• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Krzysztof Koprowski
12 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją. Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją.

Gdański ZKM chce kupić kolejne używane tramwaje. Do jeżdżących po mieście Dortmundów ma dołączyć od 15 do 25 nowych- starych tramwajów. Pierwsze mają się pojawić w przyszłym roku.



Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel. Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel.
Kolejne używane tramwaje prawdopodobnie także będą pochodzić z Niemiec. Zakład Komunikacji Miejskiej przeprowadza właśnie tzw. rozpoznanie wśród innych przewoźników, którzy chcieliby sprzedać część swojego taboru.

Jakich tramwajów szuka ZKM? Pojazdy muszą być - podobnie jak Dortmundy - dwukierunkowe, by mogły zawracać bez pętli. To szczególnie ważne z punktu widzenia budowy linii tramwajowej na Morenę, gdzie nie planuje się budowy tradycyjnych pętli.

Nowy-stary tabor będzie można jednak spotkać na różnych trasach.

Największa wada zmodernizowanych gdańskich Dortmundów to:

- Tramwaje będą jeździły w zależności od potrzeb na wszystkich trasach. Zakup pojazdów używanych wynika z faktu, że są one tańsze od nowych, których cena waha się od 8 do 10 mln zł za sztukę, co przekracza możliwości finansowe ZKM i miasta. Dlatego rozwiązaniem tego problemu jest zakup pojazdów używanych. W 2007 roku zakupiliśmy 46 tramwajów N8C za kwotę 1,4 mln Euro, co stanowi 75 proc. kosztu jednego tramwaju. Obecny przetarg jest kontynuacją procesu wymiany części zdekapitalizowanego taboru na używany po modernizacji - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Modernizacja ma być zbliżona do tego, co wykonano w Dortmundach. Przypomnijmy, że wstawiono w nich część niskopodłogową, zamontowano klimatyzację w kabinie motorniczego, wymieniono czoła składu oraz fotele.

Co konkretnie chce sprowadzić ZKM do Gdańska? Zgodnie z zapisami przetargowymi, mają to być pojazdy producentów: Duewag (ten sam, który produkował Dortmundy), BBC, AEG, Siemens lub równorzędnych o wieku nieprzekraczającym 32 lata (najstarsze Dortmundy mają obecnie 34 lata).

Tramwaje muszą pomieścić co najmniej 200 osób ("pojemność" gdańskich Dortmundów to ok. 226 os.). Jeśli chodzi o konstrukcję, to muszą mieć minimum trzy pary drzwi, oraz piasecznice (urządzenie do sypania piasku pod koła, zwiększającego przyczepność pojazdu, standardowe wyposażenia do pokonywania tras o dużym nachyleniu).

Gdańsk nie określa dokładnej ilości pojazdów, jakie chce zakupić. Będzie to od 15 do 25 tramwajów, a ilość ma zależeć od ich stanu oraz ceny. Ich dostawy mają być realizowane sukcesywnie począwszy od 2013 r.

Nam udało się ustalić, że największe szanse na trafienie do gdańska mają tramwaje z niemieckiego Kassel, które posiada ok. dwudziestu N8C, wszystkie wyprodukowane w latach 80. ZKM jednak nie potwierdza i jednocześnie nie zaprzecza tym spekulacjom.

Warto przypomnieć, że nie jest to pierwszy przetarg na zakup kolejnych używanych tramwajów. W maju 2011 r. planowano zakupić cztery N8C w odmianie wąskotorowej M8C z Niemiec. Ostatecznie nie doszło do transakcji, gdyż oficjalnie "nastąpiła zmiana w planach inwestycyjnych zamawiającego", a nieoficjalnie niemiecki Augsburg zdecydował dalej eksploatować wąskotorowe Dortmundy.

Miejsca

Opinie (348) 9 zablokowanych

  • Też mam nowy stary samochód

    • 6 0

  • jak polaki maja dewastowac (5)

    to juz lepiej stary szajs za grosze

    • 7 8

    • (3)

      a prusaki nie dewastują, prusaku?

      • 3 2

      • (2)

        jakby dewastowali to by ich danzig nie kupowal po 30 latach od prusakow

        • 4 4

        • Graffiti w niemczech jest 30 razy wiecej niż u nas w Gdańsku. (1)

          G@wno widziałes mic.

          • 4 0

          • guano

            to masz zamiast mozgu

            • 0 3

    • fryc, a u was stare rzęchy - tramwaje i autobusy - nie jeżdżą? Przyjechała do nas Niemka i mówiła, że w Niemczech też takie są.

      • 3 0

  • (1)

    Dlaczego w Dortmundach zamontowano klimatyzację tylko w kabinie motorniczego?

    • 5 4

    • masz kupić bilet, jechać i nie marudzić

      a jak chcesz z kilmą to zamów sobie taxi.
      Podać numer?

      • 3 3

  • 32 lata?

    Niemcy się złomu wyzbywają, a przez następne 30 lat posłużą głupim Polakom.

    • 10 6

  • PESA do d*py, najlepsze i najbardziej wydajne tramwaje robi firma Alstom, a potem Bombardier. (1)

    • 9 3

    • zgadza się

      ktop był na "zachodzie" ten wie co dobre. Wszysy Ci co podniecaja sie pesa w d...e byli i g...o widzieli

      • 3 0

  • a co ze starymi tramwajami z czasów komuny

    taki piękny zapach palonych kabli zawsze w nich był najlepsze tramwaje solidna konstrukcja błyskawiczne otwieranie dzwi

    • 4 0

  • 34 lata a jeżdżą,niech je też sprowadzą (1)

    Popieram sytuacje,ale chwila!To ile jeden kosztował jak za 1,5mln euro kosztowały te które jeżdżą u nas teraz?bo najwyraźniej chyba się opłaci?Lekko zmodernizować i gra gitara,a stare WON na złom i jeden jako zabytek

    • 5 3

    • 32 000 EUR / 1 skład

      czyli jakieś 130 000 PLN

      • 2 0

  • U nas jak zwykle (3)

    Kupuje i modernizuje stary złom i a nie inwestuje w nowoczesne. W Olsztynie inwestuja w nowe tramwaje a nie w klamostwo. Ja mieszkam na Chełmie i jak chce skorzystać z tramwaju, to w dortumndy nie wsiadam bo to hitlerowski złom. Czekam na Bomardiera lub Pese bo są nowe

    • 5 13

    • hahah, trudno, żeby w Olsztynie budując od nowa tramwaj kupowali używki (2)

      na 1 linię. Ile oni tych pociągów potrzebują? 3?

      • 5 1

      • A czemu nie używki miałby pojechać nową linią w Olsztynie (1)

        Przecież te 32 letnie niemieckie to taki super sprzęt

        • 3 1

        • bo na nową linię (całość od zera, tam obecnie nie ma ani pół tramawju) wspomaga unia

          a tu zakup ze środków własnych

          • 3 0

  • oby tylko nie zmieniali czoła wozów - te nowe doklejane są po prostu brzydkie (4)

    jakiś wiejski tuning z Poznania

    • 51 27

    • (3)

      dzięki temu wiejskiemu tuningowi mówi się że to NOWE tramwaje :) swoją droga ciekawe czemu prototyp ma numer 1113 :)

      • 3 2

      • (1)

        Bym zapomniał, w ostatnich modelach wypuszczonych przez modertrans był już montowany sexi pantograf jednoramienny... każdy emeryt myśli ze to tramwaje z XXI wieku :D

        • 4 1

        • sexi ale nie z plexi

          więc podziała trochę

          • 1 2

      • kto tak mówi?

        ja się nie spotkałem z tym

        • 0 5

  • PIECKI-MIGOWO (8)

    'To szczególnie ważne z punktu widzenia budowy linii tramwajowej na Morenę' PIECKI-MIGOWO chyba, że tylko do Spółdzielni Morena lub morenowe pozostałości...

    • 31 15

    • nazwa Piecki-Migowo tak ma się do całej tej dzielnicy...

      jak Chełm z dzielnicą Gdańsk Południe do Zakoniczyna...

      • 6 2

    • zwyczajowo każy mówi morena bo to morenowa górka (1)

      i nie wiem o co się czepiać...

      • 17 1

      • Dokładnie. Nikt nie powie, że jedzie na Piecki-Migowo, zawsze - że na Morenę :)

        • 16 1

    • Spokojnie.....

      ....dziś Budyń na spotkaniu z mieszkańcami Moreny może powiedzieć,że miało być tak pięknie a wyszło jak zawsze, czyli nie ma kasy na wkład własny bo pieniądze poszły na PGE Arene,ECS,Teatr Szekspirowski,Trasę Słowackiego itd

      • 4 8

    • (2)

      jedna odnoga ma prowadzić i do Jasienia.

      • 5 5

      • Koniec Bulońskiej (1)

        to nie Jasień! Tylko nadal Piecki-Migowo (a dokładniej Migowo)...

        • 16 4

        • Pamiętamy jak to najpierw na Chełm, potem zbudowali linię tramwajową dalej - i tutaj pierwszy etap to Warneńska, trzeci to koniec Bulońskiej i ostateczna (na razie) w nieokreślonej przyszłości wersja to ma być Jasień.

          • 8 1

    • oj tam

      czepiasz się, podobnie jak ze starówką ...

      • 11 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane