetrwał zniszczenia II wojny światowej. To pokrywający ulice bruk. Warto jednak pamiętać, że nie jest on tak stary, jak mogłoby się wydawać.

Proces brukowania w II połowie XIX wieku



Większość ulic została pokryta kamienną kostką nie kilkaset lat temu, ale w II połowie XIX wieku. Dokładnie w roku 1874 rozpoczął się proces masowego zastępowania nawierzchni ulic wykonanej z tzw. otoczaków, czyli polnych kamieni, na znacznie wygodniejszą kostkę brukową.

Nastąpiło to po przeprowadzonej kilka lat wcześniej budowie sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Obie inwestycje, które wręcz skokowo poprawiały jakość życia ówczesnych gdańszczan, zostały zrealizowane pod rządami nadburmistrza Leopolda von Wintera.

Czytaj również: Człowiek, który dał miastu wodociągi, zmodernizował oświetlenie i ulice

Jako jeden z najbardziej zasłużonych w historii włodarzy został on zresztą uhonorowany w 2018 r. okolicznościową tablicą na kamienicy przy skrzyżowaniu ulic Długiej i Garbary. Warto również wspomnieć, że w latach 1897-1945 Targ Maślany nosił nazwę placu Wintera (niem. Winterplatz).

Czytaj również: Nowe tablice upamiętnią ważnych gdańszczan i wydarzenia

Gdańskie ulice zostały wybrukowane przede wszystkim kostką granitową, rzadko gdzie zdecydowano się na kostkę bazaltową. Przykład drugiego rodzaju nawierzchni zachował się do dziś m.in. na ul. Mniszki. Co ciekawe, kamienie nie były przywożone ze Śląska, gdzie znajdowało się wiele kamieniołomów, ale przypływały na pokładach statków ze Szwecji.

Odsłonięty właśnie historyczny bruk na ul. Węglarskiej. Odsłonięty właśnie historyczny bruk na ul. Węglarskiej.

Obie ulice znów będzie pokrywać bruk



Od kilku tygodni gdańszczanie mogą na własne oczy zobaczyć, jak dawniej prezentowała się nawierzchnia dwóch ulic w centrum. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska nadzoruje bowiem przebudowę ulic Pańskiej (na odcinku od Podwala Staromiejskiego do pl. Dominikańskiego) oraz Węglarskiej (na odcinku od ul. Szerokiej do ul. św. Ducha).

Robotnicy zerwali właśnie asfalt, który przez kilkadziesiąt lat przykrywał XIX-wieczny bruk. Przebudowa obu ulic zakończy się w maju, a ich zakres jest praktycznie identyczny. Jego najważniejszym punktem jest oczywiście przywrócenie ulicom przedwojennego charakteru, czyli ułożenie na nowo odsłoniętej właśnie kostki kamiennej.

- W ramach inwestycji planuje się przebudowę układu drogowego, tj. jezdni i chodników, przebudowę kanalizacji deszczowej, budowę oświetlenia wraz z wykonaniem iluminacji, budowę kanału technologicznego, nasadzenia zieleni oraz montaż małej architektury - wylicza Agnieszka Zakrzacka, rzecznik prasowy DRMG.

Kolejne przykłady usuwania asfaltu z Głównego Miasta



Przetarg na przebudowę ul. Pańskiej wygrała spółka Eurovia Polska z Gdańska. Wartość podpisanego z nią kontraktu opiewa na ok. 2,7 mln zł. Natomiast przebudowę ul. Węglarskiej wykonuje spółka Trakt z Gdańska za kwotę ok. 1,5 mln zł.

Władze Gdańska już od kilkunastu lat konsekwentnie realizują projekt, którego celem jest usuwanie asfaltu z ulic Głównego Miasta i przywracanie im dawnego uroku. W ostatnich latach bruk powrócił m.in. na ulice Świętego Ducha, Tartaczną czy Elżbietańską.

Miejsca

Opinie (275) 9 zablokowanych

  • he he kto teraz bruk ułoży?

    Albańczycy i Czeczeni z łapanki na budowach? Czy będzie tak jak na Wjdeloty?

    • 10 1

  • Ciekawe, że w połowie XIX wieku Gdańszczanie sięgnęli po coś lepszego

    i rezygnując z 'historycznych' otoczaków sięgnęli po kostkę. My natomiast w imię nie wiadomo czego zaczynamy się cofać. Rozumiem sens zostawienia jakieś przykładowej uliczki z zabytkową kostką, aby turyści mogli sobie zobaczyć jak były nawierzchnie w Gdańsku w XIX wieku. OK. Ale żeby męczyć mieszkańców hałaśliwą i niewygodną kostką przywracając ją na coraz to nowych ulicach, to jakaś obsesja...

    • 10 3

  • Będzie na czym wykręcać kostki, łamać obcasy i potykać się.

    • 10 1

  • głośny i niewygodny bruk - mieszkańcy nie dziękują

    Skoro w XIX w. następował postęp techniczny i wymieniono bruk z otoczaków, to jaki problem dziś zastosować szlifowany bruk gładki. Jest przyjemny w chodzeniu, cichy pod kołami aut i wygodny dla rowerzystów, którzy nie uciekają na chodnik w poszukiwaniu gładkiej nawierzchni... Na Wierzbowej, Polnej, przy UW dało się

    • 11 1

  • (1)

    i**otyczny pomysł. To wszystko nie bruk, ale "kocie łby". Mieszkam e Oliwie i zostaliśmy pre lat temu uszczęśliwieni podobnym brukiem. Jest on nierówny , Deszcze wypłukują piasek pomiędzy kamieniami i pokonanie ulicy jest ciężkie szczególnie dla osób z problemami równowagi. Również hałas przejeżdżających aut jest znacznie większy. Jeśli już na coś zmieniać asfalt, to na kostkę. Jest jej wiele rodzajów i można wybrać w starszym stylu, układać znacznie łatwiej i szybciej , w razie niespodziewanej potrzeby remontu,również łatwiej powrócić do stanu poprzedniego. Poza tym jakakolwiek nawierzchnia powinna być układana z uwypukleniem środkowej części jezdni żeby woda spływała do krawężnika .

    • 16 3

    • W Oliwie niemiecki bruk był super, porządny, równy jak stów. Po polskim remoncie, gdzie firmy nakradły kamieni a zostawiły ich o wile mniej na jezdni, zalewając betonem wszystko jest tak krzywe, że idzie nogi połamać. Spartaczona robota, rozkradzione kamienie tak to wygląda w wykonaniu polskich firm, inna sprawa, to znalezienie dobrych rzemieślników, zawód brukarza wymiera....

      • 2 1

  • Zabierzcie zabytkowa kostkę którą daliście wiosce elbląg

    • 4 4

  • brawo Oluś

    nie zapomni o ul.Wejhera tam remontu ulicy nie było od 1965r to też historia

    • 7 2

  • Współczuję mieszkańcom. (7)

    Wyglądać będzie pięknie jest tylko jedno ale.Tak jak na Olszynce po remoncie było super lecz po roku był już tylko płacz.Można się przekonać i dzisiaj.

    • 82 26

    • Co fajnego jest w bruku? (4)

      W szpilkach nie przejdziesz, torba na kółkach nie pojedzie, wózki dziecięce itd. No i hałas.

      • 9 8

      • torba na kółkach oznacza turyste, znaczy szkodnika...

        • 10 5

      • nie ma obowiązku chodzenia w szpilkach

        • 9 3

      • Eleganckie panie z klasą nie chodzą po ulicy w szpilkach z torbami na kółkach.

        • 8 2

      • Kto chodzi na codzień w szpilkach? Wygodniej jest w obuwiu sportowym i z plecakiem.

        • 5 2

    • (1)

      Bruk jest głośny, drogi w utrzymaniu, śliski przy mokrej pogodzie. Pomysł na zerwanie asfaltu i cofanie się o kilka dziesięcioleci w rozwoju i komforcie jest porąbany. Współczuje okolicznym mieszkańcom.

      • 9 9

      • Bruk jest dużo tańszy w użytkowaniu niż asfalt. I jest wieczny, wystarczy go przełożyć raz na kilkadziesiąt lat.

        • 0 0

  • Oby to zatrzymało praktykę (1)

    wysyłania starych bruków do Niemiec i układania kostki i płyt...

    • 6 3

    • Z Oliwy chyba pojechał.

      • 0 0

  • w tym tempie

    ostatni XIX w. bruk , zostanie odkryty w XXII w.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane