• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Krzysztof Koprowski
12 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją. Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją.

Gdański ZKM chce kupić kolejne używane tramwaje. Do jeżdżących po mieście Dortmundów ma dołączyć od 15 do 25 nowych- starych tramwajów. Pierwsze mają się pojawić w przyszłym roku.



Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel. Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel.
Kolejne używane tramwaje prawdopodobnie także będą pochodzić z Niemiec. Zakład Komunikacji Miejskiej przeprowadza właśnie tzw. rozpoznanie wśród innych przewoźników, którzy chcieliby sprzedać część swojego taboru.

Jakich tramwajów szuka ZKM? Pojazdy muszą być - podobnie jak Dortmundy - dwukierunkowe, by mogły zawracać bez pętli. To szczególnie ważne z punktu widzenia budowy linii tramwajowej na Morenę, gdzie nie planuje się budowy tradycyjnych pętli.

Nowy-stary tabor będzie można jednak spotkać na różnych trasach.

Największa wada zmodernizowanych gdańskich Dortmundów to:

- Tramwaje będą jeździły w zależności od potrzeb na wszystkich trasach. Zakup pojazdów używanych wynika z faktu, że są one tańsze od nowych, których cena waha się od 8 do 10 mln zł za sztukę, co przekracza możliwości finansowe ZKM i miasta. Dlatego rozwiązaniem tego problemu jest zakup pojazdów używanych. W 2007 roku zakupiliśmy 46 tramwajów N8C za kwotę 1,4 mln Euro, co stanowi 75 proc. kosztu jednego tramwaju. Obecny przetarg jest kontynuacją procesu wymiany części zdekapitalizowanego taboru na używany po modernizacji - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Modernizacja ma być zbliżona do tego, co wykonano w Dortmundach. Przypomnijmy, że wstawiono w nich część niskopodłogową, zamontowano klimatyzację w kabinie motorniczego, wymieniono czoła składu oraz fotele.

Co konkretnie chce sprowadzić ZKM do Gdańska? Zgodnie z zapisami przetargowymi, mają to być pojazdy producentów: Duewag (ten sam, który produkował Dortmundy), BBC, AEG, Siemens lub równorzędnych o wieku nieprzekraczającym 32 lata (najstarsze Dortmundy mają obecnie 34 lata).

Tramwaje muszą pomieścić co najmniej 200 osób ("pojemność" gdańskich Dortmundów to ok. 226 os.). Jeśli chodzi o konstrukcję, to muszą mieć minimum trzy pary drzwi, oraz piasecznice (urządzenie do sypania piasku pod koła, zwiększającego przyczepność pojazdu, standardowe wyposażenia do pokonywania tras o dużym nachyleniu).

Gdańsk nie określa dokładnej ilości pojazdów, jakie chce zakupić. Będzie to od 15 do 25 tramwajów, a ilość ma zależeć od ich stanu oraz ceny. Ich dostawy mają być realizowane sukcesywnie począwszy od 2013 r.

Nam udało się ustalić, że największe szanse na trafienie do gdańska mają tramwaje z niemieckiego Kassel, które posiada ok. dwudziestu N8C, wszystkie wyprodukowane w latach 80. ZKM jednak nie potwierdza i jednocześnie nie zaprzecza tym spekulacjom.

Warto przypomnieć, że nie jest to pierwszy przetarg na zakup kolejnych używanych tramwajów. W maju 2011 r. planowano zakupić cztery N8C w odmianie wąskotorowej M8C z Niemiec. Ostatecznie nie doszło do transakcji, gdyż oficjalnie "nastąpiła zmiana w planach inwestycyjnych zamawiającego", a nieoficjalnie niemiecki Augsburg zdecydował dalej eksploatować wąskotorowe Dortmundy.

Miejsca

Opinie (348) 9 zablokowanych

  • Najpierw Morena (5)

    Jak już skończą to niepotrzebne ECS i tak bardzo potrzebny tunel pod Wisłą to czas na wielkie inwestycje tramwajowe:
    - z Kartuskiej przez Morenę do stacji Kolei Metropolitalnej,
    - ze Stogów prosto w Armii Krajowej wzdłuż osiedla Chełm i cmentarza przez Cedrową, Nową Myśliwską i Bulońską przez Morenę do stacji Kolei Metropolitalnej, na trasie z wspólnymi przystankami przesiadkowymi z niektórymi liniami autobusowymi takimi jak 111, 106, 138 i tymi co lecą Kartuską
    - z centrum do gdańskiej rafinerii omijając stadion żużlowy z prawej strony i dalej nieużytkami, a pętla tramwajowa z przesiadkowymi przystankami autobusowymi linii 112, i 186, oraz 212 i 512 jako końcowe.
    - wzdłuż trasy W-Z i dalej aż do Kartuz
    - na Osowo

    • 8 2

    • Kolejny wirtualny planista

      • 4 1

    • (1)

      Stogi potrzebują bezpośredniego połączenia z Wrzeszczem, a nie z Chełmem

      • 4 3

      • właśnie-latem chociaż, od razu z centrum na plażę

        bo ta 9-tka to jakaś bzdura

        • 1 0

    • (1)

      tory kolejowe do Kartuz juz istnieja, przy takich odleglosciach nie jezdzi sie tramwajami!

      przejedz sie z petli na lostowicach do jelitkowa i pomnoz tez czas razy dwa a moze i trzy

      juz dzis jezdzi pociaga z Kartuz do Gdynii, jak powstani Kolej Metropolitalna to bedzie mogl wjezdzac tez do wrzeszcza.

      • 2 1

      • Tam częściej niż tramwaje do Nowego Portu jeżdżą autobusy PKS i Gryf, a kolej ma zupełnie inną trasę.

        • 1 0

  • PESA jest efektowna i ozdabia nasze miasto - zakupmy ich parę zamiast 15 - 25 z demobilu !! (1)

    • 5 6

    • tyle że nie da się nią jeździć

      fatalne siedzenia, fatalny projekt wnętrz, nawet dostępu do "szyby" nie ma. Po prosto porażka.

      Ładne? - z tym wieśniackim napisem "Swing"

      • 0 1

  • polityka.. (2)

    polityka się nie wtyka.Władze miasta Gdańska są w Polsce przykładem rozsądnego,zrównoważonego rozwoju transportu publicznego.Dzięki temu mamy najlepszą pod względem jakości taboru i jego wyposażenia komunikacje nie tylko Polsce.Zazdroszczą nam.......

    • 6 3

    • wystarczy pojechać do bogatej Brukseli i zobaczyć jakie tam rumple mają

      a tu dużo biedniejszy Gdańsk ma w większości nowe lub po odpicowaniu tramwy

      • 1 0

    • tyle że Swingi to beznadzieja

      lepiej iść niż jechać. Wywalona ogromna kasa w błoto. W sumie jak wszystko w Gdańsku, niby postęp a ch..nia.

      • 0 1

  • Pan redaktor sie nie spisal

    Pan redaktor praktycznie skopiowal oferte przetargową ze stronki zkm-u i troszke dodal od siebie.Wystarczyło użyc dobrego wujka google,to by wiedzial ze BBC, AEG, Siemens,to osprzet w który mają byc wyposażone tramwaje.A do Niemiec udal sie pan Prezydent Grudziądza z cała switą.Grudziądz nie ma kasy na tramwaje i chodzi o to zeby zrobic z tego wizyte polityczną(przyjechala głowa miasta do Kassel i będą tramwaje)Gdansk chce zakupić części do tych Helmutów a Grudziądz juz nie,wiec kto ma większe szanse??

    • 4 3

  • Autobus przegubowy 1,4 mln, tramwaj 8 mln (1)

    Ciekawe co jest takie drogie w tramwajach że kosztują pięć razy więcej niż przegubowy Mercedes ?

    • 5 3

    • Silniki elektryczne, wózki, mocniejsza rama. Ponadto tramwaj jest większy niż autobus. Z drugiej strony kupno takiej samej "liczby miejsc" na tyle samo lat jest tańsze, gdyż tramwaj pracuje 30-50 lat a autobus 15-20.

      • 1 0

  • Ile gdańsk wydaje na ECS? (1)

    Ile to będzie nowych tramwajów?

    • 7 1

    • Na te

      Na samo utrzymanie wszystkie bzdury typu ECS ERGO Arena czy też teatr Szekspirowski mamy z budżetu wydawać około 100milionów rocznie w wersji optymistycznej czyli lekko licząc 15 nowych tramwajów dla plebsu.....

      • 4 1

  • zlom (1)

    Gdansk jednym z najdrozszych miast, jesli chodzi o bilety,a chca kupic zlom z Niemiec. Taka nasz tradycja, bum na samochody juz minal, teraz czas na tramwaje. Za pare lat sprowadza do nas emerytow niemieckich,bo uznaja ze sa tansi w utrzymaniu, a naszych, "wyzlomuja"...

    • 6 7

    • przynajmniej mniej moherów psujących rozwój światopoglądowy narodu

      • 1 0

  • Brawo ZKM !

    To jest ekonomiczne i rozsadne myslenie - na miare mozliwosci ! A Dortmundy czy inne tranwaje z Niemiec sa w dobrym stanie !

    • 4 2

  • nie rozumiem (1)

    Dlaczego nowy tramwaj kosztuje 8 mln złotych??? Przecież to kpina jakaś...

    • 6 2

    • Jurek jak nie rozumiesz wyprodukuj taniej !

      • 3 0

  • ceny nowych pojazdów (4)

    Nowy tramwaj: od 8 do 10 milionów złotych za sztukę.

    Nowy autobus przegubowy: ok. 1,2 miliona złotych za sztukę.

    Nowy autobus przegubowy jest DZIESIĘĆ RAZY tańszy od nowego tramwaju. Podobne różnice wystąpią więc w przypadku używanych pojazdów.

    Jestem prawdopodobnie jedynym gdańszczaninem który chce zamienić tramwaje na autobusy. Reszta gdańszczan zgodnie opowiada się za "rozwojem" w stylu Korei Północnej, która też silnie inwestuje w tramwaje.

    • 2 6

    • 8/1,2=6,67 Po za tym Tramwaj jest 2-3 razy większy i jeździ 2-3 razy dłużej czyli wychodzi mniej więcej to samo. Jednakże tramwaj jeździ na znacznie tańszy prąd. Jest prowadzony przez jednego motorniczego (ta sama liczba pasażerów jest przewożona przez 2-3 kierowców). Nie stoi w korkach.

      Przy okazji Korea Północna nie inwestuje w tramwaje po za słabą siecią w stolicy nie ma tam praktycznie tramwajów.

      • 6 1

    • Zajrzyj sobie (1)

      nieoczytany człowieku np do miast francuskich....Od końca lat 90-tych w wielu z nich buduje się linie tramwajowe od zera

      • 3 0

      • w USA, w UK, w Hiszpanii i jeszcze w wielu innych krajach

        jest wielka moda na tramwaj

        • 3 0

    • W mieście, zwłaszcza takim jak Gdańsk, tramwaj ma przewage nad busem

      Nie smrodzi, nie stoi w korkach, bo ma niezależna trakcję, moze przewiesc jednorazowo 2-3 razy wiecej ludzi, jest tanszy w stosunku cena pradu/paliwa

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane