• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Krzysztof Koprowski
12 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją. Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją.

Gdański ZKM chce kupić kolejne używane tramwaje. Do jeżdżących po mieście Dortmundów ma dołączyć od 15 do 25 nowych- starych tramwajów. Pierwsze mają się pojawić w przyszłym roku.



Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel. Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel.
Kolejne używane tramwaje prawdopodobnie także będą pochodzić z Niemiec. Zakład Komunikacji Miejskiej przeprowadza właśnie tzw. rozpoznanie wśród innych przewoźników, którzy chcieliby sprzedać część swojego taboru.

Jakich tramwajów szuka ZKM? Pojazdy muszą być - podobnie jak Dortmundy - dwukierunkowe, by mogły zawracać bez pętli. To szczególnie ważne z punktu widzenia budowy linii tramwajowej na Morenę, gdzie nie planuje się budowy tradycyjnych pętli.

Nowy-stary tabor będzie można jednak spotkać na różnych trasach.

Największa wada zmodernizowanych gdańskich Dortmundów to:

- Tramwaje będą jeździły w zależności od potrzeb na wszystkich trasach. Zakup pojazdów używanych wynika z faktu, że są one tańsze od nowych, których cena waha się od 8 do 10 mln zł za sztukę, co przekracza możliwości finansowe ZKM i miasta. Dlatego rozwiązaniem tego problemu jest zakup pojazdów używanych. W 2007 roku zakupiliśmy 46 tramwajów N8C za kwotę 1,4 mln Euro, co stanowi 75 proc. kosztu jednego tramwaju. Obecny przetarg jest kontynuacją procesu wymiany części zdekapitalizowanego taboru na używany po modernizacji - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Modernizacja ma być zbliżona do tego, co wykonano w Dortmundach. Przypomnijmy, że wstawiono w nich część niskopodłogową, zamontowano klimatyzację w kabinie motorniczego, wymieniono czoła składu oraz fotele.

Co konkretnie chce sprowadzić ZKM do Gdańska? Zgodnie z zapisami przetargowymi, mają to być pojazdy producentów: Duewag (ten sam, który produkował Dortmundy), BBC, AEG, Siemens lub równorzędnych o wieku nieprzekraczającym 32 lata (najstarsze Dortmundy mają obecnie 34 lata).

Tramwaje muszą pomieścić co najmniej 200 osób ("pojemność" gdańskich Dortmundów to ok. 226 os.). Jeśli chodzi o konstrukcję, to muszą mieć minimum trzy pary drzwi, oraz piasecznice (urządzenie do sypania piasku pod koła, zwiększającego przyczepność pojazdu, standardowe wyposażenia do pokonywania tras o dużym nachyleniu).

Gdańsk nie określa dokładnej ilości pojazdów, jakie chce zakupić. Będzie to od 15 do 25 tramwajów, a ilość ma zależeć od ich stanu oraz ceny. Ich dostawy mają być realizowane sukcesywnie począwszy od 2013 r.

Nam udało się ustalić, że największe szanse na trafienie do gdańska mają tramwaje z niemieckiego Kassel, które posiada ok. dwudziestu N8C, wszystkie wyprodukowane w latach 80. ZKM jednak nie potwierdza i jednocześnie nie zaprzecza tym spekulacjom.

Warto przypomnieć, że nie jest to pierwszy przetarg na zakup kolejnych używanych tramwajów. W maju 2011 r. planowano zakupić cztery N8C w odmianie wąskotorowej M8C z Niemiec. Ostatecznie nie doszło do transakcji, gdyż oficjalnie "nastąpiła zmiana w planach inwestycyjnych zamawiającego", a nieoficjalnie niemiecki Augsburg zdecydował dalej eksploatować wąskotorowe Dortmundy.

Miejsca

Opinie (348) 9 zablokowanych

  • Do Sądy- jest wiele innych wad np

    PRZESTARZAŁA TECHNOLOGIA która za 5 lat będzie technologią 3-go świata

    • 4 2

  • To może tym razem przy modernizacji zrobią działające ogrzeewanie w Dortmundach.

    • 3 0

  • nasza stopiątka jest niezniszczalna, nawet jak dzwi się mocno trzaskały :-) (1)

    • 7 2

    • "drzwi się mocno trzaskały" i dzieci na to patrzyły :)

      toć to sodomia i gomoria
      dlatego ksiądz kazał je skasować :)

      • 1 3

  • Te stare Niemieckie tramwaje to lepszy sprzęt niż te polskie pessy! (1)

    • 4 15

    • No tak, w końcu byłes ich projektantem. Stary niemiecki kanarze tramwajowy.

      • 10 1

  • Jak czytam te komentarze o tanich starych dobrych tramwajach, jeszcze z proniemieckim zapachem to ręce opadają.

    Lecicie na fikcyjnych stereotypach jak bocian na bagna. Własnie sprzedaje samochod po niemcu - niepalącym, jeżdził nim tylko w niedziele do serwisu oczywiscie, a w środku komórka po kobiecie oczywiscie! (śmiech)

    • 10 3

  • Drodzy Niemcy Jedziecie do Gdanska???

    Wasze tramwaje juz tam sa...
    skansen w polaczeniu ze zlomowcem...
    kolejna atrakcja gdanska

    • 7 4

  • czy nie lepiej było kupic tramwaje w miejsce ECS? (4)

    dlaczego tu nad Wisłą wszystko stoi na głowie?

    • 29 1

    • Bo to... (3)

      Bo to jest wlasnie polska...Od ponad 8 lat mieszkam za granica i z kazdym tygodniem z przerazeniem patrze na to co sie w PL dzieje, na najglupsze rozwiazania, na calkowite przeciwienstwo rozwoju w wielu branzach. Dlaczego nie mozemy sie wzorowac/kopiowac rozwiazania z innych panstw europejskich, np.z UK, Niemiec a nawet Francji, Czech, Słowaci i odpowiednio rozwiazania modyfikowac do naszych potrzeb? To by zaoszczedzilo czas i ograniczylo ryzyko niepowodzenia/strat "nowych i cudownych" projektow, rozwiazan na ktorych wszyscy tracimy...

      • 2 3

      • (1)

        Dobrze, tylko nie napisałeś co proponujesz, w jakim kierunku powinniśmy iść? Czy i jakie tramwaje jeżdżą w mieście, w którym aktualnie mieszkasz? Torowiska są inne niż u nas?

        • 2 0

        • pewnie mieszka w pipidówie i o tramwaju to może pomarzyć

          • 2 0

      • Jak mieszkasz od 8 lat zagranicą

        to zajmij się swoją zagranicą i nie mieszaj tu w kraju. Ja mieszkam w PL i nie mieszam się do twojej zagranicy. Powodzenia.

        • 4 5

  • "...zamontowano klimatyzację w kabinie motorniczego..." (1)

    A pewnie, że tylko w kabinie, bo po co pasażerom?

    • 7 2

    • Juz była mowa o tym dwie strony wcześniej

      A swoją drogą, wole jako pasażer jechac bez klimatyzacji, za to z pewnością, że motorniczy nagle nie zemdleje po wielu godzinach spędzonych w ciasnej kabinie.

      • 2 1

  • tylko niskopodłogowe ...

    • 5 1

  • Nie!!!

    To jest najgorszy złom wśród gdańskich tramwajów. Wysokopodłogowe (jest miejsce na 1 wózek niżej), z barokowymi przejściami, zakamarkami, zakrętami zamiast prostego, użytecznego wnętrza, brak uchwytów dla pasażerów stojących, wyjątkowo ciasne, trudno się dopchać do drzwi w tłoku. Tego złomu mamy już wystarczająco dużo dla potrzeb linii na Morenę. Tramwaje dwukierunkowe (nawet nowoczesne) na liniach jednokierunkowych to bzdura: drzwi (i dojście do nich) z niewykorzystywanej strony zajmują dużo miejsca tam, gdzie mogłyby być siedzenia dla pasażerów. Niech ZTM się opamięta!!!

    • 8 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane