• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne ulice odsłaniają XIX-wieczny bruk

Rafał Borowski
18 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Odsłonięty właśnie historyczny bruk na ul. Pańskiej. Odsłonięty właśnie historyczny bruk na ul. Pańskiej.

Na ulicach PańskiejMapkaWęglarskiejMapka robotnicy zerwali właśnie asfalt, który przez ostatnie kilkadziesiąt lat przykrywał XIX-wieczny bruk. Zostanie on przełożony i wyeksponowany, a efekt końcowy poznamy w maju. Skąd w ogóle wziął się bruk na ulicach Głównego Miasta?



Podoba ci się przywracanie brukowanej nawierzchni ulic w centrum Gdańska?

Miłośnikom Gdańska nie trzeba tłumaczyć, że historyczna zabudowa centrum Gdańska została obrócona w perzynę wiosną 1945 r. Przytłaczająca większość kamienic, przy których fotografują się turyści, to odbudowane kilkadziesiąt lat temu budynki, "ubrane" w historyczny kostium.

Istnieje jednak element w przestrzeni Głównego czy Starego Miasta, który w znacznej mierze przetrwał zniszczenia II wojny światowej. To pokrywający ulice bruk. Warto jednak pamiętać, że nie jest on tak stary, jak mogłoby się wydawać.

Proces brukowania w II połowie XIX wieku



Większość ulic została pokryta kamienną kostką nie kilkaset lat temu, ale w II połowie XIX wieku. Dokładnie w roku 1874 rozpoczął się proces masowego zastępowania nawierzchni ulic wykonanej z tzw. otoczaków, czyli polnych kamieni, na znacznie wygodniejszą kostkę brukową.

Nastąpiło to po przeprowadzonej kilka lat wcześniej budowie sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Obie inwestycje, które wręcz skokowo poprawiały jakość życia ówczesnych gdańszczan, zostały zrealizowane pod rządami nadburmistrza Leopolda von Wintera.

Czytaj również: Człowiek, który dał miastu wodociągi, zmodernizował oświetlenie i ulice

Jako jeden z najbardziej zasłużonych w historii włodarzy został on zresztą uhonorowany w 2018 r. okolicznościową tablicą na kamienicy przy skrzyżowaniu ulic Długiej i Garbary. Warto również wspomnieć, że w latach 1897-1945 Targ Maślany nosił nazwę placu Wintera (niem. Winterplatz).

Czytaj również: Nowe tablice upamiętnią ważnych gdańszczan i wydarzenia

Gdańskie ulice zostały wybrukowane przede wszystkim kostką granitową, rzadko gdzie zdecydowano się na kostkę bazaltową. Przykład drugiego rodzaju nawierzchni zachował się do dziś m.in. na ul. Mniszki. Co ciekawe, kamienie nie były przywożone ze Śląska, gdzie znajdowało się wiele kamieniołomów, ale przypływały na pokładach statków ze Szwecji.

Odsłonięty właśnie historyczny bruk na ul. Węglarskiej. Odsłonięty właśnie historyczny bruk na ul. Węglarskiej.

Obie ulice znów będzie pokrywać bruk



Od kilku tygodni gdańszczanie mogą na własne oczy zobaczyć, jak dawniej prezentowała się nawierzchnia dwóch ulic w centrum. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska nadzoruje bowiem przebudowę ulic Pańskiej (na odcinku od Podwala Staromiejskiego do pl. Dominikańskiego) oraz Węglarskiej (na odcinku od ul. Szerokiej do ul. św. Ducha).

Robotnicy zerwali właśnie asfalt, który przez kilkadziesiąt lat przykrywał XIX-wieczny bruk. Przebudowa obu ulic zakończy się w maju, a ich zakres jest praktycznie identyczny. Jego najważniejszym punktem jest oczywiście przywrócenie ulicom przedwojennego charakteru, czyli ułożenie na nowo odsłoniętej właśnie kostki kamiennej.

- W ramach inwestycji planuje się przebudowę układu drogowego, tj. jezdni i chodników, przebudowę kanalizacji deszczowej, budowę oświetlenia wraz z wykonaniem iluminacji, budowę kanału technologicznego, nasadzenia zieleni oraz montaż małej architektury - wylicza Agnieszka Zakrzacka, rzecznik prasowy DRMG.

Kolejne przykłady usuwania asfaltu z Głównego Miasta



Przetarg na przebudowę ul. Pańskiej wygrała spółka Eurovia Polska z Gdańska. Wartość podpisanego z nią kontraktu opiewa na ok. 2,7 mln zł. Natomiast przebudowę ul. Węglarskiej wykonuje spółka Trakt z Gdańska za kwotę ok. 1,5 mln zł.

Władze Gdańska już od kilkunastu lat konsekwentnie realizują projekt, którego celem jest usuwanie asfaltu z ulic Głównego Miasta i przywracanie im dawnego uroku. W ostatnich latach bruk powrócił m.in. na ulice Świętego Ducha, Tartaczną czy Elżbietańską.

Miejsca

Opinie (275) 9 zablokowanych

  • (1)

    Uloza tak jak przystanki przy wiadukcie Biskupia Gorka? Juz sie wszystko rozpadlo

    • 6 0

    • Bo tam pewnie też ingerował konserwator, w efekcie ten bruk pasuje jak świni siodło. Powinna być nawierzchnia z betonu, jak w zatokach autobusowych robionych w Gdyni.

      • 0 0

  • Fajnie wygląda, ale niepraktyczny

    Będą kocie łby, dziury, kałuże i wielki hałas.
    A ludzie będą skręcać sobie nogi. To nie jest dobry pomysł.

    • 10 3

  • Leopold von Winter Gdańsk wybrukował a Paweł Adamowicz wybetonował.

    • 3 6

  • A teraz - odbudować (1)

    zamek krzyżacki, wyburzyć zabudowę starego miasta i przywrócić drewniane budy w całym centrum. Ale za to zamiast Trójmiejskiego parku Krajobrazowego, parku i katedry w Oliwie niech deweloperzy dalej leją beton i budują betonowe bloki. Taka polityka miasta.

    • 8 3

    • Gdańsk

      Na jezdniach parkingi korki - odwrócony kier. ruchu , awarie wiadukt ul.Hallera ? , bruk zamiast asfaltu ; połamane nogi , urwane zawieszenia , hałas , wiaty a oczyszczalnie .

      • 0 1

  • kolejny (8)

    genialny pomysł naszej genialnej władzy, ich kolejne osiągnięcia: chaszcze zamiast trawników, przejścia naziemne zamiast tuneli, słupki zamiast miejsc parkingowych, a teraz sięgnęli bruku

    • 32 54

    • bo ty wolisz asfalt na ulicach Głównego Miasta i tak ma być (3)

      • 11 2

      • Bo najpierw treść, a potem forma. (1)

        Drogi i chodniki służą do przemieszczania się. Jak mogą przy tym ładnie wyglądać - ok.

        • 5 8

        • taki BRUK wymusi na blachosmrodziarzach jazdę z mniejszą prędkością i zgodnie z przepisami

          • 0 3

      • Bruk może i ładnie wygląda (chociaż ten tutaj na zdjęciach niekoniecznie), ale nie jest praktyczny ani dla pieszych, ani dla rowerów, ani dla wózków, ani dla walizek, ani dla samochodów, ani dla hulajnóg, ani dla okolicznych mieszkańców... Jednak z jakiegoś powodu w XX wieku odeszliśmy od bruku w stronę lepszych materiałów.

        • 14 5

    • Dokładnie tak (1)

      eko oszołomy i pato historycy rządzą w Gdańsku miasto ma służyć mieszkańcom a nie na odwrót
      no ale jak się głosuje na POpaprańców to co się dziwić.

      • 8 15

      • tak tak ... to dlaczego w miastach gdzie rządzi PiS w tych Urzędach Miast siedzą nonstop prokuratorzy+

        tam dopiero afera goni aferę, a ta sexaferą pogania

        • 1 2

    • Najgorzej (1)

      Innymi słowy: wprowadzenie roślinności lepszej dla ekosfery, nie wyrzucanie ludzi pod ziemię na rzecz samochodów, ograniczanie ilości samochodów na starówce na rzecz terenów dla pieszych.
      Zgadzam się

      • 1 3

      • Jeszcze innymi słowy: tworzenie ograniczających widoczność miejsc na psie kupy, śmieci i robactwo; celowe korkowanie miasta; pogarszanie komfortu w centrum miasta wszystkim, w tym pieszym.

        • 2 1

  • Relikty muru obronego

    Obok Baszty Jacek i Hali Targowej odsłonieto na tej ulicy także sredniowieczne pozostałości muru obronnego.Warto jego przebieg zaznaczyć potem w nawierzchni ulicy innym kolorem kostki brukowej tak jak dalszy jego przebieg na parkingu przy Hali Targowej.

    • 5 2

  • Na Grottgera,Kasprowicza i Tetmajera w Oliwie też odkryli

    tylko po przełożeniu mamy już kruszec a nie historyczny bruk który wykańcza nasze samochody.

    • 6 1

  • Podniecacie się odkrywaniem bruku na ulicach, tylko zapominacie o ulicach na których jest bruk od dawna!! Np. Ul. Seredynskiego!! Tylko w jakim fatalnym stanie!! I jakoś nie piejecie z radości!! Może naprawcze w pierwszej kolejności to co jest, a potem nowe odsłony!! No i Łąkowa do dł. ogrodów!! Porażka!!!

    • 3 1

  • Ulice Gdańska (2)

    Warto przywrócić brukowane ulice np. w Starym Mieście, ulice Osiek.Stajenna, Sieroca, i in

    • 9 3

    • Po co warto? Abys mogl sie rodzinie pochwalic? (1)

      Ludzie chca zyc wygodnie a nie w halasie. Ludzie chca wozkiem przez ulice przejechac. Rowerem sie gdzies wybrac. Bruk to same problemy i jest d**ilizmem.

      • 4 5

      • Po co warto?

        Nie jest prawdą, że ulica pokryta nie asfaltem lecz kostką kamienną jest zła. Obok mojego domu
        były ulice wybrukowane i niczemu nie przeszkadzało to można było jeździć na rowerach, samochody nie hałasowały, dopiero w 1970 roku zaczęto pokrywać ulice asfaltem a przy okazji
        pousuwano przedwojenne specjalne kratki na studzienkach ( były to kratki umożliwiające odpływ\ dużej ilości wody deszczowej),

        • 1 0

  • U nas kocie łby zwane brukiem, po których nie da się jeździć wózkiem, rowerem, czy hulajnogą. (2)

    A w Amsterdamie, czy też Rzymie szlifowana kostka wygodna dla ludzi.
    Taką widzą różnicę.

    • 10 5

    • Niestety. Gdanskiem rzadza dzieci wojownikow na styropianie. (1)

      To poziom powiatowy a nie swiatowy. Masto bez aspiracji.

      • 3 6

      • Człowieku za Buga rządzą.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane