• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Krzysztof Koprowski
12 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją. Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją.

Gdański ZKM chce kupić kolejne używane tramwaje. Do jeżdżących po mieście Dortmundów ma dołączyć od 15 do 25 nowych- starych tramwajów. Pierwsze mają się pojawić w przyszłym roku.



Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel. Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel.
Kolejne używane tramwaje prawdopodobnie także będą pochodzić z Niemiec. Zakład Komunikacji Miejskiej przeprowadza właśnie tzw. rozpoznanie wśród innych przewoźników, którzy chcieliby sprzedać część swojego taboru.

Jakich tramwajów szuka ZKM? Pojazdy muszą być - podobnie jak Dortmundy - dwukierunkowe, by mogły zawracać bez pętli. To szczególnie ważne z punktu widzenia budowy linii tramwajowej na Morenę, gdzie nie planuje się budowy tradycyjnych pętli.

Nowy-stary tabor będzie można jednak spotkać na różnych trasach.

Największa wada zmodernizowanych gdańskich Dortmundów to:

- Tramwaje będą jeździły w zależności od potrzeb na wszystkich trasach. Zakup pojazdów używanych wynika z faktu, że są one tańsze od nowych, których cena waha się od 8 do 10 mln zł za sztukę, co przekracza możliwości finansowe ZKM i miasta. Dlatego rozwiązaniem tego problemu jest zakup pojazdów używanych. W 2007 roku zakupiliśmy 46 tramwajów N8C za kwotę 1,4 mln Euro, co stanowi 75 proc. kosztu jednego tramwaju. Obecny przetarg jest kontynuacją procesu wymiany części zdekapitalizowanego taboru na używany po modernizacji - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Modernizacja ma być zbliżona do tego, co wykonano w Dortmundach. Przypomnijmy, że wstawiono w nich część niskopodłogową, zamontowano klimatyzację w kabinie motorniczego, wymieniono czoła składu oraz fotele.

Co konkretnie chce sprowadzić ZKM do Gdańska? Zgodnie z zapisami przetargowymi, mają to być pojazdy producentów: Duewag (ten sam, który produkował Dortmundy), BBC, AEG, Siemens lub równorzędnych o wieku nieprzekraczającym 32 lata (najstarsze Dortmundy mają obecnie 34 lata).

Tramwaje muszą pomieścić co najmniej 200 osób ("pojemność" gdańskich Dortmundów to ok. 226 os.). Jeśli chodzi o konstrukcję, to muszą mieć minimum trzy pary drzwi, oraz piasecznice (urządzenie do sypania piasku pod koła, zwiększającego przyczepność pojazdu, standardowe wyposażenia do pokonywania tras o dużym nachyleniu).

Gdańsk nie określa dokładnej ilości pojazdów, jakie chce zakupić. Będzie to od 15 do 25 tramwajów, a ilość ma zależeć od ich stanu oraz ceny. Ich dostawy mają być realizowane sukcesywnie począwszy od 2013 r.

Nam udało się ustalić, że największe szanse na trafienie do gdańska mają tramwaje z niemieckiego Kassel, które posiada ok. dwudziestu N8C, wszystkie wyprodukowane w latach 80. ZKM jednak nie potwierdza i jednocześnie nie zaprzecza tym spekulacjom.

Warto przypomnieć, że nie jest to pierwszy przetarg na zakup kolejnych używanych tramwajów. W maju 2011 r. planowano zakupić cztery N8C w odmianie wąskotorowej M8C z Niemiec. Ostatecznie nie doszło do transakcji, gdyż oficjalnie "nastąpiła zmiana w planach inwestycyjnych zamawiającego", a nieoficjalnie niemiecki Augsburg zdecydował dalej eksploatować wąskotorowe Dortmundy.

Miejsca

Opinie (348) 9 zablokowanych

  • "Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel". (2)

    Czyli tramwaj w barwach Arki :/

    • 7 3

    • głupia lechia (1)

      a co wolałbyś w barwach z****nej lechii??

      • 0 8

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • swing

    swingi są fajne i chociaż jakoś wyglądają, a nie to co te stare rupiecie.....

    • 9 5

  • Dortmundy (3)

    tylko cymbał może mówić ,że Dortmundy to dobry tramwaj...przypomnijcie sobie "luksus" jazdy latem ...bez klimatyzacji ,gdzie nie tylko pasażerowie mdleli ,ale i motorniczowie....brawo głąby z zarządu ZKM

    • 9 11

    • Powiem ci coś (2)

      Jak coś ci się nie podoba to zamieszkaj w innym mieście i zobaczysz wtedy swoją głupotę -_-

      • 7 3

      • (1)

        kim ty jesteś żebyś mówił co mam robić,a głupotę to widać w twojej żałosnej pisowni...nie potrafisz czegoś ...to się nie zabieraj do tego ,albo won

        • 2 5

        • I to właśnie światczy o twojej intelogiencji....

          • 3 1

  • Uwaga !!! (1)

    Proszę o uwagę!!! Ponieważ zkm gdańsk planuje zakup używanych tramwajów które są nie przystosowane dla osób niepełnosprawnych dlatego zwracam uwagę ponieważ te tramwaje nie mają rampy by wjechać wózkiem inwalidzkim o napędzie elektrycznym, bo jak wózek ma przednie koła o rozmiarze 200x50 to osoba niepełnosprawna nie jest wstanie wjechać bo pomiędzy przystankiem a tramwajem jest taka odległość że te koła wpadają i jest wtedy bardzo poważny problem z wjazdem i z dostaniem się do pojazdu jak również wydostaniem się z tej odległości tam gdzie koła się zaklinowały. Więc zwracam się z gorącym apelem żebyśmy zareagowali, ponieważ chcemy być aktywni i równo uprawnieni do korzystania tramwajów oraz komunikacji miejskiej. !!!!!!!!!!

    • 15 2

    • Należy tu zamontować platformę najazdową !!!!!!!!!

      nie bądź obojętny w tak ważnej sprawie !!! By żyło się wszystkim lepiej !!!

      • 2 0

  • hr .Motorniczy decyduje (1)

    Mnie tam zmodernizowany Dortmund nie przeszkadza,ma dużo miejsc siedzących, co ważne przy dłuższych trasach.Denerwuje mnie tylko,że wysuwanie najniższego stopnia przy wsiadaniu "z jezdni" np.Stogi,Przeróbka zależy wyłącznie od widzimisię motorniczego.Starsze panie klękają ns stopniu żeby wejść.

    • 15 3

    • dobre spostrzeżenie - stopień powinien być wysuwany obligatoryjnie

      na wszystkich przystankach "z jezdni"

      • 0 0

  • (1)

    to zupełnie bez związku z wyborem niemieckich 30 letnich złomów
    ale
    czy to prawda że cysorz "pracuje" w radzie nadzorczej niemieckiej firmy?

    • 5 5

    • minusujący coś na ten temat wiedzą?

      • 2 1

  • bez klimy OK

    nienawidzę klimy. Na zewnątrz +30, człowiek w krótkich spodniach i T-shircie, a tu w tramwaju nawiew lodowatego powietrza o temperaturze +5 jak zimą na wygwizdowie. Najpierw nauczmy warsztat i motorniczych z klimy korzystać, a potem ją kupujmy.

    • 7 9

  • złom nadaje się

    tylko na złom; w środku starych, niemieckich tramwajów śmierdzi!!!!ze zużycia; po tylu latach takie coś powinno się złomować! Czy nie stać nas, Polaków na nasze tramwaje!!! Gdy przejeżdża toporny dortmund...szyny się wginają -dowód Most Siennicki!!!

    • 8 7

  • Chyba Budyń kpiny znowu sobie robi

    Kasy przytulił jako główny skarbnik Amber Gold to stać go na nowe tramwaje w Gdańsku .

    • 8 3

  • mam nadzieję, że te planowane 'super nowości' o pojemniości co najmniej 200 osób nie zostaną znowu wypchnięte na Stogi. W stronę Stogów ludzie jeżdżą w warunkach uwłaczających godności człowieka. Budyń, może zaczniesz z Lastadii do UMG jeździć 3, 8 lub 9 w godzinach szczytu. Możesz zabrać też swoje dzieci wraz z żoną. Może w taki sposób zaczniesz poznawać bolączki mieszkańców.

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane