• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Krzysztof Koprowski
12 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją. Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją.

Gdański ZKM chce kupić kolejne używane tramwaje. Do jeżdżących po mieście Dortmundów ma dołączyć od 15 do 25 nowych- starych tramwajów. Pierwsze mają się pojawić w przyszłym roku.



Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel. Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel.
Kolejne używane tramwaje prawdopodobnie także będą pochodzić z Niemiec. Zakład Komunikacji Miejskiej przeprowadza właśnie tzw. rozpoznanie wśród innych przewoźników, którzy chcieliby sprzedać część swojego taboru.

Jakich tramwajów szuka ZKM? Pojazdy muszą być - podobnie jak Dortmundy - dwukierunkowe, by mogły zawracać bez pętli. To szczególnie ważne z punktu widzenia budowy linii tramwajowej na Morenę, gdzie nie planuje się budowy tradycyjnych pętli.

Nowy-stary tabor będzie można jednak spotkać na różnych trasach.

Największa wada zmodernizowanych gdańskich Dortmundów to:

- Tramwaje będą jeździły w zależności od potrzeb na wszystkich trasach. Zakup pojazdów używanych wynika z faktu, że są one tańsze od nowych, których cena waha się od 8 do 10 mln zł za sztukę, co przekracza możliwości finansowe ZKM i miasta. Dlatego rozwiązaniem tego problemu jest zakup pojazdów używanych. W 2007 roku zakupiliśmy 46 tramwajów N8C za kwotę 1,4 mln Euro, co stanowi 75 proc. kosztu jednego tramwaju. Obecny przetarg jest kontynuacją procesu wymiany części zdekapitalizowanego taboru na używany po modernizacji - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Modernizacja ma być zbliżona do tego, co wykonano w Dortmundach. Przypomnijmy, że wstawiono w nich część niskopodłogową, zamontowano klimatyzację w kabinie motorniczego, wymieniono czoła składu oraz fotele.

Co konkretnie chce sprowadzić ZKM do Gdańska? Zgodnie z zapisami przetargowymi, mają to być pojazdy producentów: Duewag (ten sam, który produkował Dortmundy), BBC, AEG, Siemens lub równorzędnych o wieku nieprzekraczającym 32 lata (najstarsze Dortmundy mają obecnie 34 lata).

Tramwaje muszą pomieścić co najmniej 200 osób ("pojemność" gdańskich Dortmundów to ok. 226 os.). Jeśli chodzi o konstrukcję, to muszą mieć minimum trzy pary drzwi, oraz piasecznice (urządzenie do sypania piasku pod koła, zwiększającego przyczepność pojazdu, standardowe wyposażenia do pokonywania tras o dużym nachyleniu).

Gdańsk nie określa dokładnej ilości pojazdów, jakie chce zakupić. Będzie to od 15 do 25 tramwajów, a ilość ma zależeć od ich stanu oraz ceny. Ich dostawy mają być realizowane sukcesywnie począwszy od 2013 r.

Nam udało się ustalić, że największe szanse na trafienie do gdańska mają tramwaje z niemieckiego Kassel, które posiada ok. dwudziestu N8C, wszystkie wyprodukowane w latach 80. ZKM jednak nie potwierdza i jednocześnie nie zaprzecza tym spekulacjom.

Warto przypomnieć, że nie jest to pierwszy przetarg na zakup kolejnych używanych tramwajów. W maju 2011 r. planowano zakupić cztery N8C w odmianie wąskotorowej M8C z Niemiec. Ostatecznie nie doszło do transakcji, gdyż oficjalnie "nastąpiła zmiana w planach inwestycyjnych zamawiającego", a nieoficjalnie niemiecki Augsburg zdecydował dalej eksploatować wąskotorowe Dortmundy.

Miejsca

Opinie (348) 9 zablokowanych

  • to tramwaj wjedzie do biura spółdzielni mieszkaniowej?

    • 5 2

  • Solarisy (1)

    Podobno Solarisy mają fajne tramwaje. Jeśli to prawda, to dlaczego żaden jeszcze u nas nie jeździ by się o tym przekonać? Czyżby dlatego, bo rządzą u nas "niemcy" a te tramwaje okazałyby się dużo lepsze od tych niemieckich?

    • 5 5

    • "Solaris Tramino został zaprezentowany po raz pierwszy w 2009 roku. W maju tego roku zakończono realizację pierwszego kontraktu obejmującego dostawę 45 niskopodłogowych Tramino do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. Z kolei w połowie 2013 roku pięć Tramino zawita do Jeny. Będą to pierwsze polskie tramwaje na rynku niemieckim."

      • 2 1

  • a co ze starymi tramwajami z czasów komuny

    taki piękny zapach palonych kabli zawsze w nich był najlepsze tramwaje solidna konstrukcja błyskawiczne otwieranie dzwi

    • 4 0

  • (1)

    Dlaczego w Dortmundach zamontowano klimatyzację tylko w kabinie motorniczego?

    • 5 4

    • masz kupić bilet, jechać i nie marudzić

      a jak chcesz z kilmą to zamów sobie taxi.
      Podać numer?

      • 3 3

  • 32 lata?

    Niemcy się złomu wyzbywają, a przez następne 30 lat posłużą głupim Polakom.

    • 10 6

  • Też mam nowy stary samochód

    • 6 0

  • Czy to sie faktycznie oplaca? (2)

    Poprawcie mnie jesli sie myle, ale 75 % kosztow stanowi zakup czyli 1,4 m ojro. Z prostej matematyki wynika, ze 100 % to w przyblizeniu 1,87 miliona ojro. Liczac euro lopatoligicznie po dzisiejszym kursie bankowym wychodzi ~ 7,63 miliona zlotych. Koszt nowego oscyluje miedzy 8, a 10. Pytanie wiec brzmi: Czy oplaca sie kupowac starocie?

    • 4 2

    • 46 tramwajów używanych za 75% ceny 1 nowego. Nie opłaca się?

      • 11 1

    • Nie martw się

      Właśnie pani minister oświaty stwierdziła,że aż 10% gimnazjalistów czyta ze zrozumieniem.

      • 7 0

  • Dobrze, że kupiliśmy w ostatnim czasie stare tramwaje

    i nową limuzynę dla Budynia.

    • 10 3

  • Czyli jednak koszt jednego starego to 123 tysiace zlotych? Zostalo to napisane w tak nieprecyzyjny sposob, ze zastanawialem sie, czy jeden ich kosztowal 1,4 miliona euro czy wszystkie 46 :O

    • 4 3

  • Szajs nie tramwaje. (2)

    Te dortmundy to istne badziewia ... Fajne były ale przed modernizacją miały mocną kabinę i dobrą elektrykę. Po trafieniu do moderszajsu mocna i sztywna kabina zamieniła się w szkielet zrobiony z zapałek a elektryka co chwile się zawiesza drzwi ciągle się zawieszają z powodu fotokomórki, która czasami sama z siebie źle działa ot tak. Jak dla mnie najlepsze tramwaje to Bombardiery - szkoda, że tylko 3 sztuki i Alstomy. Jeśli chodzi o Pesy to też święte nie są.

    • 10 6

    • Zgadzam się,jestem dyspozytorem we Wrzeszczu i jak wpisuję w karty uwag to przy Bombardierach są uwagi typu : luźne lusterko

      • 12 0

    • No cóż

      ustawa o zamówieniach publicznych......tylko ciekawe jak C.K. Kraków to zrobił,że w trzech lub czterech przetargach wygrał Bombardier....

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane